Automaatti vai manuaali kortti?
Hesarissa oli tänään tällainen minusta outo kommentti
Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Timo Suominen.
”Koko ajan on ollut lisääntymään päin, että ajetaan automaattikortteja. Moni näkee turhaksi manuaalivaihteisen kortin, jos perheessä on vain automaatteja. Manuaalien saatavuuskin alkaa olla huonoa.”
Itse ajattelen, että tietenkin manuaalisen kortti, koska sitten voi ajaa kummallakin.
muutenkin olen huomannut, että tietokoneet, kun noita autoja korjailee ja vikoja etsivät, niin heikommaksi on mennyt. Veikkaan, että mekaaniset tulevat takaisin.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Manuaalikuskin on helpompi ajaa automaatilla kuin automaattikuskin manuaalilla.
Vaikea keksi tarvetta ajaa manuaalilla koskaan. Enää ei eletä 90-lukua.
T. Manuaalikortin ajanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ongelmahan tulee sitten kun olet ajanut inssin automaatilla ja saat oikeuden vain automaattivaihteisen ajoneuvon kuljettamiseen ja esim. hätätilanteessa sinun pitäisikin ykskaks pystyä ajamaan manuaalivaihteisella ajoneuvolla, esim. lähteä kuljettamaan henkilöä sairaalaan/päivystykseen tai vaikka (esim. syrjäiseltä kesämökiltä) viemään potilasta ambulanssia vastaan ja käytössä oleva ajoneuvo onkin manuaali ja sinulla on automaattikortti, olettaen ettei ole muita kuljettajia paikalla ja auton omistaja ei itse pysty ajamaan.
Ongelmaksi mökiltä ajamattomuuteen riittäisi jo ihan se, että on nauttinut alkoholia. Kai sinullakin on mökillä seurana aina joku, joka on selvinpäin hätätilanteita varten?
Mä en ole mökkeillyt enää pariinkymmeneen vuoteen, mukavuudenhalu voittaa kummasti kun ikää tulee lisää. Mökillä pitää olla ainakin yhden selvinpäin, jos seurueeseen kuuluu yksikin alaikäinen.
- se jolle vastasit
Meidän poika ei päässyt läpi inssistä. Pari kertaaa yritti, liian lähekkäin. Jännittää ajamista, vaikka osaakin. Nyt ajellut meidän autolla, asennettiin polkimet, hankittiin trafista luvat ja ostettiin peili ja pölvästin kolmio perään, ja meidän auto on sähkäri. Automaattikortti sitten tulee.
en usko että tämä on mikän ongelma niin kaan kun meidän autolla ajelee, mutta joskus kun vuokraa auton niin tulee kalliimmaaksi kun ne pienet koppimopot on aina manuaaleja. siis kyllähän hän osaa manuaalilla ajaa mutta ei juuri inssissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ongelmahan tulee sitten kun olet ajanut inssin automaatilla ja saat oikeuden vain automaattivaihteisen ajoneuvon kuljettamiseen ja esim. hätätilanteessa sinun pitäisikin ykskaks pystyä ajamaan manuaalivaihteisella ajoneuvolla, esim. lähteä kuljettamaan henkilöä sairaalaan/päivystykseen tai vaikka (esim. syrjäiseltä kesämökiltä) viemään potilasta ambulanssia vastaan ja käytössä oleva ajoneuvo onkin manuaali ja sinulla on automaattikortti, olettaen ettei ole muita kuljettajia paikalla ja auton omistaja ei itse pysty ajamaan.
Ongelmaksi mökiltä ajamattomuuteen riittäisi jo ihan se, että on nauttinut alkoholia. Kai sinullakin on mökillä seurana aina joku, joka on selvinpäin hätätilanteita varten?
Mä en ole mökkeillyt enää pariinkymmeneen vuoteen, mukavuudenhalu voittaa kummasti kun ikää tulee lisää. Mökillä pitää olla ainakin yhden selvinpäin, jos seurueeseen kuuluu yksikin alaikäinen.
- se jolle vastasit
Vastauksesi ei oikein liity aiheeseen. Jeesustelet jostain todella teoreettisesta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- se jolle vastasit
Vastauksesi ei oikein liity aiheeseen. Jeesustelet jostain todella teoreettisesta tilanteesta.
Mut opetettiin aikoinaan mökille mennessä aina kääntämään auto valmiiksi keula menosuuntaan ihan siltä varalta jos jotain olisi sattunut (esim. tapaturma puita pilkkoessa, käärmeenpisto, palovamma tai nilkan nyrjähdys jyrkällä huussipolulla) ja olisi pitänyt lähteä kiireellä mökiltä, oli sen verran syrjässä että lanssia olisi pitänyt lähteä vastaan. Myös esim. mökkejä vuokraavat kaupunkilaiset saattavat saada kaikenlaisia tilanteita aikaan.
- sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- se jolle vastasit
SInä muuten mainitsit alkoholin, minä vastasin alunperin vain lähinnä tapaturmia ym. muita vastaavia tilanteita ajatellen, ihan vain ammattini puolesta.
- sama
Automaattikortti rajoittaa Suomen kaltaisessa köyhässä autoilun kehitysmaassa ensimmäisten omien autojen hankintaa vielä seuraavan vuosikymmenen ajan ellei pääse suoraan sellaiseen uraputkeen että leasing-Teslaa tyrkytetään alle.
Suomessa autojen romutusikä on 20v luokkaa ja vasta ihan muutaman vuoden sisällä manuaalit ovat kadonneet käytännössä kokonaan uutena myydyistä autoista.
Tässä on vaan sellainen mutta että Suomeen tuoduista 110 000 autosta vain 70 000 oli uusia ja peräti 40 000 käytettyä joista lähes puolessa oli vielä manuaali.
Vuokra-auton hankinta vaikka etelässä saattaa niinikään maksa lisää tai myydään eioota ellei manuaali taivu alle. Samoin jos haluat ajaa jotain klassikkoa tai vanhempaa sporttiautoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin kortin ajaminen automaatilla estää manuaalin käytön, kannattaa kortti ajaa manuaalilla. Jos jossain vaiheessa systeemiä järkiinnytetään ja automaatti ei sulje manuaalia pois, niin sitten ihan sama.
Mun mielestä taas se olisi aivan järjestöntä että manuaalivaihteisen auton rattiin pääsisi ajamaan kenguruajoa automaattikortilla. Se voi olla vaarallista sekä kuskille itselleen että muille autoilijoille ja jalankulkijoille, jos joku ei hallitse autoa. Jos ei ole koskaan ajanut manuaalivaihteista autoa ja harjoitellut kytkimen käyttöä, ei ole mitään asiaa sellaisella autolla liikenteen sekaan (muuta kuin autokoulussa).
Mulle kävi töissä niin etten meinannut saada manuaalivaihteista työautoa liikkeelle sitten millään kun oma auto on automaatti. Kortin olen ajanut aikoinaan manuaalilla ja autoillut sen jälkeen melkein 25 vuotta manuaalilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut manuaalin, mutta hankalampaa se on keskittyä sekä oikeaoppiseen vaihteiden vaihtamiseen ja muuhun säätämiseen sekä liikennesääntöihin samaan aikaan. Helpompaa on jos voi keskittyä lähinnä liikenteeseen auton sijasta.
Parempi olisi pysyä kokonaan pois liikenteestä ja käyttää vain julkisia jos autoilu on noin vaikeaa, oli se sitten manuaali tai automaatti. Miten ihmeessä olet edes saanut ajokortin?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on molemmat.
Meillä kaksi automaattia ja yksi manuaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut manuaalin, mutta hankalampaa se on keskittyä sekä oikeaoppiseen vaihteiden vaihtamiseen ja muuhun säätämiseen sekä liikennesääntöihin samaan aikaan. Helpompaa on jos voi keskittyä lähinnä liikenteeseen auton sijasta.
Ihan automaattisesti ja ajattelemattase vaihteiden vaihtaminen itsellä sujuu. Eikä ajaessa säädetä muuta. Vieraissa paikoissa ja kaupunkiruuhkissa on oleellista sammuttaa radio, jotta näkee paremmin.
Miten kuuloaistia vaativan radion sammuttaminen vaikuttaa näkökykyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manuaalikuskin on helpompi ajaa automaatilla kuin automaattikuskin manuaalilla.
Vaikea keksi tarvetta ajaa manuaalilla koskaan. Enää ei eletä 90-lukua.
T. Manuaalikortin ajanut
Heh että oikein ysäriä. Suomen autokannasta on tällä hetkelläkin selvästi yli puolet manuaaleja. Kun tuontiautot ovat vielä nykyäänkin puoliksi manuaaleja mennään pitkälle 2040-luvulle ennen kuin manuaalikortti muuttuu tarpeettomaksi Suomessa.
Minäkään en aio enää koskaan hankkia manuaalia käyttöautoksi mutta jos jossain vaiheessa on varaa harraste/klassikkoautoon niin sehän on tietenkin manuaali ilman ensimmäistäkään elektronista rajoitinta.
Lisäksi manuaalikortilla on edelleenkin käyttöä ihan joka vuosi kun lomalla haluaa vuokrata edullisen auton. Myös kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
automaatilla ajaa vain invalidit tai kermaperseet, ei normaalit ihmiset.
Harmittaako kun automaatissa on se oikea invalupa jolla pääsee niille lähimmille parkkipaikoille?
Mitä väliä? Lakikin on muuttumassa.
Meillä ajoi teini manuaalikortin. Alkuun se kytkin tuntui hankalalta, mutta nopeasti oppi vaihtamaan ja nyt ajaa molempia perheen autoja sujuvasti (manuaali ja automaatti). Sama ajatus olisi 2v nuoremmankin kanssa. Voi sitten ajaa mitä vaan kärryä myöhemmin.
Mites muuten tuo ammattiajokorttien ajaminen sujuu jos kortti on automaatilla ajettu?
Manuaalikortin puute estää myös halvan pakettiauton vuokraamisen jos pitäisi kuljettaa muuttokuormaa ensiasuntoon tai jotain isompaa mökille.
Kaikki halvat pakut ovat manuaaleja ja näyttävät yleisesti siltä kuin joku olisi pureskellut niitä ja sylkenyt sitten ulos mutta niin vain jokainen viiden millin mittainen naarmukin kirjataan pedanttisesti ylös että päästään rahastamaan kahden tonnin "korjauskulut" jos hiukankin raapaisee pakun kylkeä orapihlaja-aitaan kun peruuttaa pihalta pois. Voisivat aloittaa korjauksen pellin alta kun kojelaudassa palaa Tokyo by Night-valoshow jokaisen varoitusvalon vilkkuessa tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Manuaalikortin puute estää myös halvan pakettiauton vuokraamisen jos pitäisi kuljettaa muuttokuormaa ensiasuntoon tai jotain isompaa mökille.
Kaikki halvat pakut ovat manuaaleja ja näyttävät yleisesti siltä kuin joku olisi pureskellut niitä ja sylkenyt sitten ulos mutta niin vain jokainen viiden millin mittainen naarmukin kirjataan pedanttisesti ylös että päästään rahastamaan kahden tonnin "korjauskulut" jos hiukankin raapaisee pakun kylkeä orapihlaja-aitaan kun peruuttaa pihalta pois. Voisivat aloittaa korjauksen pellin alta kun kojelaudassa palaa Tokyo by Night-valoshow jokaisen varoitusvalon vilkkuessa tahdissa.
Tämän takia oma paku, kunnon umpitraileri tai kuomukärry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan automaattisesti ja ajattelemattase vaihteiden vaihtaminen itsellä sujuu. Eikä ajaessa säädetä muuta. Vieraissa paikoissa ja kaupunkiruuhkissa on oleellista sammuttaa radio, jotta näkee paremmin.
Kyllä se minultakin nyt jo sujuu, mutta siinä opetellessa oli kyllä jos ei nyt vaikeaa niin ainakin epämukavaa. Ja kaikki mäkilähdöt ja muut inssissä.
Kuulostaa siltä että tarvitset (tai ainakin tarvitsit) enemmän harjoittelua. Kyllä vaihteiden vaihdon kuuluu sujua ihan ajattelematta, ns. "selkäytimestä". Siksi onkin mielestäni tärkeää että sen oppii heti kun alkaa ajaa autoa eikä vasta myöhemmin, kun on jo tottunut olemaan "laiska" mitä vaihteisiin tulee.
Isäni, joka on ajanut vuosikymmeniä, ei vieläkään hallitse mäkilähtöä valumatta taaksepäin. Hän on todella aggressiivinen manuaalivaihteiden puolustaja ja luulee osaavansa ajaa manuaalivaihteisella ongelmitta. Sen verran paljon olen ollut manuaalikuskien kyydissä, että aika harvassa ne ovat joilla vaihteiden vaihdot ja mäkilähdöt sujuvat yhtä näppäräsi kuin edes huonolla automaatilla ajaessa.
Ei mäkilähdöissä ollut mitään ongelmaa niin kauan kuin käsijarrut olivat myös manuaalisia mekaanisesta kahvasta kiskottavia. Niin, olettaen että ne myös pitivät jotain mikä oli aika harvinaista herkkua minun ensimmäisissä autoissani.
Sähköisen käsijarrun yhteyteen tuli onneksi manuaaleihinkin yleensä mäkilähtöavustin koska ilman sitä lähtö esim. keskeltä autolautan järjettömässä kulmassa olevaa ramppia vaatisi kuskilta kyllä kantapää-varvastekniikan hallintaa.
En edes tunne ketään, jolla olisi manuaaliauto nykyään.