Onko menopaussin jälkeen enää koskaan hyvä olo henkisesti?
Kommentit (143)
Hormonikorvaushoidot ei todellakaan ole kaikille mahdollisia tai edes suositeltavia ja syitä on monia.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, miksi ihmiset eivät hae apua pahoihin vaihdevuosioireisiin.
Jos ap:lla olisi huono näkö, niin kai hän hankkisi lasit? Jos olisi allergiaa, kai hän käyttäisi antihistamiinia?
Joiltain on kielletty. Esim. multa, sairastin hormonipositiivisen rintasyövän.
Minusta tuo ei liity vaihdevuosiin, en ole lääkäri, mutta oma kokemus on: hieman ärtyisyyttä, kuumat aallot välillä. Ei mitään hengenahdistusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin äitini olevan harvinaisen vittumainen ja riitaisa akka. Nyt tajuan, että hänellähän oli menopaussi. Kauhulla sitä itselleni odottaen..
Muostutan isoäitiäni, joka oli siis itkuinen ja herkkänahkainen vielä pitkälti yli 60-vuotiaana - hänelläkin oli varmaan menopausdin jälkeinen blues.
Trölläätkö? Lol.
Huomaattehan, että
jos/kun olen puhunut
juridiikan asioista sivustolla,
ei se tietenkään
tarkoita menopaussia tai
'tarpeetonta kiukuttelua.'
Aivan samalla tavalla olisin
tapahtuneet
rikosasiat neutraalisti/asiallisesti
tuonut esille,
vaikka olisin ollut vasta
23 tai 33 ikäinen nuori nainen.
Olisi talossamme todella
ollut 20-30 vuotta
nuorempiakin ovia tarjolla,
kuitenkin intruder nimenomaan
valitsi varhaisvaihde_
vuosi-ikäisen naisen savotarten
keskellä. En usko, että iällä
oli juurikaan painoarvoa, vaan
enemmän ehkä kuitenkin
valitun kohteen ulkonäöllä ja
hoikkuudella + viehätysvoimalla. E
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei liity vaihdevuosiin, en ole lääkäri, mutta oma kokemus on: hieman ärtyisyyttä, kuumat aallot välillä. Ei mitään hengenahdistusta..
No se on sinun kokemuksesi. Kummasti se esivaihdevuosien taspainoinen olo on vaan vaihtunut tähän, kun menopausdi on ohi.
Mulle gyne sanoi että estrogeenilisää saa käyttää 5-10 vuotta,kun kysyin asiasta.Ja vaihdevuosi oireet voivat tulla hoidon loputtua,eli vaan siirrät niitä oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin äitini olevan harvinaisen vittumainen ja riitaisa akka. Nyt tajuan, että hänellähän oli menopaussi. Kauhulla sitä itselleni odottaen..
Muostutan isoäitiäni, joka oli siis itkuinen ja herkkänahkainen vielä pitkälti yli 60-vuotiaana - hänelläkin oli varmaan menopausdin jälkeinen blues.
Trölläätkö? Lol.
Huomaattehan, että
jos/kun olen puhunut
juridiikan asioista sivustolla,
ei se tietenkään
tarkoita menopaussia tai
'tarpeetonta kiukuttelua.'
Aivan samalla tavalla olisin
tapahtuneet
rikosasiat neutraalisti/asiallisesti
tuonut esille,
vaikka olisin ollut vasta
23 tai 33 ikäinen nuori nainen.
Olisi talossamme todella
ollut 20-30 vuotta
nuorempiakin ovia tarjolla,
kuitenkin intruder nimenomaan
valitsi varhaisvaihde_
vuosi-ikäisen naisen savotarten
keskellä. En usko, että iällä
oli juurikaan painoarvoa, vaan
enemmän ehkä kuitenkin
valitun kohteen ulkonäöllä ja
hoikkuudella + viehätysvoimalla. E
Ulkonäössä ym. ei vikaa. On vaan henkisesti paska olo jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hormoneja voi loputtomiin syödä. Eikä minusta vaihdevuosia tarvitse "hoitaa". Ei sen pitäisi sairaus olla.
Se aiheuttaa kohonneen riskin osteoporoosille, sydän- ja verisuonitaudeille, diabetekselle jne. Kannattaa reippaasti vaan ottaa, jos ei ole erityisiä esteitä.
Ei kannata jos ei ole pakottavaa tarvetta. Söin nuorena ihan riirtävästi hormoneja. Enää ei huvita. Se on lääketehtailijoiden hyöty, että naiset lappaa hormoneja menemään vaikka ilmankin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle gyne sanoi että estrogeenilisää saa käyttää 5-10 vuotta,kun kysyin asiasta.Ja vaihdevuosi oireet voivat tulla hoidon loputtua,eli vaan siirrät niitä oireita.
Toi huono ohje oli ennen, mutta ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sanonut, että voi käyttää vaikka loppuelämän, jos ei esteitä erityisesti ilmene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, miksi ihmiset eivät hae apua pahoihin vaihdevuosioireisiin.
Jos ap:lla olisi huono näkö, niin kai hän hankkisi lasit? Jos olisi allergiaa, kai hän käyttäisi antihistamiinia?
Joiltain on kielletty. Esim. multa, sairastin hormonipositiivisen rintasyövän.
Bestiksen suvussa on juuri tuota, joten lekurit eivät ole hormonikorvaushoitoa suositelleet edes terveille.
Vierailija kirjoitti:
Ei hormoneja voi loputtomiin syödä. Eikä minusta vaihdevuosia tarvitse "hoitaa". Ei sen pitäisi sairaus olla.
Minulla vaihdevuodet aikaansaivat todella pahan unettomuuden, mihin unilääkkeetkään eivät auttaneet, ja reumaa muistuttavat nivelkivut, mikä esti normaalin liikkumisen. Aion todellakin käyttää hormonikorvaushoitoa lopun ikäni. Vaikka olisi rintasyöpä, niin käyttäisin. Rinnat voi leikata pois js elää melko pitkään niin, mutta ilman nukkumista kuolisin muutamassa viikossa.
Yksi asia mikä auttaa limakalvoihin on maitorasva. Syön rasvaisia maitotuotteita päivittäin kuten raejuustoa ja limakalvot voi paremmin. Ei se ihmelääke ole mutta selvästikin auttaa.
Hormonitabut lisäävät laskimotukos ja rintasyöpäriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuodet aikaansaivat todella pahan unettomuuden, mihin unilääkkeetkään eivät auttaneet, ja reumaa muistuttavat nivelkivut, mikä esti normaalin liikkumisen. Aion todellakin käyttää hormonikorvaushoitoa lopun ikäni. Vaikka olisi rintasyöpä, niin käyttäisin. Rinnat voi leikata pois js elää melko pitkään niin, mutta ilman nukkumista kuolisin muutamassa viikossa.
Ja että rintasyöpä poistuu kehosta kun rinnat poistetaan? Mistä teitä idiooootteja oikein tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sanonut, että voi käyttää vaikka loppuelämän, jos ei esteitä erityisesti ilmene.
Mulla on veritulppariskiä nostava sairaus, mutta silti käytän hormonikorvaushoitoa, koska ilman sitä en pärjäisi. Lääkäri sanoi, että voi käyttää, jos kokee elämänlaadun siitä ratkaisevasti parantuvan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vähentävät monen muun syövän ja osteoporoosin riskiä.
Mä pidän rintani mieluummin ja nukun vähän vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ilman hormonitabuja kuolisi muutamassa viikossa unettomuuteen, niin nuo riskit ovat parempi vaihtoehto.
No mikä auttaa riittävästi?