Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko menopaussin jälkeen enää koskaan hyvä olo henkisesti?

Vierailija
17.08.2026 |

Vai onko itkuisuus ja toivottomuus lopullista?

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle gyne sanoi että estrogeenilisää saa käyttää 5-10 vuotta,kun kysyin asiasta.Ja vaihdevuosi oireet voivat tulla hoidon loputtua,eli vaan siirrät niitä oireita.

Vaihda gyneä ja pyydä häntä päivittämään tietonsa.

102/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poi oireyhtymässä ainakin tasaantuu ku kierrot ollut pois tarpeeks pitkään. Eiköhän siis tavallisissakin tasaannu? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonitabut lisäävät laskimotukos ja rintasyöpäriskiä. 

Mutta vähentävät monen muun syövän ja osteoporoosin riskiä.

Osteoporiisin riski pienee huomattavasti kun liikkuu ja käyttää maitotuotteita.

Vierailija
104/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hormoneja voi loputtomiin syödä. Eikä minusta vaihdevuosia tarvitse "hoitaa". Ei sen pitäisi sairaus olla. 

Se aiheuttaa kohonneen riskin osteoporoosille, sydän- ja verisuonitaudeille, diabetekselle jne. Kannattaa reippaasti vaan ottaa, jos ei ole erityisiä esteitä. 

Ei kannata jos ei ole pakottavaa tarvetta. Söin nuorena ihan riirtävästi hormoneja. Enää ei huvita. Se on lääketehtailijoiden hyöty, että naiset lappaa hormoneja menemään vaikka ilmankin pärjää.

Kukaan ei pakota sinua käyttämään hormonikorvaushoitoa.

Aika ikävää, että yrität estää muita naisia käyttämästä, vaikka he kokevat, että eivät pärjää ilman.

Vierailija
105/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle gyne sanoi että estrogeenilisää saa käyttää 5-10 vuotta,kun kysyin asiasta.Ja vaihdevuosi oireet voivat tulla hoidon loputtua,eli vaan siirrät niitä oireita.

Hän oli väärässä.

Vierailija
106/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elona kirjoitti:

Poi oireyhtymässä ainakin tasaantuu ku kierrot ollut pois tarpeeks pitkään. Eiköhän siis tavallisissakin tasaannu? 

Poi?

Periaatteessahan päällä on jatkuva pms, kun estrogeeni on alhaalla.

Vierailija
107/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa hei äreille miehille. 👋

Heippa sulle veesi revittelijälle...  haiset tänne asti.👋🖕🖕🖕🖕

Käsi ei minulta. Joku taitaa tahallaan haastaa riitaa kanssani ja 

ikäänkuin kerjätä minulta 

osallistuvaa kommenttia. 

Tämä vibraatio tai äo ei ole

minulle kotoisa maasto. E

Vierailija
108/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän rintani mieluummin ja nukun vähän vähemmän.

"Vähän vähemmän" tarkoitti minulla 0 tuntia yössä. Ei sillä lailla eläisi kauan, viikoissa laskettaisiin elinaika. Hormonikorvaushoidolla olen nyt jo elänyt ja nukkunut hyvin 15 vuotta.

Vierailija
109/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hormoneja voi loputtomiin syödä. Eikä minusta vaihdevuosia tarvitse "hoitaa". Ei sen pitäisi sairaus olla. 

Se aiheuttaa kohonneen riskin osteoporoosille, sydän- ja verisuonitaudeille, diabetekselle jne. Kannattaa reippaasti vaan ottaa, jos ei ole erityisiä esteitä. 

Ei kannata jos ei ole pakottavaa tarvetta. Söin nuorena ihan riirtävästi hormoneja. Enää ei huvita. Se on lääketehtailijoiden hyöty, että naiset lappaa hormoneja menemään vaikka ilmankin pärjää.

Aika ikävää, että yrität estää muita naisia käyttämästä, vaikka he kokevat, että eivät pärjää ilman.

Miten mä sen edes teoreettisesti voisin estää? Vai kiellätkö minua sanomasta oman mielipiteeni ja kokemukseni?

Senkus syötte. Ei se mua henk. koht. haittaa tippaakaan. Mä en halua lisätä minkään syövän riskiä itselläni ja siksi en syö. Olen varma, että elimistöni pystyy pärjäämään ilman hormonejakin ja korjaamaan ajan kanssa tilanteen, niin että vaihdevuosienkin jälkeen voi elää. Näin on pakkokin olla koska naisia on ennenkin elänyt vanhoiksi ja ovat olleet vahvoja ja pärjääviä.

Vierailija
110/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

__

*Minulta vain Eellä 

merkatut.

Ei anonyymisti. Aion toki

ottaa hormoneja, jos ne

kuumat aallot tai kiukku

valtaa olotilan. Kierto on

tasan 28 vrk, ei siis vielä mtn

menopaussin konkr. oirekuvastoa.

Olen hyvin tasainen mieleltäni.

E

__

Vierailija
111/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mä sen edes teoreettisesti voisin estää? Vai kiellätkö minua sanomasta oman mielipiteeni ja kokemukseni?

Senkus syötte. Ei se mua henk. koht. haittaa tippaakaan. Mä en halua lisätä minkään syövän riskiä itselläni ja siksi en syö. Olen varma, että elimistöni pystyy pärjäämään ilman hormonejakin ja korjaamaan ajan kanssa tilanteen, niin että vaihdevuosienkin jälkeen voi elää. Näin on pakkokin olla koska naisia on ennenkin elänyt vanhoiksi ja ovat olleet vahvoja ja pärjääviä.

Entisaikaan vanhemmat naiset eivät voineet hyvin vaan kärsivät vaihevuosioireista. Hirveää kun asiaa ajattelee. Kaikki vanha ei ole sama kuin hyvä. Synnytyskin oli naisten yleisin kuolinsyy ennen modernia lääketiedettä ja melko tuskaisaa siellä saunanlauteilla. Ei mennyttä kannata glorifioida.

Vierailija
112/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ilman hormonitabuja kuolisi muutamassa viikossa unettomuuteen, niin nuo riskit ovat parempi vaihtoehto.

Mikään muu ei saa sinua nukkumaan kuin hormonikorvaushoito? Ei hele! Mitäpä muita keinoja olet kokeillut? 

Vierailija
113/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä samaa. Vuosien kituuttamisen jälkeen oli vähän parempi vaihe, nyt taas yöunet todella katkonaiset ja hikoiluttaa niin että ei meinaa kestää, lakanat lähes märät. Ahdistaa koko ajan ja voin huonosti, nivelet kipeät ja turvottaa. En juo, en polta, ulkoilen lähes päivittäin ja olen laiha, ei säännöllisiä lääkityksiä. Vatsa välillä kovalla, välillä löysällä, keliakia-verikoe otettu kolmesti ja tullut negatiivisena takaisin. 

Loppusumma on varmaan tuhansia euroja jos tätä alkaa yksityisellä tutkimaan. Julkisella katsotaan pvk, vedotaan käypähoitoon ja tuputetaan masennuslääkkeitä. Been there, done that.

Hyviä neuvoja otetaan vastaan! 

Vierailija
114/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut koko esivaihdevuosi- ja vaihdevuosiprosessin läpi ihan hyvä olo. Nyt kun menopaussi on jo tapahtunut, aivan erityisen hyvä. 

Mutta kyllä ne useimmilta niiltäkin, joilla on rajumpia oireita, menee ajan kanssa ohi ne oireet, kunhan elimistö tottuu alempiin hormonitasoihin.

Vierailija
115/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ilman hormonitabuja kuolisi muutamassa viikossa unettomuuteen, niin nuo riskit ovat parempi vaihtoehto.

Mikään muu ei saa sinua nukkumaan kuin hormonikorvaushoito? Ei hele! Mitäpä muita keinoja olet kokeillut? 

Miksi kyseenalaistaa toisen kokemusta? Meitä on moneen lähtöön.

Vierailija
116/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

välillä tuntuu että happi loppuu, kuuluuko tämäkin näihin oireisiin, ei mitään paniikkikohtauksia vaan ihan kuin olisi unohtanut hengittää. en ihmettele että moni sekoaa tässä iässä.

Minulla ihan sama. On myös ollut sydämen tykytyksiä ja vaikeutta saada unta.

Vierailija
117/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut koko esivaihdevuosi- ja vaihdevuosiprosessin läpi ihan hyvä olo. Nyt kun menopaussi on jo tapahtunut, aivan erityisen hyvä. 

Mutta kyllä ne useimmilta niiltäkin, joilla on rajumpia oireita, menee ajan kanssa ohi ne oireet, kunhan elimistö tottuu alempiin hormonitasoihin.

Onko vaikuttanut seksielämään millään tavalla?

Vierailija
118/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan vanhemmat naiset eivät voineet hyvin vaan kärsivät vaihevuosioireista. Hirveää kun asiaa ajattelee. Kaikki vanha ei ole sama kuin hyvä. Synnytyskin oli naisten yleisin kuolinsyy ennen modernia lääketiedettä ja melko tuskaisaa siellä saunanlauteilla. Ei mennyttä kannata glorifioida.

Suuri osa sukuni naisista on pystynyt elämään toimintakuntoisina 90-vuotiaiksi asti ja ylikin ilman hormoneja. Se riittää mulle kannustimeksi ja esimerkiksi. 

Vierailija
119/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä samaa. Vuosien kituuttamisen jälkeen oli vähän parempi vaihe, nyt taas yöunet todella katkonaiset ja hikoiluttaa niin että ei meinaa kestää, lakanat lähes märät. Ahdistaa koko ajan ja voin huonosti, nivelet kipeät ja turvottaa. En juo, en polta, ulkoilen lähes päivittäin ja olen laiha, ei säännöllisiä lääkityksiä. Vatsa välillä kovalla, välillä löysällä, keliakia-verikoe otettu kolmesti ja tullut negatiivisena takaisin. 

Loppusumma on varmaan tuhansia euroja jos tätä alkaa yksityisellä tutkimaan. Julkisella katsotaan pvk, vedotaan käypähoitoon ja tuputetaan masennuslääkkeitä. Been there, done that.

Hyviä neuvoja otetaan vastaan! 

Pystytkö aloittamaan hkh:n?

Vierailija
120/150 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo helpottui kun sain hormonikorvaushoitoa ja lopullisen helpotuksen toi kohdunpoisto. Menopaussi ei vaivaa yhtään enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi