Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen muodostaminen, kumpaan asuntoon muuttaa?

Vierailija
17.08.2026 |

Millaisia kokemuksia teillä on, kun olette perustaneet uusperheen, jossa on jo kouluikäisiä lapsia? Kumman asuntoon olette muuttaneet ja millä perusteella vai oletteko ostaneet/vuokranneet uuden asunnon? Onko lasten täytynyt vaihtaa koulua muuton takia?

Itselläni on siis 2. luokalla oleva lapsi vuoroviikoin exän kanssa. Miesystäväni, joka on lapseton, asuu samalla paikkakunnalla reilun 10km päässä asunnoltani. Hän asuu omakotitalossa, johon olisi siinä mielessä helppo muuttaa, että se on niin tilava, että lapselleni olisi siinä myös oma huone. Toisaalta tällöin lapseni joko pitäisi vaihtaa koulua tai sitten koulumatka pitenisi reilusti niinä viikkoina, kun hän on luonani. Tai sitten miesystävän pitäisi muuttaa minuna asuntooni kerrostaloon. Helppoa olisi jos lapsi olisi niin pieni, että ei ole vielä aloittanut koulunkäyntiä tai jos lapsi kävisi vain viikonloppuisin isällään, mutta kouluikäinen on jo vähän sidottu siihen nykyiseen kouluun.

Millaisia ratkaisuja te olette tehneet ja olitteko tyytyväisiä valintaanne?

Kommentit (253)

Vierailija
161/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi vaihtaa jo kotia vuoroviikoin. Tarvitseeko siihen päälle vielä muuton uuden ihmisen luo ja vaihdon uuteen kouluun?

Mikset sinä voi asua vuoroviikoin uudella miehellä ja nykyisessä kodissa? 

Kumppanini haluaa parisuhteen,jossa asutaan yhdessä ja lisäksi hän haluaa oman biologisen lapsen. Itsekin toivon lisää lapsia lähitulevaisuudessa (ikä alkaa tulla vastaan), vaikka se ei olisikaan katastrofi, jos en enää lisää lapsia saa, kun minulla on jo yksi lapsi.

Ap

Mitä mieltä mies on siitä että lapsesi joutuisi niin paljon mukautumaan tilanteeseen? Jos häntä ei kiinnosta sinun lapsesi hyvinvointi, niin millainen isä sellaisesta sit tulee? Aika itsekäs tyyppi olisi jos häntä kiinnostaa vain se omasta siemenestä itänyt lapsi, ei lasten hyvinvointi yleisesti.

Tosin... eipä vaikuta sinuakaan kiinnostavan lapsesi hyvinvointi, kerta joudut kyselemäänkin tuollaista.

Vierailija
162/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tilanne niin päin, että itse asuin keskustassa kerrostalossa ja mies syrjemmällä omakotitalossa 16v poikansa kanssa. Ei edes harkittu muuta vaihtoehtoa, kuin se että minä muutan sinne.

Voi 16v poika raukkaa. Miksi ette kiimoissanne voineet odottaa paria vuotta, että poika pääsi muuttamaan kotoa? Ihan killeriä tuon ikäiselle joku uusi äitipuoli ja isän uusi hellu. Apua!! 

Ei välttämättä. Miehen exän uusi muutti sisään samalla kun mieheni muutti ulos. Lasten mielestä asiassa ei ollut mitään ongelmaa. Ongelmaa ei kuulemma myöskään ollut siinä kun 10v päästä se ”uusi” mies muutti pois ja samalla äiti muutti lapsen kanssa kerostaloon. Eikä sekään kun pari kk muuton jälkeen äiti esitteli uuden miehen, josta tuli ero parin kk päästä🤷‍ Lasten mielestä kaikki on mennyt hyvin ja hienosti eikä mitään harmia ole koitunut.

Kirjoititko tuon tosissasi vai vitsillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin lastensuojelun kautta laitokseen, ala-aste ikä uusperheessä johti persoonallisuushäiriöön jonka seurauksena huostaanotto. Tiedän valtavasti vastaavia. Älkää perustako näitä.

Aina kun puhutaan lastensuojelun asiakkaiden ja kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten räjähdysmäisestä kasvusta, ihmiset miettivät jotain narkkiksien vauvoja. Mutta tosiasiassa huomattavasti useampi päätyy laitokseen murrosiässä, kun omat vanhemmat ovat lähteneet omaa onneaan etsimään ja lapsi etsii keinoja kipunsa käsittelyyn.

No tähän täytyy sanoa, että jos nuori oireilee voimakkaasti, olisi hän oireillut ydinperheessäkin. 

Mutta joo, ap laittaa nyt lapsensa edun uuden miehensä edelle. 

Olen aivan satavarma, että teini, joka elää ydinperheessä, jossa vanhempien liitto on eleettömästi kelottunut kaverisuhteeksi, lapsi oireilee murto-osan siitä, mitä vaikkapa kirjoittajan 125 kuvailemassa perheympäristössä.

Teinille tylsyys on paras henkivakuutus. Hänellä itsellään myllertää jo valmiiksi.

Juu juu, mutta on tosi typerää yleistää. Teinin mt-ongelmat ei vanhemmista tai perheestä johdu, ne voivat niiden voimakkuuteen vaikuttaa toki. Ihan kuten aikuisellakin ympäristö. 

Teinillä johtuu 99% vanhemmista ja perheestä.

Vierailija
164/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, minä minä minä. Entä lapsi? Te eroatte kuitenkin pian, ihan turhaa muutat. 

Vierailija
165/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on, että lapsi muuttaa isänsä luokse ja äiti uuden miesystävän luokse sinne 10km päähän ja lapsi käy äipän luona joka toinen viikonloppu ja koulujen loma-aikoina.

Vierailija
166/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusperhe ei voi toimia koskaan

Jaa. Itse olen perustanut uusperheen 30 vuotta sitten. Lapset ovat jo aikuisia, ja heidän kanssaan voi siis sujuvasti keskustella kokemuksista. Ei heille ole tullut mitään negatiivista mieleen.

Vierailija
167/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ ei kai siinä nykypäivänä ole mitään outoa, että isä on lähihuoltajana

Vierailija
168/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka varma olet uudesta miehestä? Jos nyt tuot hänet lapsen elämään niin teidän on paras olla onnellisia yhdessä ainakin seuraavat 15 vuotta.

Vierailija
169/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on nyt ettei lapsen tarvi vaihtaa asuinympäristöä.

Myykää kumpikin asuntonne ja ostakaa tilava koti sun ja lapsen nykyiseltä alueelta.

Vierailija
170/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme erittäin tyytyväisiä päätökseen muuttaa yhteen vasta, kun lapset olivat omillaan. 

Mahtaako ap:n lapseton miesystävä olla samaa mieltä? 

Vierailija
171/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla afrikkalaisen tasoinen ihminen, että perustaan uusioperheen, kun jokainen tietään tuon olevan pahinta maanpäällistä helvettiä mitä olla ja voi?????

Mitä tarkoitat? Eiköhän valtaosa uusperheessä asuvista aikuisista ja lapsista ole erittäin tyytyväisiä tilanteeseensa.

Lapset olisivat kyllä vielä tyytyväisempiä tilanteeseensa onnellisessa ydinperheessä omien vanhempiensa kanssa.

Eivät taatusti ole jos ydinperheessä riidellään jatkuvasti, tilanne on koko ajan tulehtunut ja vanhempien välillä on henkistä väkivaltaa.

Tai fyysinen väkivalta. 

Vierailija
172/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut eron jälkeen yksin, en ole lapsille esitellyt ketään enkä muuttaisi miehen perässä eikä kukaan muuta meidän luo. Moni kiusaa ja ihmettelee kun olen viihtynyt sinkkuna. Inhoan uusperheitä, olen itse sellaisessa elänyt enkä halua omilleni sitä. 

Miehiä voi tavata omalla ajalla kun lapset ovat isällään.

Vierailija
173/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on, että lapsi muuttaa isänsä luokse ja äiti uuden miesystävän luokse sinne 10km päähän ja lapsi käy äipän luona joka toinen viikonloppu ja koulujen loma-aikoina.

Peesi tälle. Isä pystyy enemmän ottamaan vastuuta lapsen tarpeista, kun äidin perheeseen on vauvakin suunnitteilla.

Vierailija
174/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla afrikkalaisen tasoinen ihminen, että perustaan uusioperheen, kun jokainen tietään tuon olevan pahinta maanpäällistä helvettiä mitä olla ja voi?????

Mitä tarkoitat? Eiköhän valtaosa uusperheessä asuvista aikuisista ja lapsista ole erittäin tyytyväisiä tilanteeseensa.

Lapset olisivat kyllä vielä tyytyväisempiä tilanteeseensa onnellisessa ydinperheessä omien vanhempiensa kanssa.

Eivät taatusti ole jos ydinperheessä riidellään jatkuvasti, tilanne on koko ajan tulehtunut ja vanhempien välillä on henkistä väkivaltaa.

Tai fyysinen väkivalta. 

Harvinaista vakaiden vanhempien ydinperheessä .

Tässä ei puhuta nyt perheistä jossa toisella tai molemmilla vanhemmilla esimerkiksi läheisriippuvuus josta terapiassa kaivetaan persoonallisuushäiriöisen käytös esiin.

Vierailija
175/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tilanne niin päin, että itse asuin keskustassa kerrostalossa ja mies syrjemmällä omakotitalossa 16v poikansa kanssa. Ei edes harkittu muuta vaihtoehtoa, kuin se että minä muutan sinne.

Voi 16v poika raukkaa. Miksi ette kiimoissanne voineet odottaa paria vuotta, että poika pääsi muuttamaan kotoa? Ihan killeriä tuon ikäiselle joku uusi äitipuoli ja isän uusi hellu. Apua!! 

Ei välttämättä. Miehen exän uusi muutti sisään samalla kun mieheni muutti ulos. Lasten mielestä asiassa ei ollut mitään ongelmaa. Ongelmaa ei kuulemma myöskään ollut siinä kun 10v päästä se ”uusi” mies muutti pois ja samalla äiti muutti lapsen kanssa kerostaloon. Eikä sekään kun pari kk muuton jälkeen äiti esitteli uuden miehen, josta tuli ero parin kk päästä🤷‍ Lasten mielestä kaikki on mennyt hyvin ja hienosti eikä mitään harmia ole koitunut.

Kirjoititko tuon tosissasi vai vitsillä?

Ihan tosissani. Ollaan lasten isän kanssa lapsilta kyselty että miltä nämä tilanteet ovat tuntuneet ja ovat vastanneet että ei ongelmia, eikä haittaa yhtään.

Vierailija
176/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut eron jälkeen yksin, en ole lapsille esitellyt ketään enkä muuttaisi miehen perässä eikä kukaan muuta meidän luo. Moni kiusaa ja ihmettelee kun olen viihtynyt sinkkuna. Inhoan uusperheitä, olen itse sellaisessa elänyt enkä halua omilleni sitä. 

Miehiä voi tavata omalla ajalla kun lapset ovat isällään.

Kasvoitko itse lapsensa uusperheessä? Jos lasvoit, niin miksi se oli niin huono kokemus?

Vierailija
177/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peesi tälle. Isä pystyy enemmän ottamaan vastuuta lapsen tarpeista, kun äidin perheeseen on vauvakin suunnitteilla.

Mikähän mahtaa olla tilanne AP:n lapsen isällä? Onko hänelläkin uusi vaimo ja lisää lapsia syntynyt?

Vierailija
178/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10km koulumatka bussilla ei tunnu missään. Itselläni oli triplat ja oli kiva istua lämpimässä juttelemassa kavereiden kanssa. 

Vierailija
179/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä pistäisi lastani vaihtamaan koulua tai muuttamaan kauas kavereista oman uuden suhteeni takia! Etenkin noin pienten on tosi tärkeää voida juosta soittamaan kaverin ovikelloa tms. kun siltä tuntuu.

Uusperhe on ylipäätään riski lapsille. Seurustelkaa omista asunnoista käsin.

Lähinnä mietityttää, että koulumatka pitenee tosi paljon, kun joutuu kulkemaan bussilla kun tähän asti kävellyt kouluun. Kouluun ja opettajaan lapsi on ollut tyytyväinen ja viihtyy siellä.

ap

Ja sä meinaat repäistä lapsen pois? Miksi sä tekisit omalle lapselle noin?

10 km bussilla ei ole pitkä matka. Sen pyöräileekin. 

Vierailija
180/253 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla 10 km tarkoittaa täysin eri elinpiirejä. Lapset tutustuvat toisiinsa koulussa, pihoilla, tai lähialueen harrastuksissa. 

Sekä uusperhe-elämää että ydinperhe-elämää voi elää sensitiivisesti kaikkien tilanne huomioiden tai nähden, tai huonossa ilmapiirissä yhden henkilön jyrätessä oman tahtonsa läpi tai muuten myrkyllisessä ilmapiirissä. Tässä tapauksessa sensitiivisys voisi tarkoittaa sitä, että uusperhe perustetaan lapsen koulun ja toisen kodin lähelle. Jos omakotitalo menee lapsen arjen edelle, olisin huolissani. Mutta omakotitalot menevät lapsen arjen edelle joskus ihan ydinperheissäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi