Miehen työpaikan vaihto ja arjen vastuun kaatuminen naisen niskaan
Mitä olette mieltä tästä tilanteesta? Mies siis halusi vaihtaa itse työpaikkaa ja löysikin sellaisen, josta sitten itse kovasti innostui. Työpaikka vaan sijaitsee 1,5 tunnin ajomatkan päässä ja lisäksi se on pitkälti reissuhommaa eli työmatkoja voi olla ympäri Suomen, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että mies on arkipäivät poissa kokonaan jossain päin Suomea. Meillä on useampia lapsia aina eskari-ikäisestä toisen asteen opinnoissa oleviin ja heillä toki omat menonsa ja harrastuksensa joka viikko ja joihinkin niihin tarttevat kyytimistä yms.
Tietysti nyt tämän työpaikan vaihdoksen vuoksi kaikki arjen asiat kaatuu minun niskaani. Käyn itsekin kokopäivätöissä paitsi loppuvuodesta jään vanhempainvapaalle. Tämä uusi tulokas oli kyllä tiedossa ennen työpaikan vaihtoa. Mies ei myöskään meinaa mitään isyysvapaata pitää nyt, kun on edelleen sit uusi työpaikka ja ei viitsi sieltä heti olla pois. Lähinnä tässä vaan huolettaa, että miten omat voimavarat taas riittää kaiken yksin pyörittämiseen. Eikä tämä työpaikan vaihdos ollut yhdessä keskusteltu ja sovittu asia vaan sen mies päätti ihan itse. Lisäksi on ihmeissään, miksi en voi vain olla iloinen, että on saanut toisen työpaikan ja kutsuu minua itsekkääksi. Ehkä tavallaan olenkin, mutta koen tilanteen todella epäreiluksi, että toinen tekee päätöksiä, jotka vaikuttaa meidän molempien sekä toki lasten arkeen, ihan kysymättä minulta ja olettaa vain, että hyväksyn kaiken mukisematta.
Olisko jollakin antaa jotain neuvoja, miten tähän pystyisi paremmin sopeutumaan ja miten saan arjen yksin toimimaan ja jaksan kaiken keskellä? Olisin tosi kiitollinen neuvoista. Tällä hetkellä olen vain ärsyyntynyt ja turhautunut koko asiaan.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran ap. joutuu hoitamaan puolison lapsia, joiden äiti ei ole niin herää kysymys, että onko puolison ex. ihan tietoinen tilanteesta. Puolison exälle pitäisi kertoa suoraan, mikä tilanne on. Oikeinhan tuo ei ole, että ap. joutuu hoitamaan kotonaan näitä lapsia, joiden hoitaminen ei ole ap:n asia.
No ei se ole oikein miehen exällekään, ettö ex-miehen irtiotto vastuista nykyisessä liitossaan kaatuu ex-vaimon paikattavaksi.
Eikä ole varmaan ensimmäinen kerta, kun kyseisen miehen valinnoista vastuun kantaa ex-vaimo. Siksi varmaan se erokin tuli.
Vierailija kirjoitti:
Kun alettiin olemaan porukoissa sovittiin, että kumpikin saa sanoa työlle aina kyllä ja perhe sopeutuu siihen sitten tavalla tai toisella.
Mahdoitko miettiä, mitä se pahimmillaan tarkoittaa?
Lapsia ei olisi kannattanut tehdä. miehiin ei voi luottaa eikä ne hoida lapsia.
Mies toivoi koiran, jota ei ehdi hoitaa ja ulkoiluttaa. Ap hoitaa koiran, synnyttää vauvan, hoitaa eskarilaisen, vie teinit harrastukseen, vuoroviikot miehen lapset myös, kokkaa komppanialle, pesee pyykit, imuroi, käy kaupassa, hakee eskarilaisen, imettää vauvan, ulkoiluttaa koiran, nostaa perunat, kampaa laaman otsatukan, vaihtaa öljyt autoon…
Vierailija kirjoitti:
Vauva oli kyllä ihan yhdessä tehty päätös ja suunniteltu. Siksikin tulee vähän outoon kohtaan nyt tämä työpaikan vaihdos ja sen tuomat muutokset. Valitettavasti ei edes palkkatasoltaan niin paljon parempi ole, että mahdollistaisi sitten kaiken mahdollisen avun palkkaamisen. Miehelle on edellisessä paikassakin ollut ihan hyvä palkka ja palkannousu ei todella ole niin iso, että toisi mitään merkittävää etua, enemmän hän taisi hakea sitä, että olisi ehkä joskus joidenkin vuosien päästä mahdollisuus päästä etenemään töissä korkeammalle tasolle. Tunnen asetelman sikäli kyllä epäreiluksi, että se tulee nyt aika paljolti minun jaksamisen ja joustamisen kustannuksella.
Yllätäpä sä sun mies sillä että otat eron ja lapsen sulla ja hänellä 50/50. Siinä sun mulkulle miehelle yllätystä kerrakseen! Itse en suostuisi tuohon laatikkoon mihin sut on nyt laittettu. Vai että vielä aktiivinen koirakin ;D Jollei tämä koko ketju ole provo niin onnea vaan sulle ja tulevaisuudelle. Mies meni ja teki omia päätöksiä ja hankki reissutyön eikä palkkakaan huimasti nouse, miettimättä miten lasten harrasuksille ja ja sun jaksamiselle käy. Itsekäs mulkku.
Nyt on aika sekava olotila näistä kaikista vastauksista ja tuntui jo etten olekaan ihan kohtuuton, kun en ole vain positiivisesti voinut ottaa tätä muutosta.
Keskustelin miehen kanssa tänään ja se ei kyllä mennyt yhtään niin kuin ajattelin. Yritin ihan rauhallisesti ja asiallisesti käydä näitä asioita läpi ja toin myös sen näkökulman, että ahdistaa sekin, kun yksin vastaan lapsista ja heidän menoistaan arkisin ja välillä on jos mitä keskellä arkipäiviäkin ja nehän on pois mun työtunneista. Minulla on kyllä liukuva työaika eli voi kerätä plussa tunteja ja saa ne miinuksellakin olla. Tässä on lähiviikkoina yhden lapsen meno, mihin joudun häntä kyytimään ja näin ollen liukamatunteja menee useampia ja olen taas miinussaldoilla. Sanoin vaan, että en edes pysty tekemään tällä hetkellä plussa tunteja, kun kuitenkin olen sidottu eskarilaisen hoitoaikoihin. Niin miehen ratkaisu oli, että voin tehdä sitä iltaisin ja vkoloppuisin kotona töitä. En ollut tästä kovin innoissaan niin en kuulemma yhtään suostu joustamaan perheen eteen vaan pakkomielteisesti pidän vain kiinni omista ajatuksistani ja oikeuksistani ja yritän tehdä vaan toiselle pahan mielen, kun on saanut uuden työn. En kerrassaan enää tiedä, mitä ajatella. Ja niin hullulta ku tämä kaikki kuulostaa niin kyllä tämä kaikki totta on..
-Ap
Kun asuu yksin ja huolehtii lapsista yksin, niin ei tule tuollaisia epämiellyttäviä yllätyksiä.
Eikö mies saa toteuttaa unelmiaan eli onko se vain naisten oikeus. Kumouksen teillä ne lapset halusi sinä vai mies. Äläkä sano sitä perus naisen vastausta että minä päätin että me haluamme. Ja kai sinä tiedät että mies ei ole sinun omaisuutta jota sinä hallitse ja kontrolloit?
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies saa toteuttaa unelmiaan eli onko se vain naisten oikeus. Kumouksen teillä ne lapset halusi sinä vai mies. Äläkä sano sitä perus naisen vastausta että minä päätin että me haluamme. Ja kai sinä tiedät että mies ei ole sinun omaisuutta jota sinä hallitse ja kontrolloit?
Mitä nyt taas!
Ap siis hoitaa omat ja miehen lapset ja koiran ja talouden ja omat työt, mies hoitaa omat työt.
Kuulostaako reilulta?
Jos mies halusi tuon kaiken niin sitten pysytään kotona ja hoidetaan ne vastuut. Ja ollaan hyvä isä.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on vastuu perheestään ja lemmikistään, eikä se ole miehen kontrollointia, ettei nainen miestä näistä vastuista vapauta ja tee miehenkin osuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt taas!
Ap siis hoitaa omat ja miehen lapset ja koiran ja talouden ja omat työt, mies hoitaa omat työt.
Kuulostaako reilulta?
Jos mies halusi tuon kaiken niin sitten pysytään kotona ja hoidetaan ne vastuut. Ja ollaan hyvä isä.
Miehen "unelma" muuttuu miehen mielitekojen mukaan. Eilen se oli lapset, lemmikki ja omakotitalo, tänään tiukasti omaan uraan keskittyminen.
Eron otat ja vaadit asianajajan avustuksella niin helvetinmoiset elarit ettei tosikaan. Ei jää kusiaiselle paljon palkastaan, kun moloa uittaa surutta. Yksinhuoltaja olet jo.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aika sekava olotila näistä kaikista vastauksista ja tuntui jo etten olekaan ihan kohtuuton, kun en ole vain positiivisesti voinut ottaa tätä muutosta.
Keskustelin miehen kanssa tänään ja se ei kyllä mennyt yhtään niin kuin ajattelin. Yritin ihan rauhallisesti ja asiallisesti käydä näitä asioita läpi ja toin myös sen näkökulman, että ahdistaa sekin, kun yksin vastaan lapsista ja heidän menoistaan arkisin ja välillä on jos mitä keskellä arkipäiviäkin ja nehän on pois mun työtunneista. Minulla on kyllä liukuva työaika eli voi kerätä plussa tunteja ja saa ne miinuksellakin olla. Tässä on lähiviikkoina yhden lapsen meno, mihin joudun häntä kyytimään ja näin ollen liukamatunteja menee useampia ja olen taas miinussaldoilla. Sanoin vaan, että en edes pysty tekemään tällä hetkellä plussa tunteja, kun kuitenkin olen sidottu eskarilaisen hoitoaikoihin. Niin miehen ratkaisu oli, että voin tehdä sitä iltaisin ja vkoloppuisin kotona töitä. En ollut tästä kovin innoissaan niin en kuulemma yhtään suostu joustamaan perheen eteen vaan pakkomielteisesti pidän vain kiinni omista ajatuksistani ja oikeuksistani ja yritän tehdä vaan toiselle pahan mielen, kun on saanut uuden työn. En kerrassaan enää tiedä, mitä ajatella. Ja niin hullulta ku tämä kaikki kuulostaa niin kyllä tämä kaikki totta on..
-Ap
Huh huh. Rankalta ja kohtuuttomalta kuulostaa tuo miehen näkemys.
Tuntuu että koko elämä kaadetaan sun päälle ja mies saa toteuttaa itseään ja seikkailla uudessa duunissaan ympäri maailmaa. Niin voi toki tehdä mutta vain yhteissopimuksella, ei noin yllättäen ja asiasta puhumatta.
Yksi vaihtoehtohan olisi että hoidat nuo puuttuvat työtunnit viikonloppuna (töissä) ja mies hoitaa kodin, koiran ja lapset viikonloppuisin 100%. Mutta onko se nyt perhe-elämää sitten.
Vierailija kirjoitti:
Eron otat ja vaadit asianajajan avustuksella niin helvetinmoiset elarit ettei tosikaan. Ei jää kusiaiselle paljon palkastaan, kun moloa uittaa surutta. Yksinhuoltaja olet jo.
Tämä on Suomi, ei USA. Suuret elarit on Suomessa luokkaa 250 euroa/kk/lapsi ja niillä maksaa alle puolet lasten kuluista. Miehen edellisen liiton lapsista huolehtiminen tosin loppuu eroon.
Tämähän se vaan paranee 😂😂 Mahtaako olla tottakaan 🤭
Koira nyt ihan ekana uuteen kotiin jossa on sille aikaa. Sulla ei ole ja kun kerran oot tiineenä niin jatkossa vielä vähemmän vauvan kanssa. Äkkiä uusi koti kun vielä yasialle jotain tehdä.
Ei voi tulla miehen lapset teille vuoroviikoin jos mies ei ole paikalla lapsiaan varten. Mitä hittoa? Isäänsä ne on tulleet tapaamaan. Ihan on äijän oma asia miten tilanteen järkkää, hän hoitaa. Enkä usko järjestelyn olevan ok lasten äidillekään. Paitsi jos on samanlainen kusipää. Törkeää käytöstä mieheltä!
Vierailija kirjoitti:
Mies toivoi koiran, jota ei ehdi hoitaa ja ulkoiluttaa. Ap hoitaa koiran, synnyttää vauvan, hoitaa eskarilaisen, vie teinit harrastukseen, vuoroviikot miehen lapset myös, kokkaa komppanialle, pesee pyykit, imuroi, käy kaupassa, hakee eskarilaisen, imettää vauvan, ulkoiluttaa koiran, nostaa perunat, kampaa laaman otsatukan, vaihtaa öljyt autoon…
Nuo laamat ja perunat🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva oli kyllä ihan yhdessä tehty päätös ja suunniteltu. Siksikin tulee vähän outoon kohtaan nyt tämä työpaikan vaihdos ja sen tuomat muutokset. Valitettavasti ei edes palkkatasoltaan niin paljon parempi ole, että mahdollistaisi sitten kaiken mahdollisen avun palkkaamisen. Miehelle on edellisessä paikassakin ollut ihan hyvä palkka ja palkannousu ei todella ole niin iso, että toisi mitään merkittävää etua, enemmän hän taisi hakea sitä, että olisi ehkä joskus joidenkin vuosien päästä mahdollisuus päästä etenemään töissä korkeammalle tasolle. Tunnen asetelman sikäli kyllä epäreiluksi, että se tulee nyt aika paljolti minun jaksamisen ja joustamisen kustannuksella.
Yllätäpä sä sun mies sillä että otat eron ja lapsen sulla ja hänellä 50/50. Siinä sun mulkulle miehelle yllätystä kerrakseen! Itse en suostuisi tuohon laatikkoon mihin sut on nyt laittettu. Vai että vielä aktiivinen koirakin ;D Jollei tämä koko ketju ole provo niin onnea vaan sulle ja tulevaisuudelle. Mies meni ja teki omia päätöksiä ja hankki reissutyön eikä palkkakaan huimasti nouse, miettimättä miten lasten harrasuksille ja ja sun jaksamiselle käy. Itsekäs mulkku.
Tämä. Hyvin tiivistetty.
Jos aloitus on totta niin pahoittelen, ap.
Tämä asia ei ratkea millääm rauhallisella ja asiallisella puheella tai ties millä helvetillä, vaan helvetinmoisella huutamisella ja kiroilulla. Mätkää paskakasaa turpaan tai potki siltä polvi rikki, jollei huuto tehoa. Sinun kynnysmattoilusi on kynnysmattoiltu, ja älä herran tähden anna sille.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se vaan paranee 😂😂 Mahtaako olla tottakaan 🤭
Koira nyt ihan ekana uuteen kotiin jossa on sille aikaa. Sulla ei ole ja kun kerran oot tiineenä niin jatkossa vielä vähemmän vauvan kanssa. Äkkiä uusi koti kun vielä yasialle jotain tehdä.
Ei voi tulla miehen lapset teille vuoroviikoin jos mies ei ole paikalla lapsiaan varten. Mitä hittoa? Isäänsä ne on tulleet tapaamaan. Ihan on äijän oma asia miten tilanteen järkkää, hän hoitaa. Enkä usko järjestelyn olevan ok lasten äidillekään. Paitsi jos on samanlainen kusipää. Törkeää käytöstä mieheltä!
Että ap:lle ei ole oikein joutua kantamaan yksin vastuu lapsista, mutta miehen exän tulee niin mukisematta tehdä tai on huono äiti :D
No ei se ole oikein miehen exällekään, ettö ex-miehen irtiotto vastuista nykyisessä liitossaan kaatuu ex-vaimon paikattavaksi.