Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuorma-autot ja hätävilkkujen käyttö

Vierailija
17.08.2026 |

Meillä on tuossa kadun varrella lähikauppa. Tuotteita kauppaan tuovat kuorma-autot tekevät niin, että ajavat kaupasta hieman ohi, ja alkavat hätävilkut päällä kääntyen peruuttaa kaupan pihaan lastauslaiturille vasemman kaistan yli (muusta liikenteestä tietysti välittämättä). Onkohan tämä ihan oikea menettelytapa? Eikö tuossa pitäisi nyt ainakin käyttää ihan tavallista suuntavilkkua? Mistä hitosta takana tulevat autoilijat tietävät, että mitä rekkakuski yrittää tehdä kun alkaa peruuttaa päälle hätävilkut päällä. Puhumattakaan sitten vastaan tulevasta liikenteestä.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisiystäväni kertoi että katsoo joskus läpi sormien jakeluautojen laitonta käytöstä. Mutta antaa lapun jos kuski luulee että hätävilkut vapauttavat tieliikennelain noudattamisesta.

Vierailija
42/44 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä autoilijana tajuan siellä takana tai edessä. Se on sitä ennakointia, et rekka pysähtyi juuri lastaus alueen kohdalla ja laittaa vilkut päälle, eli saattaa peruuttaa. Ja saa peruuttaa. En mä estä toista tekemästä töitä.

Kyse ei ollut sinun tajuamisistasi vaan siitä onko se oikein. Moni pyörällä menevä lapsi ei varmaankaan tajua eikä tuossakaan se lastauslaituri mitenkään selvästi näy kadulle.

Lapsille pitää tietysti opettaa, että hälyvilkkuja käyttävää ajoneuvoa tai työkonetta väistetään. Vanhemmat ovat opettaneet, että silloin pysähdytään ja katsotaan koska on turvallista jatkaa matkaa.

Hälyvilkut on kyllä tosi hyvät kun näkyvät kauas.

Tai sitten voisi itse toimia tieliikennelain mukaan eikä siirtää vastuuta muille.

No kumpi onpi parempi, opettaa lapsi varomaan vai raivota sitten kun se on jäänyt auton alle vaikka on itse noudattanut liikennesääntöjä? 

Kun te vanhemmat ihan ekaksi saisitte niille muksuillenne taottua päähän että silmät pidetään liikenteessä, ei näytössä, katsotaan minne kävellään ja esim fillarilla ajaessa mielellään molemmat kädet stångalla. Yleinen näkyhän on fillarilla ilman käsiä, kuulokkeet korvilla, huppu silmillä ja katse puhelimessa. Eikä yhtään katsota minne mennään, suoraan vaan ajotielle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä autoilijana tajuan siellä takana tai edessä. Se on sitä ennakointia, et rekka pysähtyi juuri lastaus alueen kohdalla ja laittaa vilkut päälle, eli saattaa peruuttaa. Ja saa peruuttaa. En mä estä toista tekemästä töitä.

Vastaantuleville voi tulla yllätyksenä kun joku hätävilkuilla yhtäkkiä kääntyy eteen. Tilanne ei näy kaikille samanlaisena. Kauppa on toisesta suunnasta katsottuna kerrostalon takana. Sen takia pitäisi lain mukaan käyttää SUUNTAVILKKUA.

Ei hätävilkuilla eikä suuntavilkulla saa kääntyä yllättäen eteen. 

Vierailija
44/44 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teitä ei nämä hätävilkut miellytä, niin tehkää asialle jotain, että tekoälykin osaa sitten vastata, että ne ois laittomat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi