Kuorma-autot ja hätävilkkujen käyttö
Meillä on tuossa kadun varrella lähikauppa. Tuotteita kauppaan tuovat kuorma-autot tekevät niin, että ajavat kaupasta hieman ohi, ja alkavat hätävilkut päällä kääntyen peruuttaa kaupan pihaan lastauslaiturille vasemman kaistan yli (muusta liikenteestä tietysti välittämättä). Onkohan tämä ihan oikea menettelytapa? Eikö tuossa pitäisi nyt ainakin käyttää ihan tavallista suuntavilkkua? Mistä hitosta takana tulevat autoilijat tietävät, että mitä rekkakuski yrittää tehdä kun alkaa peruuttaa päälle hätävilkut päällä. Puhumattakaan sitten vastaan tulevasta liikenteestä.
Kommentit (44)
Vain suomessa autoissa on hätävilkut ja niitä saa käyttää vain jos on hätä. Sivistysmaissa ne ovat huomiovilkut !
Sen verran aggressiivia kommentteja rekkakuskeilta, että nyt täytyy kysyä mikä ongelma siinä suuntavilkun käyttämisessä on? Mikä pakko niitä hätävilkkuja on käyttää? Kokeilkaapa seuraavaksi käyttää suuntavilkkua ja kertokaa sitten täällä, että miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä autoilijana tajuan siellä takana tai edessä. Se on sitä ennakointia, et rekka pysähtyi juuri lastaus alueen kohdalla ja laittaa vilkut päälle, eli saattaa peruuttaa. Ja saa peruuttaa. En mä estä toista tekemästä töitä.
Kyse ei ollut sinun tajuamisistasi vaan siitä onko se oikein. Moni pyörällä menevä lapsi ei varmaankaan tajua eikä tuossakaan se lastauslaituri mitenkään selvästi näy kadulle.
Kysyin tekoälyltä tuosta hätävilkuista peruuttaessa. Saa käyttää, se kertoo muulle liikenteelle poikkeuksellisesta tilanteesta,mutta tottakai kuskin on varmistettava turvallinen peruutus. Jos ihmiset ei edes kuule peruutus piippaus ääntä,niin ihmiset pyöräillessä ja kävellessä pitäkööt silmät auki jos on kuulokkeet korvilla.
Tämä, jos peruuttaa SUORAAN TAAKSEPÄIN. Ei, jos kääntyy samalla.
Tekoäly tuskin hoksasi tätä sulle kertoa.
Voi herran pieksut, että teillä menee nuppi sekasin kun ette tiedä sitten minne se menee, et peruuttaako se ojaan vai katso, siinä rekassa lukee vaikka Pirkka ja tossa on k kaupan lastausalue.
Mutta katopa kun tieliikenne ei perustu oletamuksille. Toki pitää varoa jokaisen (varovaisuusvelvoite on tieliikennelaissa), mutta säännöt ovat yksiselitteisiä, jotta EI TARVITSE ARPOA siitä, mitähän tuo Keskon rekka meinaa tehdä. Että ajoikohan se ohi ja peruuttaa vähän suoraan taaksepäin ajaakseen pihaan keula edellä vai kääntyyköhän se sittenkin suoraan tonne kaupan pihaan peruuttamalla. Siksi se suuntavilkku, että tietää MIHIN SUUNTAAN se auto lähtee pakittamaan. Ettei tarvitse arvailla, kenenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä autoilijana tajuan siellä takana tai edessä. Se on sitä ennakointia, et rekka pysähtyi juuri lastaus alueen kohdalla ja laittaa vilkut päälle, eli saattaa peruuttaa. Ja saa peruuttaa. En mä estä toista tekemästä töitä.
Kyse ei ollut sinun tajuamisistasi vaan siitä onko se oikein. Moni pyörällä menevä lapsi ei varmaankaan tajua eikä tuossakaan se lastauslaituri mitenkään selvästi näy kadulle.
Kysyin tekoälyltä tuosta hätävilkuista peruuttaessa. Saa käyttää, se kertoo muulle liikenteelle poikkeuksellisesta tilanteesta,mutta tottakai kuskin on varmistettava turvallinen peruutus. Jos ihmiset ei edes kuule peruutus piippaus ääntä,niin ihmiset pyöräillessä ja kävellessä pitäkööt silmät auki jos on kuulokkeet korvilla.
Tämä, jos peruuttaa SUORAAN TAAKSEPÄIN. Ei, jos kääntyy samalla.
Tekoäly tuskin hoksasi tätä sulle kertoa.
Voi herran pieksut, että teillä menee nuppi sekasin kun ette tiedä sitten minne se menee, et peruuttaako se ojaan vai katso, siinä rekassa lukee vaikka Pirkka ja tossa on k kaupan lastausalue.
Aivan totaalisen epäolennaista mitä siinä rekassa lukee. Opettele liikennesäännöt. Tieliikennelaissa ei sanota, että jos kyljessä lukee Pirkka niin ei tarvitse käyttää suuntavilkkua. Mitä HAITTAAA siitä suuntavilkun käyttämisestä edes on? Et osaa laittaa sitä päälle?
Eihän monikaan käytä suuntavilkkua, näkeehän sen tuolla liikenteessä. Ne on monesti nämä ammattikuskit.
Varoitus muille: Rekan peruuttaminen ahtaassa paikassa, tiellä tai pihalla on tilanne, jossa iso ajoneuvo tukkii väylän. Hätävilkut kertovat muille tielläliikkujille poikkeuksellisesta ja mahdollisesta vaaratilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaantuleville voi tulla yllätyksenä kun joku hätävilkuilla yhtäkkiä kääntyy eteen. Tilanne ei näy kaikille samanlaisena. Kauppa on toisesta suunnasta katsottuna kerrostalon takana. Sen takia pitäisi lain mukaan käyttää SUUNTAVILKKUA.
Ei mulle tulee yllätyksenä. Jos näen et rekka pysähtyy keskelle kaistaa, tiedän et nyt tapahtuu jotain. Ja rekka antaa vastaantulevan mennä ensin, ennenku äkkiseltään kääntää nokan eteen. Kyllä se herranjestas rekkakuskikin katsoo, että on turvallista peruuttaa. Ellen minä sieltä tule ja havainnoi ajoissa ja pysähdyn ja näytän, että käänny vaan jos siellä yksin olen, enkä pidä pitkää letkaa takana.
Mulla rekka peruutti mun edessä erään pihan sisäänajotielle ja kuvitteli, että hänellä on etuajo-oikeus kääntyä siitä lähtemään toiseen suuntaan. Alkoi tööttäilemään, kun jatkoin matkaani sen edestä. Eipä kaveri tuntenut liikennesääntöjä, pihalta tuleva väistää ajoradalla ajavia.
Vierailija kirjoitti:
Varoitus muille: Rekan peruuttaminen ahtaassa paikassa, tiellä tai pihalla on tilanne, jossa iso ajoneuvo tukkii väylän. Hätävilkut kertovat muille tielläliikkujille poikkeuksellisesta ja mahdollisesta vaaratilanteesta.
Hanki kattomajakka, jos haluat erikseen varoitella muita. Mutta käytä SUUNTAVILKKUA kertoaksesi MIHIN SUUNTAAN olet menossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen nyt saatana muutenkin tajuaa, että tuoei ihan pienesti käänny, ei siihen mitään hätävilkkuja tarvita.
Mulle kävi just noin, että pimeällä kuorma-auto alkoi peruuttaa päälle hätävilkut päällä ja takanani oli muita autoja. Ihmettelin, että mitähän nyt tapahtuu. Kuski tuli sitten sanomaan, että halusi läheisen kaupan pihaan päästä. No, tämä olisi ollut melko selvä asia, jos olisi käyttänyt suuntavilkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki kattomajakka, jos haluat erikseen varoitella muita. Mutta käytä SUUNTAVILKKUA kertoaksesi MIHIN SUUNTAAN olet menossa.
Jos vilkuilla vaihtoehdot on oikea ja vasen, oikealla piha-alue ja vasemmalla järvi. Niin pitääkö siitä sulle erikseen kertoa minne menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vilkuilla vaihtoehdot on oikea ja vasen, oikealla piha-alue ja vasemmalla järvi. Niin pitääkö siitä sulle erikseen kertoa minne menee?
Kyllä pitää. Vastaavasti myös kaikilla kääntyvillä kaistoilla tulee käyttää suuntavilkkua vaikka niiltä ei voi ajaa suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vain suomessa autoissa on hätävilkut ja niitä saa käyttää vain jos on hätä. Sivistysmaissa ne ovat huomiovilkut !
Onks joku afganistan sivistysvaltio? Huomiota saa kun laittaa ne huomiovalot sinne auton päälle, jäteautoissakin on selleiset ja traktoreissa, käyttävät kun ovat suorittamassa itse työtä esim. peruuttamassa jäteastioille tai auraamassa lunta, kaivamassa kuoppaa.
Kyllä mäkin laitan hätävilkut päälle nimenomaan kun peruutan tai muuten ajan raskasta liikennettä "poikkeavasti". Eli Sion tehdä jotain muuta, kuin ajaa tietä pitkin.
Esimerkiksi tietyömailla on katolla se majakka, keltainen vilkku, mutta jakeluautossa sitä ei ole, ja kyllä mun oletus on, että ne hätävilkut nimenomaan kertoo muille sen, että teen jotain normaalista liikenteestä poikkeavaa.
Se on siis yleinen käytäntö, AP ei ilmeisesti ole aiemmin tähän törmännyt.
Mielestäni tuo hätävilkkujen käyttö vain sekoittaa ja hämmentää. Kyseessä on ihan normaali liikennetilanne eikä mikään hätä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin laitan hätävilkut päälle nimenomaan kun peruutan tai muuten ajan raskasta liikennettä "poikkeavasti". Eli Sion tehdä jotain muuta, kuin ajaa tietä pitkin.
Esimerkiksi tietyömailla on katolla se majakka, keltainen vilkku, mutta jakeluautossa sitä ei ole, ja kyllä mun oletus on, että ne hätävilkut nimenomaan kertoo muille sen, että teen jotain normaalista liikenteestä poikkeavaa.
Mutta jos käännyt samalla niin kai sinä nyt ymmärrät että muut eivät voi tietää mihin suuntaan aiot mennä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokoulussa opetettiin, että erittäin jyrkässä mutkassa eli noin 90 astetta on myös hyvä käyttää suuntavilkkua, vaikka sitä tietä ei muuhun suuntaan pääsisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille pitää tietysti opettaa, että hälyvilkkuja käyttävää ajoneuvoa tai työkonetta väistetään. Vanhemmat ovat opettaneet, että silloin pysähdytään ja katsotaan koska on turvallista jatkaa matkaa.
Hälyvilkut on kyllä tosi hyvät kun näkyvät kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille pitää tietysti opettaa, että hälyvilkkuja käyttävää ajoneuvoa tai työkonetta väistetään. Vanhemmat ovat opettaneet, että silloin pysähdytään ja katsotaan koska on turvallista jatkaa matkaa.
Hälyvilkut on kyllä tosi hyvät kun näkyvät kauas.
Tai sitten voisi itse toimia tieliikennelain mukaan eikä siirtää vastuuta muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos käännyt samalla niin kai sinä nyt ymmärrät että muut eivät voi tietää mihin suuntaan aiot mennä???
No silloin sä et lähesty sitä autoa vaan annat sen suorittaa sen kääntymisen tai mitä nyt ikinä onkaan loppuun. Et sä lumia auraavan teaktorinkaan läheääe mene, kun se suhaa ees taas esim. pihamaalla. Ta jos on kiire, niin varmistat, että se kuljettaja on huomannut sut ja keskeyttaa sen tekemisensä siksi aikaa, että sä pääset kulkemaan siitä.
Aivan totaalisen epäolennaista mitä siinä rekassa lukee. Opettele liikennesäännöt. Tieliikennelaissa ei sanota, että jos kyljessä lukee Pirkka niin ei tarvitse käyttää suuntavilkkua. Mitä HAITTAAA siitä suuntavilkun käyttämisestä edes on? Et osaa laittaa sitä päälle?