Kuorma-autot ja hätävilkkujen käyttö
Meillä on tuossa kadun varrella lähikauppa. Tuotteita kauppaan tuovat kuorma-autot tekevät niin, että ajavat kaupasta hieman ohi, ja alkavat hätävilkut päällä kääntyen peruuttaa kaupan pihaan lastauslaiturille vasemman kaistan yli (muusta liikenteestä tietysti välittämättä). Onkohan tämä ihan oikea menettelytapa? Eikö tuossa pitäisi nyt ainakin käyttää ihan tavallista suuntavilkkua? Mistä hitosta takana tulevat autoilijat tietävät, että mitä rekkakuski yrittää tehdä kun alkaa peruuttaa päälle hätävilkut päällä. Puhumattakaan sitten vastaan tulevasta liikenteestä.
Kommentit (44)
Tämäkin on näitä nykyajan ilmiöitä.
Joo, ihan tavallista vilkkua pitäisi käyttää, kun autoa kääntää sivusuunnassa. Ihan sama, kääntääkö keula edellä vai peruuttaen.
No kyllä minä autoilijana tajuan siellä takana tai edessä. Se on sitä ennakointia, et rekka pysähtyi juuri lastaus alueen kohdalla ja laittaa vilkut päälle, eli saattaa peruuttaa. Ja saa peruuttaa. En mä estä toista tekemästä töitä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä autoilijana tajuan siellä takana tai edessä. Se on sitä ennakointia, et rekka pysähtyi juuri lastaus alueen kohdalla ja laittaa vilkut päälle, eli saattaa peruuttaa. Ja saa peruuttaa. En mä estä toista tekemästä töitä.
Kyse ei ollut sinun tajuamisistasi vaan siitä onko se oikein. Moni pyörällä menevä lapsi ei varmaankaan tajua eikä tuossakaan se lastauslaituri mitenkään selvästi näy kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Vastaantuleville voi tulla yllätyksenä kun joku hätävilkuilla yhtäkkiä kääntyy eteen. Tilanne ei näy kaikille samanlaisena. Kauppa on toisesta suunnasta katsottuna kerrostalon takana. Sen takia pitäisi lain mukaan käyttää SUUNTAVILKKUA.
Tieliikennelaki
48 Suuntamerkki
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:
1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;
2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
3) vaihdettaessa ajokaistaa;
4) poistuttaessa liikenneympyrästä;
5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.
Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. (17.12.2020/1040)
51 Hätävilkkukytkennän käyttäminen
Pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa saa käyttää suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. Hätävilkkukytkentää saa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta.
----------------
Ei taida peruuttaminen kaupan pihaan olla "välitön vaara", joten pitäisi mennä tuon suuntamerkki-pykälän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ollut sinun tajuamisistasi vaan siitä onko se oikein. Moni pyörällä menevä lapsi ei varmaankaan tajua eikä tuossakaan se lastauslaituri mitenkään selvästi näy kadulle.
No jos se kuorma-auto peruuttaa niin siinä on peruutusvalot päällä sekä varoitusääni - se kouluun pyöräilevä lapsi on hyvä ja ajaa fillarillaan ilman kuulokkeita korvilla ja silmiä puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Uussuomalaisten touhuja pääosin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se kuorma-auto peruuttaa niin siinä on peruutusvalot päällä sekä varoitusääni - se kouluun pyöräilevä lapsi on hyvä ja ajaa fillarillaan ilman kuulokkeita korvilla ja silmiä puhelimessa.
Juu, pitäisi olla peruutusvalo ja suuntavilkku joka ilmoittaa sen, että ollaan kääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tekoälyltä tuosta hätävilkuista peruuttaessa. Saa käyttää, se kertoo muulle liikenteelle poikkeuksellisesta tilanteesta,mutta tottakai kuskin on varmistettava turvallinen peruutus. Jos ihmiset ei edes kuule peruutus piippaus ääntä,niin ihmiset pyöräillessä ja kävellessä pitäkööt silmät auki jos on kuulokkeet korvilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämänkin muutti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti tieliikennelain mukaan on käytettävä suuntavilkkua käännyttäessä tai muuten siirrettäessä autoa sivusuunnassa. Ihan sama, onko peruutusvalot päällä (peruuttaa voi suoraankin, joten hätävilkut eivät anna mitään lisätietoa, mihin SUUNTAAN se auto on peruuttamassa) vai piippaako se auto. Vilkulla osoitetaan, että ollaan kääntymässä nimenomaan sinne kaupan pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tekoälyltä tuosta hätävilkuista peruuttaessa. Saa käyttää, se kertoo muulle liikenteelle poikkeuksellisesta tilanteesta,mutta tottakai kuskin on varmistettava turvallinen peruutus. Jos ihmiset ei edes kuule peruutus piippaus ääntä,niin ihmiset pyöräillessä ja kävellessä pitäkööt silmät auki jos on kuulokkeet korvilla.
Tämä, jos peruuttaa SUORAAN TAAKSEPÄIN. Ei, jos kääntyy samalla.
Tekoäly tuskin hoksasi tätä sulle kertoa.
Ulkkareiden tuomia nuo hätävilkut kaikessa, niiden mielestä saat pysäköidä ihan mihin vaan. jos vaan laitat hätävilkut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ulkkareiden tuomia nuo hätävilkut kaikessa, niiden mielestä saat pysäköidä ihan mihin vaan. jos vaan laitat hätävilkut päälle.
Ikävä kyllä tuo on nykyään levinnyt myös kantasuomalaisten autoilijoiden työkalupakkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaantuleville voi tulla yllätyksenä kun joku hätävilkuilla yhtäkkiä kääntyy eteen. Tilanne ei näy kaikille samanlaisena. Kauppa on toisesta suunnasta katsottuna kerrostalon takana. Sen takia pitäisi lain mukaan käyttää SUUNTAVILKKUA.
Ei mulle tulee yllätyksenä. Jos näen et rekka pysähtyy keskelle kaistaa, tiedän et nyt tapahtuu jotain. Ja rekka antaa vastaantulevan mennä ensin, ennenku äkkiseltään kääntää nokan eteen. Kyllä se herranjestas rekkakuskikin katsoo, että on turvallista peruuttaa. Ellen minä sieltä tule ja havainnoi ajoissa ja pysähdyn ja näytän, että käänny vaan jos siellä yksin olen, enkä pidä pitkää letkaa takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, jos peruuttaa SUORAAN TAAKSEPÄIN. Ei, jos kääntyy samalla.
Tekoäly tuskin hoksasi tätä sulle kertoa.
Voi herran pieksut, että teillä menee nuppi sekasin kun ette tiedä sitten minne se menee, et peruuttaako se ojaan vai katso, siinä rekassa lukee vaikka Pirkka ja tossa on k kaupan lastausalue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle tulee yllätyksenä. Jos näen et rekka pysähtyy keskelle kaistaa, tiedän et nyt tapahtuu jotain. Ja rekka antaa vastaantulevan mennä ensin, ennenku äkkiseltään kääntää nokan eteen. Kyllä se herranjestas rekkakuskikin katsoo, että on turvallista peruuttaa. Ellen minä sieltä tule ja havainnoi ajoissa ja pysähdyn ja näytän, että käänny vaan jos siellä yksin olen, enkä pidä pitkää letkaa takana.
Menee taas turhaksi nettivänkäykseksi jossa sinä kuvittelet tuntevasi henkilökohtaisesti kaikki maailman rekkakuskit. Tuolla on aika kirjavia toimintatapoja ja kuskeja ja todellakin moni kääntyy isomman oikeudella muusta liikenteestä välittämättä aivan kuin ne hätävilkut jotenkin oikeuttaisivat tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tuo on nykyään levinnyt myös kantasuomalaisten autoilijoiden työkalupakkiin.
Joo niin on, kuten sekin että ajetaan suojatien päälle tai muuten vaan risteysalueelle ohi punaisten valojen odottamaan, että ne muuttuu vihreäksi.
Kun käännät autoa hätävilkuilla niin kukaan ei tajua mitä yrität tehdä. Siinä välissä menee vielä pyörätie ja jalkakäytävä. Tuo saattaa olla jopa laitonta. En tajua miksi jo tuossa kadulla pitää laittaa hätävilkut päälle. Ei kukaan peruuta ja käänny omaan pihaansakaan hätävilkut päällä. Kun autoa käännetään niin käytetään suuntavilkkua. Tuossa ei ole mitään sellaista mikä vaatii hätävilkkujen käyttöä. Peruutusvalosta näkee, että yritetään peruuttaa ja suuntavilkusta näkee, että yritetään samalla kääntyä.
Ei pitäisi olla mikään yllätys, että auton kääntyminen saattaa tulla muille yllätyksenä, jos vilkutetaan yhtäaikaa joka suuntaan.