Hermo menee kyläilevän lapsiperheen kanssa
Meillä kävi eilen kylässä lapsiperhe, lapset alle kouluikäisiä, mutta ei mitään taaperoita enää. Juu, ollaan sukua, niin on pakko joskus olla tekemisissä. Olemme karsineet näkemiset minimiin (nähdään kerran vuodessa, vuorovuosin kummankin kodissa), mutta silti rassaa. Meillä on kaveripiirissä monia asiallisesti käyttäytyviä lapsiperheitä, mutta tämän perheen kanssa on ihan erilaista.
Lapset ovat nirsoja, tämän tiedän jo valmiiksi. Nuorempi lapsenikaan ei syö kaikkea, mutta ei kävisi mielessäkään napista kyläpaikassa tarjottavista tai vaatia jotain lapselle sopivaa (vaan lapsi sitten söisi vaikka leipää kyläpaikassa ja huolehtisin itse ruokailut muuten). Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä. Ja onpa joskus aiemmin sattunut niinkin, että kun sovittiin kyläilystä ja kerroin, että meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.
Tämä lapsiperhe tulee kylään oma aikataulunsa mukaan. Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa). Kiva siinä sitten arvailla ja odottaa, että missä välissä klo 12-15 välillä tulevat kylään. Ihan unohtavat, että meillä olisi muutakin elämää ja ei kiinnosta rytmittää omaa päivää toisen lapsen päiväunien mukaan. Samaten äiti valittaa, kun lapsemme ovat hänen mielestään liian vilkkailta. Omat lapsensa ovat todella hiljaisia, hitaasti lämpeneviä ja leikkivät lähinnä jotain rauhallista/piirtävät. Meillä ei satu olemaan samanlaiset lapset ja tämäkin on ongelma.
Jos ei oltaisi sukua, niin en olisi missään tekemisissä tällaisen perheen kanssa.
Kommentit (146)
Meidän perhe käy aina syömässä ennen tuollaista vierailua, joka paikasta on löytynyt ABC tai mäkkäri, jossa on syöty vatsa täyteen ja sitten sukulaisissa on voitu kieltäytyä tarjoiluista todeten, että nyt ei jaksa. Lisäksi pidetään huolta, että ei olla kahta tuntia pitempään, lapset tietävät kysymättäkin, että kotiinlähtö tarkoittaa sitä, että mennään jätskille mahdollisimman pian vierailun jälkeen, joten koskaan ei jää leikit kesken.
Sukulaiset eivät tiedä, pitävätkö lapseni muumikekseistä vai lakritsista, koska lapset ei kyläillessä ota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te, joilla on nirsot lapset, niin oletteko itse olleet nirsoja tai oletteko edelleen? Kuulostaa oudolle, että mistä näitä nykyään riittää. Omassa lapsuudessa 70-80 -luvulla ei todellakaan perheiden ruokailua tehty kenenkään vierailevan lapsen mukaan.
Olin nirso ja olen edelleen. Meille osui vanha viisas lastenlääkäri, joka totesi, että nirsous on luonnon oma tapa säilyttää yksilö hengissä. Kun ei syö kaikkea, ei niin herkästi tule syöneeksi jotain tap pavaa.
Sellaisiakin asioita on olemassa kuin liha- ja sieniallergia.
Miten liittyy aiheeseen? Ketään ei pakotettu syömään. Vanhemman tehtävä on ihan sen lapsensa hyvinvoinnin ja terveyden takia huolehtia, että ruoka on lapselle sopivaa.
Jos allergioita ei ole ilmoitettu, niin mistä ap voi tietää, että jäätelö ei kelpaa, mutta Muumi-keksit käy. Jos et kerro etukäteen, niin et voi valittaa. Ja törkeää valittaa kylässä muutoinkaan. Siitä pöydästä voi valita ne tarjottavat, jotka itselle sopivat tai tuoda omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te, joilla on nirsot lapset, niin oletteko itse olleet nirsoja tai oletteko edelleen? Kuulostaa oudolle, että mistä näitä nykyään riittää. Omassa lapsuudessa 70-80 -luvulla ei todellakaan perheiden ruokailua tehty kenenkään vierailevan lapsen mukaan.
Tämä. Jos vieraalle ei kelpaa se mitä kylässä on tarjolla, voi olla sitten ottamatta. Syön sitä mitä voi tarjolla olevasta syödä. Ihan väärä oppi lapselle, että pelkän nirsoilun takia hypitään heidän pillin mukaan.
Missä kohtaa aloituksessa oli jotain tuon suuntaistakaan vaatimusta?
Ei ollutkaan. Apta eisoo kun hänen soppansa ei kelpaa. Ja tuo ettei sano tarkkaa tuloaikaa, on ongelma vain kontrollifriikille. Eihän kukaan ole sopinut jotain muuta, jos on sopinut vierailun. Ei sillä ole mitään väliä tuleeko ne vieraat 12 vai 14. Eikä päiväuniaika noin paljon edes heitä. Aplla tässä ongelmia on eikä muilla
No ei kyllä tarvitse olla kontrollifriikki, jos ärsyttää kun ei tiedä, tulevatko vieraat nyt vai kolmen tunnin päästä. Kyllähän sitä vapaapäivinä nyt on muutakin tekemistä, ja olisi kivat tietää, jos aloittaa jonkin homman, ehtiikö sen tehdä vai tulevatko vieraat samantien kun ovat aloittaneet. Ja ihan sekin, että kyllä se ruoka aika kuivettunutta on, jos joku kastike odottaa liedellä kolmekin tuntia.
Nakkikeitto vai? Eikä kenenkään päiväunet kolmea tuntia heitä, ap loukkaantuu siis 30-60 minuutista.
Ja aika töeppö saa olla, jos aloittaa ruoanlaiton tunteja ennen vieraiden saapumista, jos sen tekoon menee vartti. Varsinkin jos vieraat on sanoneet etteivät syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nirso ja olen edelleen. Meille osui vanha viisas lastenlääkäri, joka totesi, että nirsous on luonnon oma tapa säilyttää yksilö hengissä. Kun ei syö kaikkea, ei niin herkästi tule syöneeksi jotain tap pavaa.
Miten liittyy aiheeseen? Ketään ei pakotettu syömään. Vanhemman tehtävä on ihan sen lapsensa hyvinvoinnin ja terveyden takia huolehtia, että ruoka on lapselle sopivaa.
Jos allergioita ei ole ilmoitettu, niin mistä ap voi tietää, että jäätelö ei kelpaa, mutta Muumi-keksit käy. Jos et kerro etukäteen, niin et voi valittaa. Ja törkeää valittaa kylässä muutoinkaan. Siitä pöydästä voi valita ne tarjottavat, jotka itselle sopivat tai tuoda omat eväät.
Valittaa? Jos toteaa, ertä jätskiä ei syö, miten se on valittamista? Ap kuulostaa siltä martyyri-mammalta, joka loukkaantuu ihan joka asiasta. Jopa siitä, että kaikki lapset ei kiipeile seinillä kuten omat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla riittää sympatiaa esim. uniongelmista kärsivän vauvan vanhemmille, jotka sopivat kyläilyt päiväunien/lapsen rytmin mukaan. Mutta sitten kun on kyse jo isommista lapsista, niin en ymmärrä tätä joustamattomuutta. Omaankin tuttavaperheeseen kuuluu näitä "meillä on aina päiväunet klo 12-13 ja välipala syödään sen jälkeen, ei voida joustaa aikataulustamme" -tapauksia. Pahimmat eivät jousta kyläillessä lainkaan esim. ruoka-aikojen kanssa. Meillä ei mennä reissussa rikki siitä, vaikka syötäisiin eri aikaan kuin yleensä syödään.
Omakohtainen kokemus. Lapsiperhe oli kutsuttu kylään. Kerrottu etukäteen, että tarjolla on suolaista ja makeaa kahvin kanssa. Tulivat kylään klo 14. Valittelivat, miten olivat syöneet lounasta matkalla, joten ei ole nälkä, eivätkä syöneet. Pari tuntia myöhemmin lähtiessään kyselivät, mihin voisivat meiltä lähdettyään mennä päivälliselle. Oli loukkaavaa.
Ei joku suolainen ja makea kahvin kanssa ole sama kuin lämmin ruoka. Minullakin näitä kavereita jotka ajattelevat, että pienelle lapselle lämpimän ruuan korvaa joku suolainen piirakanpala, yleensä aikuisen makuun tehty, on oliivia ym. Me syömme lounaan ennen näille menoa. Pulla tai keksikään ei korvaa ruokaa.
Onko sillä oikeasti väliä syökö sienipastaa vai sienipiirakkaa tai uuniperunaa tonnikalatäytteellä vai tonnikalapiirakka, noin esimerkiksi? Miksi vain lämmin ruoka on oikeaa ruokaa? Voihan sen piirakankin lämmittää jos se siitä on kiinni.
Lapselle makaroni ja peruna lisukkeineen on kyllä yleensä varmemmin maistuva kuin suolaiset, rasvaiset ja jauhoiset piirakkaleivonnaiset. Sitten se kyläily menee siihen, että huonosti syönyt lapsi raastaa kaikkien hermoja.
Miksi teet heille ruokaa? Ottavat mukaansa mitä ottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittaa? Jos toteaa, ertä jätskiä ei syö, miten se on valittamista? Ap kuulostaa siltä martyyri-mammalta, joka loukkaantuu ihan joka asiasta. Jopa siitä, että kaikki lapset ei kiipeile seinillä kuten omat.
Pitihän lapsille ostaa erikseen valmisruokaa, kun nakkikeitto ei kelpaa.
Itse ymmärrän kyllä ap:ta. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kyläilijä, joka ei tule sovittuna aikana ja kyläilijä, jolla on hemmetinmoinen vaatimuslista esim. tarjottavista. Ei kylässä ole mikään pakko syödä yhtään mitään. Jokainen syökööt kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys on lisääntymisen edellytys, ja väestön ÄO laskeekin koko ajan.
Tyhmät naiset poikivat lisää ja lisää vaikka valmiiksi ylikansoitetulle saastuneelle pallolle kuolemaan, ja tyhmät miehet tekevät tarpeensa emättimeen ilman kortsua vaikkeivat lapsia halua.
Pelkkiä vaistojemme orjuuttamia elukoita me olemme kaikki tyynni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla riittää sympatiaa esim. uniongelmista kärsivän vauvan vanhemmille, jotka sopivat kyläilyt päiväunien/lapsen rytmin mukaan. Mutta sitten kun on kyse jo isommista lapsista, niin en ymmärrä tätä joustamattomuutta. Omaankin tuttavaperheeseen kuuluu näitä "meillä on aina päiväunet klo 12-13 ja välipala syödään sen jälkeen, ei voida joustaa aikataulustamme" -tapauksia. Pahimmat eivät jousta kyläillessä lainkaan esim. ruoka-aikojen kanssa. Meillä ei mennä reissussa rikki siitä, vaikka syötäisiin eri aikaan kuin yleensä syödään.
Omakohtainen kokemus. Lapsiperhe oli kutsuttu kylään. Kerrottu etukäteen, että tarjolla on suolaista ja makeaa kahvin kanssa. Tulivat kylään klo 14. Valittelivat, miten olivat syöneet lounasta matkalla, joten ei ole nälkä, eivätkä syöneet. Pari tuntia myöhemmin lähtiessään kyselivät, mihin voisivat meiltä lähdettyään mennä päivälliselle. Oli loukkaavaa.
Ei joku suolainen ja makea kahvin kanssa ole sama kuin lämmin ruoka. Minullakin näitä kavereita jotka ajattelevat, että pienelle lapselle lämpimän ruuan korvaa joku suolainen piirakanpala, yleensä aikuisen makuun tehty, on oliivia ym. Me syömme lounaan ennen näille menoa. Pulla tai keksikään ei korvaa ruokaa.
Onko sillä oikeasti väliä syökö sienipastaa vai sienipiirakkaa tai uuniperunaa tonnikalatäytteellä vai tonnikalapiirakka, noin esimerkiksi? Miksi vain lämmin ruoka on oikeaa ruokaa? Voihan sen piirakankin lämmittää jos se siitä on kiinni.
Lapselle makaroni ja peruna lisukkeineen on kyllä yleensä varmemmin maistuva kuin suolaiset, rasvaiset ja jauhoiset piirakkaleivonnaiset. Sitten se kyläily menee siihen, että huonosti syönyt lapsi raastaa kaikkien hermoja.
Sehän on vanhemman tehtävä huolehtia lapsensa syömisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy vaikka siten, että edellisessä viestissä oli kysymys nirsoudesta.
Nirsolla ihmisellä voi olla allergia, jota ei ole koskaan mitenkään tutkittu, koska nykyisin ollaan sitä mieltä, että vain aidosti hengenvaarallisia allergioita selvitetään. Lisäksi on ihan eri asia sanoa, että lapset ei pidä esanssikekseistä kuin sanoa, että lapset pitävät muumikekseistä.
Ymmärrän ap. Meidän kaveriperheellä oli ihan samanlaista. Lisäksi heillä oli isot pussit karkkia ja lapset meni karkkeineen pöydän alle istumaan ja syömään niitä😅, mutta ei tullut mieleenkään tarjota meidän lapsille, mutta tosi asiassa meidän lapset eivät tykänneet samoista herkuista, mutta eivät halunneet ottaa omia namujaan silloin esille ollenkaan🤭
Lähinnä käytöstavat puuttu monelta kokonaan🤯
Nyt näillä lapsilla on jo omat lapset ja toivon, että ovat yhtä "ihania"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärrän kyllä ap:ta. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kyläilijä, joka ei tule sovittuna aikana ja kyläilijä, jolla on hemmetinmoinen vaatimuslista esim. tarjottavista. Ei kylässä ole mikään pakko syödä yhtään mitään. Jokainen syökööt kotonaan.
Huomasitko että näinjän he olivat tehneetkin ja sekin ärsytti? Eikä ap sanonut sanallakaan errä he olisivat valittaneet ruoasta. He kerroivat ertä eivät syö. Mistä lähtien se on ollut valittamista? En kyllä itsekään ihan kaiheasti arvostaisi nakkikeittoa vieraillessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehän ovat kertoneet tulevansa kun lapsi menee päikyille. Ei sitä sen tarkemmin ollut sovittu. Ja jos ap yksipuolisesti sopii ja sitten loukkaantuu, ihan oma vika se on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset nukkuvat ja elävät perheen rytmin mukaan, eikä perhe pompi lapsen tahdon mukaan.
Joskus päiväunet jäävät välistä, joskus nukutaan. Lapsi syö mitä tarjolla on. Jos ei syö, niin on syömättä. Kaikkiruokaisia lapsemme ovat ja yönsä nukkuvat hyvin.
Neuvoisin, että jatkossa et kysele, mitä teille saisi olla tai mistä lapset pitävät, vaan vieraat syövät tai ovat syömättä. Ja ilmoitat, että teidän täytyy lähteä klo 16 pois kotoa. Käyvät sitä ennen jos tahtovat.
Tämä. Meillä oli omien lasten kanssa näin ja nyt lastenlasten kanssa sama meno, vaikka yski on erityislapsi, jonka syömiset ovat joskus hankalia. Hän on muuten alkanut syömään ajanmittaan lähes kaikkea, kun olen pyytänyt, että maistaa vaikka teelusikallisen. Moni ruoka on näin alkanut maistua.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on nirso ja jos on pakko syödä ruokaa, joka ei sovi, niin hän oksentaa. Olen sanonut, että oksentaminen on OK, tuleepa paha ruoka pois, mutta ei sukulaistädit voi ymmärtää, että jonkun lapsen oksennusrefleksi todella laukeaa läskinpalasta tai limaisesta kaalista. Niinpä meillä on koettu monta hauskaa hetkeä, kun lapsi on aikansa työnnellyt ruokaa pitkin lautasta, syönyt siitä perunat ja sitten täti tai setä on sanonut, että nyt kyllä syöt muutakin, ainakin kurkkusalaattia. Ja kas, lapsi maistaa ja oksentaa samantien koko vatsan sisällön viereensä lattialle.
Kun lapsi oksentaa älä reagoi. Sanot vain voit poistua pöydästä. Ruokailu on ohi silloin ja seuraavan kerran annetaan ruokaa seuraavalla ruoka ajalla. Koska lapsi saa huomiota kun hän oksentaa, niin tietysti hän jatkaa tapaa .
En lukenut koko ketjua. Mutta minä tekisin niin että kertoisin meidän päivän ruokalistan. Jos ei kelpaa niin tuokaa omat ruuat tullessanne. Kuinka helppoa. Aivan turha alkaa paapomaan aikuisten perhettä.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua. Mutta minä tekisin niin että kertoisin meidän päivän ruokalistan. Jos ei kelpaa niin tuokaa omat ruuat tullessanne. Kuinka helppoa. Aivan turha alkaa paapomaan aikuisten perhettä.
Näinhän tossa oli tehtykin. Aplle sekään ei kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset nukkuvat ja elävät perheen rytmin mukaan, eikä perhe pompi lapsen tahdon mukaan.
Joskus päiväunet jäävät välistä, joskus nukutaan. Lapsi syö mitä tarjolla on. Jos ei syö, niin on syömättä. Kaikkiruokaisia lapsemme ovat ja yönsä nukkuvat hyvin.
Neuvoisin, että jatkossa et kysele, mitä teille saisi olla tai mistä lapset pitävät, vaan vieraat syövät tai ovat syömättä. Ja ilmoitat, että teidän täytyy lähteä klo 16 pois kotoa. Käyvät sitä ennen jos tahtovat.
Tämä. Meillä oli omien lasten kanssa näin ja nyt lastenlasten kanssa sama meno, vaikka yski on erityislapsi, jonka syömiset ovat joskus hankalia. Hän on muuten alkanut syömään ajanmittaan lähes kaikkea, kun olen pyytänyt, että maistaa vaikka teelusikallisen. Moni ruoka on näin alkanut maistua.
Ja sä luulet ettei tuossa perheessä toimita noin?
Onpas outo valituksen aihe. Meillä on yksi ystäväperhe, jonka toisella lapsella on rajoituksia ruoan kanssa. Eipä tulisi mieleenkään loukkaantua tai ryhtyä ojentamaan. Miksi ihmeessä tekisin ruokaa, jota hön ei syö silloin kun vierailevat? Sama kun sanoisit gluteenittomalle tai maidottomalle että älä sitten syö kun meillä on nyt tämmöstä. Tai syöttäisit makkaraa vegelle. Katso peiliin hyvä ihminen.
Nakkikeitto vai? Eikä kenenkään päiväunet kolmea tuntia heitä, ap loukkaantuu siis 30-60 minuutista.