Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermo menee kyläilevän lapsiperheen kanssa

Vierailija
16.08.2026 |

Meillä kävi eilen kylässä lapsiperhe, lapset alle kouluikäisiä, mutta ei mitään taaperoita enää. Juu, ollaan sukua, niin on pakko joskus olla tekemisissä. Olemme karsineet näkemiset minimiin (nähdään kerran vuodessa, vuorovuosin kummankin kodissa), mutta silti rassaa. Meillä on kaveripiirissä monia asiallisesti käyttäytyviä lapsiperheitä, mutta tämän perheen kanssa on ihan erilaista.

Lapset ovat nirsoja, tämän tiedän jo valmiiksi. Nuorempi lapsenikaan ei syö kaikkea, mutta ei kävisi mielessäkään napista kyläpaikassa tarjottavista tai vaatia jotain lapselle sopivaa (vaan lapsi sitten söisi vaikka leipää kyläpaikassa ja huolehtisin itse ruokailut muuten). Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä. Ja onpa joskus aiemmin sattunut niinkin, että kun sovittiin kyläilystä ja kerroin, että meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.

Tämä lapsiperhe tulee kylään oma aikataulunsa mukaan. Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa). Kiva siinä sitten arvailla ja odottaa, että missä välissä klo 12-15 välillä tulevat kylään. Ihan unohtavat, että meillä olisi muutakin elämää ja ei kiinnosta rytmittää omaa päivää toisen lapsen päiväunien mukaan. Samaten äiti valittaa, kun lapsemme ovat hänen mielestään liian vilkkailta. Omat lapsensa ovat todella hiljaisia, hitaasti lämpeneviä ja leikkivät lähinnä jotain rauhallista/piirtävät. Meillä ei satu olemaan samanlaiset lapset ja tämäkin on ongelma.

Jos ei oltaisi sukua, niin en olisi missään tekemisissä tällaisen perheen kanssa.

Kommentit (286)

Vierailija
281/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli nirso lapsi. Sitten selvisi pahat allergiat, mitkä osittain selvittivät nirsoilun. Hankalinta oli, kun hän ei syönyt karkkia eikä juonut limpparia. Lasten synttäreille ilmoitin aina etukäteen, että voivatko varata suklaata ja pillimehua (tai tavallista mehua). Joskus laitoin pillimehut varmuuden varalta mukaan. (Yksillä synttäreillä ei ollut kuin limpparia tarjolla). Koulussa kävi joskus, että kaikki luokkakaverit sai opelta karkkia palkinnoksi. Lapsi koki, että häntä ei palkittu, kun ei syönyt karkkia. Ei edellenkään aikuisena syö karkkia tai juo limppaa. Mutta syö mitä tahansa.

Ootteko vàmmaisia?

Vierailija
282/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset nirsot, kasvattamattomat pennut ovat niin rasittavia, että heitä ei meille kylään tule.

Kasvattamattomilta eivät kuulosta. Apn lapsethan tossa ovat vilkkaita ja levottomia, ei nuo lapset. 

Kasvattamattomuus ei tuota pelkästään levottomia vaan nirsoja, tungettelevia, rajattomia ja kaikenlaista epäsopivaa kyseleviä lapsia, kuten kommenteista on saanut lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kehtaisi kyllä mitään nakkikeittoa edes tarjota vierailleni, vaikka olisivat kuinka läheisiä sukulaisia. 

Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun aloituksesta olisi muutettu yksityiskohtia, jotta ko. perhe ei tunnistaisi itseään jutusta. Kun olen itse tehnyt aloituksia, olen vaihtanut yksityiskohtia. Jos kyse on ollut pojasta, olen vaihtanut kertomukseeni lapsen sukupuoleksi tytön/jos kyse on ollut ystävästä, olen vaihtanut kertomuksessani ystävän sukulaiseksi/jos olisin aloittaja niin olisin vaihtanut tarjoamani ruoan nakkikeitoksi jne. Kertomuksen ydin kuitenkin pysyy samana, vaikka yksityiskohtia muuttaakin.

Ja ydin oli mikä? Apta ärsyttää kun hänen ruokansa ei kelpaa? Johtuisiko siitä että hän ei ole kysynyt mitä syötäisiin. Vai se että hän ei voi sanella nukkuuko lapsi yhdeltä vai kahdelta? Eiköhän se ole lapsen vanhempien asia. 

Vierailija
284/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset nirsot, kasvattamattomat pennut ovat niin rasittavia, että heitä ei meille kylään tule.

Kasvattamattomilta eivät kuulosta. Apn lapsethan tossa ovat vilkkaita ja levottomia, ei nuo lapset. 

Kasvattamattomuus ei tuota pelkästään levottomia vaan nirsoja, tungettelevia, rajattomia ja kaikenlaista epäsopivaa kyseleviä lapsia, kuten kommenteista on saanut lukea.

Lapset kyselevät, se että se on aikuisesta sopimatonta. On sen aikuisen ongelma. Ja nirsoilukin on aikuisen keksimä ongelma. Lapset nyt vaan usein ei syö ihan kaikkea. 

Vierailija
285/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Se vilkas lapsi ei aina ole se kasvattamaton. Ihan yhtä lailla niitä kasvattamattomia voi olla nirsoissa, aroissa, tungettelevissa, rajattomissa, hiljaisissa ja todella sosiaalisissa lapsissa.

Vierailija
286/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huoh.