Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermo menee kyläilevän lapsiperheen kanssa

Vierailija
16.08.2026 |

Meillä kävi eilen kylässä lapsiperhe, lapset alle kouluikäisiä, mutta ei mitään taaperoita enää. Juu, ollaan sukua, niin on pakko joskus olla tekemisissä. Olemme karsineet näkemiset minimiin (nähdään kerran vuodessa, vuorovuosin kummankin kodissa), mutta silti rassaa. Meillä on kaveripiirissä monia asiallisesti käyttäytyviä lapsiperheitä, mutta tämän perheen kanssa on ihan erilaista.

Lapset ovat nirsoja, tämän tiedän jo valmiiksi. Nuorempi lapsenikaan ei syö kaikkea, mutta ei kävisi mielessäkään napista kyläpaikassa tarjottavista tai vaatia jotain lapselle sopivaa (vaan lapsi sitten söisi vaikka leipää kyläpaikassa ja huolehtisin itse ruokailut muuten). Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä. Ja onpa joskus aiemmin sattunut niinkin, että kun sovittiin kyläilystä ja kerroin, että meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.

Tämä lapsiperhe tulee kylään oma aikataulunsa mukaan. Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa). Kiva siinä sitten arvailla ja odottaa, että missä välissä klo 12-15 välillä tulevat kylään. Ihan unohtavat, että meillä olisi muutakin elämää ja ei kiinnosta rytmittää omaa päivää toisen lapsen päiväunien mukaan. Samaten äiti valittaa, kun lapsemme ovat hänen mielestään liian vilkkailta. Omat lapsensa ovat todella hiljaisia, hitaasti lämpeneviä ja leikkivät lähinnä jotain rauhallista/piirtävät. Meillä ei satu olemaan samanlaiset lapset ja tämäkin on ongelma.

Jos ei oltaisi sukua, niin en olisi missään tekemisissä tällaisen perheen kanssa.

Kommentit (286)

Vierailija
261/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toinen lapsi oli ja on nirso. En varautunut ikinä mitenkään. Mukula söi tai oli syömättä (useimmiten) sitä mitä tarjolla oli. Esimerkkinä hotelliaamiaisella ainoa mitä kelpuutti lautaselleen oli tuore kurkku. Myöhemmin löytyi autismikirjo, joka selitti aika paljon. Nyt aikuisena syö paremmin. 

Vierailija
262/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikkyjankkaaja onkin sitkeää laatua. Herranjestas.

No hän on oikeassa. Luulen että niillä, jotka sanoo että on normaalia että päikkyaika heittää 3 tuntia, ei ole lapsia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää sympatiaa esim. uniongelmista kärsivän vauvan vanhemmille, jotka sopivat kyläilyt päiväunien/lapsen rytmin mukaan. Mutta sitten kun on kyse jo isommista lapsista, niin en ymmärrä tätä joustamattomuutta. Omaankin tuttavaperheeseen kuuluu näitä "meillä on aina päiväunet klo 12-13 ja välipala syödään sen jälkeen, ei voida joustaa aikataulustamme" -tapauksia. Pahimmat eivät jousta kyläillessä lainkaan esim. ruoka-aikojen kanssa. Meillä ei mennä reissussa rikki siitä, vaikka syötäisiin eri aikaan kuin yleensä syödään.

Omakohtainen kokemus. Lapsiperhe oli kutsuttu kylään. Kerrottu etukäteen, että tarjolla on suolaista ja makeaa kahvin kanssa. Tulivat kylään klo 14. Valittelivat, miten olivat syöneet lounasta matkalla, joten ei ole nälkä, eivätkä syöneet. Pari tuntia myöhemmin lähtiessään kyselivät, mihin voisivat meiltä lähdettyään mennä päivälliselle. Oli loukkaavaa.

Ei joku suolainen ja makea kahvin kanssa ole sama kuin lämmin ruoka. Minullakin näitä kavereita jotka ajattelevat, että pienelle lapselle lämpimän ruuan korvaa joku suolainen piirakanpala, yleensä aikuisen makuun tehty, on oliivia ym. Me syömme lounaan ennen näille menoa. Pulla tai keksikään ei korvaa ruokaa. 

Aika usein se suolainen vaihtoehto on mietitty lapselle sopivaksi. Ikinä en tarjoaisi jotain oliivi-kasvispiirakkaa lapsiperheelle. Suolaisena tarjoaisin kahvin kanssa sellaista, mikä yleensä lapsille maistuu (esim. karjalanpiirakat, voileivät tms + täytteet erikseen niille, jotka haluavat).

Itse olen ainakin syönyt samaa kuin aikuiset jo lapsena ja niin ovat omat lapsetkin. Oliviit ja kasvispiirakat menisivät meidän muksuille helposti.

Vierailija
264/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hän on oikeassa. Luulen että niillä, jotka sanoo että on normaalia että päikkyaika heittää 3 tuntia, ei ole lapsia

Annas kun arvaan, sinulla on 1-2 lasta ja tiedät KAIKEN lapsista?

Vierailija
265/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan, sinulla on 1-2 lasta ja tiedät KAIKEN lapsista?

Missä olen sanonut tietäväni kaiken lapsista? 

Vierailija
266/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe käy aina syömässä ennen tuollaista vierailua, joka paikasta on löytynyt ABC tai mäkkäri, jossa on syöty vatsa täyteen ja sitten sukulaisissa on voitu kieltäytyä tarjoiluista todeten, että nyt ei jaksa. Lisäksi pidetään huolta, että ei olla kahta tuntia pitempään, lapset tietävät kysymättäkin, että kotiinlähtö tarkoittaa sitä, että mennään jätskille mahdollisimman pian vierailun jälkeen, joten koskaan ei jää leikit kesken.

Sukulaiset eivät tiedä, pitävätkö lapseni muumikekseistä vai lakritsista, koska lapset ei kyläillessä ota mitään.

Olethan etukäteen ilmoittanut, että ette syö kyläpaikassa? En tiedä mitään niin veemäistä kuin sen, että kutsun jonkun syömään (ja sanon ihan suoraan, että meillä on tarjolla pizzaa tms) ja sitten kylässä toinen sanookin, että söin matkalla ja en nyt syökään. Olisitko voinut kertoa sen, että et aio syödä aikaisemmin, niin en turhaan laita sinulle ruokaa?!

Kun kutsuu lapsiperheen syömään, niin pitää ymmärtää, että lapsille ei välttämättä maistu kaikki. Jotta vältytään ap;n kokemuksen kaltaiselta tilanteelta, kannattaa lapset ruokkia max 30 min ennen kuin ollaan perillä, Hyvä ruoka, parempi mieli ja lapsetkin on rauhallisia, kun kukaan ei ihmettele, miksi et syö oliiveja ja sardiineja, kun meidän omat lapsetkin niistä nauttii.

Lisäksi kannattaa muistaa, että isäntäväki katsoo aika pahalla silmällä, jos syö kunnon annoksen. Kakkua ei saa ottaa isoa palaa, lihapullia max 3 kpl jne. tai muuten on ahne ja huonotapainen. Siksi ennen kyläänmenoa kannattaa syödä kunnolla, niin ei tule epähuomiossa syöneeksi kahden edestä.

Vierailija
267/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää sympatiaa esim. uniongelmista kärsivän vauvan vanhemmille, jotka sopivat kyläilyt päiväunien/lapsen rytmin mukaan. Mutta sitten kun on kyse jo isommista lapsista, niin en ymmärrä tätä joustamattomuutta. Omaankin tuttavaperheeseen kuuluu näitä "meillä on aina päiväunet klo 12-13 ja välipala syödään sen jälkeen, ei voida joustaa aikataulustamme" -tapauksia. Pahimmat eivät jousta kyläillessä lainkaan esim. ruoka-aikojen kanssa. Meillä ei mennä reissussa rikki siitä, vaikka syötäisiin eri aikaan kuin yleensä syödään.

Omakohtainen kokemus. Lapsiperhe oli kutsuttu kylään. Kerrottu etukäteen, että tarjolla on suolaista ja makeaa kahvin kanssa. Tulivat kylään klo 14. Valittelivat, miten olivat syöneet lounasta matkalla, joten ei ole nälkä, eivätkä syöneet. Pari tuntia myöhemmin lähtiessään kyselivät, mihin voisivat meiltä lähdettyään mennä päivälliselle. Oli loukkaavaa.

Ei joku suolainen ja makea kahvin kanssa ole sama kuin lämmin ruoka. Minullakin näitä kavereita jotka ajattelevat, että pienelle lapselle lämpimän ruuan korvaa joku suolainen piirakanpala, yleensä aikuisen makuun tehty, on oliivia ym. Me syömme lounaan ennen näille menoa. Pulla tai keksikään ei korvaa ruokaa. 

Aika usein se suolainen vaihtoehto on mietitty lapselle sopivaksi. Ikinä en tarjoaisi jotain oliivi-kasvispiirakkaa lapsiperheelle. Suolaisena tarjoaisin kahvin kanssa sellaista, mikä yleensä lapsille maistuu (esim. karjalanpiirakat, voileivät tms + täytteet erikseen niille, jotka haluavat).

Itse olen ainakin syönyt samaa kuin aikuiset jo lapsena ja niin ovat omat lapsetkin. Oliviit ja kasvispiirakat menisivät meidän muksuille helposti.

Meidän lapset söisivät mielellään myös raakaa jauhelihaa tai etikkatomaatteja. Erityisen mieluisaa olisi saada kuusenkerkkäsiirappia ja kaalikääryleitä.

Vierailija
268/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko on kyläillä, vaikka oliskin sukulaisia? Tavata voi muuallakin. Kahvilassa, muksujen leikkimestoissa, missä vaan. Ite en jaksais tollasia kitisijöitä nurkissani.

Vierailija
269/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka näin toimittaisiin, lapselle kehittyy oma maku aina. Se ei ole tae siitä, eträ kaikki maistuu. On silkkaa typeryyttä väkisin syöttää jotakin, varsinkin vieraassa paikassa. 

Vierailija
270/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nirso lapsi. Sitten selvisi pahat allergiat, mitkä osittain selvittivät nirsoilun. Hankalinta oli, kun hän ei syönyt karkkia eikä juonut limpparia. Lasten synttäreille ilmoitin aina etukäteen, että voivatko varata suklaata ja pillimehua (tai tavallista mehua). Joskus laitoin pillimehut varmuuden varalta mukaan. (Yksillä synttäreillä ei ollut kuin limpparia tarjolla). Koulussa kävi joskus, että kaikki luokkakaverit sai opelta karkkia palkinnoksi. Lapsi koki, että häntä ei palkittu, kun ei syönyt karkkia. Ei edellenkään aikuisena syö karkkia tai juo limppaa. Mutta syö mitä tahansa.

Vierailija
271/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi kerralla sitten niitä muumipipareita ja tietyn merkin valmisruokaa ja pääset tosi helpolla. Helpommalla kuin tämä sukulaisperhe teidän vilkkaiden lasten kanssa.

Lapsilla maku muuttuu nopeasti. Jos vielä tapaatte, laita viestiä vanhemmille että ottaa omat herkut mukaan.

On tervettä sinullekin oppia ettei tarvi kasvaa mutkalle, toisten vaihtuvien tarpeiden mukaan. Vaan teet mitä teet ja jos ei kelpaa olkoon ilman.

Mitä mutkalle taipumista tuossa nyt on kun ostaa kaupasta kaksi tuotetta?!

Sukulaisperhehän se joutuu kärsimään aloittajan vilkkaista lapsista.

Vierailija
272/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kehtaisi kyllä mitään nakkikeittoa edes tarjota vierailleni, vaikka olisivat kuinka läheisiä sukulaisia. 

Vierailija
273/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kehtaisi kyllä mitään nakkikeittoa edes tarjota vierailleni, vaikka olisivat kuinka läheisiä sukulaisia. 

En mäkään paitsi, jos tietäisin sen olevn jostain kumman syystä heidän lasten lempiruoka. 

Vierailija
274/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hei, onko lapsilla suosikkia?"

"Nakkikeitto on ykkönen!"

"Hitto, harmi. Enhän minä sitä kehtaa teille tarjota, teenpä sen sijaan sveitsiläisen etanapadan"

Vierailija
275/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä huomioin mielelläni meille tulevat vieraat. Aina kysyn, mikä lapsille maistuu ja onko jollakulla allergioita, erityisruokavaliota yms. Mutta siitä en pidä, jos aletaan luettelemaan, että pitää olla merkin x tuotteita. Ja inhottavinta on se, jos olen varannut jotain lapsille sopivaa, olen kertonut tästä etukäteen ja silti ei syödä ko. ruokaa kyläpaikassa.

Kiva, että huomioit toiveet, mutta toi syyllistäminen, ettei lapsi syö sitä ruokaa, on ihan perseestä. Meidän lapsen kanssa se on ihan herran haltuun, että suostuuko se syömään sitä ruokaa kyläillessä vai ei. Lapsi oli aika nirso, mutta yleensä tietyt ruoat maistui. Välillä se oli lohikeitto ja välillä kana ja riisi, mutta tosi usein kävi niin, että sitä tiettyä ruokaa syödään viikko ja sitten kyllästyttiin. Sitten alettiin taas etsiä jotain ruokalajia, joka maistuisi.

Vierailija
276/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hei, onko lapsilla suosikkia?"

"Nakkikeitto on ykkönen!"

"Hitto, harmi. Enhän minä sitä kehtaa teille tarjota, teenpä sen sijaan sveitsiläisen etanapadan"

Niin mutta apn vieraat sanoivat että eivät syö. Ja lähtökohtaisesti sitä ei kyllä tule mieleen tarjota. Muutenkin aloitus vaikuttaa provolta, ei noin takakireitä ihmisiä ole olemassakaan. 

Vierailija
277/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe käy aina syömässä ennen tuollaista vierailua, joka paikasta on löytynyt ABC tai mäkkäri, jossa on syöty vatsa täyteen ja sitten sukulaisissa on voitu kieltäytyä tarjoiluista todeten, että nyt ei jaksa. Lisäksi pidetään huolta, että ei olla kahta tuntia pitempään, lapset tietävät kysymättäkin, että kotiinlähtö tarkoittaa sitä, että mennään jätskille mahdollisimman pian vierailun jälkeen, joten koskaan ei jää leikit kesken.

Sukulaiset eivät tiedä, pitävätkö lapseni muumikekseistä vai lakritsista, koska lapset ei kyläillessä ota mitään.

Olethan etukäteen ilmoittanut, että ette syö kyläpaikassa? En tiedä mitään niin veemäistä kuin sen, että kutsun jonkun syömään (ja sanon ihan suoraan, että meillä on tarjolla pizzaa tms) ja sitten kylässä toinen sanookin, että söin matkalla ja en nyt syökään. Olisitko voinut kertoa sen, että et aio syödä aikaisemmin, niin en turhaan laita sinulle ruokaa?!

Kun kutsuu lapsiperheen syömään, niin pitää ymmärtää, että lapsille ei välttämättä maistu kaikki. Jotta vältytään ap;n kokemuksen kaltaiselta tilanteelta, kannattaa lapset ruokkia max 30 min ennen kuin ollaan perillä, Hyvä ruoka, parempi mieli ja lapsetkin on rauhallisia, kun kukaan ei ihmettele, miksi et syö oliiveja ja sardiineja, kun meidän omat lapsetkin niistä nauttii.

Lisäksi kannattaa muistaa, että isäntäväki katsoo aika pahalla silmällä, jos syö kunnon annoksen. Kakkua ei saa ottaa isoa palaa, lihapullia max 3 kpl jne. tai muuten on ahne ja huonotapainen. Siksi ennen kyläänmenoa kannattaa syödä kunnolla, niin ei tule epähuomiossa syöneeksi kahden edestä.

Syöttösika

Vierailija
278/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernari tai kaurapuuro jatkossa tarjotaan.

Vierailija
279/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keitin ison kattilallisen nakkisoppaa lapsiperheelle kun tulivat mökille kyläilemään.  Hyvin maistui kaikille, lapsille ja aikuisille.

Vierailija
280/286 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun aloituksesta olisi muutettu yksityiskohtia, jotta ko. perhe ei tunnistaisi itseään jutusta. Kun olen itse tehnyt aloituksia, olen vaihtanut yksityiskohtia. Jos kyse on ollut pojasta, olen vaihtanut kertomukseeni lapsen sukupuoleksi tytön/jos kyse on ollut ystävästä, olen vaihtanut kertomuksessani ystävän sukulaiseksi/jos olisin aloittaja niin olisin vaihtanut tarjoamani ruoan nakkikeitoksi jne. Kertomuksen ydin kuitenkin pysyy samana, vaikka yksityiskohtia muuttaakin.