Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermo menee kyläilevän lapsiperheen kanssa

Vierailija
16.08.2026 |

Meillä kävi eilen kylässä lapsiperhe, lapset alle kouluikäisiä, mutta ei mitään taaperoita enää. Juu, ollaan sukua, niin on pakko joskus olla tekemisissä. Olemme karsineet näkemiset minimiin (nähdään kerran vuodessa, vuorovuosin kummankin kodissa), mutta silti rassaa. Meillä on kaveripiirissä monia asiallisesti käyttäytyviä lapsiperheitä, mutta tämän perheen kanssa on ihan erilaista.

Lapset ovat nirsoja, tämän tiedän jo valmiiksi. Nuorempi lapsenikaan ei syö kaikkea, mutta ei kävisi mielessäkään napista kyläpaikassa tarjottavista tai vaatia jotain lapselle sopivaa (vaan lapsi sitten söisi vaikka leipää kyläpaikassa ja huolehtisin itse ruokailut muuten). Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä. Ja onpa joskus aiemmin sattunut niinkin, että kun sovittiin kyläilystä ja kerroin, että meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.

Tämä lapsiperhe tulee kylään oma aikataulunsa mukaan. Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa). Kiva siinä sitten arvailla ja odottaa, että missä välissä klo 12-15 välillä tulevat kylään. Ihan unohtavat, että meillä olisi muutakin elämää ja ei kiinnosta rytmittää omaa päivää toisen lapsen päiväunien mukaan. Samaten äiti valittaa, kun lapsemme ovat hänen mielestään liian vilkkailta. Omat lapsensa ovat todella hiljaisia, hitaasti lämpeneviä ja leikkivät lähinnä jotain rauhallista/piirtävät. Meillä ei satu olemaan samanlaiset lapset ja tämäkin on ongelma.

Jos ei oltaisi sukua, niin en olisi missään tekemisissä tällaisen perheen kanssa.

Kommentit (338)

Vierailija
301/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisi itselläkin hermo.

Vierailija
302/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe käy aina syömässä ennen tuollaista vierailua, joka paikasta on löytynyt ABC tai mäkkäri, jossa on syöty vatsa täyteen ja sitten sukulaisissa on voitu kieltäytyä tarjoiluista todeten, että nyt ei jaksa. Lisäksi pidetään huolta, että ei olla kahta tuntia pitempään, lapset tietävät kysymättäkin, että kotiinlähtö tarkoittaa sitä, että mennään jätskille mahdollisimman pian vierailun jälkeen, joten koskaan ei jää leikit kesken.

Sukulaiset eivät tiedä, pitävätkö lapseni muumikekseistä vai lakritsista, koska lapset ei kyläillessä ota mitään.

Olethan etukäteen ilmoittanut, että ette syö kyläpaikassa? En tiedä mitään niin veemäistä kuin sen, että kutsun jonkun syömään (ja sanon ihan suoraan, että meillä on tarjolla pizzaa tms) ja sitten kylässä toinen sanookin, että söin matkalla ja en nyt syökään. Olisitko voinut kertoa sen, että et aio syödä aikaisemmin, niin en turhaan laita sinulle ruokaa?!

Tämä on minusta se ongelman ydin. Jos ei jotakin ruokaa halua tai ei aio syödä muusta syystä, niin se pitäisi kertoa etukäteen. Ei niin, että isäntäväki kertoo tekevänsä pizzaa koko porukalle ja sitten uunin ollessa kuumana kylään saapuessa sanotaankin, että ei me mitään pizzaa syödä. Toisten ajan tuhlaamista, kun annetaan valmistella kyläilyä varten ruoka, jota ei kuitenkaan syödä.

Ja täytyy myös sanoa: olen kyläillyt monenlaisissa kodeissa ja on ollut erilaisia tarjoiluita. Eipä ole kertaakaan osunut kohdalle sellaista tilannetta, että sukulaisilla tai kavereilla olisi ollut tarjolla sellaista ruokaa, mitä en olisi voinut syödä. Aina on ollut jotain sopivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kehtaisi kyllä mitään nakkikeittoa edes tarjota vierailleni, vaikka olisivat kuinka läheisiä sukulaisia. 

Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun aloituksesta olisi muutettu yksityiskohtia, jotta ko. perhe ei tunnistaisi itseään jutusta. Kun olen itse tehnyt aloituksia, olen vaihtanut yksityiskohtia. Jos kyse on ollut pojasta, olen vaihtanut kertomukseeni lapsen sukupuoleksi tytön/jos kyse on ollut ystävästä, olen vaihtanut kertomuksessani ystävän sukulaiseksi/jos olisin aloittaja niin olisin vaihtanut tarjoamani ruoan nakkikeitoksi jne. Kertomuksen ydin kuitenkin pysyy samana, vaikka yksityiskohtia muuttaakin.

Ja ydin oli mikä? Apta ärsyttää kun hänen ruokansa ei kelpaa? Johtuisiko siitä että hän ei ole kysynyt mitä syötäisiin. Vai se että hän ei voi sanella nukkuuko lapsi yhdeltä vai kahdelta? Eiköhän se ole lapsen vanhempien asia. 

Minusta ydin oli se, että vieraat eivät voi tulla yhteisesti sovittuna aikana, vaan ap:n täytyy istua odottelemassa ja osata valmistaa ruokansa sopivaan ajankohtaan valmiiksi, vaikka ei tiedä, tulevatko vieraat nyt vain kolmen tunnin päästä.

Minusta on hassua, että nakkikeitto (jos kyseessä tosiaan oli edes se ruoka) muuttuu yhtäkkiä lähes jokaisen mielestä syömäkelvottomaksi. Kuitenkin ihan tavallisesti monet syövät perunoita ja kaikenlaisia makkaroita ja nakkeja syödään pitkin vuotta, mutta kylässä ei yhtäkkiä kelpaa. 

Miksi ap istuu odottamassa jos hänellä on jotain muutakin tekemistä? Ja tuo on muutenkin ihan älytön väite ertä alle kouluikäisen, mutta ei taaperon vanhemmat muka odottaa että käyköhän se lapsi nukkumaan 11:00 vai ihanko istutaan odottamassa että lapsi ilmoittaa klo 14:00, että nyt voisi nukkua. 

Tämä on velan ragebait-aloitus ja velat siihen tarttuu ja vastaa. 

Tiesitkö, on oikeasti vanhempia, joiden elämä pyörii lastensa ympärillä ja kuvittelevat, että muidenkin elämä pyörii heidän lastensa ympärillä? Eli jos Milo-Mimosa ei malta mennä päiväunille normaaliin aikaan, niin koko perheen ja pahimmillaan muidenkin aikataulua lykätään siltä päivältä? Siinä missä toisessa perheessä todettaisiin, että nyt lähdetään sinne Virtasille ja jos lapsi ei satu nukahtamaan päiväunille autossa, niin sitten nukkuu jossakin toisessa kohtaa. 

Ja edelleenkin: jos kylään tuleva perhe sanoo lähtevänsä matkaan lapsen nukahdettua päiväunille, niin eivät ne Virtaset tiedä, nukahtaako se toisen perheen Milo-Mimosa yleensä klo 11 vai klo 14. Onhan siinä melkoinen ero saapumisajassa.

Jos Milo-Mimosan päiväunet vaihtelee 11-14 välillä niin tietysti sovitaan lähtö klo 14 ja ei ongelmaa.

Ihan normaalia on että päiväunet vaihtelee, se ei ole normaalia että oletetaan muun maailman pyörivän unien mukaan

Apn kertomus ei kuullosta ollenkaan siltä, että vieraat olisivat odottaneet yhtään mitään vaan ap tossa olettaa ja odottaa ja vetää martyyri-viitan harteilleen. Jos tuo on totta, ap on todennäköisesti kateellinen rauhallisista lapsista, jotka ei vedä pää märkänä jäätelöä kuten heidän lapsensa. 

Vierailija
304/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe käy aina syömässä ennen tuollaista vierailua, joka paikasta on löytynyt ABC tai mäkkäri, jossa on syöty vatsa täyteen ja sitten sukulaisissa on voitu kieltäytyä tarjoiluista todeten, että nyt ei jaksa. Lisäksi pidetään huolta, että ei olla kahta tuntia pitempään, lapset tietävät kysymättäkin, että kotiinlähtö tarkoittaa sitä, että mennään jätskille mahdollisimman pian vierailun jälkeen, joten koskaan ei jää leikit kesken.

Sukulaiset eivät tiedä, pitävätkö lapseni muumikekseistä vai lakritsista, koska lapset ei kyläillessä ota mitään.

Olethan etukäteen ilmoittanut, että ette syö kyläpaikassa? En tiedä mitään niin veemäistä kuin sen, että kutsun jonkun syömään (ja sanon ihan suoraan, että meillä on tarjolla pizzaa tms) ja sitten kylässä toinen sanookin, että söin matkalla ja en nyt syökään. Olisitko voinut kertoa sen, että et aio syödä aikaisemmin, niin en turhaan laita sinulle ruokaa?!

Tämä on minusta se ongelman ydin. Jos ei jotakin ruokaa halua tai ei aio syödä muusta syystä, niin se pitäisi kertoa etukäteen. Ei niin, että isäntäväki kertoo tekevänsä pizzaa koko porukalle ja sitten uunin ollessa kuumana kylään saapuessa sanotaankin, että ei me mitään pizzaa syödä. Toisten ajan tuhlaamista, kun annetaan valmistella kyläilyä varten ruoka, jota ei kuitenkaan syödä.

Ja täytyy myös sanoa: olen kyläillyt monenlaisissa kodeissa ja on ollut erilaisia tarjoiluita. Eipä ole kertaakaan osunut kohdalle sellaista tilannetta, että sukulaisilla tai kavereilla olisi ollut tarjolla sellaista ruokaa, mitä en olisi voinut syödä. Aina on ollut jotain sopivaa.

Huomasitko että ap sanoi saaneensa tiedon siitä ettei vieraat syö? 

Vierailija
305/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kehtaisi kyllä mitään nakkikeittoa edes tarjota vierailleni, vaikka olisivat kuinka läheisiä sukulaisia. 

Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun aloituksesta olisi muutettu yksityiskohtia, jotta ko. perhe ei tunnistaisi itseään jutusta. Kun olen itse tehnyt aloituksia, olen vaihtanut yksityiskohtia. Jos kyse on ollut pojasta, olen vaihtanut kertomukseeni lapsen sukupuoleksi tytön/jos kyse on ollut ystävästä, olen vaihtanut kertomuksessani ystävän sukulaiseksi/jos olisin aloittaja niin olisin vaihtanut tarjoamani ruoan nakkikeitoksi jne. Kertomuksen ydin kuitenkin pysyy samana, vaikka yksityiskohtia muuttaakin.

Ja ydin oli mikä? Apta ärsyttää kun hänen ruokansa ei kelpaa? Johtuisiko siitä että hän ei ole kysynyt mitä syötäisiin. Vai se että hän ei voi sanella nukkuuko lapsi yhdeltä vai kahdelta? Eiköhän se ole lapsen vanhempien asia. 

Minusta ydin oli se, että vieraat eivät voi tulla yhteisesti sovittuna aikana, vaan ap:n täytyy istua odottelemassa ja osata valmistaa ruokansa sopivaan ajankohtaan valmiiksi, vaikka ei tiedä, tulevatko vieraat nyt vain kolmen tunnin päästä.

Minusta on hassua, että nakkikeitto (jos kyseessä tosiaan oli edes se ruoka) muuttuu yhtäkkiä lähes jokaisen mielestä syömäkelvottomaksi. Kuitenkin ihan tavallisesti monet syövät perunoita ja kaikenlaisia makkaroita ja nakkeja syödään pitkin vuotta, mutta kylässä ei yhtäkkiä kelpaa. 

Miksi ap istuu odottamassa jos hänellä on jotain muutakin tekemistä? Ja tuo on muutenkin ihan älytön väite ertä alle kouluikäisen, mutta ei taaperon vanhemmat muka odottaa että käyköhän se lapsi nukkumaan 11:00 vai ihanko istutaan odottamassa että lapsi ilmoittaa klo 14:00, että nyt voisi nukkua. 

Tämä on velan ragebait-aloitus ja velat siihen tarttuu ja vastaa. 

Tiesitkö, on oikeasti vanhempia, joiden elämä pyörii lastensa ympärillä ja kuvittelevat, että muidenkin elämä pyörii heidän lastensa ympärillä? Eli jos Milo-Mimosa ei malta mennä päiväunille normaaliin aikaan, niin koko perheen ja pahimmillaan muidenkin aikataulua lykätään siltä päivältä? Siinä missä toisessa perheessä todettaisiin, että nyt lähdetään sinne Virtasille ja jos lapsi ei satu nukahtamaan päiväunille autossa, niin sitten nukkuu jossakin toisessa kohtaa. 

Ja edelleenkin: jos kylään tuleva perhe sanoo lähtevänsä matkaan lapsen nukahdettua päiväunille, niin eivät ne Virtaset tiedä, nukahtaako se toisen perheen Milo-Mimosa yleensä klo 11 vai klo 14. Onhan siinä melkoinen ero saapumisajassa.

Jos Milo-Mimosan päiväunet vaihtelee 11-14 välillä niin tietysti sovitaan lähtö klo 14 ja ei ongelmaa.

Ihan normaalia on että päiväunet vaihtelee, se ei ole normaalia että oletetaan muun maailman pyörivän unien mukaan

Apn kertomus ei kuullosta ollenkaan siltä, että vieraat olisivat odottaneet yhtään mitään vaan ap tossa olettaa ja odottaa ja vetää martyyri-viitan harteilleen. Jos tuo on totta, ap on todennäköisesti kateellinen rauhallisista lapsista, jotka ei vedä pää märkänä jäätelöä kuten heidän lapsensa. 

Samaa mieltä. Silkkaa minä minä ja minun ruoka ja minun aikataulu-öhinäähän tuo oli. Kun kyseessä ei ole pikkulapsi, he lähtevät liikkeelle tunnin aikaikkunassa, todennäköisesti puhutaan puolesta tunnista. Ja lapset nyt vaan eivät useinkaan syö ihan kaikkea, ihan turha siitä on aikuisen vetää herneitä nenään. Ei ole tunnesäätely ihan kunnossa aikuisella, jos se ettei vieraat syö sun keitoksia, menee ihon alle. 

Vierailija
306/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäntäväki tekee pizzaa, minä otan sitä noin 2 cm leveän siivun ja kaikki ovat tyytyväisiä. Jos kysytään, että etkö oikeasti syö enempää, niin ihmettelen ihmisiä, jotka ahmivat ruokaa, vähempikin riittää.

Vierailija
307/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä syömiset sovitaan yhdessä eikä päällepäsmäröidä ja sitten valiteta, jos ei maistu. Kuulostaa kyllä siltä ettei aplla edes käy kukaan kylässä. 

Vierailija
308/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä syömiset sovitaan yhdessä eikä päällepäsmäröidä ja sitten valiteta, jos ei maistu. Kuulostaa kyllä siltä ettei aplla edes käy kukaan kylässä. 

Ap kertoi aloituksessa jo, että tämä tahditon perhe käy heillä kylässä. Minä suosittelisin aloittajalle, että jättää jatkossa pakkokutsumiset pois kokonaan. Että tällä tavalla tekisin. Minä olen jopa kieltänyt rasittavien tyyppien tunkemisen meille kylään. Rasittavat on sellaisia, jotka puhuu asiattomia ja jäävät makoilemaan kuin lomakotiin odottaen ja vaatien palvelun pelaavan. Rasittavat on niitä, jotka pakottavat tekemisiin, eli kutsuvat itse itsensä kylään. Röyhkeimmästä päästä just noi kutsumattomat.

Vierailija
309/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me kyllä kysellä kyläilijöiltä kuin tarjoilijat, että mitä haluatte syödä. Meillä minä teen sitä ruokaa, jota löytyy kaapeista. Tämä ei ole tilausravintola.

Vierailija
310/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me kyllä kysellä kyläilijöiltä kuin tarjoilijat, että mitä haluatte syödä. Meillä minä teen sitä ruokaa, jota löytyy kaapeista. Tämä ei ole tilausravintola.

Kuuluu kyllä ihan perus käytöstapoihin keskustella siitä mitä syödään tai syödäänkö ylipäätään. Jos siihen ei kykene. Miksi ihmeessä kutsuu vieraita? Mulle tulisi mieleenkään että kutsuisin jonkun kylään ja sitten väsäisin ruokaa vain oman pääni mukaan. 

Vierailija
311/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu kyllä ihan perus käytöstapoihin keskustella siitä mitä syödään tai syödäänkö ylipäätään. Jos siihen ei kykene. Miksi ihmeessä kutsuu vieraita? Mulle tulisi mieleenkään että kutsuisin jonkun kylään ja sitten väsäisin ruokaa vain oman pääni mukaan. 

Sepä se just onkin kun minä en kutsu mutta meille tuuppaa sukulaisia kuin hollitupaan. En minä ole ruokaravintolan pitäjä. Tänne maalle (ruokakauppaan 50 km yhteen suuntaan) kun ängetään tyhjin käsin niin sitten saa kelvata se, mitä meillä on kaapeissa ja mitä tarjoan.

Vierailija
312/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole heidän pakko syödä

syökööt matkalla huoltsikalla, ei ongelmaa!

Vierailija
313/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdotan aloittajalle, että menette tapaamiseen ruokaravintolaan jatkossa. Siellä sitten kukin tilaa sitä mitä mieli tekee. Kätevää ja rentoa meininkiä.

Vierailija
314/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se just onkin kun minä en kutsu mutta meille tuuppaa sukulaisia kuin hollitupaan. En minä ole ruokaravintolan pitäjä. Tänne maalle (ruokakauppaan 50 km yhteen suuntaan) kun ängetään tyhjin käsin niin sitten saa kelvata se, mitä meillä on kaapeissa ja mitä tarjoan.

Kiitos ajatustesi jakamisesta, mutta ei nyt liittynyt aloitukseen mitenkään. 

Vierailija
315/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole heidän pakko syödä

syökööt matkalla huoltsikalla, ei ongelmaa!

Niin olivat tehneetkin ja aplle se(kin) oli ongelma. 

Vierailija
316/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan jättää kestitseminen niille, jotka osaa sen tehdä. Kuulostaa siltä, että vieraanne käyvät velvollisuudentunnosta teillä ja kokevat että heidän täytyy selitellä syömisiään kun emäntä on kuin pirttihirmu. 

Vierailija
317/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ajatustesi jakamisesta, mutta ei nyt liittynyt aloitukseen mitenkään. 

Liittyy tähän kommenttien lainaamisketjuun. Vastasin sille, joka lainasi kommenttiani ke ha ri

Vierailija
318/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan jättää kestitseminen niille, jotka osaa sen tehdä. Kuulostaa siltä, että vieraanne käyvät velvollisuudentunnosta teillä ja kokevat että heidän täytyy selitellä syömisiään kun emäntä on kuin pirttihirmu. 

Tollasille hankalille kyläilijöille porttikielto päälle vaan.

Vierailija
319/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä tilausravintolaan syömään.

Vierailija
320/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen karistanut tuon "pyhä lähisukulainen" ajattelutavan itsestäni jo yli 15 vuotta sitten. Ei tule epätoivottuja vieraita.