Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermo menee kyläilevän lapsiperheen kanssa

Vierailija
16.08.2026 |

Meillä kävi eilen kylässä lapsiperhe, lapset alle kouluikäisiä, mutta ei mitään taaperoita enää. Juu, ollaan sukua, niin on pakko joskus olla tekemisissä. Olemme karsineet näkemiset minimiin (nähdään kerran vuodessa, vuorovuosin kummankin kodissa), mutta silti rassaa. Meillä on kaveripiirissä monia asiallisesti käyttäytyviä lapsiperheitä, mutta tämän perheen kanssa on ihan erilaista.

Lapset ovat nirsoja, tämän tiedän jo valmiiksi. Nuorempi lapsenikaan ei syö kaikkea, mutta ei kävisi mielessäkään napista kyläpaikassa tarjottavista tai vaatia jotain lapselle sopivaa (vaan lapsi sitten söisi vaikka leipää kyläpaikassa ja huolehtisin itse ruokailut muuten). Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä. Ja onpa joskus aiemmin sattunut niinkin, että kun sovittiin kyläilystä ja kerroin, että meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.

Tämä lapsiperhe tulee kylään oma aikataulunsa mukaan. Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa). Kiva siinä sitten arvailla ja odottaa, että missä välissä klo 12-15 välillä tulevat kylään. Ihan unohtavat, että meillä olisi muutakin elämää ja ei kiinnosta rytmittää omaa päivää toisen lapsen päiväunien mukaan. Samaten äiti valittaa, kun lapsemme ovat hänen mielestään liian vilkkailta. Omat lapsensa ovat todella hiljaisia, hitaasti lämpeneviä ja leikkivät lähinnä jotain rauhallista/piirtävät. Meillä ei satu olemaan samanlaiset lapset ja tämäkin on ongelma.

Jos ei oltaisi sukua, niin en olisi missään tekemisissä tällaisen perheen kanssa.

Kommentit (239)

Vierailija
201/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua. Mutta minä tekisin niin että kertoisin meidän päivän ruokalistan. Jos ei kelpaa niin tuokaa omat ruuat tullessanne. Kuinka helppoa. Aivan turha alkaa paapomaan aikuisten perhettä.

Näinhän tossa oli tehtykin. Aplle sekään ei kelvannut. 

Eikä tehty.

meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.

Olihan

"Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä."

Normaalia vieraiden käytöstä. Ei ole. Vaan hemmetin huonoa käytöstä. Vanhemmat tuovat X-merkin valmisruoat ja Muumikeksinsä itse. Tai ovat syömättä.

Mikä tossa oli huonoa käytöstä? Yleensä homma menee näin:

Kiva kun tulette lauantaina. Teenkö tässä jotain ruokaa vai tilataanko tai käydäänkö ravintolassa?

Syödään siinä jotain, jos sopii. 

Miten olisi nakkikeitto? 

Meidän lapset ei syö nakkikeittoa, niin olisko parempi ruoka x?

Ok, sopii hyvin. Mihin aikaan muuten tulette? 

Lähdetään ajamaan kun lapsi menee unille. 

Jeps. Laita viestiä kun lähdette, niin tiedän aloittaa ruoanlaiton ja palata sieniretkeltä. Ajakaa varovasti! 

Huonoa käytöstä on se, että ei voida saapua yhteisesti sovittuna aikana toisen kotiin kyläilemään, vaan odotutetaan siellä vaikka tunteja. Jos kerran vuodessa tavataan, nin ei varmaan ole niin kauheaa, vaikka lapsi nukkuisi päiväunet eri aikaan, kylässä tai jäisi vähän lyhyemmiksi. Kyse ei ole kuitenkaan mistään vauvasta tai taaperosta.

Sekin vielä, että ei jotkut serkut tiedä sitä, mihin aikaan jossain perheessä lapsi ottaa torkut.

Miksi pitäisi tietää? Onko sun koti joku residenssi, johon pitää saapua tiettyyn aikaan? Jos mun kanssa on sovittu, että tullaan päikkyaikaan, en odota, että se on klo tasan se ja se. 

Miksi se että sovitaan kyläilylle selkeä aika, tekee talosta residenssin?

Siltä se kuulostaa, jos epämääräisempi aika ei kelpaa. Apkaan ole sopinut tarkkaa aikaa ja silti valittaa. 

Minä enemmän kysyisin että mikä Kiinan keisari sinä ajattelet olevasi jos odotat että voit saapua milloin sattuu huvittamaan? Normaali ihminen sopii joko "klo 17" tai "17 ja 18 välillä, ilmoitan matkalta tarkemmin"

Vierailija
202/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua. Mutta minä tekisin niin että kertoisin meidän päivän ruokalistan. Jos ei kelpaa niin tuokaa omat ruuat tullessanne. Kuinka helppoa. Aivan turha alkaa paapomaan aikuisten perhettä.

Eikä tehty.

meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.

Olihan

"Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä."

Normaalia vieraiden käytöstä. Ei ole. Vaan hemmetin huonoa käytöstä. Vanhemmat tuovat X-merkin valmisruoat ja Muumikeksinsä itse. Tai ovat syömättä.

Kiva kun tulette lauantaina. Teenkö tässä jotain ruokaa vai tilataanko tai käydäänkö ravintolassa?

Miten olisi nakkikeitto? 

Jeps. Laita viestiä kun lähdette, niin tiedän aloittaa ruoanlaiton ja palata sieniretkeltä. Ajakaa varovasti! 

Huonoa käytöstä on se, että ei voida saapua yhteisesti sovittuna aikana toisen kotiin kyläilemään, vaan odotutetaan siellä vaikka tunteja. Jos kerran vuodessa tavataan, nin ei varmaan ole niin kauheaa, vaikka lapsi nukkuisi päiväunet eri aikaan, kylässä tai jäisi vähän lyhyemmiksi. Kyse ei ole kuitenkaan mistään vauvasta tai taaperosta.

Sekin vielä, että ei jotkut serkut tiedä sitä, mihin aikaan jossain perheessä lapsi ottaa torkut.

Miksi pitäisi tietää? Onko sun koti joku residenssi, johon pitää saapua tiettyyn aikaan? Jos mun kanssa on sovittu, että tullaan päikkyaikaan, en odota, että se on klo tasan se ja se. 

Siltä se kuulostaa, jos epämääräisempi aika ei kelpaa. Apkaan ole sopinut tarkkaa aikaa ja silti valittaa. 

Minä enemmän kysyisin että mikä Kiinan keisari sinä ajattelet olevasi jos odotat että voit saapua milloin sattuu huvittamaan? Normaali ihminen sopii joko "klo 17" tai "17 ja 18 välillä, ilmoitan matkalta tarkemmin"

Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa).

Päiväuniaika ei ilmeisesti sulle ole riittävän tarkka? Miten se eroaa 12-13 aikaan ilmoituksesta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites olisi niin, että teet mitä teet ja syövät tai ovat syömättä?

Miksi aina pitää neuvotella ja mennä lapsen pään mukaan? Juuri näin tulevaisuuden mulkvisteja kasvatetaan

Koska yleensä vieraita kunnioitetaan 🤷‍

Jos kyläilijät on tahdittomia, niin isäntäväki voi lähettää kyläilijät matkoihinsa. 

Siitä sitten vaan, mutta aika pikkumaisesta syystä olet lähettämässä kotimatkalle. Kannattaisikohan vähän relata ennen kuin pumppu pettää? 

En minä ole lähettänyt ketään kotiin. Mitä sekoilet?

Kyllä asumaan jääneet olis pitänyt lähettää himaansa säälliseen aikaan.

Vierailija
204/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki te, joilla on nirsot lapset, niin oletteko itse olleet nirsoja tai oletteko edelleen? Kuulostaa oudolle, että mistä näitä nykyään riittää. Omassa lapsuudessa 70-80 -luvulla ei todellakaan perheiden ruokailua tehty kenenkään vierailevan lapsen mukaan. 

Tämä. Jos vieraalle ei kelpaa se mitä kylässä on tarjolla, voi olla sitten ottamatta. Syön sitä mitä voi tarjolla olevasta syödä. Ihan väärä oppi lapselle, että pelkän nirsoilun takia hypitään heidän pillin mukaan. 

Missä kohtaa aloituksessa oli jotain tuon suuntaistakaan vaatimusta? 

Ei ollutkaan. Apta eisoo kun hänen soppansa ei kelpaa. Ja tuo ettei sano tarkkaa tuloaikaa, on ongelma vain kontrollifriikille. Eihän kukaan ole sopinut jotain muuta, jos on sopinut vierailun. Ei sillä ole mitään väliä tuleeko ne vieraat 12 vai 14. Eikä päiväuniaika noin paljon edes heitä. Aplla tässä ongelmia on eikä muilla 

No ei kyllä tarvitse olla kontrollifriikki, jos ärsyttää kun ei tiedä, tulevatko vieraat nyt vai kolmen tunnin päästä. Kyllähän sitä vapaapäivinä nyt on muutakin tekemistä, ja olisi kivat tietää, jos aloittaa jonkin homman, ehtiikö sen tehdä vai tulevatko vieraat samantien kun ovat aloittaneet. Ja ihan sekin, että kyllä se ruoka aika kuivettunutta on, jos joku kastike odottaa liedellä kolmekin tuntia.

Nakkikeitto vai? Eikä kenenkään päiväunet kolmea tuntia heitä, ap loukkaantuu siis 30-60 minuutista. 

Ja aika töeppö saa olla, jos aloittaa ruoanlaiton tunteja ennen vieraiden saapumista, jos sen tekoon menee vartti. Varsinkin jos vieraat on sanoneet etteivät syö. 

Nakkikeitto ei mene pilalle, vaikka sitä ei syödä heti. Eikä muutkaan keitot vaan voi hyvinkin tarjota pari tuntia myöhemmin, tai sitten vieraat vaan odottavat, jotta ruoka ehtii valmistua.

Niinpä, mutta aplle sekin on maailmanloppu. Enkä mä kyllä ymmärrä miksi vieraille tarjotaan jotain keittoa. Meillä on harvase päivä lasten kavereita kylässä ja toki silloin syödään arkiruokaa, mitä milloinkin ja kaverit syövät, jos syövät. Mutta, jos on erikseen sovittu vierailu, ei tuetenkään sitä arjessa syötävää ruokaa laiteta vaan sitä mikä vieraillekin maistuu. 

Kyllä sinäkin ymmärtäisit, jos sinulla kävisi nirsoja vieraita. Ei silloin mitään riekonrintaa tarjota, kun ei se heille ehkä kelpaa, eikä se ole kovin hyvää seuraavana päivänä.

Meillä on on kysytty, onko jotain sellaista, mitä EI  syödä ja tehty sellaista ruokaa, joka pitäisi kelvat.

Vierailija
205/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tehty.

Olihan

Miten olisi nakkikeitto? 

Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa).

Päiväuniaika ei ilmeisesti sulle ole riittävän tarkka? Miten se eroaa 12-13 aikaan ilmoituksesta? 

12-13 on ok silloin jos ajaa Utsjoelta Helsinkiin ja vaikea arvioida matka-aikaa, silloinkin ilmoitetaan matkan varrelta tilannepäivityksiä

AP kertoo että päiväuniaika sen sijaan tarkoittaa "klo 12-15" eli on todella epätarkka. AP:hän ehtisi tuolla kolmen tunnin välillä vaikka mitä sen sijaan että istuisi kotona odottamassa.

Jos ei ole varma ehtiikö 12 vai 13 niin sopii tietysti 13

..

Vierailija
206/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varata sitä sun tätä ja suurin osa jää aina korkkaamatta, vaikka pitäisi varata vain varmuuden vuoksi.

Vierailija
207/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntia ennen soitellaan että olisiko ruokaa tunnin kuluttua, niin on kyllä pikkuisen liian myöhään, ellei voisi ilmoittaa vaikkapa jo kaksi tuntia ennen, että ollaan matkalla ja ellei erityisiä viivästyksiä tule, ollaan perillä kahden tunnin kuluttua että voisiko ruoka olla silloin valmiina, jos ovat sattuneet samana aamuna ilmoittamaan, että tänään tullaan yöksi tai pariksi yöksi, niin varaa siinä sitten sitä pääruokaakin (pakastin on tietysti hyvä keksintö juuri kalapuikkoineen tai paneerattuine kalapihveineen ja ne makaronipussit).

Vierailija
208/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tehty.

Olihan

Miten olisi nakkikeitto? 

Ei meidän lapsi nuku päiväunia klo 12-13 muulloin kuin päiväkodissa. Minulla on kolme lasta enkä todellakaan tiedä, mitä aikaa tarkoitat, jos puhut päiväuniajasta. Pikkulapset nukkuu kahdet tai jopa kolmet päiväunet vuorokaudessa. Meillä esikoinen nukkui päivänet tavallisesti klo 16 - 18. Helpompaa varmaan ilmoittaa, että tulemme klo 13, kuin jättää vastapuoli arvailemaan, milloin lapsenne nukkuu päiväunia.

Vierailija
209/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset myös vaativat jälkiruokaa, joissain perheissä, eivätkä odota että tarjotaanko sitä. Aina ei kyllä tarjottaisikaan, vaan xylitolpastilli saa riittää. Aika epäkohteliasta alkaa vaatia jälkiruokaa kylässä, voisi opettaa pitämään suunsa kiinni ja odottamaan onko sitä vai ei. Moni lopettaa pääruoan kesken ja jättää loput, jos kuulee, että on jälkiruokaa, jos sen perään vingutaan kesken ruokaa.

Vierailija
210/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan jättäminen on niin turhauttavaa, onko se maan tapa jo päiväkodeissa, mistä se on opittu. Miksi ei anneta tai oteta ensin, ja sitten lisää, jos lapsi haluaa. Huono perustelu, väärin kasvatettu, jos syö vain siitä joka heti annetaan lautaselle ja josta saa jättää mielin määrin.

Vierailija
211/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina pitää neuvotella ja mennä lapsen pään mukaan? Juuri näin tulevaisuuden mulkvisteja kasvatetaan

Yleensä vieraat kunnioittavat isäntä-/emäntäväkeä. Täsmällisyyden sanotaan olevan kuninkaallisten hyve.

Kyllä minä kysyn, onko joku ruoka sellainen, joka ei vieraille sovi. Jos vieraat tulevatkin eri aikaan kuin on sovittu, se on heidän ongelmansa, jos ruoka ei ole vielä valmis tai se on jo ehtinyt kuivua hellalle. Tämän jälkimmäisen voi estää tekemällä keittoa.

Se on kurjaa, jos tulee yllätysvieraita, jotka syövät kaapit tyhjiksi. Meillä se ei ihan helposti onnistu, kun tavaraa on pakastimissa. Mutta yhtä kurjaa on sekin, kun on tulossa vieraita, hankitaan ruokia ja leivotaan, mutta vieraat tekevätkin oharit. Tai tulevat kyllä tavaroineen, ovat yhden yön ja lähtevät sitten pistäytymään jossakin toisessa kyläpaikassa, ehkä kolmannessakin ja syövät siellä. Sitten me täällä katsomme toisiamme kahdestaan vieraille varatun ruuan ääressä. Eikä kaikkia salaatteja ym. nopeasti vanhentuvia pakasteta ja syödä viikkoa.

Vierailija
212/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yleistynyt tapa, että pöydästä saa nousta, kun haluaa eikä odoteta että kaikki ovat syöneet. Kun yksi lapsi lopettaa, ja jättää osan, ja poistuu, se saa aikaan vyöryn, muut seuraavat perässä, vaikka muuten olisivat syöneet enemmän.

Vierailija
213/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen uusi tapa se on, onko se käytössä päiväkodeissa, kun lapsi sanoo: "Olen valmis" ja jättää miten paljon haluaa, onpa vaikka syönyt vain makaronia ja jättää kaiken muun, niin saa singota pöydästä pois, kun muiden tulisi vielä kyetä keskittymään syömiseen, kun poistunut häiriköi sitten ympärillä tai on suuri houkutus mennä tämän perässä leikkimään.

Vierailija
214/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vieraat kunnioittavat isäntä-/emäntäväkeä. Täsmällisyyden sanotaan olevan kuninkaallisten hyve.

Kyllä minä kysyn, onko joku ruoka sellainen, joka ei vieraille sovi. Jos vieraat tulevatkin eri aikaan kuin on sovittu, se on heidän ongelmansa, jos ruoka ei ole vielä valmis tai se on jo ehtinyt kuivua hellalle. Tämän jälkimmäisen voi estää tekemällä keittoa.

Se on kurjaa, jos tulee yllätysvieraita, jotka syövät kaapit tyhjiksi. Meillä se ei ihan helposti onnistu, kun tavaraa on pakastimissa. Mutta yhtä kurjaa on sekin, kun on tulossa vieraita, hankitaan ruokia ja leivotaan, mutta vieraat tekevätkin oharit. Tai tulevat kyllä tavaroineen, ovat yhden yön ja lähtevät sitten pistäytymään jossakin toisessa kyläpaikassa, ehkä kolmannessakin ja syövät siellä. Sitten me täällä katsomme toisiamme kahdestaan vieraille varatun ruuan ääressä. Eikä kaikkia salaatteja ym. nopeasti vanhentuvia pakasteta ja syödä viikkoa.

Tai käyvät Mäkkärissä syömässä tai aikuisille ostetaan illaksi pizzaa tai muuta mässyä, vaikka kyläpaikkaan olisi varattu yöruokaakin. Kun yhtään ei ennakolta tiedä miten monta lounasta ja päivällistä, lämmintä ruokaa, lapsiperhe aikoo syödä kyläpaikassa, kun ei sitä viitsi oikein alkaa tentatakaan ennakolta.

Vierailija
215/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää varata sitä sun tätä ja suurin osa jää aina korkkaamatta, vaikka pitäisi varata vain varmuuden vuoksi.

Tilausravintolaako sinä pidät kotonasi?

Vierailija
216/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei vierailla muiden lapsiperheiden tai sukulaisten luona lainkaan, koska yleensä homma on juuri tuollaista kuin kerroit. Vastahakoinen kutsuja valittaa, kun mikään ei ole kuten hän haluaa. Me nähdään muita lapsiperheitä puistossa tai sisäleikkipaikoilla, vauvatreffeillä jne. eikä sillä ole väliä, syökö joku nakkikeittoa vai ei. Tapaaminen kestää joskus vartin, joskus kaksi tuntia ja kaikilla on kivaa, kukaan ei selitä, että sun lapsi nukkuu väärään aikaan.

Kun on pitkät välimatkat esim. sukulaisten kanssa, niin ne leikkipuistotreffit eivät ole vaihtoehto. Enkä itse rehellisesti sanottuna ajaisi esim. Espoosta Tampereelle sen takia, että tapaisin jonkun kaverin/sukulaisen muksun leikkipuistossa, ja lähdettäisiin sitten takaisin kotiin. Itse joutuisi maksamaan bensat, ruokailut yms plus käyttämään paljon aikaa pienen vierailun takia.

Juuri siksi leikkipuistotreffit on parhaita: sinne ei tule ne sukulaiset, jotka ajattelevat ensisijaisesti itseään ja bensoja ja ruokailuja! Juuri tuollaisia sukulaisia ei ole mitään halua tavata!

Et halua tavata köyhiä tuttuja? Kaikilla ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa.

En halua tavata tuttuja, jotka kutsuvat luokseen ja pitävät sitten vieraita taakkana, jonkinlaisena pakollisena kutsuttavana, joiden vuoksi on uhrattava oma elämä kolmen tunnin ajaksi. En halua tavata tuttuja, joille tärkeämpää on päästä tarjoamaan jotain itselle mieluisaa sen sijaan, että pyrkisi tekemään vierailusta kaikille kivan.

Miksi et tee vierailusta kivaa emännälle olemalla vähän vähemmän vaativa ja hankala? Itse käyn kaupassa ja vien kassillisen ruokaa mukanani kyläpaikkaan. Voihan sitä olla huomioonottava molemmin puolin.

Isäntäperhe on laittanut lihapullia ja perunamuusia ja leiponut pullaa niin sinä tuot tarvikkeet nakkikeittoon ja kääretorttuun? Miten se on huomaavaista? Eri asia, jos asiasta on sovittu etukäteen ja ruoka tehdään yhdessä.

Pitäisin todella outona, jos kutsutut vieraat tulisivat ruokakassin kanssa.

Vierailija
217/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tehty.

Olihan

Miten olisi nakkikeitto? 

12-13 on ok silloin jos ajaa Utsjoelta Helsinkiin ja vaikea arvioida matka-aikaa, silloinkin ilmoitetaan matkan varrelta tilannepäivityksiä

AP kertoo että päiväuniaika sen sijaan tarkoittaa "klo 12-15" eli on todella epätarkka. AP:hän ehtisi tuolla kolmen tunnin välillä vaikka mitä sen sijaan että istuisi kotona odottamassa.

Jos ei ole varma ehtiikö 12 vai 13 niin sopii tietysti 13

..

Se on apn draamailua. Ei lapsen päiväuniaika kolmella tunnilla heitä. 

Vierailija
218/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty stoori, ei kukaan oikeasti kehtaa kyläilemässä ollessaan vaatia mitään extraa. Lapset osaavat kyllä olla nirsoja mutta yleensä vanhemmat vain toteavat sen eivätkä vaadi mitään tilalle. 

Vierailija
219/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs narsisti sä oot?

Ap ei ole narsisti, vaan tuon perheen vanhemmat. Miten voit puolustaa noin törkeää käytöstä?

Tossa ei ole mitään törkeää käytöstä. Ap on törkeä kun tyrkyttää omia sörsseleitään ja loukkaantuu kun toinen sanoo, että lapset ei niitä syö. 

Vieraille tarjotaan ruokaa = tyrkyttää omia sörsseleitään?

Oletko ihan kaheli?

Vierailija
220/239 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksitty stoori, ei kukaan oikeasti kehtaa kyläilemässä ollessaan vaatia mitään extraa. Lapset osaavat kyllä olla nirsoja mutta yleensä vanhemmat vain toteavat sen eivätkä vaadi mitään tilalle. 

Eikä ap sanonutkaan että vaatisivat. Ihan täysin apn ongelmakäytöstä tuo on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi