Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteiden katoaminen hoitokodissa, onko joku taklannut tämän mysteerin?

Vierailija
16.08.2026 |

Vaatteet nimikoitu asiallisesti. Silti niitä katoaa ja kaapista löytyy toisten nimikoituja vaatteita

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli palliatiivisella osastolla saattohoidossa todella lyhyen aikaa, oliko edes paria viikkoa. Vaatteet nimikoin, samoin kuin hygieniatarvikkeet, vaikka hänellä oli oma kylppäri. Kun äiti kuoli eräänä yönä, menin aamupäivällä hakemaan tavaroita ja huone oli jo tyhjennetty. Minulle annattiin vain yksi muovikassi, missä ei ollut puoliakaan äidin tavaroista. Yhtään hygieniatuotetta en saanut takaisin, vaikkei äitiä edes pesty kuin kerran siellä.

Sairaalassa ne hävitetään, ei jemmata palautettavaksi omaisille.

Vierailija
82/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, vainajan hygieniatarvikkeet kuuluu sairaalassa laittaa roskiin. Ei niitä muille käytetä. Pesuvoiteet, perusrasvat, lääkevoiteet, hammastahnat ja - harjat, kammat jne roskiin vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne voi olla siellä naapurin mummon kaapissa. Meiän mummo sai vahingossa kivan ja kalliin lämpimän takin jolla ulkoiltiin koko talvi. 

Noloa varastamista.

Vierailija
84/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden lisäksi arvokas koru on hävinnyt. Jännä juttu. Onhan tuo varastaminen varmasti helppoa, kun on muistisairas asiakas.

Ja henkilökunnan toimintaan ei ole mitään valvontaa, sen kun ottaa vaan. 

Vierailija
85/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä Keski-Suomessa A:n yksikössä. Meillä ei pyykkihomma toimi: villapyykkiä pestään hyvin usein pilalle, vaatteet ovat väärän ihmisen kaapissa ja yllä (nimestä huolimatta)… Ottaa päähän minuakin, mutta en voi ottaa vastuuta työkavereideni tekemisistä. Olisin raivona tällaisesta, jos koskisi omia vanhempiani.

Ohjeistuksia on, mutta jotkut eivät lue ja ajattele.

Paljon villavilttejä on pesty pilalle (rummutettu).

Jos lusikalla on annettu, ei kauhalla voi vaatia. 

Jos on jotain erityistä pesua vaativia vaatteita tai vilttejä niin omaiset voivat pestä ne kotona.

Niissä hoitokodeissa, joissa olen ollut töissä, on toivottu vain 60 asteen pesun kestäviä vaatteita. Ihan syystä, niissä on paljon eritteitä, ja samasta syystä en ymmärrä, ketä kiinnostaa varastaa niitä.

Aika kuvottavaa ajatella, että eri ihmisten vaatteet pestään sikinsokin pesukoneessa. 

Pese  vanhuksen vaatteet kotona. Ei kenelläkään ole aikaa pyörittää muutamaa vaatetta kerrallaan.

Upeaa, jos peset kotona erikseen sinun, miehesi ja jokaisen kahdeksan lapsennne pyykit eri pesukerroilla.

Oletko koskaan majoittunut hotellissa?

Vierailija
86/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nimikoidut vaatteet eivät joudu vääriin kaappeihin. Mutta joskus löytyy jonkun rouvan nimettömät ihan muusta kaapista. Talon sisältä ne vaatteet eivät poistu mutta koska vaatteiden omistajatkaan eivät omiaan muista niin voi yksittäinen vaatekappale vaihtua. Onneksi useimmiten lähes arvottomia vanhoja vaatteita kyseessä. 

Kyllä niitä varastetaan. Asukkaat eivät tietenkään toisiltaan varasta sillä tavalla, että veisivät talosta ulos. Mutta kaikki hyvät ja kalliit vaatteet häviävät. Samoin torkkupeitto hävisi. Nimiointi ei varkauksia estä. 

En tiedä, onko asialla omaiset vai henkilökunta. Tuskinpa muutkaan, koska eihän sinne pääse muita, kai?

Vierailija
87/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään arvokasta sinne. Ei rahaa eikä kallista kelloa. Halpa herätyskello vaan pöydälle. Ei koruja, edes korviksia. Ei merkkivaatteita eikä kalliita kenkiä. Silmälasit halvinta kehystä. Niitä saa 29€ plus linssit. Niitä ei kukaan ota eikä väliä vaikka hukkaisi tai vaihtuisivat.

Vanhat ihmiset vain eivät tätä ymmärrä, ja omainen ei ole välttämättä paikalla,  kun lähtö sairaalaan tulee. Tai korut saattaa olla yllä, kun tulee sairauskohtaus, silloin ei tuollaista asiaa omainenkaan pidä tärkeimpänä mielessä, pääasia että pääsee hoitoon.

Vierailija
88/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa on hävinnyt myös henkilökunnan valvomasta tallelokerosta, jonne laitetaan asiakkaan arvoesineet. Sitten vaan sanotaan ettei ole. Kehotan ottamaan valokuvan kaikesta mitä sinne menee, ja sanomaan henkilökunnalle että kaikki on dokumentoitu.

Vierailija
89/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dementia kadottaa vaatteet.

Harvoin vanhukset itse niitä kadottaa. Mutta siellä on aina joku asukas, joka kiertelee toisten huoneissa, ei ehkä löydä omaa huonettaan tai ei muista, missä on, ja keräilee kaikkia tavaroita itselleen. Usein auttaa, kun sanoo hoitajalle, että jotain puuttuu, niin syyllinen löytyy nopeasti. Yleensä ne on aina samat tyypit asialla, ja samat piilot myöskin, mihin niitä kätkevät, yleensä omaan sänkyyn patjan alle. 

Vierailija
90/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään ihme ole, jos myytäväksi kelpaavia vaatteita tai koruja häviää. Kyllähän hoivakodeista häviää lääkkeitäkin. Kannattaa aina kertoa johtajalle, jos on jotain hävinnyt. 

Vierailija
91/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden lisäksi arvokas koru on hävinnyt. Jännä juttu. Onhan tuo varastaminen varmasti helppoa, kun on muistisairas asiakas.

Ja henkilökunnan toimintaan ei ole mitään valvontaa, sen kun ottaa vaan. 

Kaikki hoitokodit ohjeistavat, ettei arvoesineitä sinne viedä. Kannattaa noudattaa ohjeita.

Vierailija
92/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla vammaisten asumisyksiköissä tapahtuu tuota tavaroiden ja vaatteiden katoamista. Tyttäreni vaatteita on mystisesti kadonnut ja aina kyseessä ollut kalliimpia merkkejä, kuten Papua tai Kaikoa jne.

Ärsyttää ettei nuori voi käyttää kivoja laadukkaita vaatteita joista itse tykkää kun ne katoavat. Koskaan esim. Tokmanni vaatteet eivät katoa.

Vierailija
93/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavaraa on hävinnyt myös henkilökunnan valvomasta tallelokerosta, jonne laitetaan asiakkaan arvoesineet. Sitten vaan sanotaan ettei ole. Kehotan ottamaan valokuvan kaikesta mitä sinne menee, ja sanomaan henkilökunnalle että kaikki on dokumentoitu.

Miksi viedä mummon arvoesineet hoivakotiin säilytettäväksi?

Vierailija
94/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittakaa permanent-kangastussilla nimi isoilla kirjaimilla vaatteeseen näkyvälle paikalle, esim. paidan selkään tai housun lahkeeseen. Tuskin enää ainakaan varkaille kelpaavat.

Vierailija
95/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ne vaatteet pestään isommissa erissä eli monen asukkaan vaatteet sekaisin niin siinä saattaa vahingossa palautua vaatteita väärille asiakkaille. Tuohon työhön harvemmin on paljon aikaa varattu, monesti hoitaja tekee tämänkin muun työn ohessa. 

Jokaisen vaatteet tulisi pestä erillään. Jo hygienisistäkin syistä. 

Vierailija
96/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä piilotin muutamaan vaatteeseen hälyttimen ja sitten seurasin, miten vaate (neuletakki) jo seuraavana päivänä lähti pois talosta. Sitä kutsutaan varastamiseksi.

Kerro tarkemmin tuosta hälyttimestä? Kestääkö pesun?

Temusta tilasin, en tiedä, kestääkö pesua. Enkä tiedä sitäkään, miten hyvin nuo toimii ja miten pitkän matkan näkee, mutta tuossa tapauksessa oli selkeää, että neule lähti talosta ja tietyllä bussilla tiettyyn osoitteeseen. Piilotin hälyttimen neuletakin taskuun.

Talon johto ilmoitti, että olin tehnty laittoman teon yrittäessäni seurata talon toimintaa luvattomin keinoin!

Vierailija
97/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi viedä mummon arvoesineet hoivakotiin säilytettäväksi?

Mummo haluaa pitää vihkisormuksen sormessaan ja ne loput arvoesineet on arvokkaita vain mummolle, rahallista arvoa ei ole.

Vierailija
98/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä piilotin muutamaan vaatteeseen hälyttimen ja sitten seurasin, miten vaate (neuletakki) jo seuraavana päivänä lähti pois talosta. Sitä kutsutaan varastamiseksi.

Kerro tarkemmin tuosta hälyttimestä? Kestääkö pesun?

Temusta tilasin, en tiedä, kestääkö pesua. Enkä tiedä sitäkään, miten hyvin nuo toimii ja miten pitkän matkan näkee, mutta tuossa tapauksessa oli selkeää, että neule lähti talosta ja tietyllä bussilla tiettyyn osoitteeseen. Piilotin hälyttimen neuletakin taskuun.

Talon johto ilmoitti, että olin tehnty laittoman teon yrittäessäni seurata talon toimintaa luvattomin keinoin!

Teit kai poliisille rikosilmoituksen varastetusta tavarasta?

Vierailija
99/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjatkaa itsellenne listalle kaikki tavarat ja vaatteet, kuvat jokaisesta mukaan.

Vierailija
100/104 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dementia kadottaa vaatteet.

Harvoin vanhukset itse niitä kadottaa. Mutta siellä on aina joku asukas, joka kiertelee toisten huoneissa, ei ehkä löydä omaa huonettaan tai ei muista, missä on, ja keräilee kaikkia tavaroita itselleen. Usein auttaa, kun sanoo hoitajalle, että jotain puuttuu, niin syyllinen löytyy nopeasti. Yleensä ne on aina samat tyypit asialla, ja samat piilot myöskin, mihin niitä kätkevät, yleensä omaan sänkyyn patjan alle. 

Olen itse tehnyt työurani dementoituneiden vanhusten hoivakodeissa ja vaatteet päätyvät usein asukkaiden toimesta vääriin huoneisiin.  Aina hoitajat eivät ehdi vahtia, missä asukkaat luuraavat. Eräskin herra kuljetti kenkiään monta kertaa toisen asukkaan kaappiin. Omaiset syyttivät meitä hoitajia varastamisesta, kunnes itse olivat paikalla, kun herra kuljetti taas kenkiään toiseen huoneeseen. Joskus syynä on se, että henkilökunta vaihtuu usein, on sijaisia, jotka eivät tunne asukkaita ja heidän vaatteitaan. Ihannemaailmassa olisi sama henkilökunta koko ajan, jolloin tunnettaisiin asukkaat läpikotaisin. Ennen oli näitä hyviä, pieniä hoitokoteja, jolloin asukkaat olivat tuttuja, vaatteet tunnistettiin yms. Itse sain olla töissä monessa loistavassa, pienessä hoitokodissa, kunnes isot hoivafirmat pakottivat lopettamaan. Mutta kuten tiedämme, näitä pieniä, hyviä hoitokoteja ei   tule enää.

Voitontavoittelu vanhushoivassa on tärkeintä nykyään, hoito on sen mukaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme