Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteiden katoaminen hoitokodissa, onko joku taklannut tämän mysteerin?

Vierailija
16.08.2026 |

Vaatteet nimikoitu asiallisesti. Silti niitä katoaa ja kaapista löytyy toisten nimikoituja vaatteita

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden lisäksi arvokas koru on hävinnyt. Jännä juttu. Onhan tuo varastaminen varmasti helppoa, kun on muistisairas asiakas.

Ja henkilökunnan toimintaan ei ole mitään valvontaa, sen kun ottaa vaan. 

Kaikki hoitokodit ohjeistavat, ettei arvoesineitä sinne viedä. Kannattaa noudattaa ohjeita.

Minkä teet, kun muistisairas ja hänen iäkäs puolisonsa huolehtivat lähtemisestä ja  tarkasti huolehtivat, että kaikki ns. tärkeä lähtee mukaan! Eivät he osaa tuollaista ajatella.

Olen tätä jo kommentoinut.

Vierailija
102/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyykit lähtee jonnekin ulkoistettuun pesulaan, ne nimikoidut vaatteet saattaa siitä huolimatta palautua väärään hoitopaikkaan. Ajan kanssa ehkä palautuu takaisin oikeaan osoitteeseen.

Mutta noin muuten, en laittaisi mitään hinnakasta ja arkaa vaatetta muiden pestäväksi(enkä ostaisi)hoitaisin itse ainakin niiden pesun itse. Ja itse  hoitopaikassa  pestynä villavaatteet saattavat kutistua nuken tai vauvan vaatteeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavaraa on hävinnyt myös henkilökunnan valvomasta tallelokerosta, jonne laitetaan asiakkaan arvoesineet. Sitten vaan sanotaan ettei ole. Kehotan ottamaan valokuvan kaikesta mitä sinne menee, ja sanomaan henkilökunnalle että kaikki on dokumentoitu.

Miksi viedä mummon arvoesineet hoivakotiin säilytettäväksi?

Kun ne mummot ja papparaiset lähtevät sinne hoitokotiin niin että myös ihan itse pakkaavat ja  joku kotihoidosta saattaa olla katsomassa, kenties iäkäs puoliso paikalla. Luuletko että ne huolehtii tuollaisesta. Ei kukaan omainen kesken työpäivän juokse paikalle katsomaan, että arvoesineet jää kotiin. 

Vierailija
104/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ne vaatteet pestään isommissa erissä eli monen asukkaan vaatteet sekaisin niin siinä saattaa vahingossa palautua vaatteita väärille asiakkaille. Tuohon työhön harvemmin on paljon aikaa varattu, monesti hoitaja tekee tämänkin muun työn ohessa. 

Auttaisiko tähän, että olisi mahdollisimman persoonalliset vaatteet?  Tietysti vanhuksen pitäisi kokea ne omikseen. Mutta ei samoja mustia collegehousuja tai harmaata villatakkia, kuin kaikilla muilla.

Vierailija
105/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne voi olla siellä naapurin mummon kaapissa. Meiän mummo sai vahingossa kivan ja kalliin lämpimän takin jolla ulkoiltiin koko talvi. 

Eikö sulla ollut rehellisyyttä sanoa hoitajille, jotta olisivat etsineet omistajan.

Olet varas!

Vierailija
106/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli palliatiivisella osastolla saattohoidossa todella lyhyen aikaa, oliko edes paria viikkoa. Vaatteet nimikoin, samoin kuin hygieniatarvikkeet, vaikka hänellä oli oma kylppäri. Kun äiti kuoli eräänä yönä, menin aamupäivällä hakemaan tavaroita ja huone oli jo tyhjennetty. Minulle annattiin vain yksi muovikassi, missä ei ollut puoliakaan äidin tavaroista. Yhtään hygieniatuotetta en saanut takaisin, vaikkei äitiä edes pesty kuin kerran siellä.

Sairaalassa ne hävitetään, ei jemmata palautettavaksi omaisille.

Ei ollut sairaala, vaan sairaalasta siirtyi tuonne pieneen hoitokotiin loppuajaksi.

Vierailija
107/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli palliatiivisella osastolla saattohoidossa todella lyhyen aikaa, oliko edes paria viikkoa. Vaatteet nimikoin, samoin kuin hygieniatarvikkeet, vaikka hänellä oli oma kylppäri. Kun äiti kuoli eräänä yönä, menin aamupäivällä hakemaan tavaroita ja huone oli jo tyhjennetty. Minulle annattiin vain yksi muovikassi, missä ei ollut puoliakaan äidin tavaroista. Yhtään hygieniatuotetta en saanut takaisin, vaikkei äitiä edes pesty kuin kerran siellä.

Sairaalassa ne hävitetään, ei jemmata palautettavaksi omaisille.

Ei ollut sairaala, vaan sairaalasta siirtyi tuonne pieneen hoitokotiin loppuajaksi.

Ok. Meillä palllllliatiivinen osasto on sairaalaa. (Sensuuri, testiversio 4.)

Vierailija
108/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavaraa on hävinnyt myös henkilökunnan valvomasta tallelokerosta, jonne laitetaan asiakkaan arvoesineet. Sitten vaan sanotaan ettei ole. Kehotan ottamaan valokuvan kaikesta mitä sinne menee, ja sanomaan henkilökunnalle että kaikki on dokumentoitu.

Miksi viedä mummon arvoesineet hoivakotiin säilytettäväksi?

Mummo haluaa pitää vihkisormuksen sormessaan ja ne loput arvoesineet on arvokkaita vain mummolle, rahallista arvoa ei ole.

Mun isoäidiltä varastettiin omat vihkisormukset ja sitten alkoi pitää miehensä vihkisormusta, jonka solmi ranteeseensa narulla. 

Kaikki varastettiin. 

Vierailija
109/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, vainajan hygieniatarvikkeet kuuluu sairaalassa laittaa roskiin. Ei niitä muille käytetä. Pesuvoiteet, perusrasvat, lääkevoiteet, hammastahnat ja - harjat, kammat jne roskiin vaan. 

En minä hammastahnaa olisi takaisin kaivannut, mutta esimerkiksi kosmetiikkatuotteet. Äidille oli tärkeää viimeiseen asti laittaa yövoide ja rasvata kädet. Minä kävin joka ilta siellä ja ne voiteiden tuoksut oli äidille nautinnollinen asia. Jonkun mielestä yks hailee ja roskiin vaan, mutta miksei omaisella ole oikeutta saada tuollaisia tuotteita takaisin, jos niissä on dymolla nimi!

Vierailija
110/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitokodissa voi kadota paljon muutakin. Isoäidiltä vietiin kultakoruja ja kaikki rahat lukollisesta kaapista jonka avain oli vain hoitohenkilökunnalla. Tämä kaikki selvisi vasta kuoleman jälkeen. Olin ainoa joka halusi viedä asian Poliisille, joten homma jätettiin sikseen. 

Vierailija
111/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä Keski-Suomessa A:n yksikössä. Meillä ei pyykkihomma toimi: villapyykkiä pestään hyvin usein pilalle, vaatteet ovat väärän ihmisen kaapissa ja yllä (nimestä huolimatta)… Ottaa päähän minuakin, mutta en voi ottaa vastuuta työkavereideni tekemisistä. Olisin raivona tällaisesta, jos koskisi omia vanhempiani.

Ohjeistuksia on, mutta jotkut eivät lue ja ajattele.

Paljon villavilttejä on pesty pilalle (rummutettu).

Jos lusikalla on annettu, ei kauhalla voi vaatia. 

Jos on jotain erityistä pesua vaativia vaatteita tai vilttejä niin omaiset voivat pestä ne kotona.

Niissä hoitokodeissa, joissa olen ollut töissä, on toivottu vain 60 asteen pesun kestäviä vaatteita. Ihan syystä, niissä on paljon eritteitä, ja samasta syystä en ymmärrä, ketä kiinnostaa varastaa niitä.

Aika kuvottavaa ajatella, että eri ihmisten vaatteet pestään sikinsokin pesukoneessa. 

En pese vaatteitani edes mieheni kanssa samassa. Olen muutaman kerran yrittänyt, mutta hänellä on niin valtavan rasvainen iho, että sitä rasvaa siirtyy selkeästi vaatteisiini. Ei se esim housuissa niin haittaa, mutta t-papidassa tuntuu vähän nihkeältä. 

Vierailija
112/112 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko vanhusten päästä käsiksi omaan vaatekaappiinsa, saati toisten? Eikö kaapit voisi olla lukittuja. Yksi ja sama hoitajien avain tai lätkä sopisi kaikkiin. Loppuisi asukkaiden omien vaatteiden piilottaminen ja toisilta varastaminen. 

Toiseksi, jos hoitaja ottaa kaapista asukkaalle vaatteita puettavaksi, eikö he huomaa jos niissä on väärä nimi?

Tämä on niiiin yleinen ongelma, joten luulisi, että olisi keinoja ratkaista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi