Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hakisitko lapselle koulun vaihtoa, jos ei ole yhtään ystävää koulussa?

Vierailija
14.08.2026 |

Tämä on ihan tositarina, ei keksitty juttu, eli asiallisia vastauksia , kiitos!

Meillä alkoi lapsella 6. luokka. Hänellä oli hyvä ystävä 1.-2. luokalla, joka muutti toiselle paikkakunnalle. Sen jälkeen on pyörinyt välitunneilla erään porukan kanssa (luokan oppilaita), ollut mukana leikeissä ja välituntipeleissä. Viime vuonna alkoi tulla sitä, ettei kukaan halua tehdä parityönä luokassa hänen kanssa tai jos oppilaat itse valitsevat ryhmätyöhön ryhmät, häntä ei haluta mukaan. Opettajalle laitoin viestiä, ja opettaja ohjasi ryhmätöihin. Välitunneilla hän jäi yhä useammin yksin. Eräät aiemmin kaverina olleet oli sanoneet, että häivy, älä tule siihen salakuuntelemaan. Välitunnit luonnollisesti ovat vähän vaihtuneet, ei siellä ollut enää viime vuonna niin paljon yhteisiä pelihetkiä. Kutsuttiin keväällä yksi luokkakaveri meille pari kertaa pelaamaan ja oleskelemaan, mutta ei sekään lähtenyt käyntiin. Muistan lapsen pettymyksen kun tämä luokkakaveri oli pelaamassa pleikalla ja yhtäkkiä tuli jokin viesti ja sanoi, että mun täytyy nyt lähtee, kun x ja y on puistossa, niin me tehdään varmaan jotain yhdessä. Ei pyytänyt mukaan. Toki voi olla parempia ystäviä, mutta jos mennään jonkun luo kylään, niin melkoisen töykeää lähteä heti kun kaverit laittaa viestin, että ollaan puistossa.

Nyt kun koulut alkoi ja 6. luokka, lapseni tuli surullisena ensimmäisenä päivänä koulusta. Oli taas ollut jotain ryhmäleikkejä, jossa oli syrjitty. Joo, kivahan se on, jos yritetään ottaa kevyempi alku kouluun, mutta nuo tilanteet on pahoja hänelle, jota ei haluta ryhmiin tai jolle ei puhuta edes. Viime keväänä lapseni kävi kuraattorilla pari kertaa. Siinä oli useampi syy. Yksi oli myöhästely tietyiltä oppitunneilta. Olin mukana, kun hän kertoi syyn. Hän odottaa, että opettaja on siellä luokassa, koska on haukuttu, jos ei ole ollut aikuista paikalla. Kengät oli piilotettu vessoihin, jos hän oli tullut hyvissä ajoin luokkaan ja muita jäänyt vielä käytävään. 
Ollaan mietitty, onko järkevää tässä vaiheessa anoa koulun vaihtoa. Minusta tuntuu, että tilanne vaikuttaa lapseni itsetuntoon, vaikka hänellä harrastuksessa on kavereita, ja yksi kaveri naapurustossa, joka ei saman ikäinen, mutta paljon kesällä olivat ulkona yhdessä. Kuudes vuosi peruskoulua alkoi, ja monta vuotta vielä pitäisi kouluun kulkea. Vai onko siitä pelkkää haittaa, jos hakee toiseen kouluun? Saako uusi oppilas sieltäkään yhtään ystävää, kun tulee uutena tässä vaiheessa? Mitä mieltä olette?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaisin koulua yläasteelle. Sellaiseen missä kaikki uusia luokkia

Ja sellaiseen, jossa ei ole S2 oppilaita. He kiusaavat eniten. Geneettinen piirre 

Oman kokemukseni mukaan nimeen omaan S2-lapsia kiusataan.  Millainen kokemus sinulla asiasta on?  Lapsesiko kertoi vai oletko koulussa töissä?

Vierailija
42/48 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtaisi. Kuuluu tuohon ikään että vanhat harrastukset ja kaverit jää joiltakin lapsilta ja uusia tulee tilalle. Se on sellaista se itsenäistyminen. Porukka menee yläkoulussa uusiksi kuitenkin. Kannattaa panostaa harrastuksiin ja tietysti ottaa koulussa puheeksi jos lapsi kokee että häntä kiusataan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon ikäiset enää leiki. Siinä se ongelma nyt taitaa lähinnä olla et sun lapsi on vielä lapsellinen ja muut eivät. 

Vierailija
44/48 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kenkien piilottaminen ei ole vakavaa kiusaamista. Ilkeää tietysti ja aina pitää puuttua kiusaamiseen. 

Vierailija
45/48 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen ois myös hyvä oppia suhtautumaan vähemmän vakavasti haukkumiseen. Sitä tulee var lisää mitä enemmän ikää tulee ja kyllä kaikki sellaista joskus kokee. Voi vaikka kotona laittaa opelle Wilma viestiä asiasta. Opeta lasta sanallisesti puolustamaan itseään tilanteissa joissa häntä haukutaan. 

Vierailija
46/48 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, mulla on vähän samat mietinnät täällä. 

ongelma on että asun pienellä paikkakunnalla ja meillä ei ole täällä oikein kavereita. Lapselleni oli vielä päiväkodissa ja eskarissa kaveria, mutta ei enää koulussa. Olen alkanut haaveilemaan isommasta kaupungista, jossa meillä jo valmiiksi on kavereita.. harmi vaan kun tykkäisin meidän asunnosta ja jotain muitakin hyviä puolia on. Mutta me ollaan aika yksinäisiä..

Ne isommat koulut monesti on sellaisia paikkoja joissa ongelmat vain kasvaa. 

Vierailija
47/48 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta pitää valmentaa niin että pärjää. Minun vanhempani eivät tehneet. Olin ujo ja sosiaalisesti kömpelö. Kiusatuksihan siinä päätyi. Edellisessä koulussa oli hyviä kavereita kun oli tunnettu eka luokalta asti, mutta uudessa meni vaikeaksi.

Vierailija
48/48 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuon ikäiset enää leiki. Siinä se ongelma nyt taitaa lähinnä olla et sun lapsi on vielä lapsellinen ja muut eivät. 

Onkohan sinulla jokin käsitys, että kaverina oleminen on leikkimistä? Myös leikki-iästä yli kasvaneet nuoret haluavat kavereita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi