Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena kyrsii, kun kaiken saa maksaa itse ja vielä kitistään, miten kovaa palkkaa saan

Vierailija
14.08.2026 |

Minullekin on tultu sanomaan, miten tienaan keskituloisena paljon. Elokuun -26 palkka: 4057,39 e, käteen jää verojen, eläkemaksujen, työttömyysvakuutusmaksun ja ammattiliiton jäsenyysmaksun jälkeen 2804,06 e. Eli maksan kuukaudessa palkastani yli 30 % veroja ja muita maksuja. En saa mistään mitään alennusta, kaikki on maksettava täysimääräisenä lapsen varhaiskasvatusmaksusta alkaen. Maksan vielä verojeni kautta heidän osuuttaan, jotka saavat varhaiskasvatuksen ja muut yhteiskunnan palvelut ilmaiseksi. Julkiseen terveydenhuoltoon ei ole asuinpaikkakunnallani asiaa, gynet, hammaslääkärit yms joudun käymään omaan piikkiini yksityisellä. Lisäksi minulla on pysyvä fyysinen sairaus, joka aiheuttaa minulle vuosittain yksityisellä puolella lääkärikuluja + lääkekuluja 1000-2000 e - kaikki tämä omasta pussista. Julkiselle saa kontrolliajan kerran 1,5 vuoteen (sairaus edellyttäisi kontrollikäyntiä kerran puolessa vuodessa, mutta Hus on sen verran tukossa, ettei aikoja löydy).

Kyrsii, kun sanotaan, miten kovatuloisia me keskituloiset ollaan. Ei olla, kaiken saa maksaa itse ja moni muu saa yhteiskunnan palvelut (liki) ilmaiseksi, kun ei ole varaa maksaa. Ja kun joku ehdottaa työttömäksi jäämistä, niin minulle on aina ollut kunnia-asia opiskella ja tehdä töitä ahkerasti.

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähoito maksaa 1300 euroa vähintään kuukaudessa eli?

Espoossa maksaa n. 300 euroa per lapsi, eli olisiko kannattanut harrastaa perhesuunnittelua?

Niin ja loput maksaa yhteiskunta eli ne kuuluisat verorahat. Vanhemmat maksaa vain osan. Se summa on noin 1300-1600 kuukaudessa.

Niin tämä summa  on yhden lapsen kulut.  

Vierailija
62/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä.

Sinä.

Äänestit.

Niin äänestä Sdp, Vasemmisto, Vihreät niin käteen jää vieläkin vähemmän!!!

Oma kansa ensin on erittäin haitallista ajattelua!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinulta AP puuttuu? Listasit kyllä menoja, mutta et kertonut, millä tavoin sinua sorretaan. Mikä on se toteutumatta jäänyt haave, jonka olet joutunut korkean palkkaverotuksen ja muiden maksujen takia hylkäämään?

Itse tulen mukavasti toimeen 2000 euron bruttoeläkkeellä. Käymme vaimon kanssa kerran vuodessa ulkomailla, mutta muuten elämme ihan tavallista elämää.

On ihan eri asia tulla toimeen rahasummalla jonka eteen ei tarvitse tehdä mitään. Kokopäivätöissä ollaan yleisimmin 8h/päivä, 5x/vko. Ihmiset toivoisivat että tuolla työmäärällä olisi varaa pakollisten menojen lisäksi myös esim. johonkin kivaan extraan ja useamman lapsen elättämiseen. Ja paljon veroja maksavat toki toivoisivat että myös he saisivat esim. julkisesta terveydenhuollosta tarvitsemiaan palveluita.

Olen itse tk-eläkkeellä ilman työhistoriaa ja saan kaiken tarpeellisen, myös esim. huonekalut ja vaatteita. Hyvällä rahan käytöllä voin myös käydä jonkun verran ulkona syömässä tms. Olen todella kiitollinen tästä toimeentulosta, kun en käy töissä. Mutta jos olisin kokopäivätyössä ja saisin vaikka 500€ enemmän kuussa rahaa, niin kyllä ärsyttäisi. Verotusta tulisi keventää kaikissa tuloluokissa. En ymmärrä miksi jotkut haluavat kaventaa tuloeroja työssäkäyvien ja työttömien välillä, kun niitä nimenomaan pitäisi suurentaa jotta työnteko on kannattavaa eikä työssäkäyvät katkeroidu.

En minä eläkettäni saanut tekemättä mitään. Olen itsekin tk-eläkkeellä, mutta tein liki 30-vuotisen työuran. Sinulle yhteiskunta maksaa luultavasti aika monta asiaa, mutta minä maksan ne itse.

Kommentoin hieman sekavasti, vastaus oli enemmän tuohon aloittajan viestiin. Olen ilman muuta sitä mieltä että eläkettä pitää kertyä jos on ollut töissä. Siinä sentään saa vastinetta maksamilleen veroille.

Julkista terveydenhuoltoa kyllä käytän, mutta toimeentulotukea en saa koskaan mihinkään ja esim. sairaalamaksuja maksanut itse.

Ja mielestäni tässä on juuri yksi ongelma. Hyvin rahansa käyttävä maksaa kansaneläkkeestä kaiken itse (mikä on ihan ok), mutta yli varojensa eläville saatetaan maksaa paljon toimeentulotukea. Sellainen ihminen jolla on esim. kelan maksama eläke + asumistuki + toimeentulotuki saattaa päästä jo aika lähelle normi työssäkäyviä.

Mutta mikä olisi ratkaisu tähän? Jätetään takuueläkkeellä olevat ilman sairaanhoitoa? Sähköä? Asuntoa? Vai tuplataan kansaneläke (ja millä rahalla?)

Vierailija
64/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, yksityislääkärin käyttö on valinta. Palkkaa kuitenkin saat, esim. työttömän toimeentuloon verrattuna moninkertaisesti. Kenenkäs ne menot sitten pitäisi maksaa kun on reilut tulot? Ei tulisi itselle mieleenkään vinkua jos olisi sama tilanne.

Vierailija
65/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verot nousi,  eläke karkaa koko ajan (mun eläkeikäni on noussut nyt 4 x ja varhaiseläke poistui) ja mahdollisen työttömyyden varalle saa ihan itse säästää, koska sekin turva otettiin käytännössä pois. Lasten kulut nousee ja nousee. Kaupan päälle saa haukut, kun ei kuluta. Jeejee.

Vierailija
66/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteles että maksat ensin veroissasi julkisen terveydenhuollon johon et pääse ja työnantajasi joutuu maksamaan työterveyden joka ei kata läheskään kaikkea ja sitten vielä kolmannen kerran maksat yksityisellä kun et muualta hoitoa saa. 

ja sitten vielä jotkut kitisee että maksetaan veroja liian vähän kun on kuulemma 1 tai jopa 2 maata jossa maksetaan enempi veroja (tosin palkat siellä on lähes tuplat)

Vierailija
67/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteles että maksat ensin veroissasi julkisen terveydenhuollon johon et pääse ja työnantajasi joutuu maksamaan työterveyden joka ei kata läheskään kaikkea ja sitten vielä kolmannen kerran maksat yksityisellä kun et muualta hoitoa saa. 

ja sitten vielä jotkut kitisee että maksetaan veroja liian vähän kun on kuulemma 1 tai jopa 2 maata jossa maksetaan enempi veroja (tosin palkat siellä on lähes tuplat)

Tässä taloustilanteessa massiiviset veroalet KAIKISSA tuloluokissa, yritysverot mukaanlukien ei kuitenkaan ole mahdollista. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
68/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä.

Sinä.

Äänestit.

En äänestänyt.

Sinä ehkä.

Vierailija
69/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka on kaikkein tiukimmilla.

Verotus on liian kova.

Työtön makaa ja loisii pummaten keskiluokalta.

Sairas sosialistinen systeemi.

Vierailija
70/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua, että töitä tekemättömällä voi Suomessa olla sama elintaso kuin keskituloisella. Kyllä työnteosta pitäisi jotenkin palkita ja toisaalta tehdä tuilla eläminen vähemmän houkuttelevaksi.

Tuskin on. Ja koko ajan on leikattu tukia. Et vaihtaisi osia kanssani, uskon!

Vierailija
71/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sehän on se normaalitila että ihminen tekee työtä ja tienaa ja maksaa sillä itse kaiken? Sitähän köyhillekin hoetaan että mene töihin ja maksa itse kaikki kulusi. Miksi vaatia muita tekemään sellaista jonka tekemisestä itsekin valittaa ja russuttaa pylly märkänä? 

Niin se on normaalia, että tekee töitä ja maksaa elämänsä. 

Se ei ole normaalia, että ei tee töitä eikä maksa elämään ja silti elintasoa on. Voi viedä työttömänäkin lapsen päivähoitoon eikä tarvi maksaa. Työssä kävijällä ottaa päähän. 

Toisaalta kaikki eivät ole omasta halustaan työttömiä, kuten minä. Tosin mulla ei ole lapsia joten en käytä päivähoito ym. palveluita.

Vierailija
72/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas näkee että vaikka maksatte palveluista niin monesti maksatte niistä vain pienen osan ja yhteiskunta maksaa osan. Kaikki vaan ei osaa käyttää rahaa. Me ei kitistä ja osataan käyttää rahaa oikein. Aikuiset  nuoret miehet asuu vielä kotona ja nekin elätetään sekä lemmikit.

Kaikki meistä kuluttaa yhteiskunnan rahoja. En nyt jaksa tehdä luetteloa.

Vierailija
73/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian korkea verotus keskituloisella. Keskituloinen pitää tätä maata pystyssä. 

Vierailija
74/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on kaikkein tiukimmilla.

Verotus on liian kova.

Työtön makaa ja loisii pummaten keskiluokalta.

Sairas sosialistinen systeemi.

Verotus on liian kova, mutta kun rahaa ennennäkemättömän massiivisiin veroaleihin ei ole, niin silloin ei ole.

Työttömät makoilevat, mutta heidän sijoittaminen kuntouttavaan työtoimintaan maksaa vielä enemmän. "Yleishyödylliseen työhön" laittaminen ei ole lain mukaan mahdollista, ilman työsopimusta ei ole myöskään työnjohto-oikeutta ja työsopimus maksaa liikaa.

Tämä on kuin pikkulapselle selittäisi asiaa.

Vierailija
75/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ihmetyttää, kun yrittää julkiselle päästä lääkäriin, niin ensimmäisenä kysytään, että onko työterveyttä. Jos jonkinlainen löytyy, niin käsketään ottamaan sinne yhteys. Kätevästi työnantajalta laskutetaan tämäkin, vaikka jokaisen kuuluisi yhtälailla voida käyttää julkisia terveyspalveluja.

Vierailija
76/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti voisit käydä esimerkiksi julkisen puolen hammaslääkärissä mutta et vain viitsi odottaa aikaa kun kaikki pitää saada heti. 

Vierailija
77/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi sitten muuttaa pienempään asuntoon. Esim kerrostaloon. En ymmärrä ihmisiä, jotka jauhavat pjaskooo siitä, kun on mukamas niin vähän rahaa, ja ku asuu isos talos........mitä ?????? Pitääkö siitäkin nyt tulla tänne jauhamaan ? 

Vierailija
78/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi jäädä työttömäksi niin joku työtön saisi sinun ihan hyvätuloisen työpaikan. Ei tarvitse sitten kadehtia pienituloisten elämää.

Vierailija
79/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on Valko-Venäjä ihan lähellä. Siellä työttömyys on laitonta. Oikeistolaisen unelma.

Vierailija
80/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähoito maksaa 1300 euroa vähintään kuukaudessa eli?

Lisään vielä että valehtelet. Lääkekatto on jotain 600 euroa päälle. Olet lisäksi tyhmä. Olet kuluttanut yhteiskunnan rahoja vaikka kuinka eli yritä  vähän miettiä.

Lääkekatto ei pidä sisällään kaikkia lääkkeitä. Osa ei kuulu lääkekaton piiriin eli ovat kalliita ympäri vuoden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän