Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena kyrsii, kun kaiken saa maksaa itse ja vielä kitistään, miten kovaa palkkaa saan

Vierailija
14.08.2026 |

Minullekin on tultu sanomaan, miten tienaan keskituloisena paljon. Elokuun -26 palkka: 4057,39 e, käteen jää verojen, eläkemaksujen, työttömyysvakuutusmaksun ja ammattiliiton jäsenyysmaksun jälkeen 2804,06 e. Eli maksan kuukaudessa palkastani yli 30 % veroja ja muita maksuja. En saa mistään mitään alennusta, kaikki on maksettava täysimääräisenä lapsen varhaiskasvatusmaksusta alkaen. Maksan vielä verojeni kautta heidän osuuttaan, jotka saavat varhaiskasvatuksen ja muut yhteiskunnan palvelut ilmaiseksi. Julkiseen terveydenhuoltoon ei ole asuinpaikkakunnallani asiaa, gynet, hammaslääkärit yms joudun käymään omaan piikkiini yksityisellä. Lisäksi minulla on pysyvä fyysinen sairaus, joka aiheuttaa minulle vuosittain yksityisellä puolella lääkärikuluja + lääkekuluja 1000-2000 e - kaikki tämä omasta pussista. Julkiselle saa kontrolliajan kerran 1,5 vuoteen (sairaus edellyttäisi kontrollikäyntiä kerran puolessa vuodessa, mutta Hus on sen verran tukossa, ettei aikoja löydy).

Kyrsii, kun sanotaan, miten kovatuloisia me keskituloiset ollaan. Ei olla, kaiken saa maksaa itse ja moni muu saa yhteiskunnan palvelut (liki) ilmaiseksi, kun ei ole varaa maksaa. Ja kun joku ehdottaa työttömäksi jäämistä, niin minulle on aina ollut kunnia-asia opiskella ja tehdä töitä ahkerasti.

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tulotaso täällä. Ainoa "tuki" yhteiskunnalta on lapsilisä 94 euroa ja risat. Perheessämme on yksi lapsi, koska meidän vanhempien tulotaso riittää kattamaan hänelle hyvän elämän (+varautumaan siihen, jos vaikka vuonna 2040 pitäisi maksaa lapselle yliopistotutkinto Suomessa). Näin voisimme huolehtia lapsesta ainakin jossain määrin vielä aikuisenakin, jos yhteiskunnan palvelut heikkenevät. Sitten minulla on kaveripiirin kautta tuttuja, jotka ovat useammankin lapsen yksinhuoltajia, osalla lapset tehty eri isille ja osalla nuoremman pään lapset on tehty silloinkin, kun on tiedetty eron olevan edessä. Oletetaan, että yhteiskunta maksaa kaiken. Nämä yksinhuoltajaperheet saavat tukia niin, että pääsevät jo lähelle perheemme nettopalkkaa.

Höpö höpö älä vikise, kyllä ne ykdinhuoltajat ovat niitä köyhimpiä työttömien kanssa....

Vierailija
102/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tienisteillä minä saisin yli tonnin joka kuussa säästöön ja rahaa jäisi hyvin köytettäväksikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla varmaan työterveyshuolto, e-passit ym edut?

Vierailija
104/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun tienisteillä minä saisin yli tonnin joka kuussa säästöön ja rahaa jäisi hyvin köytettäväksikin. 

*käytettäväksi

Vierailija
105/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kannata asua liian kallisti, työttömänä  tai pienituloisena. 
Itseasiassa ehkä mini pienituloinenkin  miettii mitä haluaa maksaa asumisesta ja haluaako maksaa  hirveästi  lisätilasta tai sijainnista. 

Vierailija
106/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinulta AP puuttuu? Listasit kyllä menoja, mutta et kertonut, millä tavoin sinua sorretaan. Mikä on se toteutumatta jäänyt haave, jonka olet joutunut korkean palkkaverotuksen ja muiden maksujen takia hylkäämään?

Itse tulen mukavasti toimeen 2000 euron bruttoeläkkeellä. Käymme vaimon kanssa kerran vuodessa ulkomailla, mutta muuten elämme ihan tavallista elämää.

On ihan eri asia tulla toimeen rahasummalla jonka eteen ei tarvitse tehdä mitään. Kokopäivätöissä ollaan yleisimmin 8h/päivä, 5x/vko. Ihmiset toivoisivat että tuolla työmäärällä olisi varaa pakollisten menojen lisäksi myös esim. johonkin kivaan extraan ja useamman lapsen elättämiseen. Ja paljon veroja maksavat toki toivoisivat että myös he saisivat esim. julkisesta terveydenhuollosta tarvitsemiaan palveluita.

Olen itse tk-eläkkeellä ilman työhistoriaa ja saan kaiken tarpeellisen, myös esim. huonekalut ja vaatteita. Hyvällä rahan käytöllä voin myös käydä jonkun verran ulkona syömässä tms. Olen todella kiitollinen tästä toimeentulosta, kun en käy töissä. Mutta jos olisin kokopäivätyössä ja saisin vaikka 500€ enemmän kuussa rahaa, niin kyllä ärsyttäisi. Verotusta tulisi keventää kaikissa tuloluokissa. En ymmärrä miksi jotkut haluavat kaventaa tuloeroja työssäkäyvien ja työttömien välillä, kun niitä nimenomaan pitäisi suurentaa jotta työnteko on kannattavaa eikä työssäkäyvät katkeroidu.

En minä eläkettäni saanut tekemättä mitään. Olen itsekin tk-eläkkeellä, mutta tein liki 30-vuotisen työuran. Sinulle yhteiskunta maksaa luultavasti aika monta asiaa, mutta minä maksan ne itse.

Kommentoin hieman sekavasti, vastaus oli enemmän tuohon aloittajan viestiin. Olen ilman muuta sitä mieltä että eläkettä pitää kertyä jos on ollut töissä. Siinä sentään saa vastinetta maksamilleen veroille.

Julkista terveydenhuoltoa kyllä käytän, mutta toimeentulotukea en saa koskaan mihinkään ja esim. sairaalamaksuja maksanut itse.

Ja mielestäni tässä on juuri yksi ongelma. Hyvin rahansa käyttävä maksaa kansaneläkkeestä kaiken itse (mikä on ihan ok), mutta yli varojensa eläville saatetaan maksaa paljon toimeentulotukea. Sellainen ihminen jolla on esim. kelan maksama eläke + asumistuki + toimeentulotuki saattaa päästä jo aika lähelle normi työssäkäyviä.

Mutta mikä olisi ratkaisu tähän? Jätetään takuueläkkeellä olevat ilman sairaanhoitoa? Sähköä? Asuntoa? Vai tuplataan kansaneläke (ja millä rahalla?)

Ei vaan lopetetaan sossun myöntämä harkinnanvarainen toimeentulotuki ainakin heti alkuun.

Onnittelut vuoden 2026 typerimmän ehdotuksen tekemisestä. Saavutus sekin.

Miksi se on typerin ehdotus? Kela maksaa perustoimeentulotukea ja harkinnanvaraista toimeentulotukea esim. lääkkeisiin. Jos ei sen jälkeen tule toimeen vaan tarvitsee vielä sossusta rahaa niin ihan oma vika. Osalla kyseessä onkin tarkoituksellinen loismainen elämänasenne.

Sossun harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta korkeintaan ruoka-apua (ruokana, ei rahana) ja sairaanhoitokulujen maksamista. Tuon ruoka-avunkin voisi ennemmin korvata sillä että käsketään leipäjonoon.

Ja ennenkö sanot syyttömistä lapsista niin: jos lapset jää vielä kelan tukien jälkeen ilman ruokaa tai muita välttämättömyyksiä niin huostaanotto olisi varoituksen jälkeen oikeutettu. Ei ole kykenevä huolehtimaan lapsista jos ei saa heille perus juttuja maksettua vaan raha käytetään johonkin muuhun.

Lisään vielä että tällä hetkellä sossun harkinnanvaraista toimeentulotukea voi saada melkein mihin tahansa kuten huonekaluihin.

Vierailija
107/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaa tuo elämä keskituloisilla, itse olin tyytyväinen ollessani keskituloinen... en tosin tuusannu rahojani yksityisiin, tai hemmotellu liikaa penskoja. Noh nykyään on vähän eri kun joutuvat kiusatuksi, jos ei hemmotella.

Vierailija
108/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee parempiin töihin?

Vierailija
109/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Progressiivinen verotus aiheuttaa sen, että meistä valtaosa on yhtä tasapäistä massaa, jonka rahat eivät riitä juuri mihinkään. Mielestäni se tappaa eteenpäin pyrkimisen elämässä. Olemme niin tottuneet tähän ankaraan verotukseen, ettemme edes ymmärrä, miten epäoikeudenmukaista se oikeasti on.

Vierailija
110/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähoito maksaa 1300 euroa vähintään kuukaudessa eli?

Espoossa maksaa n. 300 euroa per lapsi, eli olisiko kannattanut harrastaa perhesuunnittelua?

Ei tässä puhuta siitä mitä itse maksaa päivähoidosta, vaan mitä se oikeasti maksaa. Ne 300 euroa kuussa maksavatkin maksavat oikeasti vain murto-osan todellisista kustannuksista. Kuten on jo sanottu, se päivähoito maksaa oikeasti jotain 1300 euroa per lapsi, josta jos sinä maksat ”maksimin”, maksat vain 300 euroa ja valtio maksaa suurimman osan. Eli työtöntä tuetaan koko summan edestä mutta maksiminkin maksajaa tuetaan tonnilla per lapsi.

Menkää nyt tutustumaan mitä päivähoito maksaa sellaisissa maissa joissa sitä ei tueta. Esim 2000 dollaria kuussa. 

Vierailija
111/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että menetät työsi. Silloin opit kuinka etuoikeutettu nyt olet. Toki yhteiskunnassa on myös vielä sinua etuoikeutetumpia, nimittäin rikkaat, suurien pääomien omistajat, jotka eivät maksa veroja ollenkaan. He saavat tasaisesti verovapaata osinkoa ilman työntekoa. 

Vierailija
112/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yhteiskuntamalli tulee kokemaan suuren mullistuksen tulevaisuudessa. Hyvinvointiyhteiskunta on suunniteltu monokulttuuriseen, perusahkerien ihmisten ympäristöön, jossa elinkaarimallin mukaisesti jokainen on jossain vaiheessa saama- ja antopuolella. Nyt kun rajat on avattu kaikille, työssäkäymättömät, takapajuiset barbaarit kasvattavat lukumääräänsä samalla kun veronmaksajien määrä vähenee. Murtumispiste tulee jossain vaiheessa vastaan, kun maksajat huomaavat että veronmaksua vastaan ei saa enää yhtikäs mitään.

Vihervasemmisto kuvittelee haalivansa äänestäjiä politiikallaan, mutta todellisuudessa lopputulos tulee olemaan Yhdysvaltojen kaltainen, jossa jokainen on omillaan oman aseen kanssa - toki ilman Yhdysvaltojen talouskasvua tai muita hyviä puolia.

Vierailija
113/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espoossa maksaa n. 300 euroa per lapsi, eli olisiko kannattanut harrastaa perhesuunnittelua?

Ei tässä puhuta siitä mitä itse maksaa päivähoidosta, vaan mitä se oikeasti maksaa. Ne 300 euroa kuussa maksavatkin maksavat oikeasti vain murto-osan todellisista kustannuksista. Kuten on jo sanottu, se päivähoito maksaa oikeasti jotain 1300 euroa per lapsi, josta jos sinä maksat ”maksimin”, maksat vain 300 euroa ja valtio maksaa suurimman osan. Eli työtöntä tuetaan koko summan edestä mutta maksiminkin maksajaa tuetaan tonnilla per lapsi.

Menkää nyt tutustumaan mitä päivähoito maksaa sellaisissa maissa joissa sitä ei tueta. Esim 2000 dollaria kuussa. 

Tämä asia tuntuu hämärtyneen aika monen palstalla kirjoittajan mielessä. Miten kukaan voi kuvitella, että 300 euroa kuussa kattaisi 8 h päivässä lapsen kaitsentaa usean henkilön voimin, ruoat, sen päiväkodin talon tai sen vuokran jne. Eihän tuolla summalla mitenkään saisi tuollaista palvelua kaikkine kustannuksineen.

Vierailija
114/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen yhteiskuntamalli tulee kokemaan suuren mullistuksen tulevaisuudessa. Hyvinvointiyhteiskunta on suunniteltu monokulttuuriseen, perusahkerien ihmisten ympäristöön, jossa elinkaarimallin mukaisesti jokainen on jossain vaiheessa saama- ja antopuolella. Nyt kun rajat on avattu kaikille, työssäkäymättömät, takapajuiset barbaarit kasvattavat lukumääräänsä samalla kun veronmaksajien määrä vähenee. Murtumispiste tulee jossain vaiheessa vastaan, kun maksajat huomaavat että veronmaksua vastaan ei saa enää yhtikäs mitään.

Vihervasemmisto kuvittelee haalivansa äänestäjiä politiikallaan, mutta todellisuudessa lopputulos tulee olemaan Yhdysvaltojen kaltainen, jossa jokainen on omillaan oman aseen kanssa - toki ilman Yhdysvaltojen talouskasvua tai muita hyviä puolia.

Eikö tuo ole tavallaan ihan positiivinen asia? Sama kaikkiin pohjoismaihin, niin päästään viimeisistäkin sosialismin rippeistä eroon. Sitten on ainoastaan yksi maailma: suuri ja mahtava KAPITALISMI! Jos joku pohjoismaa, kuten Islanti sitten selviää, niin voidaan kaikki pohjoismaalaiset muuttaa sinne ja tehdä siitä paratiisi kapitalismin keskelle ja naureskella muille.

Vierailija
115/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia keskituloisen pitää ajaa itse itsensä loukkuun? 

Kun mä olin töissä ja tienasin nettona 1900€/kk, sain säästöön monta sataa euroa kuussa. Tästä huolimatta makselin sinkkutaloutena vielä kotona asuvien kahden teinin kuluja 50/50, matkustelin 1-2 kertaa vuodessa, kustansin auton ja omakotitalon kulut (lainan lyhennys + juoksevat kulut) yksin. Elareita 0€, lapsilisät 0€, kun lapset yli 17v. Opetelkaa taloudenpitoa ja mitä helvettiä ajatte itsenne nurkkaan? 

Nyt olen ollut työttömänä 1,5 vuotta. Säästöön ei jää mitään, poissa ilmainen työterveys (maksan jokaikisestä tk tai hammalääkärikäynnistä vähintään 30€, polikäynti 70€), mutta en joudu kadulle. Asumistukea en tietenkään saa omistusasuntoon, mutta mietin vuokralle muuttamista kun viimeinenkin ipana on lähtenyt talosta. Auto seisonnassa, mutta harkitsen myyntiä. 

Haluaako joku vaihtaa osaansa mun kanssa? Yhteystiedot toimituksessa. 

Vierailija
116/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten valitat? Ole onnellinen siitä, että toteutat kunnia-asiaasi. Ja varmasti elät ilman huolta siitä, pysyykö katto pään päällä ja onko pöydässä ruokaa. Loput onnellisuuden rakennuspalikat löytyvätkin sitten pääsi sisältä ja sielustasi. Miksi ihmisten pitäisi edes olla rikkaita? 

Vierailija
117/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia tuntuu hämärtyneen aika monen palstalla kirjoittajan mielessä. Miten kukaan voi kuvitella, että 300 euroa kuussa kattaisi 8 h päivässä lapsen kaitsentaa usean henkilön voimin, ruoat, sen päiväkodin talon tai sen vuokran jne. Eihän tuolla summalla mitenkään saisi tuollaista palvelua kaikkine kustannuksineen.

Niin eli lasten päivähoito kaikille tuloista riippumatta 2000 euroa kuussa? Sitten voi itse vapaasti valita hoitaako lapset kotona ja jää työttömäksi vai käykö työssä ja pistää lapset päivähoitoon ja maksaa sen 2000 euroa kuussa. Kaikki voittavat... tai sitten eivät...

Vierailija
118/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyrki katainen sanoi että kyrsii. Oikeasti pitää sanoa kyrpii. Tmsu

Vierailija
119/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole positiivinen asia. Paras asia Suomessa on ihmisten välinen koheesio, joka synnyttää luottamukseen perustuvan yhteiskunnan, jossa voidaan ylipäänsä harjottaa tulonsiirtoja. Kun tärkein koossapitävä voima ja suomalaisen yhteiskunnan vahvuus tuhotaan väestönvaihdolla, lopputulos tulee olemaan karmea. Uudet tulokkaat ovat senkin jälkeen vielä täällä.

Vierailija
120/140 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nythän sinä voit elää kunniasi mukaan ahkerasti töitä tehden. Sinulla on hyvä palkka ja voit ne kunniakkaasti itse maksaa omalla ahkeroinnilla. Tuohan on ylpeyden aihe.  Outoa että noin moni hyvätuloinen kokee että olisi parempi olla yhteiskunnan pohjasakkaa ja sylkykuppi että saisi joskus jotain maksutta. Voin kertoa että ei me työttömätkään sairaat saada ilmaiseksi terveydenhuollosta mitään, ei yhtään mitään. Erittäin mielelläni ottaisin sinun palkan ja kävisin yksityisellä lääkärillä. Nyt ei ole varaa edes ruokaan, lääkäri käynneistä puhumattakaan. Mutta ole sinä vaan kateellinen minulle, tämähän on sitä ihanaa helppoa elämää muiden rahoilla.

Ensinnäkin kukaan ei ole parjattu sen takia, että olisi työtön tässä yhteiskunnassa ainakaan  sillä tasolla mitä yrität esittää. .

Ihmisillä  on henkilökohtaisia  mielipiteitä  asioista, mutta harvoin  kohdistavat sen käytännössä  suoraan kehenkään henkilöön . 

Miten työtön olis parjattu, ellei jotkut tahallisesti päätä pistää  jonkun  johonkin tiettyyn asemaan, , koska on jotain,  kuten työtön?

Eihän ihmiset edes tiedä kuka on työtön ja kuka ei ainakaan  tuntemattomista ihmisistä. 
Ainoastaan ehkä joku pien tuttavapiiri voi supista jonkin työttömyydestä,  mutta eihän se muuten  ole yleisesti tiedossa 

Miten  muka työtön  ei saisi julkista terveydenhuoltoa, jos on työtön? Maksaa saman kun muillekin. . Miten siellä muka tiedetään kuka on työtön ja jos huonoa kohtelua pelkää,  voi aina valehdella,  että on töissä. 

Ei kaikilla työssäkäyvillä  ole työterveyshuoltoa, joten  ei siitä voi vetää johtopäätöksiä. 

Miten muka esim.  lasten päiväkodeissa tai kouluissa  tiedettäisiin keiden vanhemmat on työttömiä? Ja jos tiedetään, niin päättävätkö muka yhdessä jostain  asiattomasta kohtelusta? 

Miten naspurusto  muka tietää,  onko joku työtön tai muutenkaan mitään  henkilökohtaisista jutuista? 

Tuon takia vaikuttais hieman oudolta, jos   joku olisi työttömyyden takia parjattu tai asiattomasti kohdeltu  jopa viranomaisten taholta? 
Silloinhan pitäisi olla jo jokin järjestetty vaino kyseessä, , jos lukuisat ihmiset kohtelisivat jotenkin tietyllä tapa  heille itselleen tuntematonta ihmistä eli toisin kun pitäisi tai toimitaan yleensä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi