Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena kyrsii, kun kaiken saa maksaa itse ja vielä kitistään, miten kovaa palkkaa saan

Vierailija
14.08.2026 |

Minullekin on tultu sanomaan, miten tienaan keskituloisena paljon. Elokuun -26 palkka: 4057,39 e, käteen jää verojen, eläkemaksujen, työttömyysvakuutusmaksun ja ammattiliiton jäsenyysmaksun jälkeen 2804,06 e. Eli maksan kuukaudessa palkastani yli 30 % veroja ja muita maksuja. En saa mistään mitään alennusta, kaikki on maksettava täysimääräisenä lapsen varhaiskasvatusmaksusta alkaen. Maksan vielä verojeni kautta heidän osuuttaan, jotka saavat varhaiskasvatuksen ja muut yhteiskunnan palvelut ilmaiseksi. Julkiseen terveydenhuoltoon ei ole asuinpaikkakunnallani asiaa, gynet, hammaslääkärit yms joudun käymään omaan piikkiini yksityisellä. Lisäksi minulla on pysyvä fyysinen sairaus, joka aiheuttaa minulle vuosittain yksityisellä puolella lääkärikuluja + lääkekuluja 1000-2000 e - kaikki tämä omasta pussista. Julkiselle saa kontrolliajan kerran 1,5 vuoteen (sairaus edellyttäisi kontrollikäyntiä kerran puolessa vuodessa, mutta Hus on sen verran tukossa, ettei aikoja löydy).

Kyrsii, kun sanotaan, miten kovatuloisia me keskituloiset ollaan. Ei olla, kaiken saa maksaa itse ja moni muu saa yhteiskunnan palvelut (liki) ilmaiseksi, kun ei ole varaa maksaa. Ja kun joku ehdottaa työttömäksi jäämistä, niin minulle on aina ollut kunnia-asia opiskella ja tehdä töitä ahkerasti.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sehän on se normaalitila että ihminen tekee työtä ja tienaa ja maksaa sillä itse kaiken? Sitähän köyhillekin hoetaan että mene töihin ja maksa itse kaikki kulusi. Miksi vaatia muita tekemään sellaista jonka tekemisestä itsekin valittaa ja russuttaa pylly märkänä? 

Niin se on normaalia, että tekee töitä ja maksaa elämänsä. 

Se ei ole normaalia, että ei tee töitä eikä maksa elämään ja silti elintasoa on. Voi viedä työttömänäkin lapsen päivähoitoon eikä tarvi maksaa. Työssä kävijällä ottaa päähän. 

Jos olisin hyvätuloinen,maksaisin ihan mielellään sellaisesta josta köyhä ei pysty maksamaan. Jotkut saa työpaikkoja suhteilla tai muuten etuja helpommin. Ei kaikki.

Vierailija
22/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista äänestää kokoomusta, niin saa rikkaat verohelpotuksensa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitise, perskokkari. Keskituloisena äänestät idioottimaisesti omia etujasi vastaan.  Kokoomus hyödyttäå vain yli 10 000 kuyssa tienaavia. PS ei hyödytä KETÄÄN.

Liikaa on niitä keskituloisia, jotka äänestää kokoomusta, ehkä ajatellen että se itseä hyödyttäisi, kun kokoomus alentaa veroja. Mielestäni aika toiveajattelua

Vierailija
24/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitise, perskokkari. Keskituloisena äänestät idioottimaisesti omia etujasi vastaan.  Kokoomus hyödyttäå vain yli 10 000 kuyssa tienaavia. PS ei hyödytä KETÄÄN.

Kuka sanoi, mitä puoluetta minä äänestän? En kumpaakaan mainitsemistasi.

Ap

No mitään vihervassaripuolueita ei kannata muiden kuin pummien äänestää.

Vierailija
25/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuolla on oikeasti sellaisia ihmisiä kenen mielestä kaikki isopalkkaiset ja eläkeläiset pitäisi päästää päiviltä, koska kuvittelevat, että silloin rahaa olisi heillä enemmän. Aivan sairasta.

Vierailija
26/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä oikeastaan kylvet rahassa, itse työttömänä minulla on paljon vähemmän rahaa käytettävissä, mielestäni ainakin tonnin tuosta palkastasi voisi leikata tulonsiirtona työttömille.

Vierailija
27/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samat tulot kun aplla. En ole perinyt koskaan mitään ja elänyt omilla aina ansiotuloilla opiskeluaikaa lukuunottamatta, eli pesunkestävä duunari olen näiltä osin.

Jos tässä maassa olisi oikea TYÖVÄEN puolue äänestäisin ilman muuta sitä. On vaikeaa löytää itselle sopivaa puoluetta kun ei saa tulonsiirtoja, maksuttomia palveluita jne mutta ei ole pääomiakaan omasta takaa eli varakkaaksikaan minua ei voi laskea.  Pakko äänestää itselleen pienintä pahaa.

Vierailija
28/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollahan rahalla käy vaikka kahden viikon rantalomalla joka kuukausi.

Vierailija
29/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei tunnu ymmärtävän, mikä keskituloisia nyppii: he maksavat kuussa tonnin tai ylikin veroja, mutta eivät pääse julkiseen terveydenhuoltoon hammastarkastukseen/hammaslääkärille. Eivät pääse julkiselle lääkäriin, ellei ole ihan pää kainalossa. Oletetaan, että toki sillä keskituloisella on kattava työterveyshuolto, vaikka äärimmäisen harvalla työssäkäyvällä tulotasosta riippumatta on. Eikä sen keskituloisen lapsellekaan välttämättä järjesty julkiselta palveluita (kohtuullisessa ajassa).

Ja sen päälle, kun olet maksanut paljon veroja, saat maksaa yksityiset lääkärikäynnit ja muut. Se "hummailuun" palkasta jäävä raha menee monella keskituloisella lääkärikäynteihin, lääkkeisiin ja muihin "tylsiin" asioihin sen sijaan, että voisi vaikka hankkia isomman asunnon, matkustella jne.

Vierailija
30/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin Hesarin kommenttikentässä osuvaan kommenttiin. Onhan tämä nyt älytön yhteiskunta, että kunnolliset, ahkerat työssäkäyvät ihmiset maksavat kovia veroja ja eivät saa niille vastinetta. Sitten osalle mahdollistetaan eläminen yhteiskunnan piikkiin ja heille nuo asiat järjestyvät kuin Manulle illallinen.

Vierailija
31/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohta tulee YT:t sinullekin, sitten alkaa onni ja auvo

Vierailija
32/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi sitten. Jos joku haluas selvittää miten oärjää vaikka 5000€ tuloilla, se täytyy tehdä realistisesti. 

Tulot töytyy olla jatkuvia muutaman vuoden. Yleensä tuolloin jaksottaa ostoja ja menoja pitkin vuotta. Jos taas saa kerralla ison könttäsummana, hankkii melkein kaiken heti, mitä tarvitsee ta on jäänyt ostamatta vuosien varrella.

En minä 5000€ tuloilla maksaisi isoja kertaostoksia aina kyseisestä kk palkasta. Odan jipa ostarilla jos jotain kovin kallista ostaa ettei kaikki mene heti. 

Vierailija
33/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollahan rahalla käy vaikka kahden viikon rantalomalla joka kuukausi.

Jaa, oma netto on melkein ap:n brutto ja en ole käynyt lomareissussa yli 10 vuoteen. Säästöön jää pakolisten menojen jälkeen 100 - 200€ kuukaudessa. Jatkuvasti saa pelätä työttömyyttä koska sitten pitäisi äkkiä myydä koti ja kaikki muukin omaisuus että olisi varaa asua sillan alla pari vuotta ennenkuin jäätyy kuoliaaksi.

Vierailija
34/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinulta AP puuttuu? Listasit kyllä menoja, mutta et kertonut, millä tavoin sinua sorretaan. Mikä on se toteutumatta jäänyt haave, jonka olet joutunut korkean palkkaverotuksen ja muiden maksujen takia hylkäämään?

Itse tulen mukavasti toimeen 2000 euron bruttoeläkkeellä. Käymme vaimon kanssa kerran vuodessa ulkomailla, mutta muuten elämme ihan tavallista elämää.

Vierailija
35/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä oikeastaan kylvet rahassa, itse työttömänä minulla on paljon vähemmän rahaa käytettävissä, mielestäni ainakin tonnin tuosta palkastasi voisi leikata tulonsiirtona työttömille.

Miksi? Kai sillä nyt on jotain merkitystä, että myykö aikaansa vai ei.

Vierailija
36/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinulta AP puuttuu? Listasit kyllä menoja, mutta et kertonut, millä tavoin sinua sorretaan. Mikä on se toteutumatta jäänyt haave, jonka olet joutunut korkean palkkaverotuksen ja muiden maksujen takia hylkäämään?

Itse tulen mukavasti toimeen 2000 euron bruttoeläkkeellä. Käymme vaimon kanssa kerran vuodessa ulkomailla, mutta muuten elämme ihan tavallista elämää.

Maksatko lainan lyhennyksiä/vuokraa eläkkeestäsi 1500€ kuussa? Meneekö lapsiin rahaa 1000€ per kk? 

Vierailija
37/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatko lainan lyhennyksiä/vuokraa eläkkeestäsi 1500€ kuussa? Meneekö lapsiin rahaa 1000€ per kk? 

En maksa eläkkeestäni lyhennyksiä 1500€ kuussa, mutta miksi makasaisinkaan? Asumme vuokralla (n. 950€). Lapsia ei ole. Minkä ihmeen takia jonkun toisen huono taloudenpito olisi minun ongelmani? Eläisin ruhtinaiksi, jos saisin AP:n tulot.

Vierailija
38/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yhteistä on keskituloisella, rikkaalla ja köyhällä? Kaikki haluaisivat vain "hieman lisää rahaa".

Vierailija
39/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiselle vinkiksi että Ap taitaa elättää perhettään parhaillaan. Saattaa olla vielä asuntolainaakin maksamatta.

Oma äiti oli kotiäiti ja isä duunari. Meitä oli kolme lasta synnytty 70-80 luvuilla.  Asuttiin maalla omassa omakotitalossa ja meillä oli oma mökki ja tietty auto pihassa. Ja käytiin myös ulkomailla Espanjassa ja Kreikassa, joskaan ei joka vuosi.

Vinkiksi vaan että nykypäivänä ei tämä kombo toimi ilman perintöjä. En tiedä mitä on matkan varrella tapahtunut.

Vierailija
40/46 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa on ihan normaalia, että ihmiset käyvät kolmessa eri "minijobsissa," hoitavat kotona ikääntyvät vanhempansa ja puolustus on ulkoistettu Yhdysvaltojen ongelmaksi. Näin on mahdollista saada keski- ja suurituloisille edes vähän inhimillisemmät verot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi