Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena kyrsii, kun kaiken saa maksaa itse ja vielä kitistään, miten kovaa palkkaa saan

Vierailija
14.08.2026 |

Minullekin on tultu sanomaan, miten tienaan keskituloisena paljon. Elokuun -26 palkka: 4057,39 e, käteen jää verojen, eläkemaksujen, työttömyysvakuutusmaksun ja ammattiliiton jäsenyysmaksun jälkeen 2804,06 e. Eli maksan kuukaudessa palkastani yli 30 % veroja ja muita maksuja. En saa mistään mitään alennusta, kaikki on maksettava täysimääräisenä lapsen varhaiskasvatusmaksusta alkaen. Maksan vielä verojeni kautta heidän osuuttaan, jotka saavat varhaiskasvatuksen ja muut yhteiskunnan palvelut ilmaiseksi. Julkiseen terveydenhuoltoon ei ole asuinpaikkakunnallani asiaa, gynet, hammaslääkärit yms joudun käymään omaan piikkiini yksityisellä. Lisäksi minulla on pysyvä fyysinen sairaus, joka aiheuttaa minulle vuosittain yksityisellä puolella lääkärikuluja + lääkekuluja 1000-2000 e - kaikki tämä omasta pussista. Julkiselle saa kontrolliajan kerran 1,5 vuoteen (sairaus edellyttäisi kontrollikäyntiä kerran puolessa vuodessa, mutta Hus on sen verran tukossa, ettei aikoja löydy).

Kyrsii, kun sanotaan, miten kovatuloisia me keskituloiset ollaan. Ei olla, kaiken saa maksaa itse ja moni muu saa yhteiskunnan palvelut (liki) ilmaiseksi, kun ei ole varaa maksaa. Ja kun joku ehdottaa työttömäksi jäämistä, niin minulle on aina ollut kunnia-asia opiskella ja tehdä töitä ahkerasti.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinulta AP puuttuu? Listasit kyllä menoja, mutta et kertonut, millä tavoin sinua sorretaan. Mikä on se toteutumatta jäänyt haave, jonka olet joutunut korkean palkkaverotuksen ja muiden maksujen takia hylkäämään?

Itse tulen mukavasti toimeen 2000 euron bruttoeläkkeellä. Käymme vaimon kanssa kerran vuodessa ulkomailla, mutta muuten elämme ihan tavallista elämää.

Eläkeläiselle vinkiksi että Ap taitaa elättää perhettään parhaillaan. Saattaa olla vielä asuntolainaakin maksamatta.

Oma äiti oli kotiäiti ja isä duunari. Meitä oli kolme lasta synnytty 70-80 luvuilla.  Asuttiin maalla omassa omakotitalossa ja meillä oli oma mökki ja tietty auto pihassa. Ja käytiin myös ulkomailla Espanjassa ja Kreikassa, joskaan ei joka vuosi.

Vinkiksi vaan että nykypäivänä ei tämä kombo toimi ilman perintöjä. En tiedä mitä on matkan varrella tapahtunut.

Vinkiksi vaan, että elämä on valintoja. Ei pidä elää yli varojensa.

Vierailija
42/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hullua, että töitä tekemättömällä voi Suomessa olla sama elintaso kuin keskituloisella. Kyllä työnteosta pitäisi jotenkin palkita ja toisaalta tehdä tuilla eläminen vähemmän houkuttelevaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinulta AP puuttuu? Listasit kyllä menoja, mutta et kertonut, millä tavoin sinua sorretaan. Mikä on se toteutumatta jäänyt haave, jonka olet joutunut korkean palkkaverotuksen ja muiden maksujen takia hylkäämään?

Itse tulen mukavasti toimeen 2000 euron bruttoeläkkeellä. Käymme vaimon kanssa kerran vuodessa ulkomailla, mutta muuten elämme ihan tavallista elämää.

Maksatko lainan lyhennyksiä/vuokraa eläkkeestäsi 1500€ kuussa? Meneekö lapsiin rahaa 1000€ per kk? 

En maksa eläkkeestäni lyhennyksiä 1500€ kuussa, mutta miksi makasaisinkaan? Asumme vuokralla (n. 950€). Lapsia ei ole. Minkä ihmeen takia jonkun toisen huono taloudenpito olisi minun ongelmani? Eläisin ruhtinaiksi, jos saisin AP:n tulot.

Ja minä jos mulla olis sinun menot.

Vierailija
44/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua, että töitä tekemättömällä voi Suomessa olla sama elintaso kuin keskituloisella. Kyllä työnteosta pitäisi jotenkin palkita ja toisaalta tehdä tuilla eläminen vähemmän houkuttelevaksi.

Minusta on hullua enemmän se, että "keskituloiselle" voidaan maksaa palkkaa toimeentulotuen verran ja silti kutsua häntä "keskituloiseksi."

Vierailija
45/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle ole koskaan tullut mieleenkään, että jonkun pitäisi minulle jotain kustantaa, kun pystyn itsekin maksamaan. Tietysti saan nämä tietyt korvaukset, mitä kaikki saavat, mutta tuo marina, että joutuu kaiken maksamaan. Mitähän olisit vailla?

Vierailija
46/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatko lainan lyhennyksiä/vuokraa eläkkeestäsi 1500€ kuussa? Meneekö lapsiin rahaa 1000€ per kk? 

En maksa eläkkeestäni lyhennyksiä 1500€ kuussa, mutta miksi makasaisinkaan? Asumme vuokralla (n. 950€). Lapsia ei ole. Minkä ihmeen takia jonkun toisen huono taloudenpito olisi minun ongelmani? Eläisin ruhtinaiksi, jos saisin AP:n tulot.

Ja minä jos mulla olis sinun menot.

Kuten sanoin, elämä on valintoja.

Vierailija
47/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ole koskaan tullut mieleenkään, että jonkun pitäisi minulle jotain kustantaa, kun pystyn itsekin maksamaan. Tietysti saan nämä tietyt korvaukset, mitä kaikki saavat, mutta tuo marina, että joutuu kaiken maksamaan. Mitähän olisit vailla?

Lisäksi, keneltä pitäisi leikata, että tämä etuus voitaisiin tässä taloustilanteessa kustantaa? Hyvinvointialueilta? Puolustusvoimilta? Vai kenties hallituksen tapaan työttömiltä ja sairailta?

Vierailija
48/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan eri asia tulla toimeen rahasummalla jonka eteen ei tarvitse tehdä mitään. Kokopäivätöissä ollaan yleisimmin 8h/päivä, 5x/vko. Ihmiset toivoisivat että tuolla työmäärällä olisi varaa pakollisten menojen lisäksi myös esim. johonkin kivaan extraan ja useamman lapsen elättämiseen. Ja paljon veroja maksavat toki toivoisivat että myös he saisivat esim. julkisesta terveydenhuollosta tarvitsemiaan palveluita.

Olen itse tk-eläkkeellä ilman työhistoriaa ja saan kaiken tarpeellisen, myös esim. huonekalut ja vaatteita. Hyvällä rahan käytöllä voin myös käydä jonkun verran ulkona syömässä tms. Olen todella kiitollinen tästä toimeentulosta, kun en käy töissä. Mutta jos olisin kokopäivätyössä ja saisin vaikka 500€ enemmän kuussa rahaa, niin kyllä ärsyttäisi. Verotusta tulisi keventää kaikissa tuloluokissa. En ymmärrä miksi jotkut haluavat kaventaa tuloeroja työssäkäyvien ja työttömien välillä, kun niitä nimenomaan pitäisi suurentaa jotta työnteko on kannattavaa eikä työssäkäyvät katkeroidu.

Vierailija
49/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito maksaa 1300 euroa vähintään kuukaudessa eli?

Vierailija
50/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan eri asia tulla toimeen rahasummalla jonka eteen ei tarvitse tehdä mitään. Kokopäivätöissä ollaan yleisimmin 8h/päivä, 5x/vko. Ihmiset toivoisivat että tuolla työmäärällä olisi varaa pakollisten menojen lisäksi myös esim. johonkin kivaan extraan ja useamman lapsen elättämiseen. Ja paljon veroja maksavat toki toivoisivat että myös he saisivat esim. julkisesta terveydenhuollosta tarvitsemiaan palveluita.

Olen itse tk-eläkkeellä ilman työhistoriaa ja saan kaiken tarpeellisen, myös esim. huonekalut ja vaatteita. Hyvällä rahan käytöllä voin myös käydä jonkun verran ulkona syömässä tms. Olen todella kiitollinen tästä toimeentulosta, kun en käy töissä. Mutta jos olisin kokopäivätyössä ja saisin vaikka 500€ enemmän kuussa rahaa, niin kyllä ärsyttäisi. Verotusta tulisi keventää kaikissa tuloluokissa. En ymmärrä miksi jotkut haluavat kaventaa tuloeroja työssäkäyvien ja työttömien välillä, kun niitä nimenomaan pitäisi suurentaa jotta työnteko on kannattavaa eikä työssäkäyvät katkeroidu.

En minä eläkettäni saanut tekemättä mitään. Olen itsekin tk-eläkkeellä, mutta tein liki 30-vuotisen työuran. Sinulle yhteiskunta maksaa luultavasti aika monta asiaa, mutta minä maksan ne itse.

Vierailija
51/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliita nuo yksityiset lääkärit, ei ole tarkoitettu keskituloisille.

Vierailija
52/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että valehtelet. Lääkekatto on jotain 600 euroa päälle. Olet lisäksi tyhmä. Olet kuluttanut yhteiskunnan rahoja vaikka kuinka eli yritä  vähän miettiä.

Vierailija
53/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän sinä voit elää kunniasi mukaan ahkerasti töitä tehden. Sinulla on hyvä palkka ja voit ne kunniakkaasti itse maksaa omalla ahkeroinnilla. Tuohan on ylpeyden aihe.  Outoa että noin moni hyvätuloinen kokee että olisi parempi olla yhteiskunnan pohjasakkaa ja sylkykuppi että saisi joskus jotain maksutta. Voin kertoa että ei me työttömätkään sairaat saada ilmaiseksi terveydenhuollosta mitään, ei yhtään mitään. Erittäin mielelläni ottaisin sinun palkan ja kävisin yksityisellä lääkärillä. Nyt ei ole varaa edes ruokaan, lääkäri käynneistä puhumattakaan. Mutta ole sinä vaan kateellinen minulle, tämähän on sitä ihanaa helppoa elämää muiden rahoilla.

Vierailija
54/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa maksaa n. 300 euroa per lapsi, eli olisiko kannattanut harrastaa perhesuunnittelua?

Vierailija
55/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä eläkettäni saanut tekemättä mitään. Olen itsekin tk-eläkkeellä, mutta tein liki 30-vuotisen työuran. Sinulle yhteiskunta maksaa luultavasti aika monta asiaa, mutta minä maksan ne itse.

Kommentoin hieman sekavasti, vastaus oli enemmän tuohon aloittajan viestiin. Olen ilman muuta sitä mieltä että eläkettä pitää kertyä jos on ollut töissä. Siinä sentään saa vastinetta maksamilleen veroille.

Julkista terveydenhuoltoa kyllä käytän, mutta toimeentulotukea en saa koskaan mihinkään ja esim. sairaalamaksuja maksanut itse.

Vierailija
56/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa suurin osa ei tajua, miten paljon verotus syö palkasta. Kuvitellaan, että se neljä tonnia bruttona tienaava saa käteen jonkun 3500 e/kk. Todellisuudessa verotus tasaa palkkoja niin, että isolle osalle jää työstä käteen n. 2200-2800 e/kk.

Koska "siivellä eläjät" olisivat ymmärtäneet yhtään mitään?

Vierailija
57/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan jotain 12000 euroa kuukaudessa ja siitä jää käteen noin 6500 eur/kk. Sillä pärjään kun elän melko tarkan euron mukaan. Vuokra on 1500, ruoka 400 ja muuhun 100 eur kuukaudessa. Hankintoihin jää sitten 4500 eur  kk:ssa ja osan toki säästän. Uusi televiisio on tulosssa (Sony Bravia 9 II) joka oli onneksi alennuksessa vain 3000 eur. Sanoisin että ei ne suuret tulot vaan pienet tulot auttaa pärjäämään.

Vierailija
58/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin hieman sekavasti, vastaus oli enemmän tuohon aloittajan viestiin. Olen ilman muuta sitä mieltä että eläkettä pitää kertyä jos on ollut töissä. Siinä sentään saa vastinetta maksamilleen veroille.

Julkista terveydenhuoltoa kyllä käytän, mutta toimeentulotukea en saa koskaan mihinkään ja esim. sairaalamaksuja maksanut itse.

Ja mielestäni tässä on juuri yksi ongelma. Hyvin rahansa käyttävä maksaa kansaneläkkeestä kaiken itse (mikä on ihan ok), mutta yli varojensa eläville saatetaan maksaa paljon toimeentulotukea. Sellainen ihminen jolla on esim. kelan maksama eläke + asumistuki + toimeentulotuki saattaa päästä jo aika lähelle normi työssäkäyviä.

Vierailija
59/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuun brutto 4912,92, netto 2989,02. 

Vierailija
60/106 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espoossa maksaa n. 300 euroa per lapsi, eli olisiko kannattanut harrastaa perhesuunnittelua?

Niin ja loput maksaa yhteiskunta eli ne kuuluisat verorahat. Vanhemmat maksaa vain osan. Se summa on noin 1300-1600 kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän