Keskituloisena kyrsii, kun kaiken saa maksaa itse ja vielä kitistään, miten kovaa palkkaa saan
Minullekin on tultu sanomaan, miten tienaan keskituloisena paljon. Elokuun -26 palkka: 4057,39 e, käteen jää verojen, eläkemaksujen, työttömyysvakuutusmaksun ja ammattiliiton jäsenyysmaksun jälkeen 2804,06 e. Eli maksan kuukaudessa palkastani yli 30 % veroja ja muita maksuja. En saa mistään mitään alennusta, kaikki on maksettava täysimääräisenä lapsen varhaiskasvatusmaksusta alkaen. Maksan vielä verojeni kautta heidän osuuttaan, jotka saavat varhaiskasvatuksen ja muut yhteiskunnan palvelut ilmaiseksi. Julkiseen terveydenhuoltoon ei ole asuinpaikkakunnallani asiaa, gynet, hammaslääkärit yms joudun käymään omaan piikkiini yksityisellä. Lisäksi minulla on pysyvä fyysinen sairaus, joka aiheuttaa minulle vuosittain yksityisellä puolella lääkärikuluja + lääkekuluja 1000-2000 e - kaikki tämä omasta pussista. Julkiselle saa kontrolliajan kerran 1,5 vuoteen (sairaus edellyttäisi kontrollikäyntiä kerran puolessa vuodessa, mutta Hus on sen verran tukossa, ettei aikoja löydy).
Kyrsii, kun sanotaan, miten kovatuloisia me keskituloiset ollaan. Ei olla, kaiken saa maksaa itse ja moni muu saa yhteiskunnan palvelut (liki) ilmaiseksi, kun ei ole varaa maksaa. Ja kun joku ehdottaa työttömäksi jäämistä, niin minulle on aina ollut kunnia-asia opiskella ja tehdä töitä ahkerasti.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi sitten muuttaa pienempään asuntoon. Esim kerrostaloon. En ymmärrä ihmisiä, jotka jauhavat pjaskooo siitä, kun on mukamas niin vähän rahaa, ja ku asuu isos talos........mitä ?????? Pitääkö siitäkin nyt tulla tänne jauhamaan ?
Kyse on siitä, että työttömien vihaajana on OLTAVA iso talo. Ei sillä olekaan tarvitsemisen kanssa mitään tekemistä. Ei kukaan tarvi kuutta makuuhuonetta ja kolmeatoista paskista. Ne on sen takia, että ihmiset tietävät kuka tässä on kyseessä. Että tämä henkilö TÄYTYY ottaa huomioon.
Sulla on varaa ja hyvä palkka. Todennäköisesti se vielä nousee tuosta, eikä lapsikaan ole ikuisesti hoidossa.
Tienaan puolet tuosta. Olen siihen tyytyväinen, koska pystyn maksamaan tarpeelliset itse.
Itseäni kyrsi kun sain esikoisen 1998. Mies tuloton opiskelija. Itselläni palkka nykyrahassa elinkustannusindeksi huomioiden joku 1700€ brutto.
Asumistukea herui muutama sata markka.Muuten elatus omasta palkasta.
Ai niin, tuolloin taisi äitiysraha olla vain 60%-70% palkasta. Itseasiassa asumistukea ei edes herunut kun sain normipalkkaa, ainoastaan äitiyslomalla jota pidin vuoden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinulta AP puuttuu? Listasit kyllä menoja, mutta et kertonut, millä tavoin sinua sorretaan. Mikä on se toteutumatta jäänyt haave, jonka olet joutunut korkean palkkaverotuksen ja muiden maksujen takia hylkäämään?
Itse tulen mukavasti toimeen 2000 euron bruttoeläkkeellä. Käymme vaimon kanssa kerran vuodessa ulkomailla, mutta muuten elämme ihan tavallista elämää.
On ihan eri asia tulla toimeen rahasummalla jonka eteen ei tarvitse tehdä mitään. Kokopäivätöissä ollaan yleisimmin 8h/päivä, 5x/vko. Ihmiset toivoisivat että tuolla työmäärällä olisi varaa pakollisten menojen lisäksi myös esim. johonkin kivaan extraan ja useamman lapsen elättämiseen. Ja paljon veroja maksavat toki toivoisivat että myös he saisivat esim. julkisesta terveydenhuollosta tarvitsemiaan palveluita.
Olen itse tk-eläkkeellä ilman työhistoriaa ja saan kaiken tarpeellisen, myös esim. huonekalut ja vaatteita. Hyvällä rahan käytöllä voin myös käydä jonkun verran ulkona syömässä tms. Olen todella kiitollinen tästä toimeentulosta, kun en käy töissä. Mutta jos olisin kokopäivätyössä ja saisin vaikka 500€ enemmän kuussa rahaa, niin kyllä ärsyttäisi. Verotusta tulisi keventää kaikissa tuloluokissa. En ymmärrä miksi jotkut haluavat kaventaa tuloeroja työssäkäyvien ja työttömien välillä, kun niitä nimenomaan pitäisi suurentaa jotta työnteko on kannattavaa eikä työssäkäyvät katkeroidu.
En minä eläkettäni saanut tekemättä mitään. Olen itsekin tk-eläkkeellä, mutta tein liki 30-vuotisen työuran. Sinulle yhteiskunta maksaa luultavasti aika monta asiaa, mutta minä maksan ne itse.
Kommentoin hieman sekavasti, vastaus oli enemmän tuohon aloittajan viestiin. Olen ilman muuta sitä mieltä että eläkettä pitää kertyä jos on ollut töissä. Siinä sentään saa vastinetta maksamilleen veroille.
Julkista terveydenhuoltoa kyllä käytän, mutta toimeentulotukea en saa koskaan mihinkään ja esim. sairaalamaksuja maksanut itse.
Ja mielestäni tässä on juuri yksi ongelma. Hyvin rahansa käyttävä maksaa kansaneläkkeestä kaiken itse (mikä on ihan ok), mutta yli varojensa eläville saatetaan maksaa paljon toimeentulotukea. Sellainen ihminen jolla on esim. kelan maksama eläke + asumistuki + toimeentulotuki saattaa päästä jo aika lähelle normi työssäkäyviä.
Mutta mikä olisi ratkaisu tähän? Jätetään takuueläkkeellä olevat ilman sairaanhoitoa? Sähköä? Asuntoa? Vai tuplataan kansaneläke (ja millä rahalla?)
Ei vaan lopetetaan sossun myöntämä harkinnanvarainen toimeentulotuki ainakin heti alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kyrsi kun sain esikoisen 1998. Mies tuloton opiskelija. Itselläni palkka nykyrahassa elinkustannusindeksi huomioiden joku 1700€ brutto.
Asumistukea herui muutama sata markka.Muuten elatus omasta palkasta.
Ai niin, tuolloin taisi äitiysraha olla vain 60%-70% palkasta. Itseasiassa asumistukea ei edes herunut kun sain normipalkkaa, ainoastaan äitiyslomalla jota pidin vuoden
Eipä tuo ole paremmaksi muuttunut nykyäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinulta AP puuttuu? Listasit kyllä menoja, mutta et kertonut, millä tavoin sinua sorretaan. Mikä on se toteutumatta jäänyt haave, jonka olet joutunut korkean palkkaverotuksen ja muiden maksujen takia hylkäämään?
Itse tulen mukavasti toimeen 2000 euron bruttoeläkkeellä. Käymme vaimon kanssa kerran vuodessa ulkomailla, mutta muuten elämme ihan tavallista elämää.
On ihan eri asia tulla toimeen rahasummalla jonka eteen ei tarvitse tehdä mitään. Kokopäivätöissä ollaan yleisimmin 8h/päivä, 5x/vko. Ihmiset toivoisivat että tuolla työmäärällä olisi varaa pakollisten menojen lisäksi myös esim. johonkin kivaan extraan ja useamman lapsen elättämiseen. Ja paljon veroja maksavat toki toivoisivat että myös he saisivat esim. julkisesta terveydenhuollosta tarvitsemiaan palveluita.
Olen itse tk-eläkkeellä ilman työhistoriaa ja saan kaiken tarpeellisen, myös esim. huonekalut ja vaatteita. Hyvällä rahan käytöllä voin myös käydä jonkun verran ulkona syömässä tms. Olen todella kiitollinen tästä toimeentulosta, kun en käy töissä. Mutta jos olisin kokopäivätyössä ja saisin vaikka 500€ enemmän kuussa rahaa, niin kyllä ärsyttäisi. Verotusta tulisi keventää kaikissa tuloluokissa. En ymmärrä miksi jotkut haluavat kaventaa tuloeroja työssäkäyvien ja työttömien välillä, kun niitä nimenomaan pitäisi suurentaa jotta työnteko on kannattavaa eikä työssäkäyvät katkeroidu.
En minä eläkettäni saanut tekemättä mitään. Olen itsekin tk-eläkkeellä, mutta tein liki 30-vuotisen työuran. Sinulle yhteiskunta maksaa luultavasti aika monta asiaa, mutta minä maksan ne itse.
Kommentoin hieman sekavasti, vastaus oli enemmän tuohon aloittajan viestiin. Olen ilman muuta sitä mieltä että eläkettä pitää kertyä jos on ollut töissä. Siinä sentään saa vastinetta maksamilleen veroille.
Julkista terveydenhuoltoa kyllä käytän, mutta toimeentulotukea en saa koskaan mihinkään ja esim. sairaalamaksuja maksanut itse.
Ja mielestäni tässä on juuri yksi ongelma. Hyvin rahansa käyttävä maksaa kansaneläkkeestä kaiken itse (mikä on ihan ok), mutta yli varojensa eläville saatetaan maksaa paljon toimeentulotukea. Sellainen ihminen jolla on esim. kelan maksama eläke + asumistuki + toimeentulotuki saattaa päästä jo aika lähelle normi työssäkäyviä.
Mutta mikä olisi ratkaisu tähän? Jätetään takuueläkkeellä olevat ilman sairaanhoitoa? Sähköä? Asuntoa? Vai tuplataan kansaneläke (ja millä rahalla?)
Ei vaan lopetetaan sossun myöntämä harkinnanvarainen toimeentulotuki ainakin heti alkuun.
Onnittelut vuoden 2026 typerimmän ehdotuksen tekemisestä. Saavutus sekin.
Vierailija kirjoitti:
Elokuun brutto 4912,92, netto 2989,02.
Ihan liian paljon maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varaa ja hyvä palkka. Todennäköisesti se vielä nousee tuosta, eikä lapsikaan ole ikuisesti hoidossa.
Tienaan puolet tuosta. Olen siihen tyytyväinen, koska pystyn maksamaan tarpeelliset itse.
Onko sinulla ja Ap:lla sama koulutus? Joku saa ammatin muutaman vuoden opiskelulla ja korkeasti koulutettu opiskelee useamman vuoden.
Miksi käyt yksityisellä lääkärillä?
Ja ainahan sitä voi irtisanoutua töistä, jos meinaat että työttömänä olisi kivampaa.
Varmaan äänestät kuitenkin kokoomusta? :D
Muistan kun yh:na maksoin 10 % nettotuloista päivähoitomaksuja (matalapalkka-ala) ja korkeasti koulutettu kaveripariskunta maksoi vähemmän.
Ennen ei ollut asiat aina paremmin. Tosin päivähoitoryhmät olivat pieniä yms
Mun vuositulot ovat alle 15 000 € ja vero% nolla. En nosta mitään tukia. Elämä on valintoja mm. asuinpaikan suhteen. Puoliso tienaa noin 2800 € käteen ja hyvin on saatu lapsetkin kasvatettua ja heille kaikki tarvittava. Toki jos näkee hyvänä elämänä vain kulutuskeskeisen elämän, niin sitten meidän tyyli voi tuntua kituuttamiselta.
Ps. täällä toimii julkiset terveyspalvelut tarpeeksi hyvin, oman talon saa ostettua edullisesti, varhaiskasvatuksessa on tilaa, kouluissa on rauhallista ja lasten harrastukset eivät maksa poskettomasti
-2,5h Helsingistä-
Kyllä, sinulla on paljon rahaa käytössä. Olet etuoikeitetussa asemassa, kun voit käyttää yksityisiä terveyspalveluja. Muillakin on terveysongelmia, mutta muuta mahdollisuutta ei ole, kuin julkinen terveydenhuolto. Ja kyllä, muutkin joutuvat odottamaan. Sinä voit valita, monet eivät voi. Lopeta turha valitus, ärsyttää lukea tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuun brutto 4912,92, netto 2989,02.
Ihan liian paljon maksuja.
Kuinka niin, kyllä Petterin pitää jostain saada kavereilleen ne 35 miljoonaa runtattua.
Itse tienaan noin 50% enemmän kuin keskituloinen, maksan tuloistani yli kolmasosan veroa eikä se häiritse lainkaan. Tietysti kaikki verotulot ei kohdistu välttämättä sinne mihin juuri minä haluaisin, mutta kaikkea ei aina saa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla ja Ap:lla sama koulutus? Joku saa ammatin muutaman vuoden opiskelulla ja korkeasti koulutettu opiskelee useamman vuoden.
Tuskin, mutta olen käynyt omia koulutuksia (useampia) ihan riittävästi.
Työttömänä en oikein jaksa kuunnella tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyt yksityisellä lääkärillä?
Ja ainahan sitä voi irtisanoutua töistä, jos meinaat että työttömänä olisi kivampaa.
Loukkasin nilkkani ja soitin acutaan. Oli su ilta. Hoitaja sanoi että älä tänne ainakaan tule kun niin hirveät jonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut vuoden 2026 typerimmän ehdotuksen tekemisestä. Saavutus sekin.
Miksi se on typerin ehdotus? Kela maksaa perustoimeentulotukea ja harkinnanvaraista toimeentulotukea esim. lääkkeisiin. Jos ei sen jälkeen tule toimeen vaan tarvitsee vielä sossusta rahaa niin ihan oma vika. Osalla kyseessä onkin tarkoituksellinen loismainen elämänasenne.
Sossun harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta korkeintaan ruoka-apua (ruokana, ei rahana) ja sairaanhoitokulujen maksamista. Tuon ruoka-avunkin voisi ennemmin korvata sillä että käsketään leipäjonoon.
Ja ennenkö sanot syyttömistä lapsista niin: jos lapset jää vielä kelan tukien jälkeen ilman ruokaa tai muita välttämättömyyksiä niin huostaanotto olisi varoituksen jälkeen oikeutettu. Ei ole kykenevä huolehtimaan lapsista jos ei saa heille perus juttuja maksettua vaan raha käytetään johonkin muuhun.
Miksi sitten veroale kohdennettiin suurituloisiin, jotka eivät säästyneitä roposiaan laita kotimaiseen kulutukseen?