Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta ok pimittää suhteessa isot säästöt?

Vierailija
14.08.2026 |

Ajattele tilanne, että itse olet pieni/keskituoinen, perustatte perheen, hankitte asunnon, maksatte kaikki puoliksi. Ei paljoa varaa mihinkään ylimääräiseen, elelette suht vaatimattomasti. Ei matkoja, halpa auto. Lapsetkaan ei voi harrastaa mitään kallista.

Sitten selviää, että miehellä onkin iso perintö tms jemmassa, metsää josta tuloja jne

Olet koko ajan maksanut pienistä tuloistasi puolet kaikkeen. Olisiko huijattu olo? (mies ei ole halunnut naimisiin)

Kommentit (433)

Vierailija
401/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on avioliittoon verrattava parisuhde, niin ei minusta ole ok salata isoja säästöjä. Muutenkin kaiken puoliksi maksaminen kun on hyvin erilaiset tulot ei ole reilua. 

Mitä mieltä olet miehistä, jotka elävät varakkaan naisen rahoilla?

Vierailija
402/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Et ole luultavasti ollut tekemässä noita säästöjä ja ne kuulluu miehelle, ettekö te muutenkin halua että kaikki pistetään puoliksi? M34

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vituttaa maksaa aina kaupassa ostokset. Vaikka tienaankin enemmän niin ei se sitä tarkoita että toinen maksaa kaiken ja toisella on säästötili mihin siirtää rahaa kun jää säästöön.

Vierailija
404/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on avioliittoon verrattava parisuhde, niin ei minusta ole ok salata isoja säästöjä. Muutenkin kaiken puoliksi maksaminen kun on hyvin erilaiset tulot ei ole reilua. 

On kokemusta pitkässä avioliitossa. Kun hankkii yhteisiä lapsia, koko liitto on eräänlainen yhteisyritys. Siihen kumpikin tuo omansa. Itse toin sekä suuremman varallisuuden että hoidin lapsia pitkään kotona ilman mitään korvausta.

Miehelle jäi kuitenkin sellainen käsitys, että hän oli elättänyt. Eihän sille mitään mahda, jos toinen on vähän yksinkertainen eikä osaa arvostaa sitä mitä saa.

Vierailija
405/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vituttaa maksaa aina kaupassa ostokset. Vaikka tienaankin enemmän niin ei se sitä tarkoita että toinen maksaa kaiken ja toisella on säästötili mihin siirtää rahaa kun jää säästöön.

Sitten sinun pitäisi varmasti ottaa asia puheeksi. Kuulla toisen näkökulma ja perustella omasi.

Vierailija
406/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin jotenkin ymmärtää ettei mies halua helpottaa omaa elämääni mitenkään.  Tietysti tajuaisin myös etten miehelle paljon merkkaa eikä  hän arvosta sitä että laitoin oman kroppani, terveyteni ja ansioni peliin lapsia tehdessä. Ihan tarpeeksi kolkkoa jo kaikki tuo. Mutta se että omia lapsiaan ei halua jelpata mitenkään olisi eron paikka. Ja hommaisin eroa varten sellaisen juristin että lopussa äijä itkee verta.

Lasten pusaaminen ei ole mikään vapaalippu elinikäiseen taloudelliseen tuleen, uskokaa nyt. Aikuinen hoitaa oman vastuunpuolikkaansa.

Rakkaus loistaa tästäkin viestistä poissaolollaan. Ihan kuin lapset ei olisi ollut perheen = miehen ja vaimon yhteinen toive. 

Todellakin, sen pimittäjänkin pitäisi hoitaa oma vastuunsa. 

Minulle taas rakkausasiat eivät liity raha-asioihin mitenkään. Pihi mies voi rakastaa lapsiaan. 

Vierailija
407/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä pitäisi olla jotkin mieltä? Eikö se ole ihan parisuhteessa oleven asia mitä mieltä he ovat siitä kuinka taloutensa hoitavat?

Vierailija
408/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä avomiehellä on metsää ja säästöjä vaikka kuinka paljon mutta en tiedä paljonko kun ei ole mulle kertonut. Meillä on omat tilit ja rahat. Mä olen maksanut aina meidän lasten kaikki vaatteet ja maksan aina vesilaskut jotka on noin 250eur 2 kuukaudelta, ruoka maksetaan suunnilleen puoliksi. Olen keksituloinen ja mulla ei ole yhtään säästöjä ja kaikki palkka menee aina elämiseen ja laskuihin.

Vierailija
409/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä pitäisi olla jotkin mieltä? Eikö se ole ihan parisuhteessa oleven asia mitä mieltä he ovat siitä kuinka taloutensa hoitavat?

Tässä ketjussa keskustellaan juurikin siitä aiheesta, että parisuhteen toinen osapuoli haluaa vaikuttaa siihen, miten toinen osapuoli rahojaan käyttää. Monelle tuntuu olevan itsestään selvää, että miehen rahat ovat naisenkin rahoja. 

Vierailija
410/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta pitkässä avioliitossa. Kun hankkii yhteisiä lapsia, koko liitto on eräänlainen yhteisyritys. Siihen kumpikin tuo omansa. Itse toin sekä suuremman varallisuuden että hoidin lapsia pitkään kotona ilman mitään korvausta.

Miehelle jäi kuitenkin sellainen käsitys, että hän oli elättänyt. Eihän sille mitään mahda, jos toinen on vähän yksinkertainen eikä osaa arvostaa sitä mitä saa.

Myös minulle tulee vaikutelma, että aloittaja on vähän yksinkertainen eikä osaa arvostaa, mitä saa.

Vierailija
411/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vakavasti sidoututtu parisuhteeseen, niin en ymmärrä yhtään sitä että salaillaan asioita toiselta, oli kysymys rahasta tai rakkaudesta. Rakkaus toiseen, luottamus ja avoimmuus ovat parisuhteen kivijalka. Jos ne murenevat, niin tällainen parisuhde ei ole kestävällä pohjalla.

Vierailija
412/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa keskustellaan juurikin siitä aiheesta, että parisuhteen toinen osapuoli haluaa vaikuttaa siihen, miten toinen osapuoli rahojaan käyttää. Monelle tuntuu olevan itsestään selvää, että miehen rahat ovat naisenkin rahoja. 

Edelleen miksi sitten pitäisi olla mielipide siitä miten jonkun toisen suhteessa rahat jaetaan tai tulee jakaa?

Vierailija
413/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vakavasti sidoututtu parisuhteeseen, niin en ymmärrä yhtään sitä että salaillaan asioita toiselta, oli kysymys rahasta tai rakkaudesta. Rakkaus toiseen, luottamus ja avoimmuus ovat parisuhteen kivijalka. Jos ne murenevat, niin tällainen parisuhde ei ole kestävällä pohjalla.

Mitä toinen tekee sillä tiedolla, että mulla on kilon kultaharkko tallelokerossa? Ostin 15 vuotta sitten enkä ole myymässä. Ei vaikuta peruselämään mitenkään.

Vierailija
414/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt voi jättää jakamatta. Mutta velat tulee kertoa jos niiden vaikutus siihenkin pysyykö esim katto pään päällä

Vierailija
415/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä avomiehellä on metsää ja säästöjä vaikka kuinka paljon mutta en tiedä paljonko kun ei ole mulle kertonut. Meillä on omat tilit ja rahat. Mä olen maksanut aina meidän lasten kaikki vaatteet ja maksan aina vesilaskut jotka on noin 250eur 2 kuukaudelta, ruoka maksetaan suunnilleen puoliksi. Olen keksituloinen ja mulla ei ole yhtään säästöjä ja kaikki palkka menee aina elämiseen ja laskuihin.

Tällaiset tilanteet ovat niitä pahimpia. Teidän kannattaisi laskea yhteiset kulut ja maksaa ne puoliksi. Älkää naiset suostuko noihin tilanteisiin, joissa maksatte kaikki juoksevat kulut kun taas miehenne kerryttää varallisuutta. Ei nyt olla 50-luvulla ettekä voi laittaa tulevaisuuttanne toisen käsiin.

Vierailija
416/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salasin säästöni exältäni. Koska hän oli köyhä ja aina kinuamassa rahaa lainaan muilta. Ei koskaan maksanut niitä lainoja takaisin. Olisi minunkin säästöni takuulla mielellään tuhlannut vaikkapa tupakkaan, ja sitten olisi valitellut miten ei pysty maksamaan takaisin ja lopulta unohtanut koko asian. Ja ihan takuulla olisi suuttunut, jos olisi tiennyt säästöistäni enkä olisi suostunut lainaamaan. Hankala tyyppi, onneksi pääsin eroon. Isot oppirahat maksoin kyllä. Muusta en hänelle koskaan valehdellut, mutta suojelin omaisuuttani. En minäkään pienituloisena voi vaivalla kerättyä puskurirahastoa lahjoittaa toiselle tuhlattavaksi tai olen itse pulassa. 

Nykyisen kanssa olen avoin raha-asioista, hän tietää paljonko rahaa minulla on säästössä. Ihan koska olen halunnut kertoa, kun olen ollut iloinen siitä miten pienituloisenakin olen rahaa säästöön ihan mukavan summan saanut. Hänellä on paljon enemmän, mutta en tiedä tarkkaa summaa eikä kiinnosta. Omat rahat meillä molemmilla on, toki toisiamme autetaan jos joskus tulee tarve. Mutta ajatuksena on että kumpikin elättää itse itsensä ja molemmat saavat pitää itse sen rahan, jonka ovat omalla työllään saaneet.

Vierailija
417/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu makaako mies vain kotona eikä edes yritä etsiä töitä. Jos on tekemättä mitään huvikseen, niin siinä on sitten muutenkin jo ajattelutapa niin erilainen että ei tulisi liittoa.

Totta kai nainen maksaa yhteisestä elämästä enemmän jos on varakkaampi. Tietenkin, mitä se tasa-arvo muuten tarkoittaisi?

Eri 

Vierailija
418/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Et ole luultavasti ollut tekemässä noita säästöjä ja ne kuulluu miehelle, ettekö te muutenkin halua että kaikki pistetään puoliksi? M34

Koska mies rakastaa lapsiaan ja haluaa suoda näille mieleiset harrastukset.

Nykyisin ihmisillä tuntuu olevan vain oikeuksia, ei minkäänlaisia velvollisuuksia. Sen lisäksi itse olen halunnut panostaa lapsiini, ilman velvollisuudentuntoa. Montako lasta sinulla on, ja miksi koet heidät loisiksi? 

Vierailija
419/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin jotenkin ymmärtää ettei mies halua helpottaa omaa elämääni mitenkään.  Tietysti tajuaisin myös etten miehelle paljon merkkaa eikä  hän arvosta sitä että laitoin oman kroppani, terveyteni ja ansioni peliin lapsia tehdessä. Ihan tarpeeksi kolkkoa jo kaikki tuo. Mutta se että omia lapsiaan ei halua jelpata mitenkään olisi eron paikka. Ja hommaisin eroa varten sellaisen juristin että lopussa äijä itkee verta.

Lasten pusaaminen ei ole mikään vapaalippu elinikäiseen taloudelliseen tuleen, uskokaa nyt. Aikuinen hoitaa oman vastuunpuolikkaansa.

Rakkaus loistaa tästäkin viestistä poissaolollaan. Ihan kuin lapset ei olisi ollut perheen = miehen ja vaimon yhteinen toive. 

Todellakin, sen pimittäjänkin pitäisi hoitaa oma vastuunsa. 

Minulle taas rakkausasiat eivät liity raha-asioihin mitenkään. Pihi mies voi rakastaa lapsiaan. 

Niin, miten sen rakkauden kukin kokee. Moni sairas ihminen kuvittelee rakastavansa, mutta se "saava" osapuoli ei koe asiaa samalla tavalla.

Liika pihiys on eräänlainen tunnevamma, johtuu usein turvattomuudesta omassa lapsuudessa. Tällainen ihminen ei ole vapaa vaan pelon täyttämä. 

Sopiva säästäväisyys on sitten asia erikseen, se on tervettä.

Vierailija
420/433 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä toinen tekee sillä tiedolla, että mulla on kilon kultaharkko tallelokerossa? Ostin 15 vuotta sitten enkä ole myymässä. Ei vaikuta peruselämään mitenkään.

Mitä teet silläkään tiedolla, että vaimollasi on lapsi toisen miehen kanssa? Sai 15v sitten, jäi isälleen eikä vaimosi aio hoitaa, ei vaikuta peruselämään mitenkään.

Näitä "mitä se sulle kuuluu"- ihmiset jaksavat ihmetyttää. 

Avioliitoissa jaetaan yleensä kaikenlaista tarpeellista ja tarpeetonta faktaa, koska niin rakkaan kumppanin kanssa halutaan tehdä. Tietäisin tämän, jos sinulla olisi ympärillä terveitä avioliittoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan