Kumman asuinpaikan valitsisit yli viisikymppisenä, jos faktat ovat nämä?
Nykyinen, pieni alle 50 m2 okt maalla. Ei rantaa lähellä, mutta kaunis maisema ja viihtyisä tontti. Vilkas tie lähellä, liikenteen äänet kuuluu ja naapureita muutama näköetäisyydellä. Mutta remontoitu täysin mieleiseksi, velaton ja erittäin edullinen asumiskuluiltaan, vain 120€/kk.
Tai 100 m2 hyväkuntoinen talo meren rannassa. Yksi naapuri näköetäisyydellä, mutta harvoin paikalla. Tontti metsää ja kallioita, eli marjametsät ja kalavedet vieressä, ja rantasauna. Todella rauhallinen paikka. Mutta velkaa pitäisi ottaa ja lyhennys+kulut olisi kuukaudessa noin 800-1000€ kohtuuajalla.
Kaipaan näkökulmia omaan pohdintaan.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vähän riippuisi siitä miten se oma selusta on turvattu työttömyyden, sairauden, yms. Vanhemmiten olen alkanut ajattelemaan pienemmin, merenrantaa pääsee ihailemaan paikallislipun hinnalla lähisaariin tai polkypyörällä.
Huomaa miten irrallaan kerrostaloslummeihin sullottu karja alkaa olla perinteisestä suomalaisesta elämänmuodosta kun omarantaisen omakotitalon verrokiksi ehdotetaan jotain lähiön kerrostalokoppia josta pääsee bussilla katsomaan rantaan tai edes kerrostaloslummia jossa talorivin välistä näkee pilkahduksen järveä tai merta.
Nämä eivät kykene enää edes hahmottamaan mitä omakotitalossa saati sitten omarantaisessa omakotitalossa asuminen tarkoittaa.
Heh, asun omakotitalossa Turun keskustan tuntumassa
En kumpaakaan. Olen nainen enkä usko että erillään naapureista yksin asuminen on enää turvallista edes Suomessa. Lainaa en enää ottaisi koska ikää on yli 50. Ostaisin taajamasta turvallisella sijainnilla asunnon, johon rahat riittävä ilman lainaa. Mutta sehän minulla jo on.
Yli 50v, jos tulee potkut niin uutta työtä ei välttämättä saa tai sen saamiseen voi mennä paljon aikaa. Onko sulla varoja elää rantatontilla jos työt menee tai jos terveys pettää eikä uutta työtä tule? Itse en kyllä haluaisi asua vilkkaasti liikennöinnyn tien lähellä myöskään, ajamisesta tulevia ääniä kuunnellen. Ehkäpä jokin ratkaisu näiden kahden väliltä joka ei olisi yhtä kallis kuin tuo rantatontti. Tontti joka ei ole rannassa, vaan kävelymatkan päässsä rannasta ja kaukana maantiestä?
Vierailija kirjoitti:
Asuin merenranta tilakeskusta 47 vuotta ja myin sen juuri viime hetkillä ennen koronaa. Velaton kiva pikkutalo taajamassa, jossa on huomattavasti rauhallisempaa kuin edellisessä paikassa. Ja katuvalot, se pimeys ja oman tien auraaminen, lanaaminen, yms. kävi jo toisesta päivätyöstä se paikka, kun edessä näki lähinnä rahan menoa ja jokainen sentti meni aikaa myöten siiheen paikkaa, arki on arkea merenrannallakin nurmikkoa myöden. Arvostan näin vanhempana helppoutta, mulla ei ole neliötäkään nurmikkoa.
Se on hyvä asia tajuta etukäteen mökkiä tai taloa ostettaessa ja rakennettaessa. Ei nurmikkoa. Ei hoitoa tai kastelua vaativia istutuksia. Minun mökkini piha on mustikalla ja puolukalla ja männyllä, eikä sille tarvitse tehdä koskaan mitään. Joku nurmikko ja kukkapenkit tekee mökistä sen paljon puhutun työleirin.
"Onko sulla varoja elää rantatontilla jos työt menee tai jos terveys pettää eikä uutta työtä tule?"
Voisitko selittää ihan omin sanoin mitä lisäkuluja rantatontilla asumisesta tulee vs. tontti joka ei sijaitse rannalla.
100 m2 hyväkuntoinen talo meren rannassa.
Rouva Sundström (nimi muutettu).
Jos se nykyinenkin on rakas paikka, kallistuisin itse siihen. Siinä pitää olla se merenrantatalo jo tyyliin elämän suurin unelma, jos siihen lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin merenranta tilakeskusta 47 vuotta ja myin sen juuri viime hetkillä ennen koronaa. Velaton kiva pikkutalo taajamassa, jossa on huomattavasti rauhallisempaa kuin edellisessä paikassa. Ja katuvalot, se pimeys ja oman tien auraaminen, lanaaminen, yms. kävi jo toisesta päivätyöstä se paikka, kun edessä näki lähinnä rahan menoa ja jokainen sentti meni aikaa myöten siiheen paikkaa, arki on arkea merenrannallakin nurmikkoa myöden. Arvostan näin vanhempana helppoutta, mulla ei ole neliötäkään nurmikkoa.
Se on hyvä asia tajuta etukäteen mökkiä tai taloa ostettaessa ja rakennettaessa. Ei nurmikkoa. Ei hoitoa tai kastelua vaativia istutuksia. Minun mökkini piha on mustikalla ja puolukalla ja männyllä, eikä sille tarvitse tehdä koskaan mitään. Joku nurmikko ja kukkapenkit tekee mökistä sen paljon puhutun työleirin.
Toisille nurmikko ja kukat on ehdoton ei, toisille kyllä. Ei meidän koti ole työleiri, vaikka onkin nurmikkoa. Ei sen leikkaaminenkaan ole päivästä tai viikostakaan kiinni, ihan itse saa päättää milloin tuntuu siltä, että voisi leikata nurmikon.
Sitä paitsi mieluummin katselen nurmikkoa, kuin asvalttia tai betonilaattoja.
Vierailija kirjoitti:
rantapaikka, koska kalastan
No tämähän siinä on. Pääsee kalaan koska tahansa, uimaan koska tahansa. Ja muuten sitten se maisema ja aallokko. Talvella jäälle hiihtelemään, jne.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt että merenranta on kalliimpi kuin järvenranta?
Itse ottaisin järvenrantatontin kivalla kodilla, luultavasti halvempi kuin merenranta ja kesällä voi luultaasti uida ilman sinilevää.
Itse en innostu merenrant-asunnosta sinilevän vuoksi.
Järvenranta ei ole nyt vaihtoehtona.
Nykyisen kodin kunnassa on kaksi järveä, molemmissa joka vuosi sinilevää... Tuolla merenrantapaikassa sinilevää on ehkä joka toinen tai kolmas vuosi, ja silloinkin vasta loppukesästä jonkin aikaa.
Kannattaa ottaa se, jota ilman ei voi olla. Elävä elämä löytää kyllä keinot pärjätä, kun elää unelmaansa. Onnea matkaan.
Noi naapurit häirihtis molemmissa vaihtoehdoissa. Eikö ole sellaista missä saa olla yksin rauhassa
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa se, jota ilman ei voi olla. Elävä elämä löytää kyllä keinot pärjätä, kun elää unelmaansa. Onnea matkaan.
Tuntuu etten halua olla ilman kumpaakaan, siis lottovoiton tullessa pitäisin molemmat. Sen puutteessa on mietittävä valintaa. En koskaan ajatellut että tämä merenrantatalo tulisi "minun aikanani" saataville, mutta nyt se on tulossa. Molempien talojen kohdalla, kun ajattelen että se myytäisiin vieraalle enkä sinne pääsisi enää, ajatus on kauhea.
Vierailija kirjoitti:
Noi naapurit häirihtis molemmissa vaihtoehdoissa. Eikö ole sellaista missä saa olla yksin rauhassa
No ei rannassa juuri häiritse, kun naapuri on paikalla vuodessa ehkä 10 viikonloppua. Ja näköyhteys vain laiturille.
Ei tartte miettiä. Meren ranta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuinka pitkä työmatka ja kuinka lähellä palvelut. Asunnon sijainti on itselleni yksi tärkeimmistä kriteereistä kodin valinnassa. Työmatka saa olla max. 30min julkisilla
Ok. Tässä tapauksessa etätyö ja palvelut molemmissa yhtä kaukana, eli lähin isompi market, terveyskeskus ym palvelut ovat puolen tunnin päässä ja isompaan kaupunkiin keskus/yliopistosairaaloineen tunnin matka.
Puoli tuntia kauppaan? Jaa. Minä valitsen, kävelenkö Cittariin vai Prismaan 10 min. Tai johonkin muuhun viidestä kaupasta. Mutta ihan miten haluat elämäsi elää.
Luonnon rauha vai kaupat ihan lähellä? Oma valintani olisi ehdottomasti luonnon rauha.
Äkkipääsy isoon kauppaan kun ei ole mitenkään elämäni tärkein arvo.
Vierailija kirjoitti:
En kumpaakaan. Olen nainen enkä usko että erillään naapureista yksin asuminen on enää turvallista edes Suomessa. Lainaa en enää ottaisi koska ikää on yli 50. Ostaisin taajamasta turvallisella sijainnilla asunnon, johon rahat riittävä ilman lainaa. Mutta sehän minulla jo on.
On yleensä turvallista.
Älä anna pelon maantieteestä tulla itseään ruokkiva kierre.
Eka. Rannalla on lähes aina tuulista.
Nykyinen. Inhoan merta.