Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman asuinpaikan valitsisit yli viisikymppisenä, jos faktat ovat nämä?

Vierailija
13.08.2026 |

Nykyinen, pieni alle 50 m2 okt maalla. Ei rantaa lähellä, mutta kaunis maisema ja viihtyisä tontti. Vilkas tie lähellä, liikenteen äänet kuuluu ja naapureita muutama näköetäisyydellä. Mutta remontoitu täysin mieleiseksi, velaton ja erittäin edullinen asumiskuluiltaan, vain 120€/kk.

Tai 100 m2 hyväkuntoinen talo meren rannassa. Yksi naapuri näköetäisyydellä, mutta harvoin paikalla. Tontti metsää ja kallioita, eli marjametsät ja kalavedet vieressä, ja rantasauna. Todella rauhallinen paikka. Mutta velkaa pitäisi ottaa ja lyhennys+kulut olisi kuukaudessa noin 800-1000€ kohtuuajalla. 

Kaipaan näkökulmia omaan pohdintaan.

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä edes tekisit isolla kodilla? Eihän sun lapset asu enää kotona. Sijoittaisin rahaa, asuisin nykyisessä.

Mitä me tiedämme ap:n lapsista? Eikä 100 neliötä ole liikaa yhdellekään, kahdelle juuri sopiva.

No minulla on reilut 100 neliöinen ulkovarastoineen ja kylmävarastoineen ja ihan liikaa tässä iässä. Ja oletan, että ton ikäisellä ei ole lapsia pyörimässä ja tilantarvetta lisäämässä. Lisäksi ulkotyöt lumitöineen on sairaan raskaita jo 6-kybäselle kun niitä pitää alvariinsa tehdä talvella.

Molemmissa omakotitaloissa on lumityöt ja muut talon työt. Toisaalta, meren rannassa harvoin kovasti lunta tulee talvisin.

Minulla on talossa 150 neliötä ja lisäksi ulkorakennukset, mutta ei tunnu yhtään liian isolta. On mukava kun on tilaa ja myös vierashuone. 

Lumitöitähän voi teettääkin, jos ei itse jaksa tehdä, mutta niiden määrä ei riipu niinkään talon koosta, vaan siitä, miten talo sijaitsee tontilla ja paljonko on pihatietä. Itse kuuskymppisenä en ole kyllä kokenut vielä lumitöitä mitenkään liian raskaiksi, vaan pidän niitä juuri sopivana liikuntana.

Vierailija
102/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskaltaisi enää näin yli 50-kymppisenä (olen jo vähän lähempänä 60 kuin 50) ottaa lainaa, vaikka laskennallisesti ehtisikin maksaa sen pois ennen eläkeikää. Työelämän arvaamattomuuden takia -  tässä iässä jos menee työpaikka alta, niin uutta ei enää saa. 

Eli valitsisin ekan vaihtoehdon, siinä houkuttaa myös noi pienet asumiskulut. Jää rahaa muuhunkin, myös säästöön eläkeikää varten jolloin tulot on pienemmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa meren rannalle? Kesällä liian kylmä ja talvella liian lämmin. Talo jostain järven rannalta Itä-Suomesta

Sinä et ole merenrannalla käynytkään. Sisä-Suomessa on kuivalla -20C pakkaskelillä vähemmän kylmä kuin merenrannalla nollakelillä kun tuuli puhaltaa mereltä.

Toisaalta kesälläkään ei ole montaa sellaista hellepäivää meren rannalla voisi istuskella ilman untuvatakkia tai vähintään -liiviä.

Suomessa ei merenranta ole oikeasti mukava kuin jossain Turun seudulla saariston suojassa ja silloinkin sen pitää olla etelään.

Vierailija
104/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä edes tekisit isolla kodilla? Eihän sun lapset asu enää kotona. Sijoittaisin rahaa, asuisin nykyisessä.

Mitä me tiedämme ap:n lapsista? Eikä 100 neliötä ole liikaa yhdellekään, kahdelle juuri sopiva.

Missä kohtaa ap kertoi , että olis kahden hengen perhe hänellä?

Ei missään, siksi totesinkin ettei 100 neliötä ole yhdelle liikaa mutta siihen mahtuu kaksikin, juuri koska emme tiedä ap:n asumisesta. Voisi ajatella hänen asuva yksin jos nyt tilaa on vain reilut 50 neliötä mutta kuten sanottu, emme tiedä.

Ison talon kulut on minulle liikaa yksinasuessa. Vaihtaisin heti tämän liian ison ja työlään kiinteistön aloittajan pienikuluiseen pieneen taloon. Ei  jaksa siivota, kolata, hoitaa pihaa, maksaa remppoja ja lämmityskuluja yksin.

"Ei  jaksa siivota, kolata, hoitaa pihaa, maksaa remppoja ja lämmityskuluja yksin." 

Ihan samat asiathan ne on siinä toisessa talossa.

Vierailija
105/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitsisi kummaa.

Vierailija
106/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla on reilut 100 neliöinen ulkovarastoineen ja kylmävarastoineen ja ihan liikaa tässä iässä. Ja oletan, että ton ikäisellä ei ole lapsia pyörimässä ja tilantarvetta lisäämässä. Lisäksi ulkotyöt lumitöineen on sairaan raskaita jo 6-kybäselle kun niitä pitää alvariinsa tehdä talvella.

Molemmissa omakotitaloissa on lumityöt ja muut talon työt. Toisaalta, meren rannassa harvoin kovasti lunta tulee talvisin.

Minulla on talossa 150 neliötä ja lisäksi ulkorakennukset, mutta ei tunnu yhtään liian isolta. On mukava kun on tilaa ja myös vierashuone. 

Lumitöitähän voi teettääkin, jos ei itse jaksa tehdä, mutta niiden määrä ei riipu niinkään talon koosta, vaan siitä, miten talo sijaitsee tontilla ja paljonko on pihatietä. Itse kuuskymppisenä en ole kyllä kokenut vielä lumitöitä mitenkään liian raskaiksi, vaan pidän niitä juuri sopivana liikuntana.

Yksi tuttu asuu oikeasti maalla ja niillä on sen verran tonttia että talon eteen mahtuu sellainen läpi ajettava kartanon piha. 

Se tekee siis lenkin pääoven edessä ja naapurin jyväjemmari joka herää joka tapauksessa tuotantoeläinten tahdissa ja tekee omat lumityöt traktorillaan pyöräyttää näidenkin pihan sileäksi joulukuusen alta löytyvää kirkkaalla nesteellä täytettyä taidelasilahjaa vastaan.

Vierailija
107/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isolla kodilla? Euroopan periferian harvimmin asutun maan lammakset on todella saatu uskomaan että tsadin siivouskomeron kokoinen "asunto" olisi jollain tapaa normaali saati sitten edes ihmisasunnoksi kelpaava.

50m2 omakotitalokin on heti leikkimökistä seuraava mutta todennäköisesti OK koska omakotitaloon kuuluu aina omaa pihaa ja terassia sekä jonkinlaista varastorakennusta ja autotallia. 100m2 omakotitalo ei ole vielä millään tavalla liian suuri yhdelle ihmiselle kun ihmisasunnossa kuuluukin olla oma huoneensa nukkumiseen, keittiölle/ruokailuun, olohuoneeksi ja jonkin sortin harrastekäyttöön/vierashuoneeksi sekä varastotilaa.

Joo no hold your horses. Lähinnä yksin asuessa kulut kauhistuttaa. Suuremmat kulut kuten lämmitys, kotivakuutus, työmäärä ulkona ja sisällä, remontontiyllärit. Mä en jaksa tehdä ulkotöitä kesät talvet ja siivota isoa taloa. Kahden tää jakautuu kahdelle, mut yksin en jaksa lumitöitä nytkään saatikka eläkeiässä.

Siis suuret menot plus velanhoitomaksut kuukausittain päälle. Ja sitä ikääkin on tällä mielikuvitustilanteen aapeellä. Hänhän ei tarkenna mitään seikkaa eikä vastaa kysymyksiin, joten mielikuvitustilanne on kyseessä.

Olen ainakin 10 vastausta ketjuun jo tähän mennessä kirjoittanut. Että hold your horses.

Vierailija
108/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa meren rannalle? Kesällä liian kylmä ja talvella liian lämmin. Talo jostain järven rannalta Itä-Suomesta

"Talvella liian lämmin" BUAHAHAhahahahahahah.

Edellinen tarkoittanee, ettei ole kunnollista talvea, vaan harmaata mutaista maata ilman lunta tai märkää sohjoa.

Vierailija
109/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä itse arvostat eniten, siitähän tässä on kyse? Emme me muut voi sitä tietää. 

Itse kyllä etsisin jonkun välivaihtoehdon, esim. 80 m2 talo hiljaisella alueella, kävelymatkan päässä merestä tai isommasta järvestä ja 400 e lisää kuluja. 

Nuo ovat niin äärimmäiset nuo vaihtoehtosi, varsinkin rahan suhteen. Joku välimallikin on varmasti olemassa. 

Mitään välivaihtoehtoa ei ole eikä tule. Nämä kaksi ovat tosiaan tuttuja ja rakkaita paikkoja molemmat, molemmissa plussia ja miinuksia. Muutenhan päätös olisikin helppo, jos toinen menisi heti edelle. 

Vierailija
110/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisitko muka edes noin isoa lainaa? Pankki tuskin uskoo yksineläjän kykenevän tuollaisiin lyhennyksiin. 

En ole tällä hetkellä yksineläjä, mutta toki siihen pitää varautua, että yksinkin pärjää jos niin käy.

Vierailija
111/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen eläke on tulossa?  Riittääkö tulevat tulot isompiin asumiskuluihin? Itsellä tuleva bruttoeläke on yli 1000 euroa pienempi kuin nykyinen nettopalkka, joten elämisen peruskuluja ei kannata lisätä.

Vierailija
112/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen eläke on tulossa?  Riittääkö tulevat tulot isompiin asumiskuluihin? Itsellä tuleva bruttoeläke on yli 1000 euroa pienempi kuin nykyinen nettopalkka, joten elämisen peruskuluja ei kannata lisätä.

Hyvä huomio tämä. Työpaikkani on suht varma, mutta eläke tulee olemaan melko pieni. Hätää ei ole, jos puoliso pysyy mukana, mutta kun pitää ajatella muutakin vaihtoehtoa.

Vierailija
113/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merenrantatontti kuulostaa ihanalta, mutta yksin asuvana en tarvitse noin suurta taloa. Itseäni myös ahdsitaisi tuo että ei ole naapureita. Sitten taas jos löytyy puoliso niin ehdottomasti merenranta talo, koska 50 neliötä on ihan liian pieni kahdelle. 

Vierailija
114/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

rantapaikka, koska kalastan

Vierailija
115/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merenrantatontti kuulostaa ihanalta, mutta yksin asuvana en tarvitse noin suurta taloa. Itseäni myös ahdsitaisi tuo että ei ole naapureita. Sitten taas jos löytyy puoliso niin ehdottomasti merenranta talo, koska 50 neliötä on ihan liian pieni kahdelle. 

En ole ap, mutta tuohon 50 neliötä kahdelle, ei välttämättä ole lainkaan pieni kahdelle. Me asumme miehen kanssa 40 neliössä, vähän allekin, koska kuisti on kylmää tilaa. Jos tämä olisi kerrostalossa, niin olisi aivan liian pieni, mutta kun on okt, niin on aivan sopiva 😊 Oma piha ym vaikuttaa paljon.

Vierailija
116/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merenrannan, jos rahaa jää muuhunkin elämiseen.

Vierailija
117/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt että merenranta on kalliimpi kuin järvenranta?

Itse ottaisin järvenrantatontin kivalla kodilla, luultavasti halvempi kuin merenranta ja kesällä voi luultaasti uida ilman sinilevää.

Itse en innostu merenrant-asunnosta sinilevän vuoksi.

Vierailija
118/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt että merenranta on kalliimpi kuin järvenranta?

Itse ottaisin järvenrantatontin kivalla kodilla, luultavasti halvempi kuin merenranta ja kesällä voi luultaasti uida ilman sinilevää.

Itse en innostu merenrant-asunnosta sinilevän vuoksi.

Tiedoksi sinulle, kaikkialla merenrannassa ei ole sinilevää, ja toisaalta monessa järvessä on sinilevää.

Enemmän olen joutunut välttelemään uimista sinilevän takia järvissä, kuin merellä. 

Vierailija
119/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talo meren rannalla ehdottomasti.

Kyllä. Mitä kauempana naapurit ja niiden moponvirittelypojat, sen parempi. 

Vierailija
120/146 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

rantatalo ja lyhennys niin suurella kk erällä kun perse kestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan