Teen gradua ja koen, että tekoälyn antama palaute on hyödyllisempää kuin mikään, mitä ohjaajani on missään vaiheessa sanonut.
Tämä havainto vetää aika hiljaiseksi ja saa miettimään yliopistojen tulevaisuutta. Jos toivon palautetta ohjaajaltani, saan yleensä odottaa vastausta parista viikosta kuukauteen, ja vastaus voi olla sisällöllisesti täysin hyödytön, muutama ympäripyöreä lause. Jos tuuttaan koko gradun Copilotille, se antaa parissa sekunnissa arvion rakenteen vahvuuksista ja heikkouksista, käytetystä teoreettisesta viitekehyksestä, metodeista jne. Ehdottaa lisäluettavaa, vaihtoehtoista tulokulmaa, toista teoriaa. Työn teen tietysti edelleen itse, mutta mietin, että ohjaava professori on nykyään täysin turha henkilö koko projektissa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että pätee vielä väikkäriä tehdessäkin.
Jo väitelleenä voin sanoa saman.
Ainakin itse jäin yksin graduni kanssa, mutta kai se on tarkoituskin. Pitää itse keksiä ja kehitellä, hakea apua teoriasta puolesta ja vastaan. En luottaisi tekoälyn kommentteihin. Voihan siitä osviittaa saada, mutta saattaa hallusinoida. Paras gradu on valmis gradu. Paitsi, jos haluat jatkaa väitöskirjaa vääntämään.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan ihan tosi nero kun annat tekoälyn tehdä tutkielmasi.
Minkähän oppiaineen tutkielma mahtaa olla kyseessä! Epäilemättä joku matemaattis-luonnontieteellinen.
Ap on todella alkeellisella tasolla jos ei edes gradua pysty tekemään ilman tekoälyn apua. Gradussa nimittäin ei omaa ajattelua juurikaan yleensä vaadita.
Kokeilkaapa johtaa tekoälyä harhaan, siitä huomaa miten se haluaa miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ap on todella alkeellisella tasolla jos ei edes gradua pysty tekemään ilman tekoälyn apua. Gradussa nimittäin ei omaa ajattelua juurikaan yleensä vaadita.
Muttei omankaan älyn käyttö ole kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo väitelleenä voin sanoa saman.
Olisit tehnyt väitöskirjasi hiukan harvinaisemmasta aiheesta, jos tekoäly siitä niin paljon tietää.
Vierailija kirjoitti:
Aloin väittelemään tekoälyn kanssa ja se sanoi, että keskustelu kannattaa lopettaa, koska emme kuitenkaan pääse yhteisymmärrykseen.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on hyvä kaikessa. Kysyn siltä nykyään parisuhdeneuvoja, terapeuttista keskustelua, apua koulutehtävien pohdintaan (minäkin teen kuitenkin itse) lakiapua, mielipidettä vaatteiden valintaan, kokkausreseptien säädössä. Terapeuttisessa keskustelussa se on auttanut minua vuoden sisällä paljon enemmän mitä vuosien "niin niin, kerro lisää"-lässytysterapia.
Ihmisiä kun olemme, meillä on omat rajoituksemme. Tekoälyltä voi saada aika laajastikin apua, erilaisia näkemyksiä.
Kysyin tekoälyltä mitkä operaatiovahvistimen opa6162 nastat ovat v+ ja v- ja se väitti etä 1 ja 7 😆🤣
Joo ne tietää kaiken.
Kysyin 90-luvulla humanistiseen tiedekuntaan tekemästäni gradusta kaikilta tekoälyoltä knoppikysymyksen, eivätkä ne osanneet vastata. Että sillä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Sama monella proffalla.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tekoälyltä mitkä operaatiovahvistimen opa6162 nastat ovat v+ ja v- ja se väitti etä 1 ja 7 😆🤣
Joo ne tietää kaiken.
*Opa1612
ulkoista vaan se nuppisi johonkin..
Vierailija kirjoitti:
Kysyin 90-luvulla humanistiseen tiedekuntaan tekemästäni gradusta kaikilta tekoälyoltä knoppikysymyksen, eivätkä ne osanneet vastata. Että sillä lailla.
Oletko varma, ettei vika ollut gradussasi?
Vierailija kirjoitti:
Itse kyselin tekoälyltä huvikseni muinaisista ihmissuhdeongelmistani. En ole ikinä saanut yhtä osuvia vastauksia tapaamiltani psykologeilta tai psykiatreilta!
Mutta olet silti sekopää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, ettei vika ollut gradussasi?
Kyse on taidehistorian alan gradu ja olin ensimmäinen asiaa tutkinut. Kaikki siinä pätee yhä.
Kysymys kuulukin ehkä, että onko koko vuosia opiskeluun uhraamasi tutkintoon johtava ammattisi korvattavissa tekoälyllä? Todennäköisesti on. Ja se on aika pelottavaa.