Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Farmaseuttien suhtautuminen jälkiehkäisyyn

Vierailija
13.08.2026 |

Hei! Olen 30-vuotias naimisissa oleva nainen. En voi käyttää hormonaalisia ehkäisyjä lääketieteellisistä syistä (ne on selvitetty lääkärissä jo vuosia sitten), ja käytän siksi mieheni kanssa kondomeja, kun emme halua lapsia. Joskus harvoin kuitenkin käy vahinko, kun kondomi pettää syystä tai toisesta, ja silloin tietenkin haen apteekista jälkiehkäisypillerin. Olemme olleet yhdessä jo 7 vuotta, ja tuollainen tilanne on tainnut sattua kolmesti sinä aikana. 

Joka kerralla farmaseutti on suhtautunut todella oksettavasti minuun ja tilanteeseeni. Viimeisin kerta oli viikon sisällä. Kun kerroin apteekin luukulla asiani, vanhempi naisfarmaseutti oli ensin hiljaa ja katsoi minua päästä varpaisiin tarkoituksella niin, että varmasti huomaisin, ja sitten hän totesi tuomitsevalla äänellä ”vai niin!”, ennen kuin sain lopulta palvelua. Lopuksi hän vielä töllötti minua uudestaan, ja sanoi: ”kannattaisiko sitten vaikka harkita jotakin pysyvämpää ehkäisyä?” Mikä siinä jukulauta on, ettei voi antaa hienotunteista asiakaspalvelua. Tämä pk-seudulla Vantaalla. Jos olet se farmaseutti ja satut tämän lukemaan, niin teepä hieman henkistä kasvua kotona ennen ensi työpäivää. 👍

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet potilaat ylitulkitsevat terveydenhuollon ammattilaisten sanoja tai ilmeitä ja eleitä. Sitten se oma syyllisyys tai häpeä saa aikaan sen, että uskottelee itselleen ammattilaisen tuominneen hänet tai halveksineen hänen asiaansa. Kun on liian vaikea hyväksyä ajatus, että se onkin oma mieli, jossa ne negatiiviset asiat oli. Varmasti on vanhoilisiakin terveydenhuollon ammaatilaisia, on meillä sellainen minsterikin, joka ei antaisi naisille aborttioikeuttakaan, mutta he ovat ihan vähemmistössä. 

Vierailija
62/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla lakisääteistä tuo neuvonta. En muista omalta kohdaltani muuta kuin ne pakolliset kysymykset ja neuvot, nappasin pillerin saman tien pillimehun kanssa. Ei ne ohjeetkaan aina pelitä, meillä on pian täysi-ikäinen vauveli pilleristä huolimatta. Myös Vantaalta :)

Jälkiehkäisypilleri ei tee muuta kuin ehkäisee ovulaation. Jos olet juuri ovuloinut, ei se mitään auta. 

Tätä ei moni tiedä, että ei se ole mikään aborttipilleri kuitenkaan. 

Mutta ap, farmaseutti oli ihan oikeassa: jos toistuvasti haet jälkiehkäisyä, saat hitosti enemmän hormoneita kuin jostain matalahormonisesta valmisteesta, ja esim. veritulppariski on tuollaisella kertalaakilla paljon isompi kuin tasaisella hormoninsaannilla. 

Kun olet jo laillisessa iässä, mikset mene sterilisaatioon, tai miehesi vasektomiaan? Meillä mies meni vasektomiaan heti kun se oli mahdollista saada, kun hormonit lakkasi sopimasta minulle. Käytettiin sitten kumia ja sanoin miehelle, että menen kyllä steriin heti kun sen saan, mutta sinä saisit vasektomian nyt jo, ja se on miehelle pienempi operaatio. 3 kk kumin kanssa ja mies meni vasektomiaan ihan oma-aloitteisesti, en ottanut asiaa puheeksi kuin tuon yhden kerran. 

Kumiseksi on muutenkin niin paskaa, että todella ihmettelen ettette tee jotain järkevämpää ratkaisua. Tai hanki edes pessaari, se on oikein käytettynä spermisidien kanssa yhtä luotettava kuin kumitkin. Niitä on nykyään hyvin kehittyneitäkin. esim. FemCap. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisellä tasolla kysyn että mikä sairaus tai terveydentila estää hormoniehkäisyn mutta sallii jälkiehkäisypillerin kaltaisen hormonipommin?

Hormonaalisen jälkiehkäisypillerin käyttöön ei ainakaan liity merkittävää veritulppariskiä, koska näissä valmisteissa ei ole estrogeeniä.

Keltarauhashormoni ei mielestäsi vaikuta veritulppariskiin ensinkään? 

Täytynee kertoa lääkärilleni, joka ei suostunut kirjoittamaan minulle Primolutia kuukautisten siirtoon veritulppariskin takia. 

Vierailija
64/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet potilaat ylitulkitsevat terveydenhuollon ammattilaisten sanoja tai ilmeitä ja eleitä. Sitten se oma syyllisyys tai häpeä saa aikaan sen, että uskottelee itselleen ammattilaisen tuominneen hänet tai halveksineen hänen asiaansa. Kun on liian vaikea hyväksyä ajatus, että se onkin oma mieli, jossa ne negatiiviset asiat oli. Varmasti on vanhoilisiakin terveydenhuollon ammaatilaisia, on meillä sellainen minsterikin, joka ei antaisi naisille aborttioikeuttakaan, mutta he ovat ihan vähemmistössä. 

Itse kanssa luulen näin, että suurimmassa osassa tapauksia syynä on oma epävarmuus tai tietämättömyys. Samalla tavalla luetaan omakantaa, vaikka lääkäreillä on tietty kaava kirjoittaa havaintoja potilaasta.

Vierailija
65/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kohtaan on oltu yleensä täysin neutraaleja ja asiallisia, kun olen hakenut jälkiehkäisypillerit. Ainoa kerta, kun jäi vähän kalvamaan, kun olin silloin vähän yli 40-vuotias, niin miesfarmaseutti Mannerheimintien Yliopiston apteekissa katsoi mua pitkään sellaisella ilmeellä, että voiko tuon ikäinen muka tulla raskaaksi. Möi kuitenkin. 
Kun jouduin pari vuosikymmentä sitten syömään masennuslääkettä, niin muista hyvin, miten Stockmannin Erottajan apteekissa farmaseutti, vanhempi nainen, katsoi mua niin halveksivasti, että ilmeestä ei voinut erehtyä, mitä hän minusta ajatteli. 

Väittäisin, että erittäin todennäköisesti sinä erehdyit luulemaan farmaseutin ajattelevan sinusta tai masennuslääkkeestäsi jotain hänen ilmeensä perusteella.

Tarkkailetko kaupan kassalla myyjän ilmettä, kun ostat juustoa tai maitopurkin? Että ajatteleekohan hän sinusta jotain sen perusteella? Sun masennuslääke on farmaseutille sama asia kuin prisman kassatyöntekijälle juusto. Arjessa satoja ja taas satoja kertoja toistuva rutiiniasia.

Vierailija
66/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö! Ei voi mitenkään tulkita väärin pilkkanaurua, vähättelyä, vääristelyä, valehtelua, huutamista, tiuskimista, tuhahtelua ym. Ei potilas ole aina vähä-älyinen vaikka ei olekaan yliopiston käynyt. 

Vierailija
67/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska sulla olisi muitakin ehkäisyjä, kuten munasarjojen poistoleikkaus. Jälkiehkäisy(Apo rtti  pillerit) ei ole ehkäisyä vaan JO elävän ihmisen surmaamista. Ilmeisesti vaaditaan lääketieteellinen koulutus että sen voi ymmärtää

Jota sulla ei ilmiselvästi ole 😂😂😂

Vierailija
68/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit käyttää jälkiehkäisyä kun siinä on suuri määrä sitä mitä et voi käyttää?

Vierailija
69/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme ehkäisypilleriä=jälkiehkäisypilleri.

Vierailija
70/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisellä tasolla kysyn että mikä sairaus tai terveydentila estää hormoniehkäisyn mutta sallii jälkiehkäisypillerin kaltaisen hormonipommin?

Hormonaalisen jälkiehkäisypillerin käyttöön ei ainakaan liity merkittävää veritulppariskiä, koska näissä valmisteissa ei ole estrogeeniä.

On niissä

Vierailija
71/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli Patentex oval nimistä ehkäisyvaahtoa, kapseli työnnettiin pimppiin ja ehti sulaa kehonlämmössä, toki mitään suuseksejä ei ollut, pojat oli tyytyväisiä kun sai pillua.

Toimi hyvin.

Vierailija
72/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo aika oksettavaa, mieti jos itse joutuisit myydä noita ihmisille ja vielä keskustelemaankin asiasta. Farmaseutitkin ovat vain ihmisiä. Olisit kiitollinen, että tuollainen palvelu ja lääke ovat olemassa ja laillisia.

Vierailija
73/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ostamassa katumuspillerin eikä tullut mitään neuvontaa, tai ehkä ne sanoivat sen monenko tunnin kuluessa pitää ottaa tms. 

Eli voit laittaa sen miehesi asialle jos et jaksa framaseuttia kuunnella/katsella.

t. setämies

Vierailija
74/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista loukkaantua siitä, että farmaseuttia ei kiinnosta sinun petipuuhat? Olisiko hänen pitänyt niinkuin onnitella sinua vai mitä?

Vierailija
75/75 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kohtaan on oltu yleensä täysin neutraaleja ja asiallisia, kun olen hakenut jälkiehkäisypillerit. Ainoa kerta, kun jäi vähän kalvamaan, kun olin silloin vähän yli 40-vuotias, niin miesfarmaseutti Mannerheimintien Yliopiston apteekissa katsoi mua pitkään sellaisella ilmeellä, että voiko tuon ikäinen muka tulla raskaaksi. Möi kuitenkin. 
Kun jouduin pari vuosikymmentä sitten syömään masennuslääkettä, niin muista hyvin, miten Stockmannin Erottajan apteekissa farmaseutti, vanhempi nainen, katsoi mua niin halveksivasti, että ilmeestä ei voinut erehtyä, mitä hän minusta ajatteli. 

Minusta tuossa Mannerheimintien YA:ssa on aina ollut ihan nuiva ja mölö palvelu. En käytä kuin pakosta. Käyn mieluummin esim. Kampin sähkötalon apteekissa, jossa on aina ollut hyvä palvelu, sekä Ateneumin takana olevassa apteekissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä