Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Farmaseuttien suhtautuminen jälkiehkäisyyn

Vierailija
13.08.2026 |

Hei! Olen 30-vuotias naimisissa oleva nainen. En voi käyttää hormonaalisia ehkäisyjä lääketieteellisistä syistä (ne on selvitetty lääkärissä jo vuosia sitten), ja käytän siksi mieheni kanssa kondomeja, kun emme halua lapsia. Joskus harvoin kuitenkin käy vahinko, kun kondomi pettää syystä tai toisesta, ja silloin tietenkin haen apteekista jälkiehkäisypillerin. Olemme olleet yhdessä jo 7 vuotta, ja tuollainen tilanne on tainnut sattua kolmesti sinä aikana. 

Joka kerralla farmaseutti on suhtautunut todella oksettavasti minuun ja tilanteeseeni. Viimeisin kerta oli viikon sisällä. Kun kerroin apteekin luukulla asiani, vanhempi naisfarmaseutti oli ensin hiljaa ja katsoi minua päästä varpaisiin tarkoituksella niin, että varmasti huomaisin, ja sitten hän totesi tuomitsevalla äänellä ”vai niin!”, ennen kuin sain lopulta palvelua. Lopuksi hän vielä töllötti minua uudestaan, ja sanoi: ”kannattaisiko sitten vaikka harkita jotakin pysyvämpää ehkäisyä?” Mikä siinä jukulauta on, ettei voi antaa hienotunteista asiakaspalvelua. Tämä pk-seudulla Vantaalla. Jos olet se farmaseutti ja satut tämän lukemaan, niin teepä hieman henkistä kasvua kotona ennen ensi työpäivää. 👍

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheltä piuhat poikki, niin loppuu tuon jatkuva kerran elämässä -kuurien haku. Palaute apteekkiin joka ikinen kerta, kun saat asiatonta kohtelua. Oliko muita ongelmia?

Toinen ihminen ei voi päättää kenenkään toisen kehosta. Neuvosi on siis äärimmäisen paska. 

Saako mies toivoa että nainen ottaa jälkiehkäisyn kun kumi hajoaa?

Tietenkin. Suositeltavaa on hakea se pilleri yhdessä. Itse saan siitä niin kamalan olon, että oksentelen pari päivää, joten miehen apu on siinäkin kohtaa tarpeen. 

Eli mies saa toivoa muutoksia naisen kehoon?

Kyllä mies saa esittää toiveensa ehkäisyyn ja myös jälkiehkäisyyn. Ehkäisyhän koskee molempia. Kummankaan ei kuitenkin tarvitse toteuttaa toisen toivetta. Luulisi että tämä on kaikille ihmisille selvää. Itse olen jokaisen miehen kanssa käynyt tämän keskustelun ennen ensimmäistä yhdyntää. On ollut myös hetkiä, kun meillä on ollut eri toiveet. Näistä on juteltu ja tehty sitten ratkaisu sen perusteella.

Vierailija
42/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisellä tasolla kysyn että mikä sairaus tai terveydentila estää hormoniehkäisyn mutta sallii jälkiehkäisypillerin kaltaisen hormonipommin?

Hormonaalisen jälkiehkäisypillerin käyttöön ei ainakaan liity merkittävää veritulppariskiä, koska näissä valmisteissa ei ole estrogeeniä.

Ei liity ehkäisypillerinkään käyttöön huomattavaa veritulppariskiä.

Kyllä niissä on kohannut riski. Keltarauhashormoni olisi parempi ja erityisesti kierukka, jossa on pienin hormonipitoisuus. Minipillerit ja kierukka sopii myös monelle migreenikolle. Kuparikierukkakin on joillekin hyvä vaihtoehto, jos siis haluaa täysin hormonittoman.

Joo mutta se koskee tiettyjä riskiryhmiä kuten ylipainoisia, tupakoitsijoita, sukurasitteisia ja yli 35-vuotiaita. Ihan alkaen wikipediaa lukemalla oppii että riski on korkeimmillaan kun aloittaa pillerit ja laskee ajan myötä.

Eli riski koskee aika monia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä mies saa esittää toiveensa ehkäisyyn ja myös jälkiehkäisyyn. Ehkäisyhän koskee molempia. Kummankaan ei kuitenkin tarvitse toteuttaa toisen toivetta. Luulisi että tämä on kaikille ihmisille selvää. Itse olen jokaisen miehen kanssa käynyt tämän keskustelun ennen ensimmäistä yhdyntää. On ollut myös hetkiä, kun meillä on ollut eri toiveet. Näistä on juteltu ja tehty sitten ratkaisu sen perusteella."

Miksi sitten on "äärimmäisen pas ka" neuvo pyytää miestä teettämään vasektomia?

Vierailija
44/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä mies saa esittää toiveensa ehkäisyyn ja myös jälkiehkäisyyn. Ehkäisyhän koskee molempia. Kummankaan ei kuitenkin tarvitse toteuttaa toisen toivetta. Luulisi että tämä on kaikille ihmisille selvää. Itse olen jokaisen miehen kanssa käynyt tämän keskustelun ennen ensimmäistä yhdyntää. On ollut myös hetkiä, kun meillä on ollut eri toiveet. Näistä on juteltu ja tehty sitten ratkaisu sen perusteella."

En tiedä, koska ei ole minun kommentti. Se on yksi hyvä vaihtoehto ja mies voi suostua tai olla suostumatta. Ehkä "pyytää teettämään"  on vähän turhan raju ja ehdoton.

Vierailija
45/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkiehkäisy jos mikä on todella suuri hormonipommi. Jännä että se sopii.  

Jälkiehkäisyn vaikutus on kuitenkin tilapäinen.  Voi olla esimerkiksi  että AP:lla hormoniehkäisy aiheuttaa sietämättömiä mielialaoireita. Joillekin se ei sovi tämän takia. Ei ole kuitenkaan AP:n velvollisuus kertoa, miksi ei pysty hormoniehkäisyä käyttämään. Jos lääkärin kanssakin se on yhdessä todettu, asia varmasti näin on. 

Vierailija
46/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, koska ei ole minun kommentti. Se on yksi hyvä vaihtoehto ja mies voi suostua tai olla suostumatta. Ehkä "pyytää teettämään"  on vähän turhan raju ja ehdoton.

No turhaan tässä sitten keskustellaan kun et edes tiedä mistä aiheesta.

Vierailija
47/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ostatte kondomit? Miten luulet että se farmaseutti olisi reagoinut jos olisit ostanut niitä samalla?

Vierailija
48/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisellä tasolla kysyn että mikä sairaus tai terveydentila estää hormoniehkäisyn mutta sallii jälkiehkäisypillerin kaltaisen hormonipommin?

Hormonaalisen jälkiehkäisypillerin käyttöön ei ainakaan liity merkittävää veritulppariskiä, koska näissä valmisteissa ei ole estrogeeniä.

Ei liity ehkäisypillerinkään käyttöön huomattavaa veritulppariskiä.

Kyllä niissä on kohannut riski. Keltarauhashormoni olisi parempi ja erityisesti kierukka, jossa on pienin hormonipitoisuus. Minipillerit ja kierukka sopii myös monelle migreenikolle. Kuparikierukkakin on joillekin hyvä vaihtoehto, jos siis haluaa täysin hormonittoman.

Joo mutta se koskee tiettyjä riskiryhmiä kuten ylipainoisia, tupakoitsijoita, sukurasitteisia ja yli 35-vuotiaita. Ihan alkaen wikipediaa lukemalla oppii että riski on korkeimmillaan kun aloittaa pillerit ja laskee ajan myötä.

Eli riski koskee aika monia.

Migreenikot on myös aika iso ryhmä.

Vierailija
49/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö käytä anaaliseksiä ehkäisynä?

Mene håmå helvettiin. Tämä ei ole sinun ketjusi. 

Vierailija
50/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sen vaikutus ole jatkuvaa niinkuin ehkäisypillerin. Kai ap:n terveys sitten kestää hetkellisen hormonimyrskyn. 

Vierailija
51/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sun miehes haluaa panna paljaalla. Miksi kiusaat miestäsi

Vierailija
52/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se sun miehes haluaa panna paljaalla. Miksi kiusaat miestäsi

Sitten vaan reippaana sterilisaatioaikaa varaamaan.

Vierailija
53/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni sama tilanne, etten voi enää käyttää pysyvää hormoniehkäisyä, enkä kuparikierukkaa muutenkin runsaiden vuotojen takia, mutta sen jälkeen kun siirryttiin kondomiin, niin ei ole tarvinnut jälkiehkäisyä hakea.

Kerran kun söin vielä pillereitä oli pakko, kun jostain syystä unohtui yksi välistä. Apteekkari oli todella huomaavainen.

Tietysti, jos sulla on joku keräilykortti, että saat kymmenennen kaupanpäälle, niin herättää ehkä ihmetystä. Vaihda apteekkia tai harkitkaa toista ehkäisymuotoa.

Ajattele että toisilla natisee sänky ja toiset joutuu hieromaan katkarapuaan yksin kotona :(

Miksi minun pitäisi ajatella sinun surullista katkaraputilannetta?

Eiköhän me kenellä sänky natisee osata käyttää ehkäisyä, vaikka olisikin kondomi menetelmänä.

Vierailija
54/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuparikierukka ainakin on hormoniton ehkäisy.

Itselläni on niin runsaat vuodot, ettei lääkäri laita kuparikierukkaa. Normaalinkin kierukan kanssa läpivuotoa oli putkeen se 6kk ja iholle räjähti akne, minkä jälkeen sanoin, että revitään pois, kun ei tasaantunut.

Kierukka ei ikävä kyllä ole mikään kaikille sopiva taikakeino.

Vierailija
55/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska sulla olisi muitakin ehkäisyjä, kuten munasarjojen poistoleikkaus. Jälkiehkäisy(Apo rtti  pillerit) ei ole ehkäisyä vaan JO elävän ihmisen surmaamista. Ilmeisesti vaaditaan lääketieteellinen koulutus että sen voi ymmärtää

Vierailija
56/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska sulla olisi muitakin ehkäisyjä, kuten munasarjojen poistoleikkaus. Jälkiehkäisy(Apo rtti  pillerit) ei ole ehkäisyä vaan JO elävän ihmisen surmaamista. Ilmeisesti vaaditaan lääketieteellinen koulutus että sen voi ymmärtää

Kiinnittynyt munasolukin on öyhöjen mielestä jo elävä ihminen. :D

Vierailija
57/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä periaatteella syöt kanan lapsia, kun syöt kananmunia.

Vierailija
58/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän pohjalta vaikuttaa siltä, että olet jättänyt oman ehkäisysi ns. herran haltuun 😆

Vierailija
59/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkiehkäisy ei ole sama asia kuin aborttipillerit.

Vierailija
60/65 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos farmaseutti on oikeasti käyttäytynyt noin epäasiallisesti, se ole ok. Jälkiehkäisypilleri on saatavilla ilman reseptiä tietyin erityisehdoin (juurikin henkilökohtainen neuvonta apteekissa) - aikoinaan jouduin menemään saman tuotteen vuoksi lääkärille (silloin vielä tarvittiin resepti) ja lääkäri oli suorastaan törkeä: sanoi, ettei pitäisi yhden illan juttuja harrastaa. Olin 24 ja ollut yhdessä mieheni kanssa 6 vuotta.

Kaikista maailman ammateista, terveydenhuollon ammattilaiset, lääkärit, hoitajat, apteekin työntekijät ym ovat (voivat olla ilman seuraamuksia) tuomitsevimpia ja törkeimpiä suustaan. Ilmeenkään värähtämättä voivat lyödä puukolla rintaan ja tuomita, halveksia ja kertoa typerän ajattelemattomasti oman mielipiteensä asiaan joka ei heille kuulu millään tavalla. Ja kuitenkin potilas tai asiakas maksaa asiantuntemuksesta, ei mielipiteistä eikä pilkkaamisesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän