Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien hätähuuto: Näin hirveää vanhempien käytös on

Vierailija
12.08.2026 |

Tänään iltapäivälehdessä otsikkona.

On tietenkin maksumuurin takana, mutta millaista se on? Onko sinulla kokemuksia hirveistä vanhemmista?

Itselläni varhaiskasvatuksessa kokemusta perheestä, jossa vanhemmat syytti minua kaikista poikansa ongelmista. Tekivät valituksia johtajilleni minusta. Perhe muutti sittemmin pois (luojan kiitos!) kuulin, että pojan pikkusiskostakin tullut ongelmalapsi. Ylimieliset ja pinnalliset vanhemmat nyt hädissään kun eivät voi syyttää yhtä rivityöntekijää poikansa ja tyttärensä kieroonkasvamisesta.

Kommentit (213)

Vierailija
201/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen opettajia arvostettiin, myös lasten vanhemmat. Heidän tehtävä on opettaa asioita oppilaille  eikä kasvattaa.

No ehkä opettajien on aika katsoa peiliin jos tuntuu siltä että vanhemmat ei heitä arvosta. Mitä omassa käytöksessä voisi muuttaa? Miten oman työn voisi tehdä paremmin? Olisko jotain kehitettävää? 

Vierailija
202/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoren vanhemmat kutsutaan puhutteluun koululle, nuoren jatkuvan myöhästelyn ja kiroilun takia.
Äiti tulee paikalle 10-15 min myöhässä. Isää ei kuulu. Otetaan puhelinyhteys. Isä sanoo, että hoidetaan tää fittupasha nopeasti alta, että on töissä vähä helvet8n kiire.

Mallista oppiminen ollut nuorella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisen äiti laittoi minulle tänään Wilmassa viestin: poika ei löydä luokkaa, voitko käydä etsimässä hänet.

ope

Teille on sitten huonosti infottu luokista tai huonosti merkinnät seinillä. Oikein hyvä, että äiti hoksautti tästä. Itse olen huomannut, että joissakin kouluissa mikään ei muutu, vaikka vanhemmilta tulisi asiallisia kommentteja ja toiveita. Kaikki tulkitaan turhiksi huomautteluiksi.

Poika (lukiolainen) voi itse laittaa viestiä jos on eksynyt?

Käy kansliassa kysymässä.

Vierailija
204/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilas oli jatkuvasti myöhässä 5-10 min aamutunneilta. Laitoin kotiin viestiä asiasta ja sain vastauksen: Reittioppaan mukaan pitäisi olla perillä 8.16 (koulu alkaa 8.15) ja edellisellä bussilla olisi jo 8.06. Ei jaksa odotella koulun alkamista turhaan. 

Vierailija
205/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajatkin osaa: Tukistettu, huudettu täysiä päin naamaa, uhkailtu, kiristetty, rangaistu, ei puututtu kiusaamiseen, wilma merkintöjä kun lapsi ei edes ole ollut koulussa (sairaana). Nämä kaikki kun ammattitaito loppuu. 

Vierailija
206/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vanhemmat eivät kasvata lapsiaan, sitten he odottavat, että koulussa hoidetaan kasvatus, mutta sitten toisaalta ei kukaan saa heidän lastaan käskyttää. Kannattaisi olla hankkimatta lapsia jos aikoo vain olla kaveri sille lapselle eikä kunnon vanhempi.

Vierailija
207/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt huolissani, löysikö se lukiolaisteini lopulta opettajansa ja pääsikö kotiin turvallisesti., vai vieläkö haahuilee apeana koukun käytävillä …

Vierailija
208/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt huolissani, löysikö se lukiolaisteini lopulta opettajansa ja pääsikö kotiin turvallisesti., vai vieläkö haahuilee apeana koukun käytävillä …

Soita äidille?

Vierailija
209/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähdemme syysloman jälkeen kahdeksi viikoksi etelään, kun palaamme, tarvitsee lapsi tukiopetusta ettei jää jälkeen. Tytölle sopii maanantaina klo 14-15.30 ja keskiviikkona klo 8-9."

Joskus miehen työn vuoksi piti lomailla koulun lomien ulkopuolella. Kyllä hyvin selväksi lomaa haettaessa tehtiin, että kaikki läksyistä lähtien on omalla vastuulla. Koulu ei tarjoa mitään tukipalveluita. Enkä edes sellaista olettanut.

Vierailija
210/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vanhemmat eivät kasvata lapsiaan, sitten he odottavat, että koulussa hoidetaan kasvatus, mutta sitten toisaalta ei kukaan saa heidän lastaan käskyttää. Kannattaisi olla hankkimatta lapsia jos aikoo vain olla kaveri sille lapselle eikä kunnon vanhempi.

Aikoinaan tuli nuoren yläaste aikoina viestiä, että käyttää puhelinta tunnilla. Tietty kotona läksytin siitä ja laitoin opettajalle viestiä, että voi ottaa puhelimen pois tunnin ajaksi. Kerran tuli monta huomautusta lyhyellä aikavälillä Wilmaan eri asioista. Järjestin palaverin johon pyysin opettajan ja perseilevän lapsukaiseni. Koulu sujui tämän jälkeen hienosti.

Vierailija
211/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin poissaoloissa merkityn tiedon: Nikotiinipurkki tunnilla... Kysyin Eemeliltä (nimi muutettu), mitä tämä tarkoittaa. Hän sanoi, että ei todellakaan tiedä ja vakuutti, ettei hänellä ole ollut nikotiinipurkkia eikä hän käytä nikotiinituotteita

Haluan tarkemman selvityksen tästä tiedosta - mieluimmin puhelimitse, sillä väite on raskas.

Pasi Pitkänen (nimi muutettu), varatuomari (ei muutettu)

Minun pojalle tuli kerran wilma-merkintä tekemättömistä läksyistä. Puhuttelin ensin tietty lasta, jolloin poika vakuuttanut, että oli kyllä tehnyt läksyt.

Laitoin sitten opelle viestin tästä. Ope oli vahingossa laittanut merkinnän väärälle oppilaalle, kun sama etunimi.

Että näinkin voi käydä. 

Näinkin voi käydä, tosiaan. Siellä 30 oppilasta yhdellä opettajalla. En usko, että virheen korjaaminen on ollut opelle ollenkaan hankalaa. Hyvillään vaan että se on huomattu. Hyvä ettei kenelläkään muulle satu koskaan töissään virheitä. 

Vierailija
212/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilta työpaikoilta olen saanut kuulla, että työntekijöistä on tullut lumihiutaleita, joita muiden pitää varoa sulattamasta mutta jotka itseltään sallivat per$eilyn työtovereille ja asiakkaille. Nyt tämä hiutaleituneisuus näkyy siis opettajissa ja vanhemmissa. Minulla on ollut kolme lasta normaalikoulussa, ja opetusharjoittelijoiden "herkkyys" alkoi lisääntyä noin 2010. Mitähän tapahtui?

Vierailija
213/213 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu on todella huono ja menee koko ajan huonommaksi. Pisa-tehtävät ovat todella simppeleitä ja niistä ei selvitä. Vaatimustaso pitäisi olla paljon korkeammalla. Peruskouluista tulee ammattikouluihin ja lukioihin hirveän huonoa ainesta. Opettajat ovat mokanneet todella raskaasti. 

Huonouteen on suuri syy se, että luokilla on paljon suomenkielen taidottomia lapsia. Kuten myös lapsia, joiden paikka olisi apukoulussa, tarkkiksella tms. Mitä ennen oli, nykyään ei

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan