Opettajien hätähuuto: Näin hirveää vanhempien käytös on
Tänään iltapäivälehdessä otsikkona.
On tietenkin maksumuurin takana, mutta millaista se on? Onko sinulla kokemuksia hirveistä vanhemmista?
Itselläni varhaiskasvatuksessa kokemusta perheestä, jossa vanhemmat syytti minua kaikista poikansa ongelmista. Tekivät valituksia johtajilleni minusta. Perhe muutti sittemmin pois (luojan kiitos!) kuulin, että pojan pikkusiskostakin tullut ongelmalapsi. Ylimieliset ja pinnalliset vanhemmat nyt hädissään kun eivät voi syyttää yhtä rivityöntekijää poikansa ja tyttärensä kieroonkasvamisesta.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tärkeä kasvattaa lapset mutta ei tyhmästi ylikunnioittaa auktoriteetteja, mikä Suomessa on tapana. Opettajissakin on vaikka minkälaista: narsistisia kiusaajia, pedofiilisia ja vaikka mitä. Näistä saa lehdistä usein lukea.
Suomessa? Meillä kyllä auktoriteettien kunnioitus on murentunut minimiin. Viimeisimpänä nyt tämä mopopoika vs. poliisi.
Muualla maailmalla opettajat ovat mr. tai mrs./mss. Kouluissa on tiukka kuri, jota myös vanhemmat kunnioittavat.
Onko sulla kokemusta vai ihan mutullako vedät? Mulla on ja voin kertoa, että muualla opettajilla ei ole valtaa lainkaan ja auktoriteetin tajutaan syntyvän kunnioituksesta. Suomessa opettajat luulevat olevansa yläpuolella ja johdossa vaikka juuri siksi heitä ei kunnioiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koulujen hallinnoima opettajien some eli wilma pitäisi poistaa -reissuvihot takaisin. Sitä ehkä miettisi, mitä kirjoittaa, jos ihan kynää ja paperia pitäisi käyttää. Hesarissa oli juttu Berliinin kouluista ja ihan oli reissuvihko käytössä
Ja arvelet, että suomalaiset teinit kuljettaisi sitä vihkoa kiltisti joka päivä edestakaisin nähtäväksi.
Kyllä suomalaiset teinitkin kuljettivat aikanaan kiltisti reissuvihkoa, ja vanhemmat kuittasivat asiat yhtä kiltisti, jos jotain kuitattavaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas ollaan hakeudutta alalle, joka ei sovi itselle. Ei korkeakoulutetut vanhemmat kunnioita opettajaa kuin menneen ajan kyläkoulun kansankynttilää, vaan vaativat lapsilleen kunnon opetusta sekä tarvittavaa tukea oppimiseen. Myöskään ei ole mikään maatakaatava asia, jos sieltä koulusta joskus on pois, kunhan oppilas oppii asiat.
kusipäät vanhemmat- m''rää mikä on kakaralle arvosana, käräjöi, nimittelee, on uhkaava ja pitäis pikkutaukille räätälöidä oppituinnin aloitus- ku häää mammii, leikkii, harrastaa- ota sitten yksityisopettaja ääliölles- julkiset koulut yhtä kuin yhteisopetus.... ihan sairaita noi vanhemmat ja ipanansa
Vielä sairaampi on kommentoija. Toivottavasti et ole opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koulujen hallinnoima opettajien some eli wilma pitäisi poistaa -reissuvihot takaisin. Sitä ehkä miettisi, mitä kirjoittaa, jos ihan kynää ja paperia pitäisi käyttää. Hesarissa oli juttu Berliinin kouluista ja ihan oli reissuvihko käytössä
Ja arvelet, että suomalaiset teinit kuljettaisi sitä vihkoa kiltisti joka päivä edestakaisin nähtäväksi.
Kyllä suomalaiset teinitkin kuljettivat aikanaan kiltisti reissuvihkoa, ja vanhemmat kuittasivat asiat yhtä kiltisti, jos jotain kuitattavaa oli.
Eivär kuljettaneet. Ekalla ja tokalla oli reissuvihot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin poissaoloissa merkityn tiedon: Nikotiinipurkki tunnilla... Kysyin Eemeliltä (nimi muutettu), mitä tämä tarkoittaa. Hän sanoi, että ei todellakaan tiedä ja vakuutti, ettei hänellä ole ollut nikotiinipurkkia eikä hän käytä nikotiinituotteita
Haluan tarkemman selvityksen tästä tiedosta - mieluimmin puhelimitse, sillä väite on raskas.
Pasi Pitkänen (nimi muutettu), varatuomari (ei muutettu)
No varatuomari meni yli, mutta eikö tuo muuten ollut asiallinen viesti? Itsekin haluaisin ehdottomasti keskustella opettajan kanssa, jos koulussa on havaittu, että lapsi käyttää nikotiinituotteita, joista ei kotona ole havaintoa.
T: toinen VT
Mitä siinä opettajalla on selitettävää jos on havainnut nikotiinipurkin eemelin kädessä eikä muuta? Pitää kysellä eemeliltään tarkemmin. Vanhemmathan ne kasvattaa tarkemmin.
Eemeli nyt varmaan myöntäisi, kyllä isä herra varatuomari, minulla oli koulussa nikotiinipurkkaa ja kyllä myös käytän sitä
Mitä VT haluaa selvittää, opettaja on nähnyt nikotiinipurkin ja raportoinut sen. Eemeli valehtelee isälle ja isä ei voi uskoa että Eemeli valehtelee, vaan ajattelee että opettaja valehtelee?
Nämä ammattiaan korostavat on järjestään täysin kilahtaneita tapauksia. Luulevat, että saavat muilta jotain extrakunnioitusta ilmoittamalla aina ammattinsa erikseen. Tosiasiassa muut pitävät tuollaista äärimmäisen nolona. Itse olen ainakin tarkoituksella epäystävällisempi näille, jotka yrittävät lypsää jotain erityiskohtelua omalla asemallaan.
Asemansa korostavat harvoin ovat oikeasti edes päteviä työssään. Ego estää oppimasta ja kehittymästä eteväksi.
Yksi sana. Kuri. Kuri puuttuu sekä kotona, vakassa että koulussa.
Kuri ja järjestys olla pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisen äiti laittoi minulle tänään Wilmassa viestin: poika ei löydä luokkaa, voitko käydä etsimässä hänet.
ope
Ilmeisesti juuri lukion aloittanut poika kyseessä. Ihan lapsiahan monet heistä vielä ovat ja aivan pihalla lukion alussa. Silti heistäkin me välitämme, ja heistäkin me teemme reippaita nuoria aikuisia valmiina itsenäiseen elämään.
Vähän inhimillisyyttä kollegoilta toivoisin myös näitä reppanoita kohtaan. Kaikki eivät ole lukion ensimmäisinä päivinä vielä valmiita lukiolaisia.
Äiti olisi voinut ohjeistaa lastaan selviämään itse. Esimerkiksi, että lapsi kysyy joltakulta, missä kyseinen luokka on. Tai laittaa itse viestiä opettajalle, ettei löydä luokkaan. JA pyytää neuvoja, missä luokka on.
Se lapsi tuskin oli sokea, joka tarvitsee konkreettisesti hakea tai saattaa luokkaan
Ikävää besserwisserismiä. Lasten pitäisi toimia täydellisesti ja mielellään juuri sinun ajatustesi mukaan. Nuori voi olla ujo uudessa koulussa heti kysymään vierailta, mutta ethän sinä opettajana kykene sitä ymmärtämään. Et ilmeisesti kyennyt edes kohteliaasti neuvomaan äitiä. Koulut on monesti turhien ja jäykkien sääntöjen tyyssijoja. Iso osa opettajista on niin sääntöjen pauloissa, ettei pärjäisi yritysmaailman töissä, missä tarvitaan pelisilmää ja yhteistyökykyä.
Mitä sä mangut? En minä ole opettaja. Ihan olen omat lapseni kasvattanut siten, että selviävät moisista tilanteista itse.
Taidat itse olla tuollainen curling-vanhempi joka käärii lapsensa pumpuliin
Ihmiset ovat erilaisia. Puhetyyli, esim. "mangut" ei kerro asiallisesta käytöksestä. Hyvä, että lapsesi osaavat toimia paremmin kuin muut. Osaavatko he käyttäytyä paremmin kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana. Kuri. Kuri puuttuu sekä kotona, vakassa että koulussa.
Kuri ja järjestys olla pitää.
Kuri puuttuu ja nimenomaan kuri aikuisilta. Työpaikkakiusaamista ja arvovaltariitelyjä pilaamassa koulun ilmapiiriä. Esimiestyö kuntoon ja rivit suoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas ollaan hakeudutta alalle, joka ei sovi itselle. Ei korkeakoulutetut vanhemmat kunnioita opettajaa kuin menneen ajan kyläkoulun kansankynttilää, vaan vaativat lapsilleen kunnon opetusta sekä tarvittavaa tukea oppimiseen. Myöskään ei ole mikään maatakaatava asia, jos sieltä koulusta joskus on pois, kunhan oppilas oppii asiat.
kusipäät vanhemmat- m''rää mikä on kakaralle arvosana, käräjöi, nimittelee, on uhkaava ja pitäis pikkutaukille räätälöidä oppituinnin aloitus- ku häää mammii, leikkii, harrastaa- ota sitten yksityisopettaja ääliölles- julkiset koulut yhtä kuin yhteisopetus.... ihan sairaita noi vanhemmat ja ipanansa
Vielä sairaampi on kommentoija. Toivottavasti et ole opettaja.
Saattaa hyvin olla opettaja. Yhden koulun tapahtumassa törmäsin opettajaan, joka lasketteli tuollaista tekstiä jollekin toiselle opelle, joka nyökkäili. Koulumaailma on ihan sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisen äiti laittoi minulle tänään Wilmassa viestin: poika ei löydä luokkaa, voitko käydä etsimässä hänet.
ope
Ilmeisesti juuri lukion aloittanut poika kyseessä. Ihan lapsiahan monet heistä vielä ovat ja aivan pihalla lukion alussa. Silti heistäkin me välitämme, ja heistäkin me teemme reippaita nuoria aikuisia valmiina itsenäiseen elämään.
Vähän inhimillisyyttä kollegoilta toivoisin myös näitä reppanoita kohtaan. Kaikki eivät ole lukion ensimmäisinä päivinä vielä valmiita lukiolaisia.
Äiti olisi voinut ohjeistaa lastaan selviämään itse. Esimerkiksi, että lapsi kysyy joltakulta, missä kyseinen luokka on. Tai laittaa itse viestiä opettajalle, ettei löydä luokkaan. JA pyytää neuvoja, missä luokka on.
Se lapsi tuskin oli sokea, joka tarvitsee konkreettisesti hakea tai saattaa luokkaan
Ikävää besserwisserismiä. Lasten pitäisi toimia täydellisesti ja mielellään juuri sinun ajatustesi mukaan. Nuori voi olla ujo uudessa koulussa heti kysymään vierailta, mutta ethän sinä opettajana kykene sitä ymmärtämään. Et ilmeisesti kyennyt edes kohteliaasti neuvomaan äitiä. Koulut on monesti turhien ja jäykkien sääntöjen tyyssijoja. Iso osa opettajista on niin sääntöjen pauloissa, ettei pärjäisi yritysmaailman töissä, missä tarvitaan pelisilmää ja yhteistyökykyä.
Mitä sä mangut? En minä ole opettaja. Ihan olen omat lapseni kasvattanut siten, että selviävät moisista tilanteista itse.
Taidat itse olla tuollainen curling-vanhempi joka käärii lapsensa pumpuliin
Ihmiset ovat erilaisia. Puhetyyli, esim. "mangut" ei kerro asiallisesta käytöksestä. Hyvä, että lapsesi osaavat toimia paremmin kuin muut. Osaavatko he käyttäytyä paremmin kuin sinä?
No ei tuo sinun besserwisseröiminenkään kerroasiallisesta käytöksestä. Pata kattilaa soimaa taas.
Opettajaparat 😅 Onhan se tietysti kauheaa kun pitäisi tehdä töitäkin eikä vain kirjasta lukea oppilaille asioita kuten ennen. Aina kun jotain uutta pitäisi aloittaa, vingutaan miten ei jaksa eikä pysty kun palkka ei nouse. Opettajat on yksi vaikeimmista ammattiryhmistä mitä tulee työmoraaliin.