Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vastaatte työhaastattelussa perheenperustamiskysymyksiin?

Vierailija
02.10.2008 |

Olisi kiva kuulla esimerkkejä.

Itsellä on jo yksi lapsi mutta jos nyt pian pääsen haastatteluun on kysymys luultavasti muotoa "onkos lisää lapsia suunnitteilla?" Mikä olisi korrekti tapa vastata? En kommentoi?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään!

Vierailija
2/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kysyttäessä paras on vastata varmaan jotain tosi ympäripyöreää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan puhu perheestäni haastattelussa.

Vierailija
4/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hedelmällisessä työiässä oleva nainen voi tulla raskaaksi,mutta yleensä työntekijä palkataankin melkein loppueläkseen, niin kyllä siihen väliin parikin äitiyslomaa on mahduttava.

Vierailija
5/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että "tällä hetkellä olemme oikein tyytyväisiä elämäämme näin".

Sehän ei nimittäin tarkoita sitä, ettei jatkossa mieli voisi muuttua. Vastatahan kannattaa muutenkin aina positiivisilla sanamuodoilla. "En kommentoi" on aika tylyn kuuloinen vastaus eikä anna hyvää kuvaa hakijasta.

Tosin uskoisin, ettei viime päivien uutisoinnin jälkeen kukaan kehtaa kysyä sulta perheasioista haastattelussa.

Mutta neuvoni: ole kohtelias ja positiivinen. Siitä ei ole koskaan haittaa. valehdella ei tarvitse, vaikka esittääkin asiat mukavasti.

Vierailija
6/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan aina vaan: ei ole sunnitteilla tehdä lisää lapsia. Senhän ne haluaa kuulla.

Vierailija
7/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kyllä työnantajasta, mitä itse vastaisin. Jossain tapauksessa voisin suoraan sanoa, että yksi on vielä suunnitteilla, tai sitten sanoisin, että se riippuu niin kulloisestakin tilanteesta. Vaikka työnantaja ei saakaan kysyä tuollaista, on minusta parasta pitää melko avointa linjaa. Jos vastaat "en kommentoi" mihin tahansa kysymykseen, niin antaahan se sinusta tietynlaisen kuvan. Ja tämän kysymyksen kohdalla työnantaja olettaa sinun suunnittelevan isompaakin perhettä tai olevan raskaana.

Kannattaa myös olla varuillaan kysyttäessä kiertokysymyksiä, esim. haaveasunnon koosta tai siitä, onko nykyinen asunto riittävän iso.

Vierailija
8/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ihan pöljiä? Millä se kysyminen ikinä loppuu jos te vaan kiltisti vastaatte (vaikka valheellisestikin)!!

Vierailija
9/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jotkut kysyy siitä huolimatta.

Itselläni oli kaksi lasta kun hain tätä työtä. Minulta kysyttiin tätä ja vastasin tyyliin "Tällä hetkellä meillä ei ole suunnitteilla kasvattaa perhettä enää, mutta olen huomannut, että koskaan ei kannata sanoa ei koskaan"

Sain työn ja nyt puolitoista vuotta myöhemmin olen raskaana rv 15+1. Vielä ei työnantaja tiedä.

Vierailija
10/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta henkilökohtainen tilanne on kyllä tärkeämpi: jos todella haluan työpaikan, on minulle ihan sama mitä siellä haastattelussa kysytään. Vastaan niin kuin katson että itselleni on edullisinta.

Mitä se ketään hyödyttää jos mokaan omat mahdollisuuteni esittämällä kiihkeää tasa-arvon vaalijaa haastattelussa? Tulos on _ainoastaan_ se, etten saa paikkaa.

Vierailija
11/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai että emme ainakaan nyt ole suunnitelleet.

Tuo on niin typerä ja laiton kysymys, että ihmettelen luuleeko joku haastattelija tosissaan, että siihen joku vastaa muuta.

Vierailija
12/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt olen todella valmis astumaan takaisin työelämään eikä tällä hetkellä ole suunnitelmia kolmosesta...

No, joo tikittävä aikapommihan minä olen, heti kun saan vakipaikan niin koivet arollaan olen isännälle. Mutta työpaikkaa ja isompaa äippärahaa en todellakaan aio menettää sen takia, että haluan kolmannen lapsen. Sitten jos tulen raksaaksi ilmoitan että kävi vahinko mutta olemme kyllä onnellisia tästä "vahingosta" ;)

Vierailija
13/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan kysy tuollaista. Tästä osoituksena yritys, jolle todella tunsin haluavani töihin ja jossa vieraillessa tuli heti sellainen olo, että "ihana paikka!". Haastattelussa ei tiedusteltu asiasta edes epäsuorasti, joka oli minulle osoitus siitä, että normaalielämän asiat ja tilanteet hyväksytään myös työyhteisössä. En ehkä menisi sellaiseen firmaan töihin, joka tätä huolissaan tiedustelee - enkä ainakaan lähtisi johdattelemaan väärille urille sanomalla, ettei lapsia tulisi lisää, tai että "elämä on hyvää tällaisenaan".

Vierailija
14/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en palkkaisi tuollaista mielistelijää. Sitä paitsi haastatteluissa usein kysytään koepalloina kysymyksiä, joita ei saisi ja katsotaan uskaltaako haastateltava pitää puolensa ja tunteeko oikeutensa. Multakin on useampia kysytty, esimerkiksi että sopiiko palkattomat ylityöt.

Vierailija
15/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sanotaan "emme saa kysyä perheenlisäyssuunnitelmista, mutta arvostamme jos kerrot itse".

Suhtautuisin hyvin varauksellisesti sellaiseen työnantajaan, joka kysyy tätä. Kyllä se pitää nykyaikana jo olla kaikilla tiedossa, ettei tällaisia kysymyksiä saa esittää.

Vierailija
16/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suoraan sanottuna, jos tarvitsen ihmisen johonkin puolentoista vuoden intensiiviseen projektiin heti aluksi, en todellakaan edes harkitse sellaista joka todennäköisesti ilmoittaa muutaman kuukauden kuluttua tulevasta äitiyslomastaan. Niin se vain on.

Sen sijaan palkkaisin mieluummin ihmisen, joka on tyytyväinen elämäänsä. Sellaiset ovat tasapainoisia myös töissä.

Vierailija
17/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ihan tajunnut. Mielistelijää? Mieltään voi osoittaa muuallakin kuin työhaastattelussa.

Toi antaa minusta kyllä todella huonon ja epäasiantuntijamaisen kuvan paitsi haastattelijasta itsestään niin myös yrityksestä.

Sitä paitsi haastatteluissa usein kysytään koepalloina kysymyksiä, joita ei saisi ja katsotaan uskaltaako haastateltava pitää puolensa ja tunteeko oikeutensa.

Vierailija
18/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä naisvaltaisella, työvoimapulasta kärsivällä alalla ja silti kysyttiin...

Vastasin, että mikäli haluavat nuoren naishenkilön töihin, niin heidän on vaan otettava se riski. Itse olen ajatellut ainakin hetken keskittyä töihin.

Sain työn ja vuoden verran ehdin töitä tehdä ennen kuin jään pois... Epäreiluihin kysymyksiin saa epäreilut vastaukset.

Vierailija
19/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tavallista että paineensietokykyä testataan juuri oudoilla tai urkkivilla kysymyksillä jos haet vaativiin tehtäviin. Usean haastattelijan paikalla olessa voidaan myös ottaa hyvä haastattelija, paha haastattelija -roolit. 12 kysymys on ihan tavallinen, samoin nuo perhekysymykset juurikin.

Ei ole ylipäätään hyvä vastata haastattelussa niin kuin luulee, että kysyjä haluaa vaan ihan oikean mielipiteensä. Sillä tavoin sitä päätyy itselle sopivaan paikkaan.

Vierailija
20/33 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin että ei tuota saa kysyä tai että tuo ei vaikuta sopivuuteeni tehtävään tms. ei ole minusta mitään riidan haastamista vaan ihan asiallista ja suoraselkäistä toiminyaa. Lähes aina olen paikan saanut joten ei se kyllä siihen kaadu että tietää oikeustensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä