Onko tosiaan niin että psykoosiin auttaa paremmin terapia kuin psykoosilääkkeet?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Psykoosiin ei auta mikään, tila menee ohi.
Muuten kannattaa varmasti työskennellä itsensä kanssa ja huolehtia hyvinvoinnista. Jos tykkää puhua terapiassa niin terapia sopii, muuten turha.
Et taida tietää millä tavalla akuutisti psykoottinen työskentelee itsensä kanssa. Itse ainakin tein sitä aktiivisesti (muuta en sitten juuri tehnytkään). Ja voin kertoa että siinä ei ollut mitään järkeä. Kaikki ajatukset yhdistyivät aivan miten sattuu ja muodostuivat harhoiksi. Sitten välissä kuului aina viisaita kommentteja kuten ”nyt et näe metsää puilta” tai ”älä tee itsestäsi marttyyriä” tai ”laske matikkaa”. Oli nimenomaan keskeinen ajatus itselläni että minun pitää nyt käsitellä asioita. Mutta monet niistä asioista mitä yritin käsitellä olivatkin mielen keksimiä juttuja. Käsittely itsessään oli lähinnä kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Muuten kannattaa varmasti työskennellä itsensä kanssa ja huolehtia hyvinvoinnista. Jos tykkää puhua terapiassa niin terapia sopii, muuten turha.
Terapia ei missään nimessä ole turhaa. Jostainhan ne psykoottiset alueet on sinne aivoihin tulleet, yleensä vaikeista traumoista. Mutta toki lääkityksellä akuutti tilanne ensin kuntoon ja sitten asioiden käsittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia ei missään nimessä ole turhaa. Jostainhan ne psykoottiset alueet on sinne aivoihin tulleet, yleensä vaikeista traumoista. Mutta toki lääkityksellä akuutti tilanne ensin kuntoon ja sitten asioiden käsittely.
Psykoottiset alueet aivoissa.? :DD
Vierailija kirjoitti:
Psykoosi voi kestää vartin tai loppuelämän. Se voi tulla kerran tai toistuvasti. Hoidettuna eli lääkittynä ennuste on parempi. Hoitamattomana tila huononee ja kroonistuu. Psykoosin taustalla on geneettinen alttius eivätkä geenit muutu, paitsi yksittäisten solujen joskus syöpään johtavissa mutaatioissa.
Minulla psykoosin laukaisee stressi. Jos olen kotona en saa koskaan psykoosia, mutta töissä olessa saan. Joudun kuitenkin käymään töissä.
"jotkut taitavat kokea olevan psykoosissa oma itsensä. "
Kiinnitin huomiota tähän. Tiedättekö miksi on näin?