Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Essee on nyt seksikäs. Piilaakson teknologiaoligarkit rustaavat nyt tuhansien sanojen ja kymmenien sivujen pituisia esseitä

Vierailija
12.08.2026 |

Essee on omakohtainen, pohdiskeleva teksti jostain ilmiöstä, tai aiheesta. Nyt tekno-oligarkit ovat joukolla tarttuneet näppiksiin ja ryhtyneet paukuttamaan tekstiä metrikaupalla. Lyhyiden someviestien ja -videoiden vastapainona voidaan nähdä jopa 20-30 sivuinen essee, jonka toimitusjohtaja, kuten Metan Zuckerberg, on kirjoittanut pohdiskellen bisneksen ja ihmiskunnan kohtaloa. 

On myös mahdollista, että esseet onkin kirjoittanut firman oma AI eikä kukaan ole lukenut niitä kokonaan, vaan pyytänyt AI:n laatimaan lyhyen muutaman lauseen tiivistelmän. 

HS kysyy, missä ovat Suomen yritysjohdon ja johtajien esseet? Ehkä Petteri Orpo pitäisi seuraavalla pääministerin kyselytunnilla istuttaa penkkiin ja antaa kynä sekä paperia ja vaatia kirjoittamaan tuhansien sanojen essee Suomi-laivan kurssista?

https://www.hs.fi/visio/art-2000012196923.html

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkareiden ajatukset ulottuvat niinkin syvälle kuin työttömät loisijat ovat syyllisiä heti AY-mafian jälkeen. Noilla aineksilla ei kummoisia esseitä kirjoittelija edes nakkikiskayrittäjä Satonen. 

Ainakin Satosen Kela hakemus oli moitittavan lyhyt, taisi olla alle 1 sivun. 

Vierailija
22/32 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaan tulevaisuuden kuuluvan niille lapsille ja nuorille, jotka osaavat itsenäisesti yhä lukea, laskea ja tuottaa tekstiä ilman teknologian avustusta. 

Olihan siitä MIT tutkimuskin, että tekoälyn käyttö laski aivokapasiteettia huomattavasti. 

Kirjoittaminen ei yksinkertaisesti onnistu ilman selkeää ajattelua. Eikä vähänkään monimutkaisempien asioiden viestintä onnistu puhumalla. Vaan täytyy osata kirjoitaa ja/tai  mahdollisesti piirroksilla, laskelmilla yms. muuten "paperilla" osata viestiä.

Toki myös puheviestintä on tärkeää ja erittäin vaikuttavaa, mutta ei paras tapa kaikissa tilanteissa.

No ei onnistukaan, kun ei voi kirjoittaa eikä laittaa paperille sellaista, jota ei omassa mielessä/aivoissa jollain tasolla jo ole. 

Mutta onhan puhumallakin ratkottu merkittäviä filosofisia ja eksistentialistisia kysymyksiä debatein. 

Esimerkkejä ratkotuista filosofisista kysymyksistä? Itse opiskelin filosofiaa yliopistossa pari vuotta, enkä Cogiton lisäksi muista yhtäkään (ja varmaan senkin joku valopää kiistää).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaan tulevaisuuden kuuluvan niille lapsille ja nuorille, jotka osaavat itsenäisesti yhä lukea, laskea ja tuottaa tekstiä ilman teknologian avustusta. 

Olihan siitä MIT tutkimuskin, että tekoälyn käyttö laski aivokapasiteettia huomattavasti. 

Kirjoittaminen ei yksinkertaisesti onnistu ilman selkeää ajattelua. Eikä vähänkään monimutkaisempien asioiden viestintä onnistu puhumalla. Vaan täytyy osata kirjoitaa ja/tai  mahdollisesti piirroksilla, laskelmilla yms. muuten "paperilla" osata viestiä.

Toki myös puheviestintä on tärkeää ja erittäin vaikuttavaa, mutta ei paras tapa kaikissa tilanteissa.

No ei onnistukaan, kun ei voi kirjoittaa eikä laittaa paperille sellaista, jota ei omassa mielessä/aivoissa jollain tasolla jo ole. 

Mutta onhan puhumallakin ratkottu merkittäviä filosofisia ja eksistentialistisia kysymyksiä debatein. 

Esimerkkejä ratkotuista filosofisista kysymyksistä? Itse opiskelin filosofiaa yliopistossa pari vuotta, enkä Cogiton lisäksi muista yhtäkään (ja varmaan senkin joku valopää kiistää).

No esim se Occamin partaveitsi, terävämpi kuin Gilette. 

Vierailija
24/32 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille teknomiljardööreille voisi suositella luettavaksi teosta Teollinen yhteiskunta ja sen tulevaisuus...

Vierailija
25/32 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaminen nimenomaan selkeyttää ajattelua. Essee on oivallinen oppimisen muoto - jos sen tekee ilman tekoälyä. Aina olen yliopistoon esseitä rustaillessani kokenut jonkinlaisen oivalluksen jossain kohtaa prosessia. Olin siis siellä ennen tekoälyaikakautta. 

Vierailija
26/32 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi ylös kaikki, jotka ovat lukeneet Mrk Zuckerbergin 30 sivun esseen ihmiskunnan tulevaisuudesta tekoälyn kontekstissa?

Vierailija
27/32 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupia vapaa-aikaan: Mä olen tehnyt hieman laajempia kysymyksiä tekoälylle ja kun tekoäly on vastannut, olen sanonut, että puhut pskaa, ei ole noin, vaan näin. Tekoäly selittää, että juu hyvä huomio ja tosiaankin, noin saattaa olla. Vähän aikaa kun pyörittää, niin tekoälyn saa antamaan vastauksen, joka on melko täsmälleen vastakkain alkuperäiseen vastaukseen verrattuna.

Mutta huolestuttavaa oli se, että kysyin tekoälyltä tarkan, täsmällisen kysymyksen - miten saan avattua xxx pankin verkkotoiminnot. Selitin tarkasti tilanteeni.  Tekoäly antoi ohjeet - jotka osoittautuivat luotettavan näköisiksi, mutta täydeksi puppulaatorihöpinäksi. 

Vierailija
28/32 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei muuta kuin kaikki pistää AI:n lukemaan setien AI:lla sepittämiä tarinoita.

En kyllä tiedä mitä hyöyä tai iloa tästä on kenellekään.

Ainakin saadaan harvinaisia maametalleja hassattua komponentteihin ja datakeskukset tuottamaan päästöjä, ja viemään sähköä sekä puhdasta vettä. 

Sanna Marin kirjoitti kirjan elämästään tekoälyllä

Että kyllä ne naisetkin

Vierailija
29/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkareiden ajatukset ulottuvat niinkin syvälle kuin työttömät loisijat ovat syyllisiä heti AY-mafian jälkeen. Noilla aineksilla ei kummoisia esseitä kirjoittelija edes nakkikiskayrittäjä Satonen. 

Ainakin Satosen Kela hakemus oli moitittavan lyhyt, taisi olla alle 1 sivun. 

Nakkikiskan pitäjältä ei enempää voi pyytää. Hakeutui Rovaniemelle, jotta saisi maisterin paperit joutumatta opiskelemaan.

Vierailija
30/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin olen Zuckerbergin kanssa periaatteellisella tasolla samaa mieltä. Tekoälymallien tulisi olla avoimia.

Vierailija
31/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tämä tekoälyhulluus masentaa mua niin syvästi, että harkitsen jo ennenaikaista kuolemaa. Maailma on hetkessä muuttunut käsittämättömän ankeaksi ja inhottavaksi paikaksi. Kaikki keskustelu ja enenevissä määrin ajattelukin pyörii tämän tekoälyroskan ympärillä. Tämä ei ole minun maailmani.

Vierailija
32/32 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä täysin samaa mieltä, että seksikkäintä Mark Zuckerbergissä on hänen kirjoittamansa essee. Eikä minun edes tarvitse lukea sitä esseetä tietääkseni tämän.  Ja ei, en ole essee-seksuaali.