Alkaako yksityiskoulujen kulta-aika
Eihän lastaan voi tommosiin apinatarhoihin laittaa.
Kommentit (67)
Toivottavasti alkaa tämä kulta-aika pian täällä, täälläkin. Peruskoulu on kulkenut tiensä päähän.
Vierailija kirjoitti:
1960-1970 luvuilla ainakin Suomessa taisi olla paljonkin yksityisiä oppikouluja ja niissä oli sen verran huomattava lukukausimaksu, että se edellytti vanhemmilta tiettyä tulotasoa. Joskus taidettiin sanoa, että yksityiseen oppikouluun päästiin rahalla ja yleiseen oppikouluun päästiin pääsykokeiden perusteella; tiedä sitten kuinka totta todellisuudessa tämä sanonta oli. Peruskoulu-uudistuksen myötä yksityiset oppikoulut lakkautettiin ja ne taidettiin sulauttaa kunnalliseen koulujärjestelmään. Minun mielestäni luokkaeroja ei nyt ainakaan saisi kasvattaa sillä, että lapsille aletaan järjestämään koulutusta eri tasoisissa kouluissa riippuen siitä mikä on vanhempien tulotaso ja maksukyky sekä asema tässä yhteiskunnassa. Pidetään kiinni siitä, että taataan kaikille suomalaisille lapsille (koskee myös ulkomaalaistaustaisia lapsia) yhdenvertainen koulutusmahdollisuus.
Olin yksityisessä lukiossa 70-luvulla ns. vapaaoppilaana. Silloin sai vapautuksen maksuista, jos oli pienituloisen perheen lapsi. Mutta silloin piti myös oppilaana saada hyviä numeroita todistukseen.
Kirjat piti kuitenkin maksaa itse ja se oli syksyisin iso menoerä, jota pientä palkkaa nauttiva yh-äitini aina valitteli.
Helsingissä näitä yksityiskouluja on. Jos ne eivät ole valtion tukemia, sitten lukukausimaksut ovat aika suolaiset, International Schoolissa jotain 12 000 - 16 000 euroa vuodessa.
kristilliset koulut olis hyvä nyt perustaa tai joku suomenkielen erityis paino koulu. kalevalais suomi kultturia...vink vink
pelkkää mustaa makkaraa ja sika nautaa tarjoava koulu.
runonlaulu ja suomalainen taide koulu jne.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä näitä yksityiskouluja on. Jos ne eivät ole valtion tukemia, sitten lukukausimaksut ovat aika suolaiset, International Schoolissa jotain 12 000 - 16 000 euroa vuodessa.
Ja jos sitä pätäkkää on, nion isommat lapset voi lähettää vaikka ulkomaille johonkin hienoston sisäoppilaitokseen.
Heh, ei teitä kuule loputtomiin elätetä