Anoppi halusi että lapsenlapsen synttärit juhlitaan siellä
Suostuimme, koska anoppi sanoi että hänelle olisi niin tärkeää päästä järjestämään syntymäpäivää. Ulkopuolisia vieraita ei tullut.
Lapsella oli yksi toive synttäreitä varten: hän halusi toivomaansa tietynlaiseen kakkuun lempisuklaataan (keskihintainen merkki). Kakku oli tarkoitus tehdä lapsen kanssa yhdessä ja lupasimme että voisimme tuoda raaka-aineet mukanamme. Anoppi kuitenkin ilmoitti ettei ole tarvetta, hän on parhaillaan kaupassa ja on tarvittavat raaka-aineet jo ehtinyt kerätä.
Miten sitten kävi? Anoppi oli lapsen toivoman suklaan sijasta ostanut halvinta mahdollista suklaata. Kakku ei sitten maistunut yhtään siltä mitä lapsi oli toivonut. Anoppi oli kuitenkin kovin tyytyväinen, että sai tässäkin asiassa säästettyä euron tai kaksi.
Tiesin että anoppi on säästäväinen, mutta yleensä lastenlasten kohdalla ei ole tällaiseen kaikesta pihistelyyn lähdetty. Mies pahoitti asiasta mielensä, kun hänelle tulivat lapsuusmuistot mieleen.
Mielestäni ei ole kohtuullista, että lapselta kysellään ensin toiveet kakkua varten ja sitten ne totaalisesti jätetään huomiotta, kun jokin muu suklaa onkin hiukan halvempi.
Mikäli anoppi on tiukilla, olisimme mielellämme tuoneet raaka-aineet mukanamme, jotta lapsi varmasti saa toivomansa kakun, kun se ei mikään ökykallis itsetehtynä olisi ollut vaikka siihen olisi käyttänyt lapsen lenpisuklaata.
Toki tästä otetaan nyt opiksi ja jos anopin kanssa vielä joskus yhdessä leivotaan, tuomme raaka-aineet / valmiit leivonnaiset sinne mukanamme.
Mitä sinä tästä ajattelet? Saako toimia niin, että ensin kysyy toiveita ja sitten alkaa pihistellä sen sijaan, että sanoisi suoran ettei toiveen toteuttaminen onnistu. Silloin olisimme voineet tehdä kakun joko itse tai ostaa jostain valmiina.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on mitä on ja todennäköisesti ei muutu. Tehkää kotona omalla porukalla se kakku haluamillanne aineilla. Tuo ikäluokka nyt on tuollaista, oma isä on samanlainen. Lapsena halusin Barbin jouluksi, sain halvimman mahdollisen muotinuken. Pyysin viimeviikolla ostamaan saunajakkaran kun oli muutenkin menossa rautakauppaan, laitoin kuvat ja linkit mikä malli (olisin maksanut sen takaisin) - no toi jonkun halvan penkin. Lapsenlapselle sama juttu. Mennään jätskiä ostamaan. Lapsi haluaa yhden jonkun Pingviinituutin joka maksaa 2e (ei edes mikään öky), no pappa ostaa koko paketin Coopia samalla rahalla....
Tuo on tosi rasittavaa. Mutta ei kai auta kuin yrittää luovia parhaansa mukaan. Ei vain ikinä voi tietää missä paikassa se vimmattu säästövimma tämän sukuolven ihmisillä iskee.
Mikä sukupolvi? Et kai nyt mitään ikäihmustä höykyytä asioillasi ja lapsenvahtina?
Vallankäyttöä pahimmillaan! Mun mutsi aikoinaan kysyi tarkkaan, millaisen esim. lahjan toivoin. Sitten sain just päinvastaisen! Tätä temppua kohtasin niin usein, että opin sanomaan just toisin päin, niin silloin hän toi/teki jutun oikein, tajuamattaan! Halusi esim. kutoa mulle räsymaton kangaspuilla: pyysi tarkat väritoiveet, piirrettiin paperille raitojen leveydet. Hyvin vähän keltaista, korkeintaan ohut raita. No, tuo valmiin maton, avaan paketin ja tadaa! Matto on kokonaan kirkkaan keltainen! Vahtii ilmettäni, en paljasta pettymystäni, kehun vaan. Tälläistä peliä; lapsena en vielä tätä tajunnut, pettymyksiä ja harmia riitti. Sadisti.
Vierailija kirjoitti:
Näitä samoja väsyneitä
anoppitrölläyksiä näyttää
riittävän joka 'maanantaille
ja torstaille.'
Olen ollut täällä vasta
2 vuotta 3 kk, ja olen jo
nähnyt kaikki mahdolliset
anoppiin kohdistuvat vikalistat.
Onneksi ei velapirkkona ole
tällaisia ongelmia. Toinen asia:
Missä ovat kaikki isät, vaarit
ja appiukot?
He loistavat poissaolollaan. En
näe oikein missään maskuliinin
vaikutusta 🤔🤨 - muita kuin jo
legendan asemaan kivunneen
Pupp@-hahmon,
hänkin tosin vain fiktion tuotos.
Onko suomalainen IRL-mies
joulukuusen kaltainen, jokin
kellarissa pidettävä
mykkä sesonkikoriste, vai
mistä tämä isän ja appiukon
kovin heikko palstapresenssi viestii?
Tätä kummas-hämmästelen.
Nainen, äitee, mummå, rummå,
anoppi, sisko, täti.. Missä mies, iskä,
isä, daddy, isukki, pappa, ukki, vaari,
eno, setä, veli, aviomies..?
-E-
Oletko miettinyt palstailun rinnalle muita harrastuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vallankäyttöä pahimmillaan! Mun mutsi aikoinaan kysyi tarkkaan, millaisen esim. lahjan toivoin. Sitten sain just päinvastaisen! Tätä temppua kohtasin niin usein, että opin sanomaan just toisin päin, niin silloin hän toi/teki jutun oikein, tajuamattaan! Halusi esim. kutoa mulle räsymaton kangaspuilla: pyysi tarkat väritoiveet, piirrettiin paperille raitojen leveydet. Hyvin vähän keltaista, korkeintaan ohut raita. No, tuo valmiin maton, avaan paketin ja tadaa! Matto on kokonaan kirkkaan keltainen! Vahtii ilmettäni, en paljasta pettymystäni, kehun vaan. Tälläistä peliä; lapsena en vielä tätä tajunnut, pettymyksiä ja harmia riitti. Sadisti.
Osa ihmisistä on tuollaisia. Heillä on mielestään jotenkin parempi maku kuin muilla, joten he ilmeisesti yrittävät jotenkin kouluttaa muita siihen mikä on "kunnollista". Ei sillä nyt sitten niin väliä miltä se lahjan saajasta tuntuu.
Älkää paisutelko asiaa. Aika pientä ja moni vaihtais lapsuuden kokemukset pelkkään pihistelyyn.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on tarkka makuaisti 🤣
Etkö sinä maista suklaissa eroa? Valkosuklaan kun korvaa leivonnassa tummalla suklaalla, niin aika erilaiselta maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Minun 8-vuotias ei huomaisi mitään eroa suklaiden välillä kakussa. Tarkka kakara ap:llä.
Saa täältä ainakin hyvät naurut
käydessään. Sillon harvoin, kun
täällä hömppälaarissa enää sen
muutaman minuutin päivässä vietän..
Että kiitosta niistä. Nauru, vanhin
kansanlääke. 👍👍👍👍👍👍😀E
Miksi joku perhe opettaa lapsen makeaan jopa niin että eri suklaitten makuvivahteet pieni lapsi tuntee?
Kyllä synttäreillekin kuuluu porkkanatikut ja kesäkurpitsa-smoothie ja uunissa paahdetut kaalisuikaleet.
Ja vielö mummolassa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää paisutelko asiaa. Aika pientä ja moni vaihtais lapsuuden kokemukset pelkkään pihistelyyn.
No eikö ole aika pikkumaista että innostaa lasta kysymällä toiveita ja sitten kuitenkin tekee kakun oman mielensä mukaan, kun taas saatiin säästettyä? Ei se niin justiinsa onko se lapsen makuun.
Vierailija kirjoitti:
Näitä samoja väsyneitä
anoppitrölläyksiä näyttää
riittävän joka 'maanantaille
ja torstaille.'
Olen ollut täällä vasta
2 vuotta 3 kk, ja olen jo
nähnyt kaikki mahdolliset
anoppiin kohdistuvat vikalistat.
Onneksi ei velapirkkona ole
tällaisia ongelmia. Toinen asia:
Missä ovat kaikki isät, vaarit
ja appiukot?
He loistavat poissaolollaan. En
näe oikein missään maskuliinin
vaikutusta 🤔🤨 - muita kuin jo
legendan asemaan kivunneen
Pupp@-hahmon,
hänkin tosin vain fiktion tuotos.
Onko suomalainen IRL-mies
joulukuusen kaltainen, jokin
kellarissa pidettävä
mykkä sesonkikoriste, vai
mistä tämä isän ja appiukon
kovin heikko palstapresenssi viestii?
Tätä kummas-hämmästelen.
Nainen, äitee, mummå, rummå,
anoppi, sisko, täti.. Missä mies, iskä,
isä, daddy, isukki, pappa, ukki, vaari,
eno, setä, veli, aviomies..?
-E-
😘😘😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Minun 8-vuotias ei huomaisi mitään eroa suklaiden välillä kakussa. Tarkka kakara ap:llä.
No jos kakku on valkosuklaan sijasta kuorrutettu leivontasuklaalla, niin kyllä se aika erilaiselta maistuu ja näyttää. Toki metka sivusta kuunnella kuinka anopin mukaan uunissa suklaan koostumus ja ulkonäkö voivat muuttua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kakku on valkosuklaan sijasta kuorrutettu leivontasuklaalla, niin kyllä se aika erilaiselta maistuu ja näyttää. Toki metka sivusta kuunnella kuinka anopin mukaan uunissa suklaan koostumus ja ulkonäkö voivat muuttua...
En mikään leipuri ole eikä miniäniäkään edes mutta kumpikin tiedämme ettei kuorrutus ole uunissa. Se tehdään pohjan paistamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mikään leipuri ole eikä miniäniäkään edes mutta kumpikin tiedämme ettei kuorrutus ole uunissa. Se tehdään pohjan paistamisen jälkeen.
Sinä tiedät, mutta lapsi ei kaikkiin leipomisen vaiheisiin välttämättä jaksa osallistua. Joten hänelle voi selittää mitä selittää, kun tulee ihmettelyä.
Mahtaa tämä ainokainen olla melko hyvin hemmoteltu. Miksi ei ole kavereita ja kaverisynttäreitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tiedät, mutta lapsi ei kaikkiin leipomisen vaiheisiin välttämättä jaksa osallistua. Joten hänelle voi selittää mitä selittää, kun tulee ihmettelyä.
Opetapa se lapsi itse leipomaan. Saa mieleisiään kakkuja.Ei ilmeisesti mikään tenava ole kun on jo noin kehittynyt ja tarkka makuaisti.
Minulla on avoimia rikøsasioita/
rahallisia korvauksia saamatta.
Haava pikkurillissä-tasoiset
valtapelikiistat naisten välillä
nanoluokan dilemmoista
tuntuvat todella turhanpäiväisiltä,
suorastaan irvåkkailta --
anteeksi nyt vaan, mammat ja mummot.
Ette te todellisista vastoinkäymisistä
yhtään mtn tiedä, jos suklaamerkit
näyttäytyvät elämässänne
näin teatraalisina ongelmina.
Rakkaudella E
Täällä ei nyt jengi tajua jutun pointtia! Kakusta viis mutta miksi lapselta kysytään ne toiveet jotka sitten räikeästi petetään! Viedään se ilo, minkä toiveen toteutuminen olisi tuonut lapselle! Lapsi tulee muistamaan mummun naisena, johon sai usein pettyä eikä voinut luottaa. Pikku juttu tämä kakku mutta jos käytös on muissakin asioissa tätä luokkaa niin pska muisto jää mummusta!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on avoimia rikøsasioita/
rahallisia korvauksia saamatta.
Haava pikkurillissä-tasoiset
valtapelikiistat naisten välillä
nanoluokan dilemmoista
tuntuvat todella turhanpäiväisiltä,
suorastaan irvåkkailta --
anteeksi nyt vaan, mammat ja mummot.
Ette te todellisista vastoinkäymisistä
yhtään mtn tiedä, jos suklaamerkit
näyttäytyvät elämässänne
näin teatraalisina ongelmina.
Rakkaudella E
Ihmeellisen innokkaasti olet kuitenkin kommentoimassa.
Siksi kannattaakin ostaa sitä mitä on pyydetty, että lopputulos on toivotun kaltainen.