Onko se totta, että nuoret ei enää syö perunaa?
Kommentit (39)
Kyllä syövät kun hyvin laitetaan, uudet perunat maistuu aina, lohkoperunat, muusi käristyksen tai lohen kanssa, valkosipuliperunat. Ihan tavan keitetty pottukin menee kunhan se on vain osa ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Riisin hiilijalanjälki on jopa 30-kertainen perunaan nähden.
Vaan mitäpä riisiä syövät käk kärä päät tai hipsterit moisesta ymmärtäisivät.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syövät kun hyvin laitetaan, uudet perunat maistuu aina, lohkoperunat, muusi käristyksen tai lohen kanssa, valkosipuliperunat. Ihan tavan keitetty pottukin menee kunhan se on vain osa ateriaa.
Meillä ei oikein maistu nuorisolle. Toinen on kasvissyöjä, toinen vegaani. Syövät mieluiten mausteisia, vähän eksoottisempia ruokia. Korkeintaan joku uppopaistettu frittiperuna voi joskus mennä, ei muu.
Vierailija kirjoitti:
Riisin hiilijalanjälki on jopa 30-kertainen perunaan nähden.
Vaan mitäpä riisiä syövät käk kärä päät tai hipsterit moisesta ymmärtäisivät.
Ja peruna kasvaa vaikka metsässä. Sille ei tarvitse tehdä mitäähn sen kun vain istuttaa. Riisi vaatii jatkuvasti kastelua.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai syyllisiä ovat näiden nuorten vanhemmat. Nämä eivät ilmeisesti osaa ja viitsi laittaa perunaa ruokiin tai lisäkkeeksikään.
Hyvin näkyy maittavan kun tuolla hesessä ja mäkissä ympärilleen katselee.
Niin ne tutkimukset väittää.
Perunassa on kuitua, c- ja muutakin vitamiiniä; kaliumia. Mutta niitä on suhteessa vähän; aika paljon pitäisi pottua syödä, että niillä saisi vajeen nostettua - on parempiakin, luonnontuotteita.
Enemmän noita on kumminkin kuin riisissä ja pastassa (mikä on pelkkää jauhoa).
Päättelin (jo viikonloppuna), et sillä potulla saa pidettyä sen tason normina; jos on vajetta, niin sitten jotain "stydimpää".
Kaikki nuo löytyy finelistä - ihan mielenkiintoista, aina välillä tsekkaan.
(missä on eniten c-vitamiiniä tai kaliumia. Vastauksena monesti suola, mausteet. No eihän niitä nyt kilotolkulla syödä, se on vaan suhteellinen osuus).
Vierailija kirjoitti:
Syövät ainakin ranskanperunaa.
Ja perunalastutkin maistuu, perunaahan niissäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei oikein maistu nuorisolle. Toinen on kasvissyöjä, toinen vegaani. Syövät mieluiten mausteisia, vähän eksoottisempia ruokia. Korkeintaan joku uppopaistettu frittiperuna voi joskus mennä, ei muu.
Älä höpötä, luulisi nyt perunan ainakin vegaanille maistuvan muodossa kuin muodossa. Onkohan kysymys nyt vain siitä, että et itse ole tarjonnut heille hyvin laitettuja perunaruokia?
Oven takana kolkuttaa perunan uusi tuleminen.🤗
Olen kuuskymppinen enkä syö perunaa.
Sain siitä tarpeekseni jo lapsena.
Syo ne jos minä käytän perunaa. Itse eivät kyllä käytä perunaa ruuanlaitossa. Mikä enemmän ihmetyttää on se, että syövät keitetyt perunat kuorineen ja todellakin osaavat kuoria, mutta eivät vain jaksa. Omani on n. 20 vuotiaita.
Työlästä valmistaa, kun pitää pestä ja kuoria, valmistuminen kestää kauan ja maku on ankea.
Mutta ihmettelen tätä, että perunan sijaan syötäisiin sitten aina riisiä tai pastaa. Itse syön niitäkin todella harvoin (johtunee siitä, etten tee mitään kastikkeita) vaan ennemmin tulee vaikkapa kanafileiden kanssa syötyä parsakaalia. Ei ole mikään pakko valita perunaa, pastaa eikä riisiä.
Peruna on paras lisuke! Kotimainen, edullinen, monipuolinen ja niin hyvää! Miksi pitää kuskata riisiä toiselta puolelta maailmaa
Nuorena minulle pakkosyötettiin perunaa niin paljon kotona ja koulussa, että tuli pitkäksi aikaa inhotus pottuja kohtaan. Vasta päälle kolmekymppisenä ns. löysin perunan uudestaan ja voin silloin tällöin syödä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa noissa on? Mä syön riisiä, perunaa ja pastaa.
Vastaa nyt ap.
Vierailija kirjoitti:
Työlästä valmistaa, kun pitää pestä ja kuoria, valmistuminen kestää kauan ja maku on ankea.
Mutta ihmettelen tätä, että perunan sijaan syötäisiin sitten aina riisiä tai pastaa. Itse syön niitäkin todella harvoin (johtunee siitä, etten tee mitään kastikkeita) vaan ennemmin tulee vaikkapa kanafileiden kanssa syötyä parsakaalia. Ei ole mikään pakko valita perunaa, pastaa eikä riisiä.
Ei lisäkeperunoita kuorita ennen keittämistä, eikä perunoiden pesu ole mikään vaiva. Enemmän vaivaa on sushiriisin pesemisessä.
Ei silloin kuulu myöskään pasta saati riisi. Nauris on suomalaista.