Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien palkat nousi peräti 20 prosenttia

Vierailija
11.08.2026 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012197445.html

Sairaanhoitajien tehtäväkohtaiset palkat ovat nousseet odotettua nopeammin, selviää ammattijärjestö Tehyn laskelmista, jotka on tehty Tilastokeskuksen lukujen pohjalta.

Vuonna 2022 laskettiin, että palkat nousisivat vuoteen 2025 mennessä keskimäärin 15,3 prosenttia. Vuonna 2025 toteuma on kuitenkin 20,9 prosenttia.

Kommentit (187)

Vierailija
181/187 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieleen on mennyt siinä, että kun sairaanhoitajien palkkoja piti nostaa, alettiin samalla nostaa terveydenhuollossa myös lähihoitajien, sihteerien ja lääkäreiden palkkoja. Lisäksi 20 vuotta sitten terveydenhuollossa ei ollut näitä 5000e/kk tienaavia YAMK "asiantuntija" sairaanhoitajia päivätyössä, jotka eivät hoida potilaita lainkaan. Heistä on tullut yksi iso lisäkulu terveydenhuoltoon. Teveydenhuolto on kallista, koska rahoja käytetään väärin. Rahat ja aika pitäisi käyttää potilaisiin ja hoitoa priorisoida. 

No tämä. Olen itsekin sh ja en oikeasti ymmärrä mitä virkaa on sairaanhoitajalla, joka ei hoida potilaita. 

Näitä vaan on nykyisin tupsahdellut kuin sieniä sateella. Kaikki he haluavat myös jonkun kivan ja siistin duunin, jossa kehitetään sitä ja tätä ja ollaan jotain esimiehen esimiehiä. Sotehimmeli on paisunut ihan järjettömäksi ja niiden sairaanhoitajien työ, jotka vielä ovat siellä potilastyössä on mennyt ihan kestämättömäksi. 

Säästöjä haetaan tosiaan sieltä perustyöstä. Yksi s-tanallisimmista tavoista säästää on ollut lähihoitajien tuominen lisääntyvässä määrin erikoissairaanhoitoon. Ovat halvempia palkata kuin sairaanhoitajat, mutta koulutus,-ja luvat eivät todellakaan riitä. Eli käytännössä sh tekee useamman sh:n työn kun vuorossa on lähihoitajia. 

Olen ollut hoitotyössä koko aikuisen ikäni, mutta nyt 47-vuotiaana olen saanut opiskelupaikan yliopistosta, ihan muulta alalta kuin terveydenhoito. Ajattelin aina, että olen sairaanhoidossa töissä vanhuuteeni saakka, mutta nyt tiedän, että se on mahdoton ajatus. En ole yksin, vaan sairaanhoitajia on lähdössä paljon. 

Enkä edes päässyt kirjoituksessani palkkaukseen saakka. Mitään 5000€ palkkoja ei meillä ole ja palkka ei todellakaan vastaa vaatimuksia ja vastuuta, etenkään erikoissairaanhoidossa.

Täsmälleen samaa mieltä! Erikoissairaanhoidossa meidänkin osastolla palkattiin kaksi sh papereita pyörittämään, auttavat potilaiden kotiuttamisessa mikä ennen hoitui ihan jokaisella hoitajalla varsin sutjakkaasti oman työn ohella. Enemmän hyöytyä olisi ollut hoitajista jotka ovat kentällä hoitamassa potilaita. Kaikenlaisia diipadaapa virkoja kehitetään koko ajan jotta johtajat ja ylihoitajat voivat ylpeillä laadukkaalla ”hoidolla”. En ymmärrä miksi esim. mikä virka ylihoitajilla on, osastonhoitajat pitävät huolen siitä, että osasto pyörii.  

Ja tosiaan, olemme palkankorotuksemme ansainneet. On helppo huudella asioista joista on vain mutu tuntumaa. Sairaanhoitajan liksa erkoissairaanhoidossa tulisi olla vähintään 4000€ työn vaativuuden takia.

Niin komppaan edellä mainittuja kommentteja. Kermap e r s e-hoitajia palkataan esimerkiksi just kotiutushoitajiksi, apulaisosastonhoitajiksi ja kaikenmaailman diipadaapa-asiantuntijahoitajia. Tavallisille sairaanhoitajille lykätään silti näiden korkea-arvoisten hoitajien hallinnollisia töitä tehtäväksi potilashoitotyön oheen. Rivisairaanhoitajien työn kuormitusta erikoissairaanhoidossa on kasvattanut myös lähihoitajien lisääminen. Lähihoitajat ovat paikkansa ansainneet, jos tekevät kunnolla niitä lähihoitajan vastuulle kuuluvia töitä, mutta kun pitää leikkiä pikkusairaanhoitajaa, vaikka osaaminen ja vastuu eivät riitä. Ylihoitajien työt voitaisiin pitkälti korvata tekoälyllä. 

No hmm. Itse siirryin apulaisosastonhoitajaksi rivihoitajasta. Olen myös mukana edelleen kentällä mahdollisimman paljon, teen työvuolistat ja samaan aikaan hoitotyön kehittämistyötä (en nyt tähän avaa sen tarkemmin). Mutta kyllä rivihoitajana oli paaljon paljon helpompaa. Nyt otat sen kaiken paskan hartioilles mikä ei edes kuulu sulle,  otat sitä vastaan työntekijöiltä ja ylemmältä taholta. Yrität kaikin keinoin saada ruohonjuuritason ääntä, oikeuksia ja näkemyksiä ylemmälle taholle, jotka eivät tunnu paljon välittävän tai ymmärtävän mitään. Pointti oli että ei me aina tiedetä mitä kenenkin työ sisältää ja miten kuormittavaa se voi olla.  Ja riippuuhan se tietysti ihmisestäkin miten antaumuksella ja tunnollisesti työtä tekee, ja mitä vaatimuksia itselleen asettaa. Toiset vaan käy töissä ja toiset oikeasti yrittää saada jotakin parannuksia ja tuloksia aikaiseksi.

Tekoäly tekee kohta sairaaloissa työvuorolistat.

Vierailija
182/187 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa yksityisessä yrityksessä tekoäly on tehnyt työvuorolistoja jo jonkin aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/187 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kototukset ovat olleet aivan liikaa jo ennestäänkin tukeviin ja turvonneisiin palkkoihin. Leikkauksia on pakko poskettomiin palkkamenoihin tehdä eli alentaa niitä ja sama koskee lääkäreiden vieläkin turvonneempia ja mielipuolisia palkkoja.

Vierailija
184/187 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on vaan hyvä jos tekoäly ne työvuorolistat kohta tekis, ihmettelen miksei jo tee.

Vierailija
185/187 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, mihin perustuu sairaanhoitajan ammatin laaja halveksunta? Se tuntuu nimittäin erittäin oudolta kun ajattelee, millaista työtä he tekevät. On hyvä, että ammatin arvostuksen nousu näkyy myös kukkarossa.

Sairaanhoitajat mielletään naisiksi.

Vierailija
186/187 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että palkat nousevat. Nyt vihdoin nousi minulla kuukauden (perus)palkka yli 4000 euron. Päivätyö ma-pe, sisältää kokemuslisän sekä henkilökohtaisen lisän. 

Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 3200e tällä hetkellä, korkeammassa palkkaluokassa noin 3400e. Saat kokemuslisää+henkilökohtaista lisää 600-800e edestä siis vai? Missä sairaanhoitopiirissä näin ja työskenteletkö potilastyössä vai jonain asiantuntijana?

Olen tutkimushoitaja. Sairaanhoitajakoulutuksen lisäksi puolen vuoden tutkimushoitajakoulutus, ei ylempää tutkintoa. Tosi hyvä tuuri oli, että sain tämän työn, ihan unelmatyötä kaikin puolin, ei pelkästään palkan osalta. 

Ok. Et kuitenkaan ole rivihoitaja vaan erityistehtävässä. Missään vuodeosastolla en usko, että tuollaiseen peruspalkkaan pääsee kukaan tavallinen sairaanhoitaja.

Olen ihan rivihoitaja omassa yksikössäni. Onhan peruspalkoissa eroja esim. teho-osaston hoitaja vs kirurgisen vuodeosaston hoitaja. Työn vaativuuden mukaan peruspalkka on eri. 

HUS:illa teholla peruspalkka taitaa olla jotain 3200-3400, vähän riippuen, mitä osaamista työntekijällä on. Tuo sama palkka on kirurgisella osastolla.

Vierailija
187/187 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että palkat nousevat. Nyt vihdoin nousi minulla kuukauden (perus)palkka yli 4000 euron. Päivätyö ma-pe, sisältää kokemuslisän sekä henkilökohtaisen lisän. 

Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 3200e tällä hetkellä, korkeammassa palkkaluokassa noin 3400e. Saat kokemuslisää+henkilökohtaista lisää 600-800e edestä siis vai? Missä sairaanhoitopiirissä näin ja työskenteletkö potilastyössä vai jonain asiantuntijana?

Olen tutkimushoitaja. Sairaanhoitajakoulutuksen lisäksi puolen vuoden tutkimushoitajakoulutus, ei ylempää tutkintoa. Tosi hyvä tuuri oli, että sain tämän työn, ihan unelmatyötä kaikin puolin, ei pelkästään palkan osalta. 

Ok. Et kuitenkaan ole rivihoitaja vaan erityistehtävässä. Missään vuodeosastolla en usko, että tuollaiseen peruspalkkaan pääsee kukaan tavallinen sairaanhoitaja.

Olen ihan rivihoitaja omassa yksikössäni. Onhan peruspalkoissa eroja esim. teho-osaston hoitaja vs kirurgisen vuodeosaston hoitaja. Työn vaativuuden mukaan peruspalkka on eri. 

HUS:illa teholla peruspalkka taitaa olla jotain 3200-3400, vähän riippuen, mitä osaamista työntekijällä on. Tuo sama palkka on kirurgisella osastolla.

Ok, luulin, että tehon hoitajilla olisi isompi palkka kuin  perusvuodeosastolla. 
Pointtini oli se, että en ole missään erityistehtävässä, vaan ihan rivihoitajana niin kuin muutkin tutkimushoitajat yksikössäni. Erityistehtäväksi laskisin esim. kliinisen asiantuntijan, hygieniahoitajan, diabeteshoitajan yms. tehtävät, joita hoitaa vain yksi tai muutama hoitaja yksikössä/sairaalassa, ja joihin vaaditaan erityispätevyys. 
Tutkimushoitajan tehtävää voi hakea kuka vaan (ei välttämättä tarvitse olla edes sh, tiedän lähihoitajia ja röntgenhoitajia, jotka toimivat tutkimushoitajina) ja tuon lyhyen lisäkoulutuksen voi tehdä työn ohessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan