Sairaanhoitajien palkat nousi peräti 20 prosenttia
https://www.is.fi/politiikka/art-2000012197445.html
Sairaanhoitajien tehtäväkohtaiset palkat ovat nousseet odotettua nopeammin, selviää ammattijärjestö Tehyn laskelmista, jotka on tehty Tilastokeskuksen lukujen pohjalta.
Vuonna 2022 laskettiin, että palkat nousisivat vuoteen 2025 mennessä keskimäärin 15,3 prosenttia. Vuonna 2025 toteuma on kuitenkin 20,9 prosenttia.
Kommentit (187)
Monessa yksityisessä yrityksessä tekoäly on tehnyt työvuorolistoja jo jonkin aikaa.
Kototukset ovat olleet aivan liikaa jo ennestäänkin tukeviin ja turvonneisiin palkkoihin. Leikkauksia on pakko poskettomiin palkkamenoihin tehdä eli alentaa niitä ja sama koskee lääkäreiden vieläkin turvonneempia ja mielipuolisia palkkoja.
No se on vaan hyvä jos tekoäly ne työvuorolistat kohta tekis, ihmettelen miksei jo tee.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, mihin perustuu sairaanhoitajan ammatin laaja halveksunta? Se tuntuu nimittäin erittäin oudolta kun ajattelee, millaista työtä he tekevät. On hyvä, että ammatin arvostuksen nousu näkyy myös kukkarossa.
Sairaanhoitajat mielletään naisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että palkat nousevat. Nyt vihdoin nousi minulla kuukauden (perus)palkka yli 4000 euron. Päivätyö ma-pe, sisältää kokemuslisän sekä henkilökohtaisen lisän.
Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 3200e tällä hetkellä, korkeammassa palkkaluokassa noin 3400e. Saat kokemuslisää+henkilökohtaista lisää 600-800e edestä siis vai? Missä sairaanhoitopiirissä näin ja työskenteletkö potilastyössä vai jonain asiantuntijana?
Olen tutkimushoitaja. Sairaanhoitajakoulutuksen lisäksi puolen vuoden tutkimushoitajakoulutus, ei ylempää tutkintoa. Tosi hyvä tuuri oli, että sain tämän työn, ihan unelmatyötä kaikin puolin, ei pelkästään palkan osalta.
Ok. Et kuitenkaan ole rivihoitaja vaan erityistehtävässä. Missään vuodeosastolla en usko, että tuollaiseen peruspalkkaan pääsee kukaan tavallinen sairaanhoitaja.
Olen ihan rivihoitaja omassa yksikössäni. Onhan peruspalkoissa eroja esim. teho-osaston hoitaja vs kirurgisen vuodeosaston hoitaja. Työn vaativuuden mukaan peruspalkka on eri.
HUS:illa teholla peruspalkka taitaa olla jotain 3200-3400, vähän riippuen, mitä osaamista työntekijällä on. Tuo sama palkka on kirurgisella osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että palkat nousevat. Nyt vihdoin nousi minulla kuukauden (perus)palkka yli 4000 euron. Päivätyö ma-pe, sisältää kokemuslisän sekä henkilökohtaisen lisän.
Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 3200e tällä hetkellä, korkeammassa palkkaluokassa noin 3400e. Saat kokemuslisää+henkilökohtaista lisää 600-800e edestä siis vai? Missä sairaanhoitopiirissä näin ja työskenteletkö potilastyössä vai jonain asiantuntijana?
Olen tutkimushoitaja. Sairaanhoitajakoulutuksen lisäksi puolen vuoden tutkimushoitajakoulutus, ei ylempää tutkintoa. Tosi hyvä tuuri oli, että sain tämän työn, ihan unelmatyötä kaikin puolin, ei pelkästään palkan osalta.
Ok. Et kuitenkaan ole rivihoitaja vaan erityistehtävässä. Missään vuodeosastolla en usko, että tuollaiseen peruspalkkaan pääsee kukaan tavallinen sairaanhoitaja.
Olen ihan rivihoitaja omassa yksikössäni. Onhan peruspalkoissa eroja esim. teho-osaston hoitaja vs kirurgisen vuodeosaston hoitaja. Työn vaativuuden mukaan peruspalkka on eri.
HUS:illa teholla peruspalkka taitaa olla jotain 3200-3400, vähän riippuen, mitä osaamista työntekijällä on. Tuo sama palkka on kirurgisella osastolla.
Ok, luulin, että tehon hoitajilla olisi isompi palkka kuin perusvuodeosastolla.
Pointtini oli se, että en ole missään erityistehtävässä, vaan ihan rivihoitajana niin kuin muutkin tutkimushoitajat yksikössäni. Erityistehtäväksi laskisin esim. kliinisen asiantuntijan, hygieniahoitajan, diabeteshoitajan yms. tehtävät, joita hoitaa vain yksi tai muutama hoitaja yksikössä/sairaalassa, ja joihin vaaditaan erityispätevyys.
Tutkimushoitajan tehtävää voi hakea kuka vaan (ei välttämättä tarvitse olla edes sh, tiedän lähihoitajia ja röntgenhoitajia, jotka toimivat tutkimushoitajina) ja tuon lyhyen lisäkoulutuksen voi tehdä työn ohessa.
Tekoäly tekee kohta sairaaloissa työvuorolistat.