Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajien palkat nousi peräti 20 prosenttia

Vierailija
11.08.2026 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012197445.html

Sairaanhoitajien tehtäväkohtaiset palkat ovat nousseet odotettua nopeammin, selviää ammattijärjestö Tehyn laskelmista, jotka on tehty Tilastokeskuksen lukujen pohjalta.

Vuonna 2022 laskettiin, että palkat nousisivat vuoteen 2025 mennessä keskimäärin 15,3 prosenttia. Vuonna 2025 toteuma on kuitenkin 20,9 prosenttia.

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni hyvinvointialue palkkaa eläkkeelle jäävien sairaanhoitajien tilalle hoiva-avustajia, joilla on puolet pienempi palkka. Työkkärissä pyörii hoiva-avustaja koulutus.

No ei kyllä tasan varmasti palkata sairaanhoitajien tilalle hoiva-avustajia! Ihan absurdi ajatuskin! Hoiva-avustaja voi osittain tehdä lähihoitajan työtä, mutta tosiaan sitäkin vain osittain. Nämä kolme ammattia eivät ole sama asia, vaikka moni näköjään niin kuvittelee. 

Vierailija
142/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tässä jo aukea kaikille mistä ne soten vajeet tulee

Kyllä aukeaa ja aloita syömällä PASKASI.

Ilta-Sanomat

https://www.is.fi

IS:n jättiselvitys paljastaa yli 600 sote-johtajan palkan – yksi alue täysin omassa luokassaan

14.9.2024 — Suurin osa hyvinvointialuejohtajista tienaa 15 000–16 000 euroa kuukaudessa. Selvästi pienin palkka on Itä-Uudenmaan Max Lönnqvistillä, joka ...

Noilla ei ole mitään todellista merkitystä. Sairaanhoitajia on Suomessa noin 77 000!

Kyllä sillä on periaatteellista merkitystä hyvinkin paljon, tilanteessa jossa hoitajilta on karsittu kahvimaidot, 50v synttärikakku ja monet muut pienet asiat. Miksi isotuloisen palkka on aina se jolla ei ole merkitystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieleen on mennyt siinä, että kun sairaanhoitajien palkkoja piti nostaa, alettiin samalla nostaa terveydenhuollossa myös lähihoitajien, sihteerien ja lääkäreiden palkkoja. Lisäksi 20 vuotta sitten terveydenhuollossa ei ollut näitä 5000e/kk tienaavia YAMK "asiantuntija" sairaanhoitajia päivätyössä, jotka eivät hoida potilaita lainkaan. Heistä on tullut yksi iso lisäkulu terveydenhuoltoon. Teveydenhuolto on kallista, koska rahoja käytetään väärin. Rahat ja aika pitäisi käyttää potilaisiin ja hoitoa priorisoida. 

No tämä. Olen itsekin sh ja en oikeasti ymmärrä mitä virkaa on sairaanhoitajalla, joka ei hoida potilaita. 

Näitä vaan on nykyisin tupsahdellut kuin sieniä sateella. Kaikki he haluavat myös jonkun kivan ja siistin duunin, jossa kehitetään sitä ja tätä ja ollaan jotain esimiehen esimiehiä. Sotehimmeli on paisunut ihan järjettömäksi ja niiden sairaanhoitajien työ, jotka vielä ovat siellä potilastyössä on mennyt ihan kestämättömäksi. 

Säästöjä haetaan tosiaan sieltä perustyöstä. Yksi s-tanallisimmista tavoista säästää on ollut lähihoitajien tuominen lisääntyvässä määrin erikoissairaanhoitoon. Ovat halvempia palkata kuin sairaanhoitajat, mutta koulutus,-ja luvat eivät todellakaan riitä. Eli käytännössä sh tekee useamman sh:n työn kun vuorossa on lähihoitajia. 

Olen ollut hoitotyössä koko aikuisen ikäni, mutta nyt 47-vuotiaana olen saanut opiskelupaikan yliopistosta, ihan muulta alalta kuin terveydenhoito. Ajattelin aina, että olen sairaanhoidossa töissä vanhuuteeni saakka, mutta nyt tiedän, että se on mahdoton ajatus. En ole yksin, vaan sairaanhoitajia on lähdössä paljon. 

Enkä edes päässyt kirjoituksessani palkkaukseen saakka. Mitään 5000€ palkkoja ei meillä ole ja palkka ei todellakaan vastaa vaatimuksia ja vastuuta, etenkään erikoissairaanhoidossa.

Täsmälleen samaa mieltä! Erikoissairaanhoidossa meidänkin osastolla palkattiin kaksi sh papereita pyörittämään, auttavat potilaiden kotiuttamisessa mikä ennen hoitui ihan jokaisella hoitajalla varsin sutjakkaasti oman työn ohella. Enemmän hyöytyä olisi ollut hoitajista jotka ovat kentällä hoitamassa potilaita. Kaikenlaisia diipadaapa virkoja kehitetään koko ajan jotta johtajat ja ylihoitajat voivat ylpeillä laadukkaalla ”hoidolla”. En ymmärrä miksi esim. mikä virka ylihoitajilla on, osastonhoitajat pitävät huolen siitä, että osasto pyörii.  

Ja tosiaan, olemme palkankorotuksemme ansainneet. On helppo huudella asioista joista on vain mutu tuntumaa. Sairaanhoitajan liksa erkoissairaanhoidossa tulisi olla vähintään 4000€ työn vaativuuden takia.

Vierailija
144/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieleen on mennyt siinä, että kun sairaanhoitajien palkkoja piti nostaa, alettiin samalla nostaa terveydenhuollossa myös lähihoitajien, sihteerien ja lääkäreiden palkkoja. Lisäksi 20 vuotta sitten terveydenhuollossa ei ollut näitä 5000e/kk tienaavia YAMK "asiantuntija" sairaanhoitajia päivätyössä, jotka eivät hoida potilaita lainkaan. Heistä on tullut yksi iso lisäkulu terveydenhuoltoon. Teveydenhuolto on kallista, koska rahoja käytetään väärin. Rahat ja aika pitäisi käyttää potilaisiin ja hoitoa priorisoida. 

No tämä. Olen itsekin sh ja en oikeasti ymmärrä mitä virkaa on sairaanhoitajalla, joka ei hoida potilaita. 

Näitä vaan on nykyisin tupsahdellut kuin sieniä sateella. Kaikki he haluavat myös jonkun kivan ja siistin duunin, jossa kehitetään sitä ja tätä ja ollaan jotain esimiehen esimiehiä. Sotehimmeli on paisunut ihan järjettömäksi ja niiden sairaanhoitajien työ, jotka vielä ovat siellä potilastyössä on mennyt ihan kestämättömäksi. 

Säästöjä haetaan tosiaan sieltä perustyöstä. Yksi s-tanallisimmista tavoista säästää on ollut lähihoitajien tuominen lisääntyvässä määrin erikoissairaanhoitoon. Ovat halvempia palkata kuin sairaanhoitajat, mutta koulutus,-ja luvat eivät todellakaan riitä. Eli käytännössä sh tekee useamman sh:n työn kun vuorossa on lähihoitajia. 

Olen ollut hoitotyössä koko aikuisen ikäni, mutta nyt 47-vuotiaana olen saanut opiskelupaikan yliopistosta, ihan muulta alalta kuin terveydenhoito. Ajattelin aina, että olen sairaanhoidossa töissä vanhuuteeni saakka, mutta nyt tiedän, että se on mahdoton ajatus. En ole yksin, vaan sairaanhoitajia on lähdössä paljon. 

Enkä edes päässyt kirjoituksessani palkkaukseen saakka. Mitään 5000€ palkkoja ei meillä ole ja palkka ei todellakaan vastaa vaatimuksia ja vastuuta, etenkään erikoissairaanhoidossa.

Missä sairaanhoitajat ei hoida potilaita? Mitä he sitten tekevät? 

Voi kuule, yliopistosairaalat on täynnä kaiken maailman kliinisiä hoitotyön asiantuntijoita jotka ovat kehittävinään toimintaa mutta eivät tajua osaston käytännöistä enää mitään niin kuitenkin heidän asiantuntijuutensa menee sen kehitettävän työn oikeiden tekijöiden edelle ja sitten ihmetellään kun mikään ei toimi käytännössä. Nämä ovat niitä jotka nostavat jotain 5k palkkaakin.

Samaa olin tulossa kirjoittamaan. 

Olen yliopistosairaalassa töissä, sh, ja välillä ei tiedä pitäiskö nauraa vai itkeä. 

Näitä kehittäjiä näyttää suorastaan vaanivan joka nurkan takana ja kehityskohteet vaihtelevat potilaiden hammashygienian toteuttamisesta osastolla aina suurisuuntaisiin lean-projekteihin. 

Projektit ja niitä seuraavat uudet käytännöt ja ohjeistukset ovat usein ristiriidassa keskenään, jokainen YAMK-koulutettu tai hoitotieteen maisteri tai mitä näitä nyt on, uskoo olevansa ainoa aukteriteetti ja jokainen ajatus joka näiden päähän pälähtää pitää jakaa sähköpostissa, teamsissa ja intranetin eri alustoilla. Ja kaikkia näitä kanavia meidän vielä potilaita hoitavien pitäisi uskollisesti seurata ja jokainen oikku jonka joku näistä kehittäjistä keksiikään pitäisi toteuttaa heti tai ehkä

mieluummin eilen. 

Huh. En millään jaksaisi enää. Vuorossa saattaa olla neljä hoitajaa, joista kaksi on lähihoitajia. Toisella lähihoitajalla ei ole edes lääkelupia. Työmäärä on ihan jäätävä.

Erikoissairaanhoidossa on nykyisin vakavasti sairaiden potilaiden lisäksi myös sinne kuulumattomia potilaita. Psykiatrisia joitopaikkoja ei ole, vanhuksille ei ole vanhainkoteja ja kotihoito on aivan tukossa. Terkkareiden vuodeosastot on ajettu alas. Joten kaikkia näitä potilasryhmiä päätyy erikoissairaanhoitoon ja monia ei saada kotiutettua mihinkään, vaikka erikoissairaanhoidolle ei ole enää tarvetta. Jos on koskaan ollutkaan. 

Selviytymistä tämä on vuorosta toiseen. Paitsi niille kehittäjille, jotka sipsuttavat paikalle fläppitauluineen, kalvosulkeisineen ja toteuttamiskelvottomine ideoineen ja täysin epärealistisine vaatimuksineen. 

Tämä. Näin HUS lla. Ihan naurettavaa touhua mutta ikävä kyllä, hyvinkin tuttua.

Vierailija
145/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samaa mieltä! Erikoissairaanhoidossa meidänkin osastolla palkattiin kaksi sh papereita pyörittämään, auttavat potilaiden kotiuttamisessa mikä ennen hoitui ihan jokaisella hoitajalla varsin sutjakkaasti oman työn ohella. Enemmän hyöytyä olisi ollut hoitajista jotka ovat kentällä hoitamassa potilaita. Kaikenlaisia diipadaapa virkoja kehitetään koko ajan jotta johtajat ja ylihoitajat voivat ylpeillä laadukkaalla ”hoidolla”. En ymmärrä miksi esim. mikä virka ylihoitajilla on, osastonhoitajat pitävät huolen siitä, että osasto pyörii.  

Ja tosiaan, olemme palkankorotuksemme ansainneet. On helppo huudella asioista joista on vain mutu tuntumaa. Sairaanhoitajan liksa erkoissairaanhoidossa tulisi olla vähintään 4000€ työn vaativuuden takia.

Niin komppaan edellä mainittuja kommentteja. Kermap e r s e-hoitajia palkataan esimerkiksi just kotiutushoitajiksi, apulaisosastonhoitajiksi ja kaikenmaailman diipadaapa-asiantuntijahoitajia. Tavallisille sairaanhoitajille lykätään silti näiden korkea-arvoisten hoitajien hallinnollisia töitä tehtäväksi potilashoitotyön oheen. Rivisairaanhoitajien työn kuormitusta erikoissairaanhoidossa on kasvattanut myös lähihoitajien lisääminen. Lähihoitajat ovat paikkansa ansainneet, jos tekevät kunnolla niitä lähihoitajan vastuulle kuuluvia töitä, mutta kun pitää leikkiä pikkusairaanhoitajaa, vaikka osaaminen ja vastuu eivät riitä. Ylihoitajien työt voitaisiin pitkälti korvata tekoälyllä. 

Vierailija
146/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on kiva, kun palkka nousee. Tämän kuun korotuksen myötä bruttopalkka nousi yli 4000 euroon, teen päivätyötä. 
-Sh

Vierailija
147/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvinvointialue ottaa eläkkeelle jäävien sairaanhoitajien tilalle hoiva-avustajia, puolet pienempi palkka."

https://yle.fi/a/74-20186243

Vierailija
148/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hyvinvointialue ottaa eläkkeelle jäävien sairaanhoitajien tilalle hoiva-avustajia, puolet pienempi palkka."

https://yle.fi/a/74-20186243

Outoa, eihän hoiva-avustaja voi tehdä sairaanhoitajan töitä.

Vierailija
149/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, mihin perustuu sairaanhoitajan ammatin laaja halveksunta? Se tuntuu nimittäin erittäin oudolta kun ajattelee, millaista työtä he tekevät. On hyvä, että ammatin arvostuksen nousu näkyy myös kukkarossa.

Mitkä ne ammatit on minkä palkkaa pitää laskea koska eivät ole arvostettuja, että saadaan rahat hoitajien korotuksiin?

Tai ehkä verot nostetaan sille tasolle,  että voidaan yllä pitää julkiset palvelut? Tai leikataan tulonsiirroista? Tai sitten käytetään kiltisti julkisia palveluja?

Luultavammin se halveksunta johtuu ammattia harjoittavien persoonasta, ei itse ammatista. 

Kuulin kerran radiosta mainoksen sh-palkoista ja miksi sitä pitää korottaa.  Ei se haittaa ainakaan minua, vaikka saisitte kaikki verorahat taskuunne, mutta että se mainosKIN piti tehdä "tavallisten duunareiden kustannuksella halventavasti". 

Tämä on se ongelma, mitä te ette tajua, siksi se on yksi halveksutuin ammatti. Rahan lisäksi katsotaan olevan oikeus ylenkatsoa muita, rahan lisäksi on oikeus huudella olevanne vaan ihmisiä kun joku kuolee, rahan lisäksi vaaditte ammattinne puolesta Jumalan kohtelua ja ymmärrystä. 

Ja te olette niin sokeita turhan ylpeästi omalla negatiiviselle asenteelle ja otatte tästäkin nokkiinne ja tulette kertomaan kuinka minä työvuorossa kanyylia laitoin ja juoksin kun veristä potilasta tuotiin... Joo kyllä, se on sinun työsi kun siihen kouluttauduit, älä uhriudu siitä että joudut menemään töihin ja tekemään sitä.

Vierailija
150/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, mihin perustuu sairaanhoitajan ammatin laaja halveksunta? Se tuntuu nimittäin erittäin oudolta kun ajattelee, millaista työtä he tekevät. On hyvä, että ammatin arvostuksen nousu näkyy myös kukkarossa.

Niiden tyhmyyteen. Rassukat eivät osaa erottaa bruttoa netosta ja pitävät itseään pienipalkkaisina, vaikka tienaavat jo nyt yli mediaanin.

Vierailija
151/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en en kuin huutelet niin laitahan vertailua mitä muut korkeakoulutetut ovat saaneet. 

Minä olen insinööri metallialan. Brutto on 2800€ ja sisältää myös lisätä. Työkokemusta on 21 vuotta. Lopputili tulisi jos menisin ja sanoisin että pitää saada 3500€. Pomo saa 6000€

No voi kyynel. Se, että sinä olet surkeimmassa duunissa oleva insinööri ei muuta mitään. Et sitten ole tuon 21 vuoden aikana ajatellut vaikkapa vaihaa työtä? Jos itseohjautuvuus on tuolla tasolla, niin itse olet paikkasi valinnut. 

Samaa kommenttia ei voi antaa ulisevalle sairaanhoitajalle, joka nyyhkii palkkakuopassa olemistaan.

Vierailija
152/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin usein tuijotetaan vain palkkojen määrää mutta kunnat ja valtio saa maksetuista palkoista osan takaisin verotuloina josta ollaan hiiren hiljaa.

Tässä taas esimerkki hoitajien tyhmyydestä. Mitäpä jos maksettaisiin hoitajille 20 000 euroa kuussa, niin kunnat ja valtio saisivat takaisin vielä enemmän verotuloja. Tai maksetaan ihan kaikille suomalaisille miljoona euroa kuussa, niin valtio ja kunnat saisivat vieläkin enemmän verotuloja. Kukkuu!

Vierailija
153/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi poliiseilla on todella huomattavan paljon isommat palkat kuin hoitajilla. Kukaan ei puhu poliisien isoista palkoista. Sama juttu palomiehillä. Hyvät edut ja palkat aivan eri tasolla kuin hoitajilla.

Koko tämän aloituksen pohjalla on puhdas sovinismi. Naisvaltaisen alan palkka ei sais olla kuin ehkä puolet miesvaltaisen alan palkoista. Sitten ei ehkä naisvihaajat valittaisi. 

Tilastojen mukaan ei ole. Miksi valehtelet?

Vierailija
154/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sairaanhoitajat ei hoida potilaita? Mitä he sitten tekevät? 

Voi kuule, yliopistosairaalat on täynnä kaiken maailman kliinisiä hoitotyön asiantuntijoita jotka ovat kehittävinään toimintaa mutta eivät tajua osaston käytännöistä enää mitään niin kuitenkin heidän asiantuntijuutensa menee sen kehitettävän työn oikeiden tekijöiden edelle ja sitten ihmetellään kun mikään ei toimi käytännössä. Nämä ovat niitä jotka nostavat jotain 5k palkkaakin.

Samaa olin tulossa kirjoittamaan. 

Olen yliopistosairaalassa töissä, sh, ja välillä ei tiedä pitäiskö nauraa vai itkeä. 

Näitä kehittäjiä näyttää suorastaan vaanivan joka nurkan takana ja kehityskohteet vaihtelevat potilaiden hammashygienian toteuttamisesta osastolla aina suurisuuntaisiin lean-projekteihin. 

Projektit ja niitä seuraavat uudet käytännöt ja ohjeistukset ovat usein ristiriidassa keskenään, jokainen YAMK-koulutettu tai hoitotieteen maisteri tai mitä näitä nyt on, uskoo olevansa ainoa aukteriteetti ja jokainen ajatus joka näiden päähän pälähtää pitää jakaa sähköpostissa, teamsissa ja intranetin eri alustoilla. Ja kaikkia näitä kanavia meidän vielä potilaita hoitavien pitäisi uskollisesti seurata ja jokainen oikku jonka joku näistä kehittäjistä keksiikään pitäisi toteuttaa heti tai ehkä

mieluummin eilen. 

Huh. En millään jaksaisi enää. Vuorossa saattaa olla neljä hoitajaa, joista kaksi on lähihoitajia. Toisella lähihoitajalla ei ole edes lääkelupia. Työmäärä on ihan jäätävä.

Erikoissairaanhoidossa on nykyisin vakavasti sairaiden potilaiden lisäksi myös sinne kuulumattomia potilaita. Psykiatrisia joitopaikkoja ei ole, vanhuksille ei ole vanhainkoteja ja kotihoito on aivan tukossa. Terkkareiden vuodeosastot on ajettu alas. Joten kaikkia näitä potilasryhmiä päätyy erikoissairaanhoitoon ja monia ei saada kotiutettua mihinkään, vaikka erikoissairaanhoidolle ei ole enää tarvetta. Jos on koskaan ollutkaan. 

Selviytymistä tämä on vuorosta toiseen. Paitsi niille kehittäjille, jotka sipsuttavat paikalle fläppitauluineen, kalvosulkeisineen ja toteuttamiskelvottomine ideoineen ja täysin epärealistisine vaatimuksineen. 

Tämä. Näin HUS lla. Ihan naurettavaa touhua mutta ikävä kyllä, hyvinkin tuttua.

Pohteella OYSissa sama. Kehitetään ja ideoidaan ja istutaan palaverista toiseen. Niitä oikeita töitä ei ehditä tehdä kun pomo käskee keksimään kehittämiskohteita maisteriopiskelijoille ja kliinisille asiantuntijoille. Saisivat YT-neuvotella nuo turhakkeet pois.

Vierailija
155/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa mikä kato hoitoalalta on koko ajan. Joistain syystä siellä ei jakseta olla. Palkka ja työ ei kohtaa. 

Mitähän naiset oikein odottavat työltä? Paljonko sen palkan pitäisi olla että riittää? Kun kuitenkin harvassa ovat alat joista saa 5000€kk harvasta saa edes saman minkä sairaanhoitaja peruspalkka 

Naiset? Eli perustelet siis heikkoa palkkausta suoraan sukupuolella. 

Edelleen, sairaanhoitajien korkekakoulutusta vaativa työ ei ylitä edes suomalaisten mediaania vuorotyölisillä. Eli aika paljon on niitäkin paikkoja, joissa palkka on parempi - ja työolot siedettävämpi. Jos sinusta sairaanhoitaja on niin unelmadiili, niin mikset ole alalla? Vaihtuvuus kertoo, että jossain on parempiakin töitä tarjolla. 

Ei opistokoulutetun palkan pitäisi enempää ollakkaan. Jotain kassatyön ja taksikuskin välimaastostahan tuo on oikealta vaativuudeltaan.

Harhaluulot sairaanhoitajan koulutuksesta ja työnkuvasta vaan elävät edelleen. Mielikuvat sairaanhoitajasta joka auttaa potilasta päivittäisissä toimissa ja antaa kipulääkettä on kaukana todellisuudesta. Toki näitäkin asioita siinä varsinaisten pääasiallisten työtehtävien ohessa tehdään (joissain paikoissa perushoitoa tekee vain lähihoitajat), mutta ainakin erikoissairaanhoidon puolella missä itse työskentelen on työ kyllä ihan jotain muuta.

Erikoissairaanhoidossa kyllä kipulääkettä annetaan usein ja eri muodoissa, on hyvin tavallinen työtehtävä. Kipulääkettä annetaan erilaisten kanyyleiden tai pumppujen kautta ja se on selkeästi sairaanhoitajalle kuuluva tehtävä. 

Päivittäiset toimetkin ovat oma lukunsa, kun potilaalla on monet letkut, erilaisia haavoja hoidettavana, hengityksen tuen laitteita käytössä, alentunut tajunnan taso tms. 

Hoitotyö tapahtuu monella tasolla, ihan perushoidossakin pitää osata huomioida useita asioita ja potilaan vointia, toimintakykyä ja kokonaisvaltaista tilannetta ei voi mitenkään tietää, saati arvioida ja kirjata, jos potilasta ei ole edes nähnyt vuoron aikana. Lääkärin kanssa pitää osata hoidosta ja potilaan voinnista keskustella, mitenkä sen tekee jos ei ole vaihtanut potilaan kanssa yhtä

sanaa? Sh on myös potilaan asianajaja ja samalla lääkärin työtoveri moniammatillisessa tiimissä. 

Sairaanhoitajan haluan keskittyä etenkin hoitotyöhön, kliiniseen työhön, potilaan hoitoon. Muuta sälää ja sähellystä meille kyllä työnnetään joka tuutista, mutta potilaan hoitamisen pitäminen homman keskiössä on myös ammattitaitoa. 

Tarkoitinkin tuolla kommentillani sitä mielikuvaa mikä monella vaikuttaa olevan sairaanhoitajan työstä. Kipulääkken antamisella viittasin johonkin tyyliin buranaan, ja päivittäisissä toimissa auttamisessa ruokatarjottimen kiikuttamiseen, vessaan taluttamiseen, tyynyn pöyhimiseen jne. Jotkut kun ihan oikeasti tuntuu luulevan että se on sitä sairaanhoitajan ydintehtävää, mihin erikseen kouluttaudutaan.

Sitähän se on. Aina kun käynyt osastolla niin tuota.

No kai sinulla jotain pahemmin on pielessä ollut kun olet sairaalaan joutunut? Sopisiko sinulle, että vointiasi seuraisi joku jolla ei ole mitään käsitystä miten arvioidaan sydämen, verenkierron, keuhkojen, munuaisten ja maksan toimintaa ja miten toimitaan jos joku näistä pettää? Että sinulle annostelisi suoneen lääkkeitä joku joka tekisi pilkkuvirheitä, ei tuntisi annostelemiensa lääkkeiden mahdollisia vakavia haittoja eikä osaisi tehdä mitään kun alkaisit tärisemään ja hengityksesi kävisi vaikeaksi? Että et voisi luottaa siihen ettet saa kaikkien edellisten potilaiden moniresistenttejä bakteereita rakkoosi kun sinut katetroidaan? Tai että sukuelimiäsi sörkkisi katetrilla joku jota koko homma lähinnä hihityttäisi? 

Paljon sairaanhoitajien osaamisesta on sellaista joka ei tule esiin silloin kun kaikki menee kuin Strömsössä, mutta sairaanhoitaja tekee jatkuvia havaintoja asioista silloinkin kun näyttää että hän vain kiikuttaa kipulääkettä, ja senkin osalta luultavasti toivot että kipulääke on yhteensopiva muun lääkityksesi kanssa ja että se valkoinen tabletti on sinulle määrätty kipulääke eikä naapuripotilaalle tarkoitettu antibiootti jolle olet allerginen. Virheet kun on inhimillisiä, mutta sairaanhoitajan koulutuksessa opitaan keinot välttää niitä mahdollisimman hyvin. 

Vierailija
156/156 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat nousi eikä sekään riitä, vaan hoitsujen loputon itku palkkakuopasta ja pienipalkkaisesta naisvaltaisesta alasta jatkuu ikuisuuksiin. Ei kai kukaan tuollaisia ääliöitä voi arvostaa.