”Mikä meidän nuoria miehiä vaivaa? Nuoret miehet eivät saa lapsia, he eivät mene naimisiin. Minä olen huolissani heistä”, Varhila sanoo.
Kelan johtaja Varhila on ihan asian ytimessä.
Kommentit (905)
Varhilan pitäisi tavata pari noista miehistä ja kertoa sitten mitä on tehtävissä. Vai onko mitään.
Asian ytimessä, että miehet ei saa lapsia...?
Miksi ei pohdita, miksi naiset ei enää halua lapsia ja pureuduta sen ratkaisuihin?
Vierailija kirjoitti:
Jään vain odottamaan sitä, että tässäkin ketjussa syytetään naisia, eikä ao miehiä itseään, puhumattakaan laajemmista yhteiskunnallisista rakenteista.
Mä luulin että lisääntymisessä tärkeämpi sukupuoli on nainen. Ilmeisesti olin väärässä. Kai lapsia pystytään kasvattaamaan nykyään jossain tekokohdussa.
Vierailija kirjoitti:
Alentuneet testosteronit ja aikuisviihteen liikakäyttö.
Tai Suomessa hyvien naisten puute. Miksi muuten pidätte miesten aikuisviihdettä pahana, kun normi Suomi naisella 100-10000 miestä elämänsä aikana ja muutama miljoona yhdyntä kertaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tätä pitäisi kysyä nuorilta miehiltä. Jos olet nuori tai nuorehko mies, sanotaan 20 - 30 -vuotias, kerro sinä.
Nuorten suomalaismiesten ääni ja mielenmaisema on hienosti edustettuna esim ylilaudalla. Varhila voisi piipahtaa siellä ja katsoa kuinka moni siellä edustavista kansan toivoista on sellainen jonka hän
1) palkkaisi itse töihin2) valitsisi kumppaniksi
3) valitsisi omalle lapselle vanhemmaksi
Otetaanko vastaavasti tämä palsta edustamaan naisten mielenmaisemaa?
Muuten hyvä ratkaisu mutta miehet ovat kansoittaneet myös vauvapalstan. Siinä missä ylilaudalla naisia on vain kourallinen. Jos naisille olisikin paikka missä voivat keskustella ilman miehiä niin kaikki olisivat jo siellä.
Täälläkin miehet ilkkuu "mammapalstaksi" kun samaan aikaan paasaavat omaa agendaansa suu vaahdossa 😂
"Ainoo vaan, että keskivertosuomalainen ylikuluttaa pallon jo olikos huhtikuun paikkeilla. Kaikkein kestävintä on jättää tavarat hankkimatta ja lapset tekemättä."
Miten tämä voi muuttua jos lapsia tekevät enää vain ne vähemmän asioita ajattelevat ihmiset? Muutos lähtee aina ihmisitä.
"Voit sönköttää valmiiksipureskellusta ihan mitä vaan, kuulostaa täysin foliohattujen touhulta, nämä nuoret on pohtineet näitä asioita vuosien ajan puolelta jos toiselta. Ikävää, jos et itse kykene kriittiseen ajatteluun."
Voi toki olla että vika on minussa mutta mitä minä olen kuullut niin aika monella se pohdinta ei ole ollut mitenkään kovin monitahoista, laajasti yhteiskunnallista tai muutosta hakevaa. Vaan aika mekanistista kulutuslaskelmiin ja synkkiin dystopioihin perustuvaa.
Olen toki mielelläni tässä väärässä.
Lopettakaa se varusmiesten runsas rokottaminen kerralla, ei mikään immuniteetti sellaista kestä!
"Miksi muuten pidätte miesten aikuisviihdettä pahana, kun normi Suomi naisella 100-10000 miestä elämänsä aikana ja muutama miljoona yhdyntä kertaa?"
Sinulla on nyt suuruusluvut vähän hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihan rehellisesti kun puhutaan, niin koko maapallolla on joku kourallinen ihmisiä, jotka ilmaston takia jättävät lisääntymättä. Se on nykyään vain paljon hyväksytympi syy kuin sanoa, että ei halua tai voi saada lapsia."
Onko tähän lä h d e t t ä?
Jokainen joka tuntee yhtäkään ihmistä. Käytännössä kukaan ihminen ei ole niin hyveellinen, että jättäisi lapset tekemättä tuollaisen syyn takia, vaikka muuten niitä haluaisikin. Varsinkin kun muistetaan, että nämä oi niin ilmastosta huolissaan olevat eivät juuri muuten kuin puheissaan ole muuttaneet käyttäytymistään. Edelleen lentelevät ympäri maapalloa jne, mutta onhan niillä sentään kestokassit.
Ei siihen erityistä hyveellisyyttä tarvita. Olen itse viisikymppinen, joka jätin lisääntymättä ilmastosyistä. Ei niinkään siksi, että rakastaisin luontoa niin pyyteettömästi, vaan koska ajattelin, että on aika todennäköistä, että tulevat lapseni joutuisivat elämään huononevassa maailmassa, ehkä jopa dystopiassa.
Mitä tulee lentämiseen, sitä olen tehnyt viimeksi kasarilla lapsena kun vanhempien mukana etelänmatkalla.
"Lopettakaa se varusmiesten runsas rokottaminen kerralla, ei mikään immuniteetti sellaista kestä!"
Ihan samat rokotteet saatiin 30-vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi syrjääntyneistä ihmiskohtaloista pitäisi olla huolissaan. Antaa heidän elää niin kuin elävät ja annetaan vähän taskurahaa jotta pysyvät hengissä. Kukaan ei voi pelastaa näitä surkimuksia. Pillua he eivät saa ja töitä ei ole joten ryypätkööt itsensä sitten hengiltä.
Aamen. 🙏🙏🙏😇😇😇🙋🙋
Ei kaikki ole nuoria. Itse tein ensin raskaita fyysisiä töitä 15 vuotta 17-32-vuotiaana, kunnes ryhdyin ideologisesti työttömäksi ja nyt mennyt yli 10 vuotta toimeentulotuella.
Nimimerkillä köyhänä on kivaa olla.
Mieluummin 289 e/kk kuin 2500 orjuuttavasta työnteosta. Alkoholia en käytä ja en tupakoi. Paremmassa kunnossa kuin valtaosa saman ikäisistä työssä olevista.
Vierailija kirjoitti:
"Okei, erikoista. Itselleni ilmastoasiat on itsestäänselvä syy jättää lapset tekemättä, enkä mitenkään jaksa uskoa olevani ainut tai edes vähemmistössä. Ainakin omassa ikäluokassani se on ihan tavallinen syy."
Se on omalla tavallaan vähän epälooginen syy. Jos lapsia ei enää tule, meillä ei lopulta ole kauhean suurta intressiä tehdä mitään tälle maapallolle kun jälkipolvia ei enää tarvitse ajatella. Sen sijaan jos minulla on lapsia, minä haluan ehdottomasti että heidänkin maailmansa on vielä elinkelpoinen.
Tuo ei näy millään konkreettisella tavalla perheellisten elämässä että heitä vähääkään kiinnostaisi maapallon tulevaisuus eivät jaksa miettiä myöskään omien lastensa tulevaisuutta. Yrittävät vain jaksaa päivän kerrallaan
"Mä luulin että lisääntymisessä tärkeämpi sukupuoli on nainen. "
Puhtaasti biologiselta kannalta tärkeämpi. Jos puhutaan perheen perustamisesta ja päätöksestä tehdä lapsia niin nainen ei ole sen tärkeämpi kuin mieskään.
Vierailija kirjoitti:
Feministit ovat kaiken takana. Saksan terveysviranomaiset ovat huolissaan feministien levittämästä propagandasta, joka koskee ydinperheitä, seurustelua synnytystä, ym. Nykyfeministit aivopesee nuoria naisia oikein urakalla. Propaganda sekä sukupuolien välinen sota länsimaissa johtaa länsimaiden romahtamiseen.
Feministit fanittaa muslimeita ja demonisoi valkoista kristittyä heteromiestä.
Vierailija kirjoitti:
"Ainoo vaan, että keskivertosuomalainen ylikuluttaa pallon jo olikos huhtikuun paikkeilla. Kaikkein kestävintä on jättää tavarat hankkimatta ja lapset tekemättä."
Miten tämä voi muuttua jos lapsia tekevät enää vain ne vähemmän asioita ajattelevat ihmiset? Muutos lähtee aina ihmisitä.
"Voit sönköttää valmiiksipureskellusta ihan mitä vaan, kuulostaa täysin foliohattujen touhulta, nämä nuoret on pohtineet näitä asioita vuosien ajan puolelta jos toiselta. Ikävää, jos et itse kykene kriittiseen ajatteluun."
Voi toki olla että vika on minussa mutta mitä minä olen kuullut niin aika monella se pohdinta ei ole ollut mitenkään kovin monitahoista, laajasti yhteiskunnallista tai muutosta hakevaa. Vaan aika mekanistista kulutuslaskelmiin ja synkkiin dystopioihin perustuvaa.
Olen toki mielelläni tässä väärässä.
Sä voit toki tehdä tästä poliittisen kysymyksen, mitä se toki laajemmin ottaen onkin, koska yksilöiden valintojen seuraukset näkyy jo yhteiskunnassa, mutta kas, jokainen ihminen ja jokainen pari saa tehdä aivan sellaisen päätöksen kuin itse haluavat, oli syy mikä hyvänsä.
En itse olisi todekaan tehnyt lapsia koskaan, jos olisin 20 vuotta sitten tiennyt, mihin tämä maailma on menossa.
Miehet eivät halua että naiset tekevät niiden elämästä helvettiä ja vievät heidän rahansa ja vielä velkaannuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Miehet on osittain syrjäytetty ihan tarkoituksella. Ovat monesti hankalia ja omapäisiä myös työpaikoilla. Ehkä naisia on helpompi hallita.
Miesten määrää joutaisi harventaa rankalla kädellä.
"Tuo ei näy millään konkreettisella tavalla perheellisten elämässä että heitä vähääkään kiinnostaisi maapallon tulevaisuus eivät jaksa miettiä myöskään omien lastensa tulevaisuutta. "
Niin koska ne jotka ajattelevat vakavasti maapalloa jättävät nykyään niin usein lapset tekemättä. Siksi perheelliset ovat enemmän ja enemmän vain niitä "mitä välii" ihmisiä.
"Miesyksilö pääsee kyllä helpommalla, kun ei perusta perhettä. "
Ja yhä useampi mies haluaa päästä helpolla ja mennä siitä missä aita on matalin.