Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmainen päivähoito tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle

Vierailija
11.08.2026 |

Olen maksanut yksinhuoltajana kahden lapseni päiväkotimaksut jotka oli lähes 600 euroa noin 15 vuotta sitten. En ollut kovapalkkainen ja elin säästeliäästi, jotta rahat riitti myös asuntolainaan ja ruokaan. Elatusmaksut maksoi Kela minimin mukaan. Nykyään nimellisesti yh-äiti saa tienata rapiat 5000 euroa/kk ja saa kahdelle lapselle ilmaisen päivähoidon. Isä voi olla myös kovapalkkainen ja lapset puolet ajasta isällä,  mutta koska äiti on yh-statuksella, ei maksuja tule. 

Yhteiskunta maksaa siis tämänkin lystin ja hoitajien palkan. Eipä tarvitse siis ihmetellä, että yhteiskunnan rahat alkaa olla loppu kun mistään ei tarvitse henkilökohtaisesti maksaa mitään.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla suomalaisista ei ole varaa maksaa omalla palkallaa päivähoidon todellisia kuluja. Itse asun ulkomailla ja päivähoitomaksut $456/ vko / lapsi. Kun on kaksoset niin kuukaudessa tuli maksettavaa $3,648 vain ja ainoastaan päivähoitomaksuista. Tähän lisäksi tuli ruokailut ja vaipat. Kuinkahan monella Suomessa olisi varaa edes käydä töissä mikäli vanhemmat maksaisi päivähoidon todelliset kulut? Onneksi Suomessa näin ei ole ja myös pienituloisilla on varaa käydä töissä. 

Ei voi verrata tuolla tavalla eri maiden maksuja, koska palkkataso, verotus ja kustannustaso on erilainen. 

Suomessa varhaiskavatuspaikan omakustannushinta kunnallisessa varhaiskasvatuksessa on kunnalle keskimäärin noin 13 000 – 14 300 euroa lasta kohden vuodessa, eli noin 1 100 – 1 200 euroa kuukaudessa. 

Vierailija
62/70 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Subjektiivista päivähoitoa perusteltiin lasten oikeudella ja hyvinvoinnilla. Onko se lasten hyvinvointia että ne lapset tuodaan sinne koko kesän kun vanhemmat on kotona? sit on näitä että lapset tuodaan päiväkotiin ja äiti on kotona esim vauvan kanssa. Vanhempaa lasta ei pidetä kotona koska päivähoito on ilmainen.

Yksittäisille lapsille voi olla etu päästä päiväkotiin mutta 99% subjektiivista päivähoitoa käytetään väärin. Kotona naidaan lisää lapsia yhteiskunnan elätettäväksi

Mitä minä juuri luin? Ongelmahan Suomessa on nimenomaan, että lapsia syntyy liian vähän. Tämän maan ongelmat ei todellakaan johdu lasten päivähoidosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole päivähoitoa ollut vuosiin. On varhaiskasvatus jota ei voi kieltää. Ei lapsia hoideta vaan kasvatetaan. Niin hölmöä kuin onkin.

Vierailija
64/70 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole päivähoitoa ollut vuosiin. On varhaiskasvatus jota ei voi kieltää. Ei lapsia hoideta vaan kasvatetaan. Niin hölmöä kuin onkin.

Kummasti kuitenkin esimerkiksi yöaikana tapahtuva lapsen kasvattaminen on varattu vain niille perheille missä molemmat vanhemmat ovat yöllä töissä. Vaikka ei kai lapsen kasvattamisen tarve riipu siitä milloin vanhemmat ovat töissä?

Vierailija
65/70 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ilmaisen raj  on kyllä käsittämätömän korkealla, ja niitä nostettiin vielä muutama vuosi sitten. Meillä on perheessä yksi hyvätuloinen ja yksi keskituloinen (DI+duunari ja 2 lasta) ja mekin häälytään ihan siinä rajalla, että saataisiin alennusta. En aluksi tajunnut edes tarkastella niitä rajoja, kun mies ei ikinä muistanut tarkkaa bruttopalkkaansa ja mulla tuli jotain bonuksia tms. Jonain vuonna sain kerättyä tulotiedot ja saatiin pari kymppiä alennusta.

Olin jotenkin ajatellut, että kahden täystyöllistetyn ei-minimipalkka-aloilla olevilla ei olisi toivoakaan alennuksiin.

Vierailija
66/70 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti kuitenkin esimerkiksi yöaikana tapahtuva lapsen kasvattaminen on varattu vain niille perheille missä molemmat vanhemmat ovat yöllä töissä. Vaikka ei kai lapsen kasvattamisen tarve riipu siitä milloin vanhemmat ovat töissä?

Tietenkin lapsella täytyy olla turva yöllä vaikka ei silloin kasvateta.

Vierailija
67/70 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toivottavasti muistetaan, kun seuraavan kerran joku ehdottaa lapsilisien poistamista hyvätuloisilla tai ehdottaa niitä veronalaisiksi. 

Vierailija
68/70 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älä huoli, kohtahan ei ole lapsiakaan, eikä päivähoitoakaan tarvii...

Tämä. Suomessa on Euroopan eniten perheitä, joissa on vähintään 4 lasta.

https://yle.fi/a/3-10137838

Vierailija
69/70 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

älä huoli, kohtahan ei ole lapsiakaan, eikä päivähoitoakaan tarvii...

Tämä. Suomessa on Euroopan eniten perheitä, joissa on vähintään 4 lasta.

https://yle.fi/a/3-10137838

Myös suurin työttömyys. Tämä on siis kehitysmaa.   

Vierailija
70/70 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kiitollinen ilmaisesta päivähoidosta. Meidän yhteiset tulot toki niin pienet, että eivät ylitä edes mitään minimi maksua. Toisen lapsen synnyttyä ei ole edes lähellä. 

Tiedän kyllä näitä kikkailijoita. Eräskin pariskunta osti omakotitalon niin, että olivat eri osoitteissa kirjoilla. Nainen nosti täydet tuet vuokra-asuntoon ja mies maksoi omakotitaloa. 

Tietenkin päivähoidon tulee olla ilmainen pienituloisille. 

Yli 5000 euroa tienaava ei ole pienituloinen ja kun heitä on kaksi, vaikka eri osoitteissa, on tällainen täysin vastoin oikeustajua kun Suomi muutenkin on vararikossa.

Toisaalta sille 5000e tienaavalle jää noin 3000e käteen, ja niillä yksillä tuloilla pitäisi kustantaa oma ja lasten asuminen. Vuorovanhemmuustilanteissa harvemmin saa elatusapua, johon sisältyisi asumiskulut. Näillä tuloilla ei myöskään saa asumistukia.

Olen itse aikoinaan ko. tilanteessa kustantanut täydet päivähoitomaksut, ja todella, todella tiukkaa teki pk-seudulla. Omat lapset olivat siis päivähoidossa ennen tätä uudistusta. Muistan silloinkin lukeneeni, ettei meille olisi kuulunut edes lapsilisät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä