Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmainen päivähoito tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle

Vierailija
11.08.2026 |

Olen maksanut yksinhuoltajana kahden lapseni päiväkotimaksut jotka oli lähes 600 euroa noin 15 vuotta sitten. En ollut kovapalkkainen ja elin säästeliäästi, jotta rahat riitti myös asuntolainaan ja ruokaan. Elatusmaksut maksoi Kela minimin mukaan. Nykyään nimellisesti yh-äiti saa tienata rapiat 5000 euroa/kk ja saa kahdelle lapselle ilmaisen päivähoidon. Isä voi olla myös kovapalkkainen ja lapset puolet ajasta isällä,  mutta koska äiti on yh-statuksella, ei maksuja tule. 

Yhteiskunta maksaa siis tämänkin lystin ja hoitajien palkan. Eipä tarvitse siis ihmetellä, että yhteiskunnan rahat alkaa olla loppu kun mistään ei tarvitse henkilökohtaisesti maksaa mitään.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen itsekin jo tovin ihmetellyt. Tunnen pariskunnan, joka harrastaa toisenlaista koulushoppailua eli isän paperit siirrettiin muualle, jotta perhe saa ilmaisen päivähoidon, koska äiti on yksinhuoltaja. Kumpikin on hyvätuloinen. Yhteiskuntaa kupataan oikein kunnolla. Tämän lisäksi tietenkin ne m a m u -perheet, missä lapset ruokitaan ja kasvatetaan päivähoidossa kun isät istuu päivät pitkät kahviloissa maanmiesten kanssa pitäen kovaa älämölöä ja äiti maleksii kotona somessa. 

Kyllä tämän maan asiat on saatu tuhottu huonoon jamaan lyhyessä ajassa, alle 40 vuodessa.

Vierailija
2/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä huoli, kohtahan ei ole lapsiakaan, eikä päivähoitoakaan tarvii...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ketään yllätä, että subjektiivinen päivähoito-oikeuskin oli pääsääntöisesti demareiden aikaansaannosta. Pitäähän kaikille kaikki olla ilmaista, kunhan keskiluokka sen kustantaa.

Vierailija
4/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri tehtailua ja shoppailua on harrastettu iät ja ajat, porsaanreiät jäävät aina! Aikoinaan työkaverini "otti" vaimonsa vuodeksi pois työelämästä (siihen aikaan pääsi kyllä hoitoalalle takaisin töihin heti, kun huvitti) saadakseen ARAVA -lainan. Kahden keskituloisen tuloilla sitä lainaa ei olisi saanut. Kun laina oli saatu, palasi puoliso töihin muina naisina! Tällaistakin on harrastettu.

Vierailija
5/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi kuule, kyllä niitä tulee olemaan paljonkin. Ne ei vaan ole Suomalaisia. Olkoonkin että siinä kohtaa kun täällä ei yksinkertaisesti ole enää keskiluokkaa maksamassa muiden kuluja siirtyy nämä loiset jonnekin muualle. 

Itse olen ajatellut muuttavani joko Viroon tai Puolaan. Siellä on vielä asiat mallillaan.

Vierailija
6/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sinä huoli, kyllä niitä lapsia riittää maailmalla yllin kyllin joita kiinnostaa ilmainen varhaiskasvatus plus vanhemmille käteen Kela Gold

Vierailija
7/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihinkäs vanhukset sitten siirrettäisiin, kyllä niittenkin hoito maksaa...työttömien tukia kyllä pitäisi nostaa

Vierailija
8/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sinä huoli, kyllä niitä lapsia riittää maailmalla yllin kyllin joita kiinnostaa ilmainen varhaiskasvatus plus vanhemmille käteen Kela Gold

Ja Natsima on sitä mieltä, että täällä meillä riittää tilaa ja rahaa kaikille, jotka tulevat kolmansista maista. Ilmastoahdistukseen pitäisi vaan saada lisää rahaa ja kotoutukseen. Siinä demarin pelimerkit seuraaviin vaaleihin.

Vierailija
9/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kyllä ihan hyvä, että lapset sai käydä päivähoidossa ilmaiseksi sen pakollisen ajan mitä töiden takia piti siellä olla. Mä maksan veroja ja niitä käytetään paljon sellaiseenkin, mitä en itse arvosta tai käytä. 

Vierailija
10/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisuus tekee myös sen, että hoitopaikkaa pidetään itsestäänselvyytenä. Tänään oli lehdessä juttua, että vanhemmat eivät jaksa ilmoittaa poissaoloista. Tulee kalliiksi sijaiset, ruuat, yms olemattomille lapsille.

Vierailija
11/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ilmaista päivähoitoa. Joku aina maksaa.  Ts veronmaksajat

Vierailija
12/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on kyllä ihan hyvä, että lapset sai käydä päivähoidossa ilmaiseksi sen pakollisen ajan mitä töiden takia piti siellä olla. Mä maksan veroja ja niitä käytetään paljon sellaiseenkin, mitä en itse arvosta tai käytä. 

Kysehän ei ollutkaan siitä, etteikö lapsia saa laittaa ilmaiseen päivähoitoon kun siihen on perusteet. Jos aikuinen tienaa 4000-5000 euroa/kk, on siitä varaa maksaa palkka myös hoitajille eikä sälyttää maksuja muille veronmaksajille. Todellisuudessahan tuo palkka olisi muutenkin moninkertainen kuten terveyskeskusmaksukin, jos niitä pitäisi maksaa todellisten kulujen mukaan. 

Vierailija
13/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAHAA ON TEIMME TÄMÄNKIN PÄÄTÖKSEN T.Sanna Marin SDP hallitus.

Vierailija
14/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tulee kun työttömilläkin on oikeus viedä lapset päivähoitoon.

Vierailija
15/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset voisi olla kotona hoitamassa lapsia, mutta koska kapitalistit sai naiset huijattua menemään töihin, palkat saatiin poljettua niin alas, että miesten palkka ei enää riittänyt elättämään perhettä.

Vierailija
16/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ollutkaan siitä, etteikö lapsia saa laittaa ilmaiseen päivähoitoon kun siihen on perusteet. Jos aikuinen tienaa 4000-5000 euroa/kk, on siitä varaa maksaa palkka myös hoitajille eikä sälyttää maksuja muille veronmaksajille. Todellisuudessahan tuo palkka olisi muutenkin moninkertainen kuten terveyskeskusmaksukin, jos niitä pitäisi maksaa todellisten kulujen mukaan. 

Mitkähän on ne riittävät perusteet? Mun mielestä töissä käynti on riittävä peruste. Ne jotka on vauvan kanssa kotona tai harrastaa päiväkotia, kun lapsella on niin kivaa (huom.vanhemman mielestä) siellä voisivat sitten maksaa tästä huvittelusta. Ei siihen näillä ole mitään oikeaa tarvetta

Vierailija
17/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://okm.fi/varhaiskasvatusmaksut

tossa faktaa niin ei tartte kauhistella olemattomia

Vierailija
18/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri näin. 

Eli 3-henkinen perhe (äiti ja 2 lasta). 

Maksu lasketaan tulorajan ylittävältä osalta. Eli jos äiti tienaisi 6000 euroa/kk, menisi se tuon tulorajan 5635 eur ylitse 365 euroa. 

Tästä osasta hän maksaisi 10,7% eli 39 euroa ensimmäisestä lapsesta. Toinen lapsi on 40% ensimmäisestä eli 15,60 euroa, mutta kun se jää alle 20 euron, ei sitä tarvitse maksaa.

Lapset vaikka olisi isällä suurimman osankin ajasta, määräytyy maksu lähivanhemman mukaan eikä toisen huoltajan tulot vaikuta.

Terve vaan veronmaksajille. 

Vierailija
19/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri näin. 

Eli 3-henkinen perhe (äiti ja 2 lasta). 

Maksu lasketaan tulorajan ylittävältä osalta. Eli jos äiti tienaisi 6000 euroa/kk, menisi se tuon tulorajan 5635 eur ylitse 365 euroa. 

Tästä osasta hän maksaisi 10,7% eli 39 euroa ensimmäisestä lapsesta. Toinen lapsi on 40% ensimmäisestä eli 15,60 euroa, mutta kun se jää alle 20 euron, ei sitä tarvitse maksaa.

Lapset vaikka olisi isällä suurimman osankin ajasta, määräytyy maksu lähivanhemman mukaan eikä toisen huoltajan tulot vaikuta.

Terve vaan veronmaksajille. 

Huh huh! Ei ihme, että Suomi on vararikossa. Tämähän on täysin sosialistinen valtio.

Vierailija
20/43 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ilmainen, se raha otetaan meidän muiden palkasta joka kuukausi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi