Ilmainen päivähoito tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle
Olen maksanut yksinhuoltajana kahden lapseni päiväkotimaksut jotka oli lähes 600 euroa noin 15 vuotta sitten. En ollut kovapalkkainen ja elin säästeliäästi, jotta rahat riitti myös asuntolainaan ja ruokaan. Elatusmaksut maksoi Kela minimin mukaan. Nykyään nimellisesti yh-äiti saa tienata rapiat 5000 euroa/kk ja saa kahdelle lapselle ilmaisen päivähoidon. Isä voi olla myös kovapalkkainen ja lapset puolet ajasta isällä, mutta koska äiti on yh-statuksella, ei maksuja tule.
Yhteiskunta maksaa siis tämänkin lystin ja hoitajien palkan. Eipä tarvitse siis ihmetellä, että yhteiskunnan rahat alkaa olla loppu kun mistään ei tarvitse henkilökohtaisesti maksaa mitään.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Miten tällainenkin on edes mahdollista? Mistään ei tarvitse maksaa mitään, paitsi keskiluokka tämänkin lystin veroina.
"Kyllä rahaa on" sanovat poliitikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä huoli, kohtahan ei ole lapsiakaan, eikä päivähoitoakaan tarvii...
voi kuule, kyllä niitä tulee olemaan paljonkin. Ne ei vaan ole Suomalaisia. Olkoonkin että siinä kohtaa kun täällä ei yksinkertaisesti ole enää keskiluokkaa maksamassa muiden kuluja siirtyy nämä loiset jonnekin muualle.
Itse olen ajatellut muuttavani joko Viroon tai Puolaan. Siellä on vielä asiat mallillaan.
Juu, lähde vaan.
Tuota tehtiin jo 80-90-luvuilla ihan yleisesti, kun oli hyvät tuet.