Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison mielenterveyshaasteet

Vierailija
11.08.2026 |

Parisuhteessa ollut erittäin hankala vaihe alkuvuodesta lähtien. Puoliso alkanut oireilemaan, eikä tiedä mitä haluaa. Kärsii selkeästi vakavien, käsittelemättömien asioiden taakasta ja on masentunut. Triggeröityy jatkuvasti omista demoneistaan. Ei kuulemma tarvitse ammattiapua, pystyy käsittelemään asiat itsekseen. Kommunikaatiomme on tällä hetkellä sellaista, ettei yhtään asiaa voida käsitellä ilman, että hän hermostuu, muuttuu syytteleväksi ja lopulta iskee marttyyrivaihe. Alan olla lopen kyllästynyt siihen, että olen "aina väärässä." Miten voisi lempeästi ohjata toista tajuamaan oma avuntarpeensa?   

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaltaisiasi negatiivista energiaa herättäviä ihmisiä on tässä maailmassa ihan liiaksi. Kannattaisi opetella sosiaalisia taitoja vaikka tekoälyn kanssa, niin saat kumppanisikin kuntoon. Ei kukaan kaipaa valittajaa

Ei ole aloittajan tehtävä hoitaa kuntoon mt-häröä. Aloittajan pitää vetää raja sikailuun heti ja nyt.

Vierailija
22/28 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan pitää suojata itsensä henkiseltä väkivallalta. Et sinä pysty mt-ongelmaista hoitamaan vaan se on ammattilaisen homma.

Lääkitys sille henkistä väkivaltaa käyttävälle nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä asia laukaisi tilanteen ja millaisia asioita olet hänen mielestään tehnyt väärin?

Vierailija
24/28 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. No epä ole minun ongelma.

Itse antaisin nämä vaihtoehdot: 

1) menet hoitoon ja paranet

2) oli kiva tuustua, mutta nyt on minun aika siirtyä eteenpäin

Vierailija
25/28 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi ei siis tiedä mitä haluaa. Sinäkö tiedät paremmin? Oletko painostanut häntä johonkin, mitä hän ei halua ja siitä tulee tuo triggeröityminen?

Onko tullut mieleen että voisit ollakin väärässä hänen suhteensa?

Jos puolisosi hermostuu koko ajan ja mitään ei voi käsitellä. Lähde ja anna hänelle tilaa selvittää omia ajatuksiaan. 
Onko puolisosi sanonut että on masentunut käsittelemättömien asioiden vuoksi, vai onko tuo sinun keksintöäsi? 

Vierailija
26/28 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parisuhteessa ei ole kaikki kunnossa, se voi oikeasti aiheuttaa masennusta ja pelkoakin, jotka sitten voivat ilmetä herkkänä suuttumuksena. Jos yhteys ja luottamus siihen kaikesta tärkeimpään ihmiseen on vaikka kärsinyt pahasti. Suosittelisin, että teet selväksi puolisolle että haluat auttaa häntä, kuuntelet ja osoitat hellyyttä. Älä jätä häntä yksin pahimmilla hetkillä, vaikka vaikuttaisi että hän haluaa olla yksin ja rauhassa. 

Vierailija
27/28 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän välttämättä tarvitse muuta apua kuin sinun ymmärryksesi häntä kohtaan. Olet valinnut hänet kumppaniksesi joten tehtäväsi on kestää myös vastoinkäymisiä. Jos et kestä parisuhdettasi niin voit valita erota.

Vierailija
28/28 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nostaisin kytkintä tuosta suhteesta, ei vaan jaksa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän