Puolison mielenterveyshaasteet
Parisuhteessa ollut erittäin hankala vaihe alkuvuodesta lähtien. Puoliso alkanut oireilemaan, eikä tiedä mitä haluaa. Kärsii selkeästi vakavien, käsittelemättömien asioiden taakasta ja on masentunut. Triggeröityy jatkuvasti omista demoneistaan. Ei kuulemma tarvitse ammattiapua, pystyy käsittelemään asiat itsekseen. Kommunikaatiomme on tällä hetkellä sellaista, ettei yhtään asiaa voida käsitellä ilman, että hän hermostuu, muuttuu syytteleväksi ja lopulta iskee marttyyrivaihe. Alan olla lopen kyllästynyt siihen, että olen "aina väärässä." Miten voisi lempeästi ohjata toista tajuamaan oma avuntarpeensa?
Kommentit (28)
Aloittajan pitää suojata itsensä henkiseltä väkivallalta. Et sinä pysty mt-ongelmaista hoitamaan vaan se on ammattilaisen homma.
Lääkitys sille henkistä väkivaltaa käyttävälle nyt.
Mikä asia laukaisi tilanteen ja millaisia asioita olet hänen mielestään tehnyt väärin?
Jaa. No epä ole minun ongelma.
Itse antaisin nämä vaihtoehdot:
1) menet hoitoon ja paranet
2) oli kiva tuustua, mutta nyt on minun aika siirtyä eteenpäin
Puolisosi ei siis tiedä mitä haluaa. Sinäkö tiedät paremmin? Oletko painostanut häntä johonkin, mitä hän ei halua ja siitä tulee tuo triggeröityminen?
Onko tullut mieleen että voisit ollakin väärässä hänen suhteensa?
Jos puolisosi hermostuu koko ajan ja mitään ei voi käsitellä. Lähde ja anna hänelle tilaa selvittää omia ajatuksiaan.
Onko puolisosi sanonut että on masentunut käsittelemättömien asioiden vuoksi, vai onko tuo sinun keksintöäsi?
Jos parisuhteessa ei ole kaikki kunnossa, se voi oikeasti aiheuttaa masennusta ja pelkoakin, jotka sitten voivat ilmetä herkkänä suuttumuksena. Jos yhteys ja luottamus siihen kaikesta tärkeimpään ihmiseen on vaikka kärsinyt pahasti. Suosittelisin, että teet selväksi puolisolle että haluat auttaa häntä, kuuntelet ja osoitat hellyyttä. Älä jätä häntä yksin pahimmilla hetkillä, vaikka vaikuttaisi että hän haluaa olla yksin ja rauhassa.
Ei hän välttämättä tarvitse muuta apua kuin sinun ymmärryksesi häntä kohtaan. Olet valinnut hänet kumppaniksesi joten tehtäväsi on kestää myös vastoinkäymisiä. Jos et kestä parisuhdettasi niin voit valita erota.
Minä nostaisin kytkintä tuosta suhteesta, ei vaan jaksa.
Ei ole aloittajan tehtävä hoitaa kuntoon mt-häröä. Aloittajan pitää vetää raja sikailuun heti ja nyt.