Miksi polyamoria herättää vihaa ja inhoa?
Tämä kysymys heräsi kun luin toista keskustelua. Kuulemma on paljon inhotumpaa kuin vaikka homosuhteet. Miksi? Mikä on sinun veikkauksesi?
Kommentit (104)
Polyhommat on pettämiseen ja promiskuiteettiin taipuvaisten yksilöiden harrastus.
Tavallaan ymmärrettävää, koska eihän kaikki pettäjät suinkaan mitään sydämettömiä yksilöitä ole, jotka haluaisivat loukata kumppaniaan.
Polyttelemalla uskottomuudesta saa luotua sormia napsauttamalla "hyväksyttyä" touhua.
Jos polytteluun sekoittaa rakastamisen niin eihän nyt hyvänen aika kukaan kiellä rakastamasta muita ihmisiä. Polyt vaan haluaa sekoittaa sitten hankaustoiminnan ja sitä on päästävä toteuttamaan jokaisen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti siksi, että siinä syrjitään niitä yksiavioisia ja heitetään kaikki normaali arvomaailma roskiin pelkän himon ja oman hedonistisen hurmion takia.
Ensin ollaan niin suvaitsevia sisarvaimoja mukamas.
Eivätkä sitten kuitenkaan hyväksy ihan kaikkia halukkaita joukkoonsa vaan syrjimällä syrjivät heitä.
Varsinkin innokkaat nuoret miehet ja sedätkin jätetään kylmästi rattolehtiä selaamaan.
Onko ne heteron halut jotain halveksuttavanpia? Mitä?
Anteeks mitä mä luin?
Että polyamoristien pitäis hyväksyä ihan kaikki halukkaat suhteeseensa? Vai meinaatko poly-yhteisöön? Ei sinne tosiaan pelkkää seksiä hakevia nuorempia tai sedämpiä miehiä (tai naisia) kaivata, koska polyamoriassa on kyse sitoutuneista ihmissuhteista, ei pelkästä seksistä.
Miksi siis ette hyväksy heidän tarpeitaan tasavertaisesti?
Häh? Totta kai on ihan hyväksyttävää haluta pelkkää seksiä, mutta ei se polyamoriaan liity mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminististä intersektionaalista narsismia. Länsimainen kristillinen eetos perustuu uhraukseen seuraavalle sukupolvelle, eli perheen perustamiseen lasta varten. Lisäksi se perustuu luottamukseen, tee muille kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Viha on intersektionaalisen uhriutumisen lempisana, tuskin kukaan nyt vihaa polyamoriaa, mutta varmasti sen nihilistinen elämänkuva saa tuntemaan vastenmielisyyttä.
Ei polyamoriassa ole mitään nihilististä. Silloin kuin olen ollut poly, niin se on nimenomaan perustunut tuohon tee toiselle niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän - olen halunnut antaa toiselle ihmiselle vapauden, ja että rakkauteni toista kohtaan ei ole sillälailla ehdollista, että se lakkaisi siihen, jos minä en ole ainoa ihminen maailmassa, joka häntä kiinnostaa.
Nykyään olen ihan monogamisessa suhteessa, enkä lähtisi sitä avaamaan. Kokemus kertoo, että suhteen avaaminen harvoin toimii, polyamorisena aloitetut suhteet taas paljon paremmin.
Polyamoria on nihilististä, sen keskiössä ei ole uuden sukupolven kasvattaminen ja elämän jatkaminen, vaan ainoastaan narsistinen halujen tyydyttäminen.
Eli lapsettomat parisuhteet tai yksin eläminen on myös nihilististä?
Ei ihmistä ole luotu hässitsemään kaikkien kanssa mielivaltaisesti sekä sattumanvaraisesti vaihtelevissa laumoissa ristiin rastiin kuten jotkut yököttävät hyönteiset tai muut jopa eläimiksi alikehittyneet ja aliarvoiset haaskaotukset.
Polyorgiointi (eikä mikään -amoria joka tarkoittaa rakkautta) on luonnonvastaista, ihmisen psyykelle tuhovoimaista ja ihmisarvoa alentavaa.
Jätkä 54 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti siksi, että siinä syrjitään niitä yksiavioisia ja heitetään kaikki normaali arvomaailma roskiin pelkän himon ja oman hedonistisen hurmion takia.
Ensin ollaan niin suvaitsevia sisarvaimoja mukamas.
Eivätkä sitten kuitenkaan hyväksy ihan kaikkia halukkaita joukkoonsa vaan syrjimällä syrjivät heitä.
Varsinkin innokkaat nuoret miehet ja sedätkin jätetään kylmästi rattolehtiä selaamaan.
Onko ne heteron halut jotain halveksuttavanpia? Mitä?
Anteeks mitä mä luin?
Että polyamoristien pitäis hyväksyä ihan kaikki halukkaat suhteeseensa? Vai meinaatko poly-yhteisöön? Ei sinne tosiaan pelkkää seksiä hakevia nuorempia tai sedämpiä miehiä (tai naisia) kaivata, koska polyamoriassa on kyse sitoutuneista ihmissuhteista, ei pelkästä seksistä.
Miksi siis ette hyväksy heidän tarpeitaan tasavertaisesti?
Häh? Totta kai on ihan hyväksyttävää haluta pelkkää seksiä, mutta ei se polyamoriaan liity mitenkään.
" Polyamoria (muinaiskreikasta (polús) 'monet' ja latinaksi amor 'rakkaus') tarkoittaa sitoutuneiden, romanttisten ja/tai seksuaalisten suhteiden ylläpitämistä useamman kuin yhden kumppanin kanssa rinnakkain tai samanaikaisesti, kaikkien osapuolten suostumuksella. " - https://en.wikipedia.org/wiki/Polyamory
Sinkkuna inhottaa tuollaisten lähentely-yritykset kun jossain sivulauseessa selviää että ainiin kotona on jo vaimo mutta jotain sivupesää pitäisi saada 🙄
Ja niin hymistellään että älä ole noin ahdasmielinen ja kaikille riittää rakkautta. Mutta siis sivusuhteena olet aina vaan joku sivupano ja suhteella ei ole mitään oikeaa sisältöä kun kumppanilla on jo se perhe ja asuntolaina jonkun muun kanssa. Tuhlaavat sinkkujen aikaa ja energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vieras on ensin vähän hankalaa, mutta kyllä se inho ja viha vähenee jos asia yleistyy = normalisoituu. Mitä marginaalisempaa jokin on, sitä marginaalisempia ovat tavalla tai toisella myös sitä tekevät ihmiset. Siis vaatii tietynlaisen tyypin että haluaa toteuttaa tarvetta elää polyamorisessa suhteessa aikana jona se on tosi poikkeavaa. Itse esim olen niin konventionaalinen että näen tuollaisen helposti jotenkin oireellisena ja erikoisuudentavoitteluna. Vaikka järjellä ymmärrän että mitäpä se minulta on pois.
Kamala ajatus jos polyamoria yleistyisi. Kuulostaa epäkäytännölliseltä ja turvattomalta.
Miten se eroaa haaremeista/moniavioisuudesta, joita on ollut maailman sivu? Muuten kuin siten, että polyamoriassa kaikki osapuolet ovat tasavertaisia ja vapaaehtoisia.
Raamatun patriarkoillakin oli vaimoja ja vaimokkeita joka sormelle. Toisaalta raamatussa on kyllä lukuisia kohtia joissa nimenomaan monogaminen suhde mainitaan oikeaksi tavaksi elää. Sillä sitten ainakin minä porskuttelen tämän elämän, kas kun satun olemaan kristitty.
Koska eivät mielestäni käy ihan täysillä eikä ole halua tuntea lähemmin sellaisia ihmisiä. Torppasin jo yhden tuttavuuden, koska tuli aina huono olo hänen jutuistaan. Usein noihin liittyy joku seksimessuilla käynti ja parinvaihtobileet. Suhtaudun asiallisen etäisesti samoin kuin Ultrapäivillä kävijöihin tai huumeidenkäyttäjiin - hyvää päivää, mutta kiitos en halua tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vieras on ensin vähän hankalaa, mutta kyllä se inho ja viha vähenee jos asia yleistyy = normalisoituu. Mitä marginaalisempaa jokin on, sitä marginaalisempia ovat tavalla tai toisella myös sitä tekevät ihmiset. Siis vaatii tietynlaisen tyypin että haluaa toteuttaa tarvetta elää polyamorisessa suhteessa aikana jona se on tosi poikkeavaa. Itse esim olen niin konventionaalinen että näen tuollaisen helposti jotenkin oireellisena ja erikoisuudentavoitteluna. Vaikka järjellä ymmärrän että mitäpä se minulta on pois.
Kamala ajatus jos polyamoria yleistyisi. Kuulostaa epäkäytännölliseltä ja turvattomalta.
Miten se eroaa haaremeista/moniavioisuudesta, joita on ollut maailman sivu? Muuten kuin siten, että polyamoriassa kaikki osapuolet ovat tasavertaisia ja vapaaehtoisia.
Raamatun patriarkoillakin oli vaimoja ja vaimokkeita joka sormelle. Toisaalta raamatussa on kyllä lukuisia kohtia joissa nimenomaan monogaminen suhde mainitaan oikeaksi tavaksi elää. Sillä sitten ainakin minä porskuttelen tämän elämän, kas kun satun olemaan kristitty.
Jenkeissä on nykyään kristittyjä, jotka mainostaa "biblical polygamya". Heidän mukaan miehellä on oikeus useisiin vaimoihin, mutta naisilla ei ole oikeutta useisiin miehiin. Näin koska mies omistaa vaimonsa, ja vaimo on miehen alamainen. Näiden mukaan naisten pitäis myös peittää päänsä huivilla, ja tosiaan olla miehen alamainen ja pysyä kotona hoitamassa lapsia ja kotia.
Todella pelottavaa. Raamatulla perustelevat muka kaiken tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on nykyään kristittyjä, jotka mainostaa "biblical polygamya". Heidän mukaan miehellä on oikeus useisiin vaimoihin, mutta naisilla ei ole oikeutta useisiin miehiin. Näin koska mies omistaa vaimonsa, ja vaimo on miehen alamainen. Näiden mukaan naisten pitäis myös peittää päänsä huivilla, ja tosiaan olla miehen alamainen ja pysyä kotona hoitamassa lapsia ja kotia.
Mihin noilta unohtui Jeesuksen käsky tehdä muille se mitä itselle haluaisi?
Näissä jutuissa on muuten aina yksi nainen ja monta miestä. Miksei toisinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Näissä jutuissa on muuten aina yksi nainen ja monta miestä. Miksei toisinpäin?
Eihän ole. Polykuvioita on kaikenlaisilla kokoonpanoilla, eikä tuo ole mitenkään muita yleisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit juuri vastata kysymykseen. Kaksinaismoralismi. Haaremit, moniavioisuus, jalkavaimot, kuninkaiden viralliset rakastajattaret... ovat hyväksyttyjä, koska niissä miehellä on monta naista. Polyamoriassapa naisella yhtäkkiä onkin sama tasa-arvo ja sehän se vaivaa.
Jaa. Ainakin minua iljettää monen pyörittäminen ihan kaikkien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin noilta unohtui Jeesuksen käsky tehdä muille se mitä itselle haluaisi?
Taitaa aika monet muutkin Jeesuksen opetukset heiltä unohtua. Rinnastavat itsensä Jumalaan - samoin kuin Jumalalla voi olla useita palvojia, mutta ei voi palvoa useita jumalia, niin samoin miehellä voi olla useita vaimoja, mutta vaimolla ei useita miehiä. Koska mies on suhteessa Jumalan asemassa, ja vaimo palvojan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset karsastavat mielenvikaisuutta.
Nyt onkin kyse polyamoriasta, ei mielenvikaisuudesta.
Niin, polyamoria on mielenvikaisten juttuja. Lopeta todellista tyhmemmän leikkimistä.
Niin, polyamoria ei ole mielenvikaisten juttu yhtään sen enempää kuin monogamia. Lopeta itse tyhmän leikkiminen.
Polyamoria (ainakin mediassa) on uusmarxistien ja sukupuoliongelmaisten trendi. Aina kun mediassa esitellään joku polyamoriakollektiivi, niin siinä on nainen, usein sinitukkainen ja/tai ylipainoinen, jolla on sitten pari reppanan näköistä miestä siinä ympärillä (plus mielellään yksi transmies). Tällä porukalla on tietenkin lapsi, jota sitten kasvatetaan tähän samaan uusmarxistiseen malliin, eli kaikkeen mitä siihen nyt kuuluu, palestiinafanitus, epävarmuus omasta sukupuolesta jne. Ulkomailta on karmivia esimerkkejä, mitä lapsen ei-biologinen isä on tällaisessa sekopäiden kommuunissa tehnyt vauvalle. Jostain syystä näissä porukoissa malli, missä miehellä on useampi naikkonen, ei ole niin yleistä. Se olisi varmaan ihan liian patriarkaalista ja siten täysin tuomittavaa.
Koska en usko polyamoriaan pätkääkään. Sitä harrastavat vain ne oudot friikit, joilla tunne-elämän vaikeuksia.
Ei se herätä minkäänlaisia tuntemuksia muiden kuin aivovammaisten trollien kusentäyttämissä päissä.
Monesti vihan ja inhon taustalla on tietämättömyys ja siitä johtuvat ennakkoluulot. Ajatellaan että polyamoriassa ihmisiä esineellistetään ja halutaan vaan paneskella itsekkäästi ympäriinsä ja aiheuttaa turvattomuutta muille osapuolille. Polyamorisessa suhteessa voi olla ilman seksiä tai fyysinen läheisyys voi olla vain pieni osa sitä kokonaisuutta. Uskon että jokaisella ihmisellä on rakkautta useampia henkilöitä kohtaan, se rakkauden muoto ja ilmaisutapa vaan vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Ei herätä. Vain jokapäiväinen pervoilun naamaan hierominen kaikissa medioissa ärsyttää.
Lisäksi polyamorikko on kuin vegaani ja mainostaa erinomaisuuttaan ihmisille, kuten minulle, jota ei voisi asia vähempää kiinnostaa hänen seksuaaliset mieltymyksensä.
Vielä enemmän ärsyttää se, että kaikille asioille, kuten horostelulle, pitää keksiä uudet eufemismi. Eikö voi vain elää tyytyväisenä horona.
Hyvin kiteytetty, kiitos.
Homoamoria on tietenkin iljettävää. Polyamoria ei eroa terveestä heteroelämästä kuin sen osalta että asutaan yhdessä heidän kanssa joiden kanssa rakastellaan.