Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi polyamoria herättää vihaa ja inhoa?

Vierailija
10.08.2026 |

Tämä kysymys heräsi kun luin toista keskustelua. Kuulemma on paljon inhotumpaa kuin vaikka homosuhteet. Miksi? Mikä on sinun veikkauksesi?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vieras on ensin vähän hankalaa, mutta kyllä se inho ja viha vähenee jos asia yleistyy = normalisoituu. Mitä marginaalisempaa jokin on, sitä marginaalisempia ovat tavalla tai toisella myös sitä tekevät ihmiset. Siis vaatii tietynlaisen tyypin että haluaa toteuttaa tarvetta elää polyamorisessa suhteessa aikana jona se on tosi poikkeavaa. Itse esim olen niin konventionaalinen että näen tuollaisen helposti jotenkin oireellisena ja erikoisuudentavoitteluna. Vaikka järjellä ymmärrän että mitäpä se minulta on pois.

Vierailija
2/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vieras on ensin vähän hankalaa, mutta kyllä se inho ja viha vähenee jos asia yleistyy = normalisoituu. Mitä marginaalisempaa jokin on, sitä marginaalisempia ovat tavalla tai toisella myös sitä tekevät ihmiset. Siis vaatii tietynlaisen tyypin että haluaa toteuttaa tarvetta elää polyamorisessa suhteessa aikana jona se on tosi poikkeavaa. Itse esim olen niin konventionaalinen että näen tuollaisen helposti jotenkin oireellisena ja erikoisuudentavoitteluna. Vaikka järjellä ymmärrän että mitäpä se minulta on pois.

Kamala ajatus jos polyamoria yleistyisi. Kuulostaa epäkäytännölliseltä ja turvattomalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tiedän kuvion jossa polyamoriseen suhteeseen on lähdetty kun on yritetty sen avulla selvitä sivusuhteesta. Sivusuhde onneksi kuoli pois ja nyt ovat ihan normi ydinperhe. Tuo värittää omaa käsitystäni polyamoriasta - toinen voi suostua siihen puolipakosta.

Vierailija
4/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä jos jollain polyamorisella on viisi kumppania ja sinulla ei yhtään. Kyllähän joku olisi silloin sinulta pois.

Vierailija
5/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä nuo taitaa huvittaa ja säälittää ihmisiä.

Vierailija
6/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä polyamoria assosioituu pettämiseen joka on inhottavaa ja vihattavaa.

Vierailija
7/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin ihmiset ovat aika ahdasmielisiä, ja uudet ja erilaiset asiat pelottavat. Tämä näkyy yleensä agressiona. 

Vierailija
8/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala ajatus jos polyamoria yleistyisi. Kuulostaa epäkäytännölliseltä ja turvattomalta.

Miten se eroaa haaremeista/moniavioisuudesta, joita on ollut maailman sivu? Muuten kuin siten, että polyamoriassa kaikki osapuolet ovat tasavertaisia ja vapaaehtoisia.

Vierailija
9/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset karsastavat mielenvikaisuutta. 

Vierailija
10/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölyimuria tulee sanasta mieleen. Imuroi vähän kaikissa kiinni? Mutta ei kuulu minulle muiden puuhat, kunhan ei lapsia kommuuniin tai aivopesua.

Vierailija
11/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä jos jollain polyamorisella on viisi kumppania ja sinulla ei yhtään. Kyllähän joku olisi silloin sinulta pois.

Ei ole, koska mikään ei takaa että ne kumppanit olisivat siltikään sen kanssa, jolla ei ole yhtään.

Vierailija
12/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin se sopii ja se on ihan fine.

Minä en ole sellainen ihminen, en halua polyamoria suhdetta kenenkään kanssa, ei vaan ole mun juttu.

Siinä varmaan on joku pelko taustalla, onhan se ihan eri juttu kuin olla monosuhteessa.

En tuomitse.

Vierailija
13/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä herätä. Tosin se on sille vähemmän menestyvälle puolisolle pska diili.

Vierailija
14/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se eroaa haaremeista/moniavioisuudesta, joita on ollut maailman sivu? Muuten kuin siten, että polyamoriassa kaikki osapuolet ovat tasavertaisia ja vapaaehtoisia.

Harvemmin moniavioisuutta on pidettykään hyvänä asiana, mutta ainakin se suurelta osin edustaa perinteisempää avioliittomallia, jossa rikas mies ottaa useamman vaimon saadakseen mahdollisimman monta jälkeläistä. Ja nimenomaan näin menneiden aikojen agraarisissa olosuhteissa. Polyamoriset hyypiöt taas ovat yleensä dysgeenisiä hippejä, jotka haluavat vain paneskella ympäriinsä ilman sen kummempia ns. kunniallisempia tavoitteita. 

Vierailija
15/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin ihmiset ovat aika ahdasmielisiä, ja uudet ja erilaiset asiat pelottavat. Tämä näkyy yleensä agressiona. 

Mikä on jännää, kun se esiintyy sellaisen asian kohdalla, josta ei ole haittaa kenellekään eikä varsinkaan ole itseltä pois. Polyamoriaan ei pakoteta eikä se vie keneltäkään ketään, joten missä ongelma?

Vierailija
16/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt onkin kyse polyamoriasta, ei mielenvikaisuudesta.

Vierailija
17/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi tuntua uhkaavalta. Entä jos oma puoliso ehdottaisikin että hänelle tulisi toinenkin vaimo. 

Vierailija
18/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herätä. Herättää sääliä. Rakastunut ihminen ei jaa rakkautensa kohdetta. He ei tiedä rakkaudesta mitään.

Vierailija
19/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikkea erilaista pitää vihata. Esim vähemmistöjä. Mene pohjanmaalle tutustumaan aiheeseen. Nurmoon huutaan olen homo!

Vierailija
20/39 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt onkin kyse polyamoriasta, ei mielenvikaisuudesta.

Niin, polyamoria on mielenvikaisten juttuja. Lopeta todellista tyhmemmän leikkimistä.