Mun painoindeksi on 22,8 ja JÄRKYTYIN!!!
Mulla ei tarvitse paino nousta kuin 6kg niin olen ylipainoinen!! Siis joku 6 kiloahan tulee tosi helposti esim. kesän aikana! Siis ei hemmetti, nyt alkaa kyllä laihdutus ihan tosissaan!! Mä olen aina ajatellut, että ei tämä ole niin vaarallista vaikka tullut noita kiloja vähän lisää, mutta siis.... 6kg???
Kommentit (31)
Ja olo kamala vaikka normaalipainoinen olenkin. Nyt vaan puuttuu motivaatio laihduttamiseen...
Ensinnäkin kukaan tervejärkinen ihminen EI kauhistu jos BMI on normaali.
Toisekseen, taidat harrastaa ahmimista jos painosi heittelee noin paljon, että lihot kesän aikana 6 kg!
Näkeehän sen aina näistä iltapäivälehdistäkin, joka elokuu on näitä "paljon tui kesäkiloja"-juttuja. Kyllä ihmiset kesällä lihoo, jotkut jopa 10kg! Kesällä ollaan yleensä rennosti, juodaan olutta tai siideriä enemmän kuin normaalisti, siitä jo tulee pari kiloa. Ja sitten grillataan jne. Ihan kevyesti 6kg voi tulla, vaikka ei ahmikaan.
Eli älä ap viitsi laihduttaa viittä kiloa. Et voi mitenkään saada ruoasta kaikkia tarvitsemiasi ravinteita, jos tuosta laihdutat.
Itselläni esim. mitat nyt 163/61 (BMI n. 23) ja todellakin olen lukemasta kauhistunut.
Ja BMI 21 ei ole aliravittu, ei vielä edes 20. Tällä hetkellä normaali painoindeksiväli taitaa olla 19-25.
Miettikääpä: normaaliarkena ihan siihen perusliikkumiseen menee paljon kaloreita: lähdet töihin, viet lapset tarhaan, tulet töistä, käyt kaupassa, viet lapset harrastuksiin... Näihin jo menee varmaan 500 kaloria. Sit ehkä itse vielä harrastaa jotain illalla. Lomalla moni lopettaa liikunnan, on vaan kotona, ei tarvitse mennä töihin, ei viedä lapsia harrastuksiin... Sitä vaan "on".
Entäs jos vielä lähtee jonnekin ulkomaille: moni vaan löhöää altaalla 10h päivässä... Ja ruoat: normaalisti arkisin ehkä syö aamulla jonkun rasvattoman jugurtin, lounaalla keiton tai salaatin, illalla tavallisen ruoan. Ja siihen sit jotain hedelmiä, leipää tms päälle. Lomalla sitten sitä juo joka päivä jotain olutta tai litkii siideriä, kun se on niiiiin hyvää kuumalla, ja voi hyvällä omalla tunnolla ottaa arkenakin. Ja mikäs kesä se nyt on jos ei grillata vähintään pari kertaa viikossa! Sitten jos menee jonnekin hotelliin, niin eihän sitä aamiaisella viitsi nyt vaan sitä rasvatonta jugurttia syödä, kyllä sitä vähän enemmän syö, ehkä leivän ja siihen päälle juustoa ja kinkkua. Ja pari palaa jotain melonia tms. Päivällä sitten menee drinksulle, jos toisellekin. Illalla ennen kuin menee syömään, ei varmaankaan ole mitenkään harvinaista ottaa viiniä siinä parvekkeella samalla kun valmistautuu. Sitten syödessä taas pari lasia viiniä, ja eiköhän sitä ruokaakin vähän enemmän mene kuin arkena. Kun näitä alkaa laskemaan yhteen, niin ihan kevyesti tulee joku 5kg kesän aikana, eikä silloin todellakaan tarvitse mässätä yhtään.
Kerrankin kun joku havahtuu painonnousuun ja ENNALTAEHKÄISEE mahdollisen ylipainon, niin tällainen palaute? Tekisi aika monelle muullekin hyvää ryhtyä miettimään näin! Nythän tässä ei puhuta alipainoiseksi laihduttamisesta vaan ihan järkevästä painonpudotuksesta normaalipainon rajoissa.
Mun BMI on 24,9 joka on normaalialue; kilo lisää niin olenkin kategoriassa "lievä lihavuus".
Omasta mielestäni en ole lihava vaikka mitat on 164cm/67kg. En harrasta liikuntaa eli mitenkään timmissä kunnossa en ole tietenkään, mutta ihan ok kroppa. En nyt aio tuon kilokuilun takia tuhlata energiaani laihduttamiseen.
Mä haluan, että voin syödä lomillakin hyvällä omalla tunnolla vähän enemmän, eikä tarvitse pelätä että siitä tulee ylipainoiseksi! Nyt kyllä laihdutan vähintään 5kg ennen joulua! Jos sulle 2 se ylipaino ei ole niin merkittävä juttu, niin me ollaan erilaisia. Mulle se on. Onneksi havahduin! ap
Kenelle voi tulla 6kg painoa lisää kesän aikana ihan helposti ja huomaamatta???
joka ei tosiaankaan ihan huomaamatta tule. Jos tiputat painoa 5 kg , nin mikä painoindeksisi on silloin ?
Laskin väärällä kaavalla ja sain painoindeksiksi yli 30, elikkä vakava ylipaino. Hetken aikaa ehdin jo haukkoa henkeä että noinko on paha tilanne jo. Noh, oikealla kaavalla laskettuna on sitten 25. Edes vähän parempi.