Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

30 astetta hyvän pesuaineen kanssa riittää hyvin puhdistamaan lakanat, alusvaatteet yms "perinteisesti" 60 asteessa pestävät

Vierailija
10.08.2026 |

Jos ei puhdistu niin on huono kone joka käyttää liian vähän vettä eikä huuhdo kunnolla. Ihan erikoistilanteissa vain on 60 asteen pesu tarpeen kotioloissa (vatsatauti tms). Säästäkää sähköä ja tekstiileitänne pesemällä ne oikein. 

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kalsarit prismasta ja piti hierasta silmiä. 40 asteisessa muka mun jarrutus raidat lähtee?!
40 astetta on hieman käden lämpöä enemmän. Tämä on sitä ekologiaa kun tehdään materiaaleista jotka ei kestä 60 astetta.

Vierailija
22/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaika 30 asteessa on lyhyt kokonaisuudessaan, siis lyhyt huuhteluineen.

Ei puhdistu, etenkään jos lakanoiden vaihtoväli monta viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono kone, huono pesuaine. Just joo. Asia on niin, että 60 asteessa peseminen tappaa bakteerit, joita esim. alusvaatteisiin luonnostaan tulee. Ei mikään kone sitä voi 30 asteessa tehdä. 

Vähintään 60 asteen pesu puhdistaa myös konetta. Muuten kertyy likaa, hometta ja bakteereita itse koneeseen ja voi vain kuvitella mitä siitä seuraa kylmässä/viileässä vedessä pestylle "puhtaalle" pyykille.

Edes 60 astetta ei riitä vaan kone pitää pyöräyttää ainakin kerran kuussa 95 asteessa tai alkaa haista pinttyneelle ja muutamassa vuodessa putket sekä pumput ovat niin tukossa että kone hajoaa käyttöikänsä puolivälissä.

Se vasta onkin ihanan ekoloogista tuottaa järjettömiä määriä kodinkoneromua ihan ehdoin tahdoin.

Mä pesen lakanat 90 asteessa, kuumempaa ohjelmaa ei mun koneesta löydy. Miehellä on ihosairaus, joten pakko, jos haluaa oikeasti puhdasta.

Minä pesen kaikki pyyhkeet kerran kuussa 95 asteessa.

Vaikka niitä pestään kerran viikossa 60 asteessa niin alkavat silti lopulta kerätä itseensä tunkkaista hajua heti kostuttuaan mutta 95 astetta todella puhdistaa ja tappaa hajua tuottavat pöpöt niin että samoja pyyhkeitä on käytetty yli 10 vuotta. Laadukas 100% puuvilla ei mene miksikään.

Vierailija
24/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö maksaa tänäänkin 1 - 2 snt/kWh.

Ei ole väliä lämmitetäänkö 5-asteinen vesijohtovesi 30 vai 60 asteeseen, mutta lämpimämpi vesi pesee paremmin ja pyykkikone ei mene jäämistä tukkoon.

Että käyttäkää vain mahdollisimman lämpimiä ohjelmia.

Vierailija
25/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta täynnä neuroottisia tai sitten kamalan likaisia pyykkäreitä :D. Peseytykää itse, niin ei tarvitse vaatteita keitellä.

Vierailija
26/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono kone, huono pesuaine. Just joo. Asia on niin, että 60 asteessa peseminen tappaa bakteerit, joita esim. alusvaatteisiin luonnostaan tulee. Ei mikään kone sitä voi 30 asteessa tehdä. 

Vähintään 60 asteen pesu puhdistaa myös konetta. Muuten kertyy likaa, hometta ja bakteereita itse koneeseen ja voi vain kuvitella mitä siitä seuraa kylmässä/viileässä vedessä pestylle "puhtaalle" pyykille.

Edes 60 astetta ei riitä vaan kone pitää pyöräyttää ainakin kerran kuussa 95 asteessa tai alkaa haista pinttyneelle ja muutamassa vuodessa putket sekä pumput ovat niin tukossa että kone hajoaa käyttöikänsä puolivälissä.

Se vasta onkin ihanan ekoloogista tuottaa järjettömiä määriä kodinkoneromua ihan ehdoin tahdoin.

Mä pesen lakanat 90 asteessa, kuumempaa ohjelmaa ei mun koneesta löydy. Miehellä on ihosairaus, joten pakko, jos haluaa oikeasti puhdasta.

Minä pesen kaikki pyyhkeet kerran kuussa 95 asteessa.

Vaikka niitä pestään kerran viikossa 60 asteessa niin alkavat silti lopulta kerätä itseensä tunkkaista hajua heti kostuttuaan mutta 95 astetta todella puhdistaa ja tappaa hajua tuottavat pöpöt niin että samoja pyyhkeitä on käytetty yli 10 vuotta. Laadukas 100% puuvilla ei mene miksikään.

Herttinen sentään. Mä luulin olevani vainoharhainen ja bakteerikammoinen. Vaihdan pyyhkeet joka toinen päivä ja lakanat pesen kerran viikossa, mutta en mä niitä uita kuin 60-asteessa omissa koneellisissaan. Käytä hyvää pesuaineitta ja kunnolla vettä ja huuhtele moneen kertaan niin ei tarvitse 95-asteessa kuukausittain hinkata. Tuo kuulostaa siltä, että sun kone ei käytä tarpeeksi vettä pesuissa ja huuhtelu on vähän sinne päin. Mulla oli yksi Siemensin kone sellainen ja silloin ei mikään lämpötilan nosto auttanut, piti oikeasti kaataa vettä lisää pesuainelokerosta. 

Vierailija
27/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös bakteerit (iso osa) kuole vasta 70 asteessa? 60 astetta kuitenkin poistaa rasvaa, mitä esim 40 ei tee. 

Osa bakteeteista ei kuole keittämälläkään mutta kaipa pesu 95 asteessa onnistuu irrottamaan ne ainakin luonnonkuiduista kuten puuvillasta. 

Hiivat ja sienet eivät myöskään kuole alle 60 asteessa joten naiset kuluttavat turhaan canestenia tuubikaupalla kun pesuohjeen mukaisessa 30 asteessa virutetut stringit ovat käytännössä petrimalja joka palauttaa entisen flooran ja faunan takaisin heti kuurin päätyttyä.

Ennen vanhaan vaatteet keitettiin lipeässä minkä soisi tulevan takaisin.

Vierailija
28/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä suosittele kellekään 30 asteen pesua, mikään mikä tulee iholle. Satavarmasti jonkin ajan päästä iho alkaa oirehtimaan. 60 asteessa pesuaine liukenee varmasti ja sanoin hiki yms bakteerit tuhoutuu. 

Vierailija
29/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä. Ja sinä haiset kun nukut yön niissä lakanoissa joissa  bakteerit bilettää ja mekkosi alla alushousut joissa yhä on kehosi eritteitä. Sinusta  lähtee kilometrin päähän "Tämä ihminen pesee pyykkinsä kolmessakympissä"-haju.

Vierailija
30/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se märän ja likaisen koiran haju, jota peittelet kammottavilla huuhteluainekemikaaleilla tulee siitä likaisesta koneestasi ja huonosti useaan otteeseen pestystä pyykistäsi.

Vierailija
31/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aloituksesta tulee mieleen entinen ystävä jolla oli krooninen hiiva ja kun pesi ne mähnäiset pikkarit 40asteen ohjelmassa joka kesti puoli tuntia,niin eihän se haju lähtenyt mihinkään saati pöpöt. Sitten ihmetteli miksi alakerta haisee ja kutittaa koko ajan.

Vierailija
32/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös bakteerit (iso osa) kuole vasta 70 asteessa? 60 astetta kuitenkin poistaa rasvaa, mitä esim 40 ei tee. 

Osa bakteeteista ei kuole keittämälläkään mutta kaipa pesu 95 asteessa onnistuu irrottamaan ne ainakin luonnonkuiduista kuten puuvillasta. 

Hiivat ja sienet eivät myöskään kuole alle 60 asteessa joten naiset kuluttavat turhaan canestenia tuubikaupalla kun pesuohjeen mukaisessa 30 asteessa virutetut stringit ovat käytännössä petrimalja joka palauttaa entisen flooran ja faunan takaisin heti kuurin päätyttyä.

Ennen vanhaan vaatteet keitettiin lipeässä minkä soisi tulevan takaisin.

Ennen vanhaa vaatteet taisi olla 100% puuvillaa? Silloin toisaalta oli pölypunkkeja. Nykyään tekstiilit on osittain muovia eli ei kestä kunnon pesua.

Vierailija
33/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta täynnä neuroottisia tai sitten kamalan likaisia pyykkäreitä :D. Peseytykää itse, niin ei tarvitse vaatteita keitellä.

Terve, Sonta-Saara

Vierailija
34/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen koneen tyhjillään 3-6 kertaa vuodessa 90 asteessa, siis tyhjillään ilman pyykkiä mutta laitan sinne sitruunahappoa. Pelkkä vesi, sitruunahappo, ja vielä kolmas pyöräytys (pitkä ohjelma joka kerralla) pelkällä vedellä niin todellakin on raikas Kumitiivisteen kuivaan ja sieltä poistan aina pesukertojen yhteudessä mitä sinne mahdollisesti kertyy, lasiluukun pyyhin säännöllisesti. Ei ole koskaan pyykki haissut eikä kone. 30 asteessa pesen vain jotain villaa tms mikä ei kestä edes 40 ja 30/40 astetta jos vaikka verhoja jotka eivät ole kuin lähinnä pölyiset. Muuten 60/90 astetta.

Vierailija
35/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tässä nyt hieman selventää ja konkretisoida näitä lämpötilalukuja.

Eikös käden lämpö ole 36 astetta? Eli 30 astetta on hieman alle käden lämpö? hanasta tulee 50-60 asteista ja 50 asteinen polttaa jo kättä.
vedenkeittimellä saadaan se lähes sata astetta joten mutuilen tässä että 95 asteinen vesi on lähes heti kun veden keitin lopettaa. Moni astia kuten pyykki saavi ei edes kestä tätä veden lämpöä.

30 ja 95 astetta on todella asiassa ääripäitä kun puhutaan pyykin pesusta.

Vierailija
36/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen koneen tyhjillään 3-6 kertaa vuodessa 90 asteessa, siis tyhjillään ilman pyykkiä mutta laitan sinne sitruunahappoa. Pelkkä vesi, sitruunahappo, ja vielä kolmas pyöräytys (pitkä ohjelma joka kerralla) pelkällä vedellä niin todellakin on raikas Kumitiivisteen kuivaan ja sieltä poistan aina pesukertojen yhteudessä mitä sinne mahdollisesti kertyy, lasiluukun pyyhin säännöllisesti. Ei ole koskaan pyykki haissut eikä kone. 30 asteessa pesen vain jotain villaa tms mikä ei kestä edes 40 ja 30/40 astetta jos vaikka verhoja jotka eivät ole kuin lähinnä pölyiset. Muuten 60/90 astetta.

Ai niin ja käytän ekopesuaineita, huuhteluaineena etikkaa. Puhdasta on tullut ilman myrkkyjä.

Vierailija
37/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pestä vaatteet niin kuumassa kuin kestävät. Lakanat ja alkkarit 60 asteessa jotta ihon rasvat peseytyvät pois.

Ihan turha säästellä sähkössä ja vedessä, ei tule muuten puhdasta.

Vierailija
38/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttää lapsen kaveri, jonka perheessä pestään vaatteet kuulemma 30 asteessa, koska on ekologista. Koko heidän perheensä haisee samalta, kuin rasvaisen päänahan ja märän koiran sekoitukselta.

Vierailija
39/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ällöttää lapsen kaveri, jonka perheessä pestään vaatteet kuulemma 30 asteessa, koska on ekologista. Koko heidän perheensä haisee samalta, kuin rasvaisen päänahan ja märän koiran sekoitukselta.

Lapsen huone haisee aina ihan hirveältä, jos ovi on kiinni, kun leikkivät. Kun tämä lapsi tulee kylään, avaan lapsen huoneesta jo ennakoidusti ikkunan. 

Vierailija
40/76 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi alusvaatteet pitäisi pestä 60 asteessa. Ne omat bakteerit pelottaa? Ne samathan sulla on siellä koko ajan ja niiden kuuluukin olla. En myöskään halua pestä alusvastteita kasvopyyhkeiden ja tyynyliinojen kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme