30 astetta hyvän pesuaineen kanssa riittää hyvin puhdistamaan lakanat, alusvaatteet yms "perinteisesti" 60 asteessa pestävät
Jos ei puhdistu niin on huono kone joka käyttää liian vähän vettä eikä huuhdo kunnolla. Ihan erikoistilanteissa vain on 60 asteen pesu tarpeen kotioloissa (vatsatauti tms). Säästäkää sähköä ja tekstiileitänne pesemällä ne oikein.
Kommentit (30)
Yök. Teidät tunnistaa kyllä hajusta
Minun pesukoneessa on 15 asteen pesuohjelma.
kyllä mä lakanat yms kuudessakympissä pesen edelleen, valkoset jopa ysikympissä, tee ite ihan miten haluut
Just joo. Pikapesijät eli poikamiespyykkärit haistaa, ikävä kyllä.
Hyi oksetus. Kylmällä vedellä huljutettuja kemikaalirättejä kutsut puhtaiksi. Itse pyöräytän arkivaatteetkin parin kuukauden välein 60 asteessa. Ihon rasva sun muut töhnät ei liukene kylmään veteen, kaikki nuo "pesee jopa 15 asteessa!" on vain turhia markkinointipuheita.
Säästän mieluummin pesemällä vain likaista pyykkiä. Vaatteiden pesu jokaisen käyttökerran jälkeen on tarpeetonta, pois lukien jotku ihosairaudet ym. erikoistapaukset.
Vierailija kirjoitti:
Huono kone, huono pesuaine. Just joo. Asia on niin, että 60 asteessa peseminen tappaa bakteerit, joita esim. alusvaatteisiin luonnostaan tulee. Ei mikään kone sitä voi 30 asteessa tehdä.
Vähintään 60 asteen pesu puhdistaa myös konetta. Muuten kertyy likaa, hometta ja bakteereita itse koneeseen ja voi vain kuvitella mitä siitä seuraa kylmässä/viileässä vedessä pestylle "puhtaalle" pyykille.
Ei riitä. Bakteerit pysyvät. Yäk.
Säästän tekstiilejä, sähköä ja vettä pesemällä mahdollisimman täysiä koneellisia. Vesi tulee omasta kaivosta, joten sitä riittää lähes ilmaiseksi, kun pumpun käyttämä sähkö ei paljon maksa.
En todellakaan halua käyttää vahvoja kemikaaleja vaan mieluummin enemmän lämpöä ja vettä.
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Pikapesijät eli poikamiespyykkärit haistaa, ikävä kyllä.
Tämä on totta. Olen tavannut monta sellaista, joilla vaatteitten lian hajua on peitetty vahvanhajuisella pesuaineella. Sellaisten kävijöitten jälkeen työhuone on tuuletettava perusteellisesti.
Pesu 30 asteessa ei tapa bakteereja, sieniä eikä hiivoja vaan tarjoaa niille virkistävän spa-loman.
Pidemmän päälle tuo lämpötila ei puhdista edes luonnonkuituja ihosta irtoavista rarvoista, proteiineista ja suoloista ynnä muista nesteistä
Joku vaan tykkää nukkua omissa eritteissään kun maailma silleen pelastuu eikä afrikassa ole vettä niin mekään ei saada pestä pyykkiä eikä käydä suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Minun pesukoneessa on 15 asteen pesuohjelma.
Huljuttaa pikkareita vartin jäävedessä? Mulle kans! Maailma pelastuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono kone, huono pesuaine. Just joo. Asia on niin, että 60 asteessa peseminen tappaa bakteerit, joita esim. alusvaatteisiin luonnostaan tulee. Ei mikään kone sitä voi 30 asteessa tehdä.
Vähintään 60 asteen pesu puhdistaa myös konetta. Muuten kertyy likaa, hometta ja bakteereita itse koneeseen ja voi vain kuvitella mitä siitä seuraa kylmässä/viileässä vedessä pestylle "puhtaalle" pyykille.
Edes 60 astetta ei riitä vaan kone pitää pyöräyttää ainakin kerran kuussa 95 asteessa tai alkaa haista pinttyneelle ja muutamassa vuodessa putket sekä pumput ovat niin tukossa että kone hajoaa käyttöikänsä puolivälissä.
Se vasta onkin ihanan ekoloogista tuottaa järjettömiä määriä kodinkoneromua ihan ehdoin tahdoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes 60 astetta ei riitä vaan kone pitää pyöräyttää ainakin kerran kuussa 95 asteessa tai alkaa haista pinttyneelle ja muutamassa vuodessa putket sekä pumput ovat niin tukossa että kone hajoaa käyttöikänsä puolivälissä.
Se vasta onkin ihanan ekoloogista tuottaa järjettömiä määriä kodinkoneromua ihan ehdoin tahdoin.
Mä pesen lakanat 90 asteessa, kuumempaa ohjelmaa ei mun koneesta löydy. Miehellä on ihosairaus, joten pakko, jos haluaa oikeasti puhdasta.
Mikä tämä ihmeaine on, joka kumoaa riitävän lämpöisen veden pyykinpesussa?
Taitaa sitten ne noissa lämpötiloissa toimivat pesuaineet olla sellaisia, ettei vaatteistakaan muutaman pesun jälkeen ole mitään jäljellä. Toki kloridi puhdistaa kylmässä ja tappaa bakteerit, mutta en halua tummia vaatteitani kloridissa pestä!
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä ihmeaine on, joka kumoaa riitävän lämpöisen veden pyykinpesussa?
Kloridi
Eikös bakteerit (iso osa) kuole vasta 70 asteessa? 60 astetta kuitenkin poistaa rasvaa, mitä esim 40 ei tee.