Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

'Ennen' tokaluokkalaiset osasivat lukea ja kirjoittaa. Piti osata lukea ja kirjoittaa kun pyrki oppikouluun eli keskikouluun.

Vierailija
10.08.2026 |

Että nyt eivät 6.-luokkalaisetkaan osaa vielä lukea ja kirjoittaa. Varmaan kirjoitus on keppikirjoitusta ja kohta ei osata kirjoittaa kaunolla tai millään muullakaan omaa nimikirjoitusta ja tarttee laittaa puumerkki eli keppikirjoitusta.

Jo on aikohin eletty. Ja väitättekö että suomalainen kulttuuri ei ole kuolemassa? Kaikki haihtuu kun ei osata lukea, kirjoittaa, laskea yms taitoja.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen peruskoulu on kopioitu Sosialistisesta Itä-Saksasta eli DDRstä. Jossa sen tarkoitus oli kasvattaa lapsista kuuliaisia sosialisteja tasapäistämällä ja poistamalla yksilölliset ihanteet. DDRn mallin mukainen peruskoulu on toiminut Suomessa hyvin, tekemällä suomalaisista passiivisia ja laitostuneita palveluyhteiskunnan asiakkaita.

Suomi taitaa olla viimeinen itäblokin maa jossa vielä on sosialistisen mallin mukainen peruskoulu. Muualla se on lakkautettu haitallisena. Muualla koulutyöhön kuuluu yrittäminen ja kilpailu.

Olisikin mielenkiintoinen tutkimuskohde, miten peruskoulusysteemiin takertuminen on yhteydessä suomalaisten huonoon kansalliseen itsetuntoon.

Ei kait tuo enempää tutkimista tarvitse kun uutiset kertovat miten Suomi on jäänyt koulutuksessa, yrittäjyydessä, työllisyydessä, taloudessa, jne?

Vierailija
42/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansakoulu oli kylläkin 6-vuotinen kaikille, osa haki sen jälkeen oppikouluun ja loput jäivät kansakoulun jatkoluokille, elleivät päässeet ammattikouluun. Ammattikoulut olivat maksullisia ja niihinkin oli pääsykoe.

Ei, vaan keskikouluun oppikouluun pyrittiin neljänneltä luokalta kansakoulusta, jotkut harvat pyrkivät viidenneltä luokalta, tai ne jotka eivät neljänneltä

luokalta päässeet läpi. Kuudennelta luokalta Kansakoulusta ei enää pyritty vaan siirryttiin Kansalaiskouluun 7:lle luokalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tähän aloituksen väitteeseen olla joku lähde? Siis että 6. luokkalaiset eivät osaisi lukea? 

On tutkimustietoa siitä, että oeruskoulun oäättävistä iso osa ei osaa kunnolla lukea. 

Amisten ja jopa lukioiden opettajat ovat vaikeuksissa heikkotasoisen oppilasaineksen kanssa.

Mitäs, opettajien tasoa on laskettava myös. Ottakaa koppia. 

Vierailija
44/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikki oppivat lukemaan eka luokalla viimeistään. Itse osasin lukea, laskea ja kirjoittaa ko ennen koko peruskoulun alkamista ja tuskin olin ainoa.

Et oli ilmeisesti tajunnut että nykyisin on toisin. Vai oletko yhä lapsi?

Kerrot ettei vanhemmat nykyisin jaksa olla lastensa kanssa ja lukea ja opetella numeroita, laskemista.

Vierailija
45/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikki oppivat lukemaan eka luokalla viimeistään. Itse osasin lukea, laskea ja kirjoittaa ko ennen koko peruskoulun alkamista ja tuskin olin ainoa.

Et oli ilmeisesti tajunnut että nykyisin on toisin. Vai oletko yhä lapsi?

Ennen ei myöskään lukemaan oppimattomia pidetty normaalissa opetuksessa, vaan heidät siirrettiin mukautetun opetuksen luokkiin.

Vierailija
46/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen peruskoulu on kopioitu Sosialistisesta Itä-Saksasta eli DDRstä. Jossa sen tarkoitus oli kasvattaa lapsista kuuliaisia sosialisteja tasapäistämällä ja poistamalla yksilölliset ihanteet. DDRn mallin mukainen peruskoulu on toiminut Suomessa hyvin, tekemällä suomalaisista passiivisia ja laitostuneita palveluyhteiskunnan asiakkaita.

DDR:ssä koulujärjestelmä oli suht toimiva kuten täälläkin (ennen). Sä vaan vihaat kaikkea vasemmistolaista ja suollat vihaasi tällä palstalla

Kyllä. Vihaan sosialismia, sosialistista diktatuuria ja sosialismin näivettämää ja ankeuttamaa yhteiskuntaa. Sosialismi on kaiken pahan ideologia jonka vuoksi miljoonat ovat joutuneet vainotuksi ja tapetuksi.

Mitä sitten teet täällä Suomessa? Muuta jenkkeihin ja nauti ultrakapitalismista

Vierailija
47/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäni olen ihmetellyt kun joku ei pärjää lukiossa sitten selitellään kun se meidän liisa on niin älykäs, ei sitä huvittanut opiskella liian helppoja asioita. Lukiossa kun voi valita aika itse niin paljon aineita kuin ko lukiossa on tarjolla.

Kai mun lastenlapset sitten on tyhmiä kun alistuivat koulusysteemiin, lähtivät lukiosta komeella L-rivillä ja ilman pääsykokeita toinen lääkäriksi, toinen otaniemeen.

Nykylukio on helpompi kuin 1900 luvulla jolloin joutu yrittämään ja arvostelu oli kovempaa. Kyllähän Pisakin sen kertoo että oppilaiden osaamisen taso on kaulttaaltaan vaatimattomampi. Sama ilmiö on yliopistoissa.

Vierailija
48/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DDR:ssä koulujärjestelmä oli suht toimiva kuten täälläkin (ennen). Sä vaan vihaat kaikkea vasemmistolaista ja suollat vihaasi tällä palstalla

Kyllä. Vihaan sosialismia, sosialistista diktatuuria ja sosialismin näivettämää ja ankeuttamaa yhteiskuntaa. Sosialismi on kaiken pahan ideologia jonka vuoksi miljoonat ovat joutuneet vainotuksi ja tapetuksi.

Afganistanissa naisten asema oli parhaimmillaan Neuvostoliiton miehityksen aikana, ei uskonnollisen ja äärioikeistolaisen Talibanin aikana. Ihan vaan esimerkkinä

Vierailija
49/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten teet täällä Suomessa? Muuta jenkkeihin ja nauti ultrakapitalismista

Otetaan vain sosialismi pois. 

Voidaan aloittaa sillä että sinä lähdet.

Vierailija
50/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälle ilmiölle on ihan nimi: ”pulling up the ladder” eli tikapuiden vetäminen ylös perässään. Sillä tarkoitetaan tilannetta, jossa sukupolvi hyötyy itse järjestelmästä, mutta saavutettuaan asemansa kannattaa samojen mahdollisuuksien heikentämistä seuraavilta.

Koulutus on tästä klassinen esimerkki. Sukupolvi voi itse saada maksuttoman koulutuksen, opiskella aikana jolloin toimeentulo ja asuminen ovat suhteellisen edullisia ja hyötyä vahvasti julkisesti rahoitetusta koulutusjärjestelmästä. Kun tutkinto, työura ja varallisuus on saavutettu, koulutus nähdäänkin helposti ”menona”.

Tikapuu, jota pitkin itse noustiin, vedetään siis ylös ennen kuin seuraava sukupolvi ehtii käyttää sitä. 

Kyse ei ole vain epäreiluuden kokemuksesta, vaan sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta: saavatko seuraavat sukupolvet aidosti samat mahdollisuudet kouluttautua ja nousta sosiaalisesti kuin edeltävät?

Tässähän juuri mietitään niitä keinoja, millä oppilasmateriaalista saadaan mitattua ulos paras mahdollinen tulos.

Vierailija
51/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Afganistanissa naisten asema oli parhaimmillaan Neuvostoliiton miehityksen aikana, ei uskonnollisen ja äärioikeistolaisen Talibanin aikana. Ihan vaan esimerkkinä

Hitto te kommunistit olette sekaisin. Ihan oikeasti joku vielä nykypäivänä haikailee Neuvostovallan aikoja.

Vierailija
52/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäni olen ihmetellyt kun joku ei pärjää lukiossa sitten selitellään kun se meidän liisa on niin älykäs, ei sitä huvittanut opiskella liian helppoja asioita. Lukiossa kun voi valita aika itse niin paljon aineita kuin ko lukiossa on tarjolla.

Kai mun lastenlapset sitten on tyhmiä kun alistuivat koulusysteemiin, lähtivät lukiosta komeella L-rivillä ja ilman pääsykokeita toinen lääkäriksi, toinen otaniemeen.

Nykylukio on helpompi kuin 1900 luvulla jolloin joutu yrittämään ja arvostelu oli kovempaa. Kyllähän Pisakin sen kertoo että oppilaiden osaamisen taso on kaulttaaltaan vaatimattomampi. Sama ilmiö on yliopistoissa.

Nykylukiostako pääsee noin vain lävitse, matematiikat, kemiat, kielet?

Miksei sitten kaikilla ole 10 laudaturia?

Vierailija
53/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska gaussin käyrä. 

Tajuatkohan ollenkaan mikä se on?

Vierailija
54/95 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska gaussin käyrä. 

Tajuatkohan ollenkaan mikä se on?

Jos lukio kerran on niin helppo jos vaan viitsii ei kai arvostelussa voi tehdä vääryyttä ja antaa käyrien takia osalle huonoja numeroita.

Vierailija
55/95 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin mutta mitäpä sanotte tähän, lapseni menee nyt viidennelle luokalle, suurin osa ei osaa lukea, ei tunne analogista kelloa ja stipendin saa se ketä opettaja opettaa vieressä matikan tunnit kun muut pidemmälle ehtineet odottavat ohjeistusta miten tehtävät tehdään. Liikunta tunneista puolet menee siihen että saadaan ryhmä kokoon kun osalla on ADHD, eivät pysy paikoillaan. Kun lapsi yrittää keskittyä tehtävään tunnilla, osa oppilaista vaeltelee ja joku laulaa lastenlauluja. Kun välitunti alkaa, ulos juostaan ja huudetaan v###u, h****ra! 

Porvoolainen koulu on sellainen. 

Vierailija
56/95 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eiköhän vähän joka maassa Euroopassa ole samanlainen koulusysteemi. 

Vierailija
57/95 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi palata takaisin oppikoulusysteemiin, mutta niin, että oppikoulu on ilmainen ja valinta tehdään opintomenestyksen mukaan.

Olen kirjoitellut tästä jo vuosia ja alapeukkuja on satanut. Asuin Ruotsissa,,kun siellä oli peruskoukuvillitys ja näin ja myös koin, mitä se koulunkäynti oli. Nyt alkaa porukka täälläkin heräämään, mutta kauanpa siihen meni.😈

Vierailija
58/95 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään relevanttia sanottavaa asioista, jotka olisivat tapahtuneet edes 40 vuoden sisään, vai onko sinun todellisuutesi tätä "Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen". Tuo kansakoulu-oppikoulu-jankutus antaa kyllä täysin vähäjärkisen vaikutelman. Haikailemanasi aikana muuten homous oli sairaus ja avioliitossa sai vapaasti raizkata.

Miten homous, raiskaus ja oppikoululiittyvöt yhteen?🤔

Vierailija
59/95 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään relevanttia sanottavaa asioista, jotka olisivat tapahtuneet edes 40 vuoden sisään, vai onko sinun todellisuutesi tätä "Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen". Tuo kansakoulu-oppikoulu-jankutus antaa kyllä täysin vähäjärkisen vaikutelman. Haikailemanasi aikana muuten homous oli sairaus ja avioliitossa sai vapaasti raizkata.

Eri. Ei tässä mitään vanhoja unelmia haikailla. Minäkin kävin kansakoulua neljä vuotta ja sitten pyrin ja pääsin oppikouluun, joka käsitti viisi vuotta oppikoulua ja kolme vuotta lukiota. Oppikoulu oli maksullinen ja kirjakaupassa oli tili, josta ostin kaikki koulutarvikkeet. Vanhemmat luonnollisesti maksoivat kirjakaupan laskun.

Pääsykokeissa todellakin piti osata laskea eli kertotaulut, jakolaskuun jne. osattiin, luonnollisesti osattiin lukea ja kirjoittaa. Tämä siis neljän kansakoululuokan jälkeisenä kesänä. 

Pystyykö arvoisa muiden elämänkokemusten halveksuja edes tänä päivänä samaan? Epäilen vahvasti!

Vierailija
60/95 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ysärillä matikan yo-kokeet olivat helpommat kuin nykyään. Haastavimmat nykytehtävät ovat paljon soveltavampia. Myös fysiikan ylioppilaskoe on mennyt vaativampaan suuntaan.

eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi