Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moniko uskaltaa jättäyttyä pörssisähkön varaan talveksi?

Vierailija
10.08.2026 |

Meillä ollut pitkään pörssisähkö ja ehkä jäämme siihen... Mietityttää nyt kyllä. 

Muita pörssisähköläisiä? 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kytännyt noita kiinteähintaisia määräaikaisia mutta kalliita ovat olleet koko ajan. Pysyn pösässä. Pitää sitten kalliilla ajalla talvella pihistellä pyykinpesusta ja uunin käytöstä.

.

Vierailija
42/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 24kk kiinteähintainen sopimus (8,9c/kWh)  umpeutuu joulukuussa (koska muutettiin nykyiseen asuntoon joulukuussa 2024). Vähän huolestuttaa, että mitä silloin on määräaikaisissa sopimuksissa tarjolla kun jo nyt pelotellaan hintatason nousulla. 

Mietin, että selviäisikö muutaman kuukauden toistaiseksi voimassa olevalla/pösällä, ja sitten voisi kevään kynnyksellä saada ehkä parempia määräaikaisia tarjouksia. 

Mulla sama. Päättyy marraskuussa. Nyt jo soitettiin eri firmasta ja tarjottiin 9,45 maksavaa, kolme ensimmäistä kuukautta ilman perusmaksua ja sitten perusmaksu 5 euroa kuussa. Edullisin mitä löysin kun katselin mitä muuta olisi tarjolla. Ja vaikka sopimuksen tekisi jo nyt se alkaisi vasta kun tämä nyt oleva loppuu eli ei mitään sopimussakkorikkomusmaksuja.

Tuo kuulostaa ihan kohtuulliselta. Onko miten pitkä sopimus? Eli kauanko pitää olla se pallo jalassa?

Kaksi vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkönkulutus alle 10 eur/ kk. Esim. heinäkuussa n. 6 eur. Tulkoon vaikka tuplaten lisää maksamista, niin en vaihda.

Paljonko perusmaksu? Minulla 41,80€.

Tässä keskustellaan nyt sähköenergian hinnasta, ei sähkönsiirrosta. Älä tule pätemään kun et osaa.

Kiva että edes sinä osaat!!!

Vierailija
44/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähköllä mennään tosin kiinnitin tammi-helmikuun hintaan 9 senttiä ja sitten taas jatkuu pörssi, tammikuun pakkasilla kun tahtoo tulla niitä euron piikkejä.

Vierailija
45/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoittaako joku nyt sähkönsiirron ja perusmaksun, ei kai missään voi perusmaksu olla miltei 50/kk kun ne mitä itse olen katsellut se on 5-10 euroa?

Vierailija
46/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 24kk kiinteähintainen sopimus (8,9c/kWh)  umpeutuu joulukuussa (koska muutettiin nykyiseen asuntoon joulukuussa 2024). Vähän huolestuttaa, että mitä silloin on määräaikaisissa sopimuksissa tarjolla kun jo nyt pelotellaan hintatason nousulla. 

Mietin, että selviäisikö muutaman kuukauden toistaiseksi voimassa olevalla/pösällä, ja sitten voisi kevään kynnyksellä saada ehkä parempia määräaikaisia tarjouksia. 

Ja sitten jäisi kesän halvat kuukaudet hyödyntämättä?

Nytkin on ollut 3kk lähes ilmaista sähköä. 

Jäähän ne tosaan  hyödyntämättä, kun kesällä ainakin itsellä omakotitalossa sähkönkulutus mikroskooppista talvikuukausiin verrattuna. Touko-syyskuussa sähkönkulutus (okt 90m2 , rv 1890)  150-200kwh/kk, joten ei mitään hirveää säästöä tule mistään. Talvella sitten +1000kwh/kk. 

Vierailija
47/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että vaihdan sitä. Koska jos vaihtaisin, ottaisin max 6 kk kiinteähintaisen. Ja niiden hinnat ovat jotain 15 senttiä. 
ei edes viime tammikuu ylittänyt tuota.

Vierailija
48/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis aikuisten ihmisten osaavan varautua. 

Suurin sähkösyöppö mulla on auto ja halpaahan se on ajaa verrattuna bensaan. 

Vierailija
49/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiinteään marraskuu-maaliskuu."

Siinä on kuusi kuukautta joista keskimäärin yksi tai korkeintaan kaksi on pörssillä kalliimpia.

Vierailija
50/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähän ne tosaan  hyödyntämättä, kun kesällä ainakin itsellä omakotitalossa sähkönkulutus mikroskooppista talvikuukausiin verrattuna. Touko-syyskuussa sähkönkulutus (okt 90m2 , rv 1890)  150-200kwh/kk, joten ei mitään hirveää säästöä tule mistään. Talvella sitten +1000kwh/kk. 

Vierailija
51/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha sitä on hötkyillä edestakaisin. Pidemmällä tähtäimellä pörssi on aina halvempi koska ei kukaan myy kiinteällä hinnalla pitkään sähköä halvemmalla kuin pörssihinnalla. Vaikka joskus tulee takkiin niin kyllä se tasoittuu. Nytkin kiinnteiden hinnat ovat jo nousseet ihan huomattavasti eli ei se ole enää niin halpaa sekään.

Sempä takia soppari tehtiinkin jo viime keväänä. Kesällä tässä talossa ei kulu sähköä juurikaan, joten ihan sama mitä maksaa, mutta talvella sauna ulkorakennuksessa pitää pitää lämpimänä vesien takia, on muuten ihan hitokseen sähköä vievää, eikä viime talvena naurattanut yhtään, kun käytiin yli viidessäkymmenessä sentissä. Että mikä nyt kenellekkin järkevin vaihtoehto. Voi olla että ensi talveksi tyhjennän vedestä varaajan ja lämmitän puilla kun tarvii lämmintä vettä. 

Viime vuosina sähkönhinta heilahdellut niin reippaasti, että kuulostaa tosiaan järjettömältä lämmittää ulkorakennusta vesiputkien takia. Mieluummin tyhjäät putket talveksi, säästät rahaa eikä tarvi olla huolissaan pakkasista. Itse lopetin (kesä)mökin lämmittämisen juuri siksi, että ilppi ja kellarin pakkasvahti eivät riittäneet pitämään putkia sulana taannoisena kovana pakkastalvena. Kovilla pakkasilla oli vielä sähkökatjoja, ja laitteet eivät aina käynnistyneet omin päin niiden jälkeen. Oli pakko ajella paikan päälle toteamaan tilanne, kun wifi-yhteys katosi yllättäen.

Tämmöistä ongelmaa ei tietty tule, jos asuu talossa ja on paikalla päivittäin. 

Vierailija
52/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asut siis kerrostalossa?

Vierailija
53/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varmaan olisi järkevää, mutta kun nyt 6kk määrikset maksaa noin 15snt/kWh. Että onko enää järkevää?"

Ei ole. Noista kuudesta kuukaudesta tuskin enempää kuin yksi on pörssissä tuota kalliimpia.

Vierailija
54/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asut siis kerrostalossa?

Okt, ei sähkölämmitteinen. 

Vierailija
55/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaa on se, että huijareita ovat jälleen kerran sähkönfirmat ku ihan vaan Tepon kiusaksi hintoja nostavat tammikuussa.

Vierailija
56/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha sitä on hötkyillä edestakaisin. Pidemmällä tähtäimellä pörssi on aina halvempi koska ei kukaan myy kiinteällä hinnalla pitkään sähköä halvemmalla kuin pörssihinnalla. Vaikka joskus tulee takkiin niin kyllä se tasoittuu. Nytkin kiinnteiden hinnat ovat jo nousseet ihan huomattavasti eli ei se ole enää niin halpaa sekään.

Sempä takia soppari tehtiinkin jo viime keväänä. Kesällä tässä talossa ei kulu sähköä juurikaan, joten ihan sama mitä maksaa, mutta talvella sauna ulkorakennuksessa pitää pitää lämpimänä vesien takia, on muuten ihan hitokseen sähköä vievää, eikä viime talvena naurattanut yhtään, kun käytiin yli viidessäkymmenessä sentissä. Että mikä nyt kenellekkin järkevin vaihtoehto. Voi olla että ensi talveksi tyhjennän vedestä varaajan ja lämmitän puilla kun tarvii lämmintä vettä. 

Viime vuosina sähkönhinta heilahdellut niin reippaasti, että kuulostaa tosiaan järjettömältä lämmittää ulkorakennusta vesiputkien takia. Mieluummin tyhjäät putket talveksi, säästät rahaa eikä tarvi olla huolissaan pakkasista. Itse lopetin (kesä)mökin lämmittämisen juuri siksi, että ilppi ja kellarin pakkasvahti eivät riittäneet pitämään putkia sulana taannoisena kovana pakkastalvena. Kovilla pakkasilla oli vielä sähkökatjoja, ja laitteet eivät aina käynnistyneet omin päin niiden jälkeen. Oli pakko ajella paikan päälle toteamaan tilanne, kun wifi-yhteys katosi yllättäen.

Tämmöistä ongelmaa ei tietty tule, jos asuu talossa ja on paikalla päivittäin. 

Asun kyllä vakituiseen, eikä ollut tuollaisia ongelmia, mutta silti sai vahtia, että lämmöt pysyy sopivina saunalla. 

Tässä näkee, että ihmisten tarpeet on hyvin erillaisia. 

Vierailija
57/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oli pakko ajella paikan päälle toteamaan tilanne, kun wifi-yhteys katosi yllättäen"

Itse olen varmentanut juuri tuosta syytä kesämökin wifin ja lämmityksen ohjausyksiköt akkuvarmennuksella. Ei ole tähän mennessä ollut ongelmia ja on voinut esim. seurata lämpötilan kehitystä sähkökatkon aikana mökillä että tietää onko siellä jo jotain kriittistä tapahtumassa.

Vierailija
58/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asut siis kerrostalossa?

Okt, ei sähkölämmitteinen. 

Millä lämmität? Yleensä ne miutkin lämmönlähteet, esim maalämpö, vie sähköä. 

Vierailija
59/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muutamasta päivästä tai viikosta kuitenkin kyse yleensä noissa huippuhinnoissa. Sen jaksaa kyllä sähköä pihtailla, syö vaikka salaatteja/eineksiä ja pesee pyykit ja astiat käsin jos ei raaski sähköä käyttää. Tosin helppo minun sinkkuna näin sanoa kun ainoastaan käyttösähkö maksettavana. Eri asia lapsi perheillä sähkölämmitystalossa.

Vierailija
60/70 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja muutamasta päivästä tai viikosta kuitenkin kyse yleensä noissa huippuhinnoissa."

Niin, aika harvinaisia ovat viikkoja kestävät kovat pakkaset varsinkaan eteläisemmässä Suomessa. Viime talvihan oli sellainen harvemmin kuin kerran vuosikymmenessä talvi. Sitä edellinen taas olikin tosi leuto eikä sähkön pörssihinta kohonnut edes tammikuussa juurikaan kiinteiden yläpuolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän