Varhaiskasvatuksen maksuttomuutta käytetään hyväksi sikailuun
Mutta onneksi sakkomaksuja on alettu myös periä. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012193724.html
Kommentit (60)
Eihän se ole ollenkaan oikein, että jotkut mukamas köyhät perheet eivät joudu maksamaan mitään siitäkään ! Eivätkö he saa ollenkaan lapsilisää ?? Senttiäkään ?? Ei tarvitse asua missään kalliissa talossa/vuokralla kallis tai ostaa paljon alkoholia ja/tai huumeita, niihin se lapsilisä menee. Sama maksu pakko kaikilta !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ilmoittaminen ei ole tehty helpoksi. Ja on selvää, jos on ilmainen hoito, niin ei suunnittele lomia niin tarkkaan. Ihmettelen, kun puolet alkaa olla maksamattomia. Itse olin yh, palkka vähän yli toimeentulotukirajan ja maksoin pientä päovähoitomaksua. Tulorajat ovat nousseet reilusti?
Lomia ei tiedä vielä siinä vaiheessa kun päiväkoti vaatii, että ne on ilmoitettava, esim. kesäloman ajankohtaa ei tiedä vielä maaliskuussa. Siksi joutuu ilmoittamaan, että lapsi on päivähoidossa koko kesän.
Ja tätä ei voi sitten mitenkään korjata sinne päivähoidon suuntaan sitten, kun lomat on tiedossa? Varhaiskasvatus ja ruokapalvelu joutuvat varaamaan ylimääräistä henkilöstöä sen vuoksi, että vanhemmat eivät ilmoita poissaolosta. Kyllä hekin pystyvät vielä sitten säätäämään yksittäisten viikkojen henkilöstöä ja heidän lomiaan, kun on tieto, että lapsia onkin esim. 20 vähemmän kuin keväällä tiedettiin. Ongelma on, että vanhemmat eivät ilmoita, ettei hoitoa tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ilmoittaminen ei ole tehty helpoksi. Ja on selvää, jos on ilmainen hoito, niin ei suunnittele lomia niin tarkkaan. Ihmettelen, kun puolet alkaa olla maksamattomia. Itse olin yh, palkka vähän yli toimeentulotukirajan ja maksoin pientä päovähoitomaksua. Tulorajat ovat nousseet reilusti?
Lomia ei tiedä vielä siinä vaiheessa kun päiväkoti vaatii, että ne on ilmoitettava, esim. kesäloman ajankohtaa ei tiedä vielä maaliskuussa. Siksi joutuu ilmoittamaan, että lapsi on päivähoidossa koko kesän.
Ja tätä ei voi sitten mitenkään korjata sinne päivähoidon suuntaan sitten, kun lomat on tiedossa? Varhaiskasvatus ja ruokapalvelu joutuvat varaamaan ylimääräistä henkilöstöä sen vuoksi, että vanhemmat eivät ilmoita poissaolosta. Kyllä hekin pystyvät vielä sitten säätäämään yksittäisten viikkojen henkilöstöä ja heidän lomiaan, kun on tieto, että lapsia onkin esim. 20 vähemmän kuin keväällä tiedettiin. Ongelma on, että vanhemmat eivät ilmoita, ettei hoitoa tarvitsekaan.
Päiväkodin lasten lomia koskevan paperisen lomakkeen dl. on maaliskuussa. Sitä ei voi palauttaa enää tuon jälkeen.
Toki lapsen lomat ilmoitetaan sitten kun vanhempien lomien ajankohdat on työpaikoilla selvinneet. Päiväkotien henkilöstömitoitukseen tällä ei kuitenkaan o,e enää vaikutusta, sillä se ratkaistaan tuon alkuperäisen kyselylomakkeen vastausten perusteella kevättalvella.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin ylimmän maksun. En viitsinyt miettiä, mitä ansaitsen.
Ei sulla munanhajuun tukehtuvalla persuloidilla tule ikinå olemaan lapsia.
On ihan käsittämätöntä, että varhaiskasvatus pitäis olla maksutonta! Ja sitten vielä jätetään ilmoittamatta poissaoloja ja lapsi/lapset saattaa olla 9h/pv hoidossa, vaikka toinen vanhemmista (tai kumpikin) kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappas, mummo tulikin hoitamaan ja kummi veikin mökille ja nyt ollaankin kipeitä ( vaikka rannalle painellaankin) ja sitten ensi viikolla vietetäänkin lomapäivää kun äitillä selkä kipeä ja saíkulla. Niih.
Vierailija kirjoitti:
On ihan käsittämätöntä, että varhaiskasvatus pitäis olla maksutonta! Ja sitten vielä jätetään ilmoittamatta poissaoloja ja lapsi/lapset saattaa olla 9h/pv hoidossa, vaikka toinen vanhemmista (tai kumpikin) kotona.
No jos se olisi maksullista, ne maksut jouduttaisiin maksamaan osalle ihmisistä tulonsiirtoina - vähän niin kuin asumista tuetaan niille, jotka eivät itse pysty ostamaan eivätkä omistamaan asuntoa, jossa asuvat. Toki lähtökohtaisesti jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi itse maksaa oma ja lastensa asuminen.
Ongelmana on se, että kesäloma pitää ilmoittaa päiväkotiin huhtikuussa. Töissä loman ajankohdan saa tietää 3-4 viikkoa etukäteen. Eli on pakko varata hoito koko kesäksi, maksoi tai ei. Sakkomaksukin olisi vain pakko sitten maksaa (tai viedä lapsi hoitoon vaikka itse on lomalla).
Vierailija kirjoitti:
Kunnon maksut päälle jokaiikalle niin loppuu se sikailu.
Mikä sikailu?
Eikl perseet nyt haluakaan lapsia?
Vai sekö kiukuttaa kun et pääse nylkyttämään?
Hoitoajat on pakko ilmoittaa 3 kuukaudeksi eteenpäin, ja jos niitä muuttaa, niin maksuun ei saa helpotusta ellei muutos ole sama vähintään 3 kuukauden ajan. Työvuorot saa tietää yleensä muutaman viikon etukäteen, pahimmillaan edellisenä iltana, ja harvemmin saa tehdä 3kk putkeen lyhyempää päivää, vaikka viikon voisikin saada.
Me olemme molemmat töissä, mutta minä teen pääsääntöisesti iltavuoroja, ja olen lapsen kanssa aamun kotona ja vien hänet lounaalle päiväkotiin, jolloin hänen hoitoaikansa on 5-6 h/pv riippuen siitä, monelta mies ehtii hänet hakea. Kyllähän minulla olisi mahdollisuus viedä lapsi päiväkotiin klo 9 ja tulla kotiin viettämään omaa aikaa, mutta miksi tekisin niin? Miksi kotona olevat vanhemmat vievät lapset hoitoon koko päiväksi? Tällaisilla kotona olevilla vanhemmilla pitäisi olla hoito-oikeus max 6 h/pv. Vai viedäänkö lapset sen takia jo aamupalalle, kun kotona ei ole varaa syöttää ja sen saa kuitenkin päiväkodissa ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Hoitoajat on pakko ilmoittaa 3 kuukaudeksi eteenpäin, ja jos niitä muuttaa, niin maksuun ei saa helpotusta ellei muutos ole sama vähintään 3 kuukauden ajan. Työvuorot saa tietää yleensä muutaman viikon etukäteen, pahimmillaan edellisenä iltana, ja harvemmin saa tehdä 3kk putkeen lyhyempää päivää, vaikka viikon voisikin saada.
Niinpä. Päiväkodit suunnittelevat henkilöstönsä lakisääteisen riittävyyden niin aikaisin, etteivät perheet pysty ennustamaan yhtä pitkälle tulevaisuuteen. Tämä on se ongelma/ kysymys, joka pitäisi ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme molemmat töissä, mutta minä teen pääsääntöisesti iltavuoroja, ja olen lapsen kanssa aamun kotona ja vien hänet lounaalle päiväkotiin, jolloin hänen hoitoaikansa on 5-6 h/pv riippuen siitä, monelta mies ehtii hänet hakea. Kyllähän minulla olisi mahdollisuus viedä lapsi päiväkotiin klo 9 ja tulla kotiin viettämään omaa aikaa, mutta miksi tekisin niin? Miksi kotona olevat vanhemmat vievät lapset hoitoon koko päiväksi? Tällaisilla kotona olevilla vanhemmilla pitäisi olla hoito-oikeus max 6 h/pv. Vai viedäänkö lapset sen takia jo aamupalalle, kun kotona ei ole varaa syöttää ja sen saa kuitenkin päiväkodissa ilmaiseksi?
No heitä moititaan ja arvostellaan neuvolassa siitä, että tekevät väärin kun eivät vie lapsia päiväkotiin. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin ihmettelen että miksei neljä tuntia päivässä maksutonta varhaiskasvatusta riitä? Lopuille tunneille sitten tasamaksut, josta kaikki maksavat saman, niin loppuu se elämäntapatyöttömien pentutehtailu ja kakaroidensa hoidattaminen pitkäääääpäivää yhteiskunnalla. Lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen neljä tuntia päivässä ja jos vanhemmat tarvitsevat päivähoitoa, sitä saa rahalla.
Entisenä päiväkodin työntekijänä olen samaa mieltä. 4 tuntia riittäisi esim kielen oppimiseen. Loput päivästä on pelkkää tyhjäkäyntiä joka kuormittaa päiväkoteja.
Itse olen päiväkotivastainen ihminen, en ole koskaan vienyt lapsiani päiväkotiin, itse hoidin ne kaikki kouluikään asti. En halunnut lapsieni oppivan riitaa, eikä jäädä ilman aikuista, tekemään kellon mukaan kaikki, nukkua päiväunia enää 5-6 vuotiaana ellei itse halua, enkä huono käytöstä. Kotona kaikille oli aikaa ja kaikki huomioitiin, ja sai olla lapsi ja oppia asioita.
Tosin äitinä minua rangaistiin siitä että hoidin itse lapseni, kotiäitejä ei arvosteta, vaikka yhteiskunta niin määrittelee, että kotiäidin työ on arvokasta. Eläkkeeni on pieni mutta onneksi saa toimeentulotukea ja yhteiskunta maksaa osan laskuistanikin. Mutta tietysti kustantaisin itse ja kertyneellä eläkkeellä mutta kotiäiti on ilmaista työvoimaa yhteiskunnalle kun ei vie lapsia päiväkotiin.
Yhtään en kadu, tekisin uudelleen saman.
Ajattelin mys niin, että miksi tehdä lapsia, kun vie ne jo vuoden ikäisenä toisten hoidettaviksi?? Sitä en ymmärrä. Kun lapset hoitaa kotona, siitä ei saa palkkaa, ja kun hoidat vieraita lapsia, saat palkkaa. Puheet ja teot ei kohtaa eduskunnassa.
Oma lapsi on nyt ollut vuoden ajan päivähoidossa ja olen kohdannut 78 eri hoitajaa, lapsi kaiketi jopa enemmän. Laadusta ei voi puhua eikä oikein kasvatuksestakaan, säilytys lienee oikea sana. Työssäkäyvänä vanhempana suututtaa se, että jatkuvasti tulee rajausta ja määräystä (perjantaina suljemme jo klo 17 - ihanko totta, meillä sopimuksessa on kirjaus päivähoidosta klo 7.30 - 18 välisenä aikana, oikeastiko työnantajani tulee joustaa tai lokerot tulee tyhjentää tiistaina klo 14 mennessä (jolloin lapsella ei ole ko. päivänä varavaatteita, minulla ei ole mahdollisuutta piipahtaa kesken päivän lokerolla jne.)
Jostain syystä ns. vapaamatkustajille varhaiskasvatus on paljon rennompaa, ei vaadita tuomaan omia retkieväitä tai muistuteta, että aamupalaa ei saa, jos tulee klo 8 jälkeen. Me maksavat joudumme vastaamaan monesta sellaisesta asiasta, josta nollamaksuluokka on vapautettu.
Vierailija kirjoitti:
Miten sait tuon onnistumaan? Meillä pidettiin napakka puhuttelu siitä, että päiväkodissa ohjattu toiminta on aamulla klo 8.30 - 9 ja jos ei ole silloin paikalla, menettää kaiken kasvatuksellisen. Jos lapsi on hoidossa vain klo 11 - 16.30, hän tulee käytännössä vain syömään ja nukkumaan, ei hyvä juttu.
Ei hätää, kyllä me ennen pitkää päästään eroon subjektiivisesta oikeudesta päivähoitoonkin ulkomaalaisten takia. Maamujahan se ei haittaa, koska mammat ovat joka tapauksessa kotona ja saavat vieläpä harkinnanvaraista totua. Jatkossa yhden lapsen päiväkotimaksu tulevat olemaan 500 eurosta ylöspäin/kk ihan kaikille. Samaan aikaan ihmetellään, mikseivät suomalaiset hanki lapsia... No mutta ainahan voidaan tuoda Suomeen 200 000 bengalia vuodessa! Se korjaa kaiken.
Niitä tulkkeja, puhe- ja toimintaterapeutteja käy ihan mielettömät määrät nykyään Helsingin päiväkodeissa. On todella kallista!
Ketä hallitus ei kyykytä? Jo olisi aika mukaköyhien lapsiperheidenkin osallistua kyykkyjumppaan.